Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3297
Hei.
Har en Passat 2.0 TDI 09 modell. 6 trinns manuell. 4 Motion.
Hadde problem med og starte, måtte ha trillstart.
Har byttet batteri og ny starter. Hjalp ikke.
Kjørte og esp lampa og ett gult varsellampe med ratt i, begynte å lyse. Visker bak begynte å gå tregt, visker fram begynte og gå tregt CD spiller stoppet så døde hele bilen ut og får ikke start i hele tatt. Jording fra starter til batteri og til girkasse et byttet for og utelukke det. Tatt diagnose av bilen og finner ingen feil. Noen som har tips ?
Bilen lader ikke. Sannsynligvis feil på dynamo. Visst du har multimeter, eller kjenner noen som har, kan du sjekke spenningen over batteripolene mens bilen går. Burde være rund 14v eller høyere. Lad opp batteriet først så du har strøm til å starte. Veldig vanlig feil er spenningsregulatoren, og kan på veldig mange biler regnes som slitedel. Billig og som regel enkel å bytte selv. Finner mye hjelp på YouTube dersom du ikke vet hvordan delen byttes.
Trådstarter
66 2
Har prøvd med booster. Og når bilen gikk og vi hadd på diagnose med vifte på full guffe, viskeren gikk for fult og CD spiller sto på og varme i setene sto på da ladet batteriet 14.3. Så er mest trolig ikke batteriet / dynamo ?
Det er som Arbeidskar er inne på. Dynamoen lader ikke, eller så er det en overledning som tapper strømmen fra batteriet.

Selv om dynamoen viser 14,3 V, så betyr dette ikke at den kan levere nok strøm (A). Strøm og spenning er to helt forskjellige ting.
Sitat av Krokkeh Vis innlegg
Har prøvd med booster. Og når bilen gikk og vi hadd på diagnose med vifte på full guffe, viskeren gikk for fult og CD spiller sto på og varme i setene sto på da ladet batteriet 14.3. Så er mest trolig ikke batteriet / dynamo ?
Vis hele sitatet...
Var boosteren frakoblet når dere diagnostiserte? Dersom den var frakoblet og bilen fungerte som normalt, skulle vell alt være i orden?
Sist endret av Myoxocephalus; 11. juli 2019 kl. 14:38. Grunn: quotefix
Trådstarter
66 2
Diagnose hadde vi på bilen og sjekket mens enda bilen gikk. Kjørte Ca 5 mil før bilen stoppet og da prøvde vi startbooster og startet ikke. Mekonomen verksted har hatt bilen siden mandag men finner ikke feilen. Så står vel like langt, men dagen før den stoppet hadde vi satt i nytt batteri og da var den fulladet. Vet ikke hvor fort de tappes jeg.
Hei Krokkeh.

Jeg ville begynt med å løsne minuspolen på batteriet, og måle spenning mellom minus på batteriet og til et jordingspunkt på karroseriet. Viser voltmeteret spenning så er det jordingsfeil eller kortsluttning en eller annen plass i bilens ledningsnett.

Lykke til

Er det montert ekstra lys, eller hengerfsste på bilen vil jeg tro feilen ligger i de eletriske punktende der)
Sist endret av intreserte; 11. juli 2019 kl. 15:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
66 2
Ikke montert ekstra lys, og hengerfeste er det. Men kun brukt henger uten å koble til lys.ifølge mekonomen har de sjekket strøm tilførsel til og fra batteriet og der var det Ok. Så dette var en mysteri ��
Hvis verkstedet/mekonomen bruker diagnostiserings verktøy vil slike feil ikke registreres. Dette må måles manuelt med voltmeter

Jeg vedder en kaktus på at det er spenning mellom minus på batteri og karroseri
Sist endret av intreserte; 11. juli 2019 kl. 15:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av intreserte Vis innlegg
Jeg ville begynt med å løsne minuspolen på batteriet, og måle spenning mellom minus på batteriet og til et jordingspunkt på karroseriet. Viser voltmeteret spenning så er det jordingsfeil eller kortsluttning en eller annen plass i bilens ledningsnett.
Vis hele sitatet...
Om du tar av minuspolen, og måler mellom minus på batteriet og chassis vil du vel alltid måle spenning? Moderne biler har jo ting som alltid er på, t.d. dørlåslogikk og slikt, som må ha spenning.

Eg kan lite om bilelektro, men reint intuitivt framstår det du seier som normalen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du tar av minuspolen, og måler mellom minus på batteriet og chassis vil du vel alltid måle spenning? Moderne biler har jo ting som alltid er på, t.d. dørlåslogikk og slikt, som må ha spenning.

Eg kan lite om bilelektro, men reint intuitivt framstår det du seier som normalen.
Vis hele sitatet...
Det beste er vell å måle hvor mye strøm som trekkes når bilen er avskrudd. Koble multimeteret mellom minuspolen på batteriet og jord. Klokke, minne osv, burde ikke trekke mer en noen mA. Dersom batteriet tappes i løpet av et døgn eller to, burde det være snakk om hundrevis av mA.
Sliter med å forstå hvorfor statmotoren ble byttet? Var den kaputt? Startere er stort sett seige jævler. Tidligere så var feks noen startere kjent for å ha problemer med innslaget, men det gikk å overhale. Hva betalte du for ny starter, og hvem sa den måtte byttes?
Trådstarter
66 2
Starter ble byttet bare for og utelukke problemet. For i starten hadde jeg problem med start bare. Så ble den byttet i Mai, så på garanti satt de i ny for og utelukke dette. Men etter den tid og kjørte 5 mil Ca så døde hele bilen ut. Så den ble byttet egentlig bare for alle trudde det var derfor den ikke startet, kun ved trillstart. I og med at det gikk på garanti og verkstedet gjorde dette gratis.
Merkelig at de byttet starteren. Den kunne de vel sjekket manuelt, samt ved målinger. Men veldig greit at du ikke trengte betale da.
Tappes batteriet under kjøring? Når den står i ro? Begge deler?
Trådstarter
66 2
Den stoppet mens jeg kjørte, men startet ikke med startbooster heller, så rart viss det er batteriet. Ifølge verksted er batteriet utelukket men jeg vet ikke
Ok, litt dårlig beskrevet første post . Går startmotoren rundt når du prøver å starte?
Trådstarter
66 2
Nå er det ingen reaksjon når jeg vrir om nøkkel. Før den stoppet så tikket det i starter bare men ikke no mer. Men nå helt død!
Og hva er spenningen på batteriet? Ikke la det stå tomt over tid, det skader batteriet.
Før alle disse problemene, koblet du noen gang av + ledningen på batteriet mens bilen sto å gikk? Det kan skade dynamo og den kan trekke strøm selv om den lader.
Sist endret av petter-s; 11. juli 2019 kl. 21:09.
Har du sjekket fordeler, tennplugger og tennpluggledninger? Hvis du har bensinbil da.
Trådstarter
66 2
Har diesel. Men den står på verksted nå. De har hatt den siden mandag men finner ikke ut stort. Men koblet aldri fra pluss mens bilen gikk nei. Kun når jeg bytta batteriet men da var bilen avskrudd
Sitat av Krokkeh Vis innlegg
Nå er det ingen reaksjon når jeg vrir om nøkkel. Før den stoppet så tikket det i starter bare men ikke no mer. Men nå helt død!
Vis hele sitatet...
Vanskelig å vite utifra beskrivelsen. Men slik tikking kan være at innslaget ikke virker. Husker en av bilene til fader'n kunne være slik. Da måtte det dunkes hardt på startmotoren med hammer, stort skrujern eller hva det nå var mulig å dytte ned. Da startet den som regel.

Men er det "tomt for strøm" så går jo heller ikke starteren rundt. Og den vil nok stoppe å dra rundt før siste lyspære slukner.

Men iom at du nå har ny starter så kan det vel neppe være noe galt med starteren nå vel?

Strømtjuv eller jordingsfeil kanskje? Jordingsfeil kan være notoriske. Feks en dårlig kontakt en plass kan noen ganger gi jord, andre ganger om bilen har vært i bevegelse eller utsatt for rystelser så brytes jordingen og ting virker ikke lengre. Periodisk feil tror værste-gutta kaller slikt.
Sitat av Krokkeh Vis innlegg
Har diesel. Men den står på verksted nå. De har hatt den siden mandag men finner ikke ut stort. Men koblet aldri fra pluss mens bilen gikk nei. Kun når jeg bytta batteriet men da var bilen avskrudd
Vis hele sitatet...
Har du byttet batteri på bilen selv, hadde du da i så fall "nødstrøm" tilkoblet bilen?
Jeg har en litt nyere bil (2013), og da jeg skulle bytte batteri på bilen, trodde jeg det i utgangspunktet var en enkel affære og noe jeg kunne gjøre selv, men valgte like vel å få et verksted til å gjøre det for meg. Fikk først beskjed om å bare komme innom, men når jeg kom dit fikk jeg etter at han hadde sjekket noe på PC'n, beskjed om å komme tilbake en annen dag når de var to på jobb. Det viste seg at bilen min var avhengig av å være tilkoblet strøm under batteribytte, da det ville lage krøll om bilen ble frakoblet batteriet uten "nødstrøm". Jeg fikk i ettertid vite fra et annet verksted at det fort kunne ført til mye plunder og tid på verksted, dersom jeg hadde byttet batteri selv uten bruk av "nødstrøm" under batteribytte, da det ville laget kluss med elektronikken.
Siden mekonomen verksted ikke klarer å finne ut av feilen kan det være en ide å ta kontakt med merkeverksted, møller bil f. Eks. Kan hende de har vært borti lignende problem og har større ekspertise på akkurat din modell? Forsvarer ikke merkeverksted men i visse situasjoner kan de kanskje ha en viss kompetanse andre uavhengige verksted mangler?
Trådstarter
66 2
Ja, må sikkert ha den på Møller bil. Men ble mekonomen verksted siden vi kjørte på ferie mandag og bilen stoppet 50 meter unna verksted. Var så snill å lånte oss bilen deres så vi berget ferien så skulle de se om de fikk den til vi kom på returen. Men den gang ei... imorgen blir det hjemover så får se om vi får den til merkeverksted.
Og ja batteriet byttet vi selv. Ikke nødstrøm til, trudde det var bare å bytte batteri for det har jeg gjort selv på alle andre biler jeg har hatt men takk alle for tips ��
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har du byttet batteri på bilen selv, hadde du da i så fall "nødstrøm" tilkoblet bilen?
Jeg har en litt nyere bil (2013), og da jeg skulle bytte batteri på bilen, trodde jeg det i utgangspunktet var en enkel affære og noe jeg kunne gjøre selv, men valgte like vel å få et verksted til å gjøre det for meg. Fikk først beskjed om å bare komme innom, men når jeg kom dit fikk jeg etter at han hadde sjekket noe på PC'n, beskjed om å komme tilbake en annen dag når de var to på jobb. Det viste seg at bilen min var avhengig av å være tilkoblet strøm under batteribytte, da det ville lage krøll om bilen ble frakoblet batteriet uten "nødstrøm". Jeg fikk i ettertid vite fra et annet verksted at det fort kunne ført til mye plunder og tid på verksted, dersom jeg hadde byttet batteri selv uten bruk av "nødstrøm" under batteribytte, da det ville laget kluss med elektronikken.
Vis hele sitatet...
Til info. Det er ikke nødvendig med "nødstrøm" på en 2009 Passat
Mvh VW tekniker
Sist endret av Executer; 11. juli 2019 kl. 23:48.
Sitat av Executer Vis innlegg
Til info. Det er ikke nødvendig med "nødstrøm" på en 2009 Passat
Mvh VW tekniker
Vis hele sitatet...
Bra å få oppklart det, var bare en tanke som slo meg når TS skrev at han hadde byttet batteri, i og med at det for meg kunne virke som det kunne være elektronikken som lager krøll.
Dersom det er en feil på det elektriske/ledningsnettet (som f.eks kortslutning til jord), burde vel verkstedet klare å finne ut av det relativt enkelt?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Bra å få oppklart det, var bare en tanke som slo meg når TS skrev at han hadde byttet batteri, i og med at det for meg kunne virke som det kunne være elektronikken som lager krøll.
Dersom det er en feil på det elektriske/ledningsnettet (som f.eks kortslutning til jord), burde vel verkstedet klare å finne ut av det relativt enkelt?
Vis hele sitatet...
Noen ganger kan det være vanskelig å finne sånt. Men et merkeverksted kjenner denne modellen inn-ut. Anbefaler å levere den inn til en VW forhandler.
Jeg ville prøvd med et annet batteri, som man vet virker (et som sitter i en annen bil). Man kan være uheldig å kjøpe nytt batteri, som er ødelagt, og da kan man bli sendt ut i en "uendelig" rekke med feilhypoteser og komponentbytter.

Det er jo litt av et long shot, men min bror opplevde dette, og når man faktisk har kjøpt nytt batteri, så har hjernen (i alle fall min og min brors) eliminert den feilkilden, så man leter andre steder.
Man skal selvfølgelig være veldig uheldig, men det er min bror, så det måtte jo ramme han. Tok en stund før vi fant ut av det problemet