Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1785
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
Jeg er fornærmet i en voldsdom hvor tiltalte er dømt til å betale erstatning.

I dommen står det at "Tiltalte skal betale erstatning for ikke-økonomisk skade innen 2 uker fra forkynnelsen av dommen".

Er det noen som har vært borti dette før og vet hvordan det fungerer i praksis? Er det slik at tiltalte selv skal ta kontakt med meg og ordne utbetalingen? Hva om han ikke betaler?

Jeg har alltid tenkt at staten krever disse pengene fra tiltalte og deretter betaler ut til fornærmede, synes det høres merkelig ut at tiltate og fornærmede selv skal måtte ha kontakt og "ordne opp".
Det raskeste vil ofte være å søke om voldsoffererstatning. Om det foreligger rettskraftig dom vil du få utbetalt erstatning fra staten, som så innkrever regress fra domfelte. Hvis du vil ha pengene direkte fra domfelte er det Statens innkrevningssentral som gjør det på dine vegne, men om vedkommende ikke er betalingsdyktig kan det ta årevis –xditt krav prioriteres over andre krav SI har mot vedkommende, men om inntekten er så lav at det bare kan trekkes noen hundrelapper i måneden får du naturlig nok heller ikke utbetalt mer enn det.
Sist endret av Snillorg; 3. januar 2021 kl. 15:13.
Dette går via staten så ikke noe å bekymre seg over!