Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1525
Har sett at flere og flere setter seg inn i hjemmedyrking og transplantasjon av mycel fra psykedelisk sopp. Så her har jeg et par spørsmål.
Vet hvordan man får samlet opp sporene, men hvordan lagrer man disse slik at de blir ivaretatt? Hvilket substrat er mest gunstig for myceliumet (psilocybe semilanceata).
Og hva gjør man for å dyrke frem mycelet? «Putter» man sporene ned i substratet og venter?

Har ingen forventninger om dette er noe jeg kan få til. Bare noe jeg har begynt å interessere meg for og ønsker å lære mer om
Fleinsopp (psilocybe semilanceata) kan du egentlig bare glemme å få dyrka frem. Selv de mest drevene folka innafor feltet får ett relativt stusselig resultat med flein. Kan egentlig si med 100% sikkerhet at uten erfaring så får du ikke frem 1 flein engang. Skal du begynne å dyrke psykedelisk sopp så er "cubensis" vegen å gå. Å diskutere hvor man får tak i sporer strider med forumets regler, men jeg kan si så mye at det lar seg gjøre på den ene og den andre måten, spesielt om du kommer i kontakt med folk som også er litt interessert i sopp.

Skulle du komme over sporer så ville jeg gått for en "pf tek" de første gangene. Den gir ganske lite avkastning i forhold til mer avanserte teks, men den er veldig lett, du trenger lite utstyr (som fort kan bli dyrt), du får nok sopp til mange trips og det er en fin introduksjon som du lærer mye av sånn at du skjønner hva som er greia når du tenker å prøve deg på noe større. Kan egentlig bare følge denne: https://www.youtube.com/watch?v=ZHJQrsZFQdE Jeg er usikker på om han går igjennom hvordan du lager spore sprøyter osv, men det kan du søke opp på google når den tid kommer.
Sist endret av Alge; 21. oktober 2020 kl. 12:43. Grunn: Skrive leif
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Fleinsopp (psilocybe semilanceata) kan du egentlig bare glemme å få dyrka frem. Selv de mest drevene folka innafor feltet får ett relativt stusselig resultat med flein. Kan egentlig si med 100% sikkerhet at uten erfaring så får du ikke frem 1 flein engang. Skal du begynne å dyrke psykedelisk sopp så er "cubensis" vegen å gå. Å diskutere hvor man får tak i sporer strider med forumets regler, men jeg kan si så mye at det lar seg gjøre på den ene og den andre måten, spesielt om du kommer i kontakt med folk som også er litt interessert i sopp.

Skulle du komme over sporer så ville jeg gått for en "pf tek" de første gangene. Den gir ganske lite avkastning i forhold til mer avanserte teks, men den er veldig lett, du trenger lite utstyr (som fort kan bli dyrt), du får nok sopp til mange trips og det er en fin introduksjon som du lærer mye av sånn at du skjønner hva som er greia når du tenker å prøve deg på noe større. Kan egentlig bare følge denne: https://www.youtube.com/watch?v=ZHJQrsZFQdE Jeg er usikker på om han går igjennom hvordan du lager spore sprøyter osv, men det kan du søke opp på google når den tid kommer.
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha. Skal sjekke litt opp i det. Tenkte i teorien å dyrke mycel fra spiss flein, for å så transplantere det til egnet mark. Om dette vil fungere i praksis er noe annet, og er en av grunnene til at jeg opprettet denne tråden.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du skal lage til å spre utover egen mark ville jeg lagd flytende kultur. Flytende kultur kan lagres i kjøleskap i flere år.
Sitat av Hamacho Vis innlegg
Takk skal du ha. Skal sjekke litt opp i det. Tenkte i teorien å dyrke mycel fra spiss flein, for å så transplantere det til egnet mark. Om dette vil fungere i praksis er noe annet, og er en av grunnene til at jeg opprettet denne tråden.
Vis hele sitatet...
Åja, da missforsto jeg litt, men jeg tror fortsatt dette blir masse stress og lite til ingen resultater. Har du tia til å surre med det så kan du jo prøve som han over her sier lage "LC" å sprute det utover marka di, men flein er ganske selektive på hvor de trives og jeg ville nesten tro at om det var en bra mark for flein så ville du allerede funnet flein der. Hvor lett det lar seg gjøre å lage "LC" av flein veit jeg ingenting om tho...
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Åja, da missforsto jeg litt, men jeg tror fortsatt dette blir masse stress og lite til ingen resultater. Har du tia til å surre med det så kan du jo prøve som han over her sier lage "LC" å sprute det utover marka di, men flein er ganske selektive på hvor de trives og jeg ville nesten tro at om det var en bra mark for flein så ville du allerede funnet flein der. Hvor lett det lar seg gjøre å lage "LC" av flein veit jeg ingenting om tho...
Vis hele sitatet...
Flein er det masse av der. Så tror ikke det vil være noe problem å få det til å gro dersom jeg sprer sporene. Hadde vel gjerne vært litt artig å ha en høy konsentrasjon av sopp på et spesifikt område på marken. Er fullt klar over at jeg ikke vil oppnå en koloni av spiss fleinsopp hjemme i huset mitt, men igjen så er ikke dette målet mitt.


For å være litt mer spesifikk, så ønsker jeg å oppbevare sporer, gjerne suspendert i en flytende væske slik som dere nevnte.

Vil også prøve å dyrke frem mycelet til soppen. Dette har jeg ikke en god grunn for. Bare et projekt.

Til slutt, så er målet mitt å flytte mycel eller spre denne væsken på et spesifikt område på en egnet mark. Har ingen forventninger på om dette vil gi resultater, men dersom det gjør det er det bare kjekt.
Sist endret av Hamacho; 21. oktober 2020 kl. 13:22.
Sitat av Hamacho Vis innlegg
Flein er det masse av der. Så tror ikke det vil være noe problem å få det til å gro dersom jeg sprer sporene. Hadde vel gjerne vært litt artig å ha en høy konsentrasjon av sopp på et spesifikt område på marken.
Vis hele sitatet...
Still... tror ikke dette har noe for seg, er det en spott som er veldig egnet til flein så ville det grodde flein der om ikke spotten allerede er kolonisert av en annen art, særlig om det allerede gror flein på marka. Sporer er det allerede over hele marka, men de må ha noe å nære seg av for å kunne kolonisere seg. Men for all del, bare å prøve...
Anonym bruker
"Hatsk Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal du lage LC av spiss flein så må du først dyrke mycelet på agar.

Du blander 10g agar, 10g malt ekstrakt og 500ml vann og kjør dette i mixmaster til alt er løst opp. Så må dette trykkokes i ca 20min, helst 15psi. Evt 45min på 10-11psi.

Deretter må du helle dette over på sterile petriplater inni en SAB (google it) der alt er så sterilt som mulig. Petriplatene kan forsegles med 3cm ruller du kan skjære av en plastfolierull.

Etter du har tatt sporeprints inni en SAB så steriliserer du en skalpel med feks en lighter, kjøler den ned ved å stikke den nedi agarplaten, da er den klissete nok til at du kan ta den borti sporeprintet å få med deg sporer. Overfør så en del av dette til midten av agarplaten. Gjør dette med en 3-4 plater. Forsegl på nytt og vent ca en uke.

Når du ser mycel begynner og bre seg ut så ta tidlig å skær av en bit på typ 5x5mm i kanten av der mycel gror. Overfør til nye plater og unngå å få med deg kontamineringer. Ikke åpne petriplater med mugg i.

Når du har overført 3-4 ganger og du har rent mycel. Kan du overføre inni en SAB, samme type mycelbit i et syltetøyglass med LC medium med en glassbit/klinkekule i. Typ 1g malt ekstrakt til 500ml vann som er trykkokt i minst 20min/15psi.

Du må ha et filter på lokket for å gi mycel tilgang på luftutveksling. Filteret kan være typ sprøytefilter. Syntetisk bomull, syntetiske filter disker eller et par lag plastertape.

La stå i noen uker, rør rundt forsiktig for å fordele mycel, glassbiten hjelper med dette. Unngå at filteret blir vått.

Det vil flyte rundt skyer av mycel i glasset. Etter noen uker er LC’n ferdig. Før du sprer dette på jordene kan det være lurt å teste 1ml med denne væsken på ny agar plate for å forsikre deg om at den ikke kontaminert. Ser den fin ut kan du overføre typ 5cl til ei ny krukke LC som kan gro videre.

Spre dette i tustene som egner seg for flein.

Lykke til!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Les på shroomery. Mange som har postet om at de setter flein substrat ut i sesongen og fått resultater

Det er den rene innendørs kultiveringen som har bydd på store problemer for de aller fleste

Men det fins få til ingen på freak som kan hjelpe deg, her er man ikke oppdatert på det som har skjedd med kultivering av flein dessverre

Og fortsetter å kalle det umulig og super spesielt
Kanskje for å demotivere andre fra å i det hele tatt prøve?
Sist endret av meaculpaUIO; 21. oktober 2020 kl. 15:14.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Og fortsetter å kalle det umulig og super spesielt
Kanskje for å demotivere andre fra å i det hele tatt prøve?
Vis hele sitatet...
Hvem sier det er umulig? Hvordan blei flein prosjektet ditt btw?
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Hvem sier det er umulig? Hvordan blei flein prosjektet ditt btw?
Vis hele sitatet...
"Fleinsopp (psilocybe semilanceata) kan du egentlig bare glemme å få dyrka frem"

Velger selv å tro det er mulig i kultivere spiss fleinsopp i kontrollerte omgivelser. Men at det derimot er svært vanskelig og at det per dags dato ikke er oppdaget en gunstig måte å gjøre dette på.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skal du lage LC av spiss flein så må du først dyrke mycelet på agar.

Du blander 10g agar, 10g malt ekstrakt og 500ml vann og kjør dette i mixmaster til alt er løst opp. Så må dette trykkokes i ca 20min, helst 15psi. Evt 45min på 10-11psi.

Deretter må du helle dette over på sterile petriplater inni en SAB (google it) der alt er så sterilt som mulig. Petriplatene kan forsegles med 3cm ruller du kan skjære av en plastfolierull.

Etter du har tatt sporeprints inni en SAB så steriliserer du en skalpel med feks en lighter, kjøler den ned ved å stikke den nedi agarplaten, da er den klissete nok til at du kan ta den borti sporeprintet å få med deg sporer. Overfør så en del av dette til midten av agarplaten. Gjør dette med en 3-4 plater. Forsegl på nytt og vent ca en uke.

Når du ser mycel begynner og bre seg ut så ta tidlig å skær av en bit på typ 5x5mm i kanten av der mycel gror. Overfør til nye plater og unngå å få med deg kontamineringer. Ikke åpne petriplater med mugg i.

Når du har overført 3-4 ganger og du har rent mycel. Kan du overføre inni en SAB, samme type mycelbit i et syltetøyglass med LC medium med en glassbit/klinkekule i. Typ 1g malt ekstrakt til 500ml vann som er trykkokt i minst 20min/15psi.

Du må ha et filter på lokket for å gi mycel tilgang på luftutveksling. Filteret kan være typ sprøytefilter. Syntetisk bomull, syntetiske filter disker eller et par lag plastertape.

La stå i noen uker, rør rundt forsiktig for å fordele mycel, glassbiten hjelper med dette. Unngå at filteret blir vått.

Det vil flyte rundt skyer av mycel i glasset. Etter noen uker er LC’n ferdig. Før du sprer dette på jordene kan det være lurt å teste 1ml med denne væsken på ny agar plate for å forsikre deg om at den ikke kontaminert. Ser den fin ut kan du overføre typ 5cl til ei ny krukke LC som kan gro videre.

Spre dette i tustene som egner seg for flein.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha!

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Les på shroomery. Mange som har postet om at de setter flein substrat ut i sesongen og fått resultater

Det er den rene innendørs kultiveringen som har bydd på store problemer for de aller fleste

Men det fins få til ingen på freak som kan hjelpe deg, her er man ikke oppdatert på det som har skjedd med kultivering av flein dessverre

Og fortsetter å kalle det umulig og super spesielt
Kanskje for å demotivere andre fra å i det hele tatt prøve?
Vis hele sitatet...
Skal sjekke opp i det. Takk
Sist endret av Hamacho; 21. oktober 2020 kl. 18:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hamacho Vis innlegg
"Fleinsopp (psilocybe semilanceata) kan du egentlig bare glemme å få dyrka frem"
Vis hele sitatet...
Ja, for deg som uerfaren så kan du glemme å få den opp innendørs ihvertfall. Var det jeg svarte på. At det er umulig å dyrke den i det heletatt har jeg aldri sagt
▼ ... over en uke senere ... ▼
En av grunnene til at spiss fleinsopp er vanskelig å få til i kultur er den lange vekstsyklusen.
Der P. cubensis kan kolonisere susbtratet på noen få uker, vil spiss fleinsopp sannsynligvis
trenge flere måneder på samme mengde substrat. Dette øker sjansen betraktelig for at
andre organismer begynner å vokse, slik som mugg, gjærsopp og bakterier.

Tror i utgangspunktet det ikke skal by på store problemer å få til en kultur på agar, men
det er som sagt den videre prosessen som er utfordrende og tidkrevende.