Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4769
Jeg har idag kun sosialhjelp som inntekt , noen som vet om jeg har fri rettshjelp i en barnefordeling sak?
Jeg vet at om du tjener rundt 246k og oppover så mister du retten til fri rettshjelp. Problemet mitt er at jeg tjente over det i 2019 ligningen og 2020 er ikke ferdig enda. Blir ikke det ikke vurdert åssen økonomien er pr dags dato ? Ble litt rotete dette. Noen som vet?
For å få fri rettshjelp må du som hovedregel ikke ha årlig bruttoinntekt over 246 000 kroner eller nettoformue over 100 000 kroner. Har du ektefelle/samboer, blir økonomien vurdert samlet. Inntektsgrensen er 369 000 kroner for ektefeller og andre som lever sammen og har felles økonomi.

Har du variabel inntekt må du fremlegge de siste tre lønnslippene.
Er det slik at du nettopp har mistet en inntekt, typisk i forbindelse med oppsigelse i arbeidsforholdet, kan oppsigelsen legges ved i søknaden, hvis du på den måten kan dokumentere at du samlet vil falle inn under inntektsgrensen per år uten arbeidsinntekten.

Du kan lese mer her: https://advokat.no/fri-rettshjelp/
Vil tro du får fri rettshjelp ja
Det er økonomiske krav til fri rettshjelp og vil tro det gjelder nåværende inntekt og ikke tilbake i tid. Snakk med en advokat så får du raskt svar på dette!
Vet at noen få advokater tar enkelte stygge saker pro bono kostnadsfritt også om klienten er i vanskeligstilt situasjon.
Du kan ringe dem ( sikkert forskjellig nr kommer ann på hvor du bor) og avtale et møte med en advokat ( er telefonmøte i disse tider) og legg frem saken og snakke med en advokat i 30 min gratis. Legg frem saken så kan hen si om du har rett på fri rettshjelp og ellers hvordan du bør går frem. Lykke til