Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 997
Min søster som jobber som lærer ønsker å gjøre seg en MacBook 12'' og ha denne som sin eneste maskin. "Den er så liten og fin, pluss rosa".

Jeg synes skjermen virker veldig liten. Lærere leser og skiver jo mye og hun liker å sitte i sofaen å jobbe uten å koble til maskinen i en større skjerm.

Er det noen som har erfaring med å bruke 12'' skjerm som eneste maskin?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Totalt uproblematisk så lenge du ikkje skal drive med CAD-teikning eller andre ting som tar plass. Har X250, og kopler til ekstra skjerm når eg skal ha meir enn nettleser og ti terminaler oppe. Det essensielle er høg oppløysing (minimum 1920x1080).

Til å lese og skrive på er det ypperleg.
Har selv en 13'' som jeg bruker til jobb, har den riktignok koblet til 2 skjermer på kontoret, men når jeg tar den med meg hjem, til flyplass eller uansett, så fungerer det faktisk overaskende bra med så liten skjerm.

Alle ikonene blir i hvert fall minimert og tilpasset skjermen når jeg kobler ut HDMI, så skal ikke være noe problem for hun.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Min 13" MBPro er perfekt størrelse til alt-mulig-bruk (surfing/skriving/videoer/musikk for det meste). Jeg tar en bachelor så det kan bli mange timer bak skjermen til søking/skriving og den er virkelig ikke for liten. I tillegg er OSX veldig praktisk til å switche mellom ulike skrivebord. Hvis hun har sett og tatt på maskinen og har troa selv på at den passer til hennes bruk så gjør den nok det. Det er jo bare å koble til TVen hvis hun skal streame videoer over lengre tid.
Mitt forslag var også en MacBook Pro 13'' isteden. 13'' vil vel gi ca 20% større skjermflate, noe som er en del da skjermene er såpas små.
Én ting som er viktig å ta til etterretning når det kommer til 12" MacBook er at tastaturet har Apples Butterfly-taster. Disse har ekstremt lite key travel, som betyr at det blir veldig hardt å skrive på (Forestill deg at du sitter og skriver rett på bordplata, det er likt dette, da tastene kun har et par millimeter travel).
Dersom det skal skrives mye ville det dermed vært mye bedre med en MacBook Air, eller aller helst Pro (Som har høyest travel, i alle fall den feite ikke-retina-utgaven.

Jeg vil anbefale søsteren din å ta turen innom nærmeste Eplehus og prøve ut 13" Retina MacBook Pro eller 13" MacBook Air, da disse har bedre tastatur til skriving, og de har også større skjerm = større arbeidsoverflate.
Jeg brukte selv en 11" i et par år som eneste pc. Hovedgrunnen til det var lang batteritid, da jeg flyr mye til USA. Jeg brukte til og med Photoshop på den. Litt klønete, men det gikk. Dette var da Adobe var på sin CS2. Nå som det er 8 år siden tok det ikke lang tid før disse minimaskinene ikke kunne klare denslags mer, så jeg gikk opp i størrelse pga mitt eget bruk. Har ofte tenkt på at jeg vil ha en mindre pc igjen. Til det bruket ser jeg ingenting i veien med det