Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8152
Hei

Har fått 50/50 fiber-linje med TV fra Telenor. Ifølge Telenor så måtte vi bruker Zyxel multimodemet (P-2812) om vi skulle ha TV.

Nå har det seg sånn at jeg nekter å tro at det Zyxel-modemet gjør noe magisk som feks min Asus RT-N66U ikke kan gjøre, hva angår TV.

Ifølge en som jobbet hos Telenor så kunne vi slippe å bruke det modemet ved å feks bruke en cisco-switch med rett konfigurert VLAN samt multicast aktivert.

Er det noen av dere som har erfaring med dette? Det multimodemet er direkte søppel. Ser det er skrevet mye om dette modemet her og jeg har samme problemene som resten. Ustabilt, takler ikke torrents, viser ikke nettsider sikkelig.

Slik nettet er satt opp nå så går det fra fiberboksen til multimodemet og fra modemet går det en kabel til dekoderen og en til Asus-routeren. Asus-routeren tar seg av wlan osv.

TL;DR: Er det noen som vet om dette lar seg gjøre? Jeg har tilgang til en cisco-switch og kan konfigurere (til en viss grad) cisco. Det perfekte oppsettet ville vært en kabel fra fiberboksen rett i wan-porten på Asusen og dekoder/PS3/Xbox koblet i switche-modulen på asusen.

Takker for svar!
Hvis asus routeren støtter VLAN, så burde ikkje det være noe problem. Men selvsagt, har du tilgang til cisco utstyr, så bruk cisco utstyret, cisco sitt utstyr kommer til å utkonkurere den asus routeren med glans.

EDIT: Jeg kan ikkje se at det støtter VLAN. http://www.asus.no/Networks/Wireless...specifications
Sist endret av 0xFF; 14. januar 2013 kl. 18:06.
jeg har ikke telenor fiber selv.
Men hjemme sentralen din er faktisk den fiber box'en fra speedtouch(fiber til 1stk port. og en port ledig)

Nå har jeg sett rundt på inet , men ikke funnet konkret hvilken vlan dem bruker, siden det trenger du for og kune confe opp switchen.
Trådstarter
16 0
Tenkte meg det var noe vlan-greier. Skal prøve med cisco-switchen, har ustyret liggende på jobb.

Hvordan finner jeg ut hvilket vlan som brukes? Tenkte jeg skulle koble meg rett på fiberboksen med Wireshark for å se om jeg finner ut noe.

Vet at Altibox har samme modem som Telenor, der er det vlan 100, 101 og 102. Tror det var 101 som ble brukt til TV. Er vel kanskje et longshot at telenor bruker samme vlan-konfig?
du kan jo logge inn påorginal modem ta backup av config fila så sende den til meg(pm), så skal jeg se om jeg finner vlan nr dem bruker.
Trådstarter
16 0
Har henta ned backupen å kjørt den opp i notepad++. Finner ingenting om VLAN-ID, men jeg fant noe angående multicast. Slik som jeg skjønner det utifra konfigen så brukes det multicast og igmpv2. Dette er hva wiki fortalte meg: http://en.wikipedia.org/wiki/Interne...ement_Protocol

Kan jo stemme ganske greit med hvordan TV-oppsettet til telenor funker, eller?

Kan sende deg konfig-fila, kanskje du ser noe ikke jeg gjør.
Trådstarter
16 0
Har fått det til å funke nå, delvis.

Asus-routeren jeg bruker har en option for å enable IPTV på spesifikke porter. Enablet det på port 1, med multicast osv. Koblet dekoderen inn der og da fungerte det. MEN, jeg får ikke opp tv-guide, VOD eller noe sånt. Ingen programinfo heller. Så jeg lurer på hvilke lure settinger jeg trenger for å få dette til å fungere. Noe sier meg at Telenor ikke vil være behjelpelig med dette.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har den samme ruteren. Og fiber fra telenor. Trenger kun å sette IPTV STB port til fks lan1. Multicast trenger du ikke gjøre noe med.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sliter med det samme; får ikke opp tv-guide, VOD eller programinfo.
Noen som har løst utfordringen med dette?
Ved å sette IPTV STB port til fks lan1 og ikke gjøre noe med Multicast, får du da opp tv-guide osv?
hva med og sette opp noe skikkelig utstyr som cisco hvis du har tilgang på dette eller pfSense \ FreeBSD hvis du ikke har tilgang på cisco i forkant istedenfor Asus eller Zyxel?

etter det jeg kan huske fra et lignede prosjekt av en bekjent så kjørte Telenor TV over vlan 101 og vlan 102, vært og sjekke ut kanskje?