Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2869
Ble frastjålet Iphonen min fra jakkelomma på byen i går, og jeg har ikke forsikring. Har heller ikke råd til å kjøpe ny nå, og får heller ikke kjøpt ny på avbet, da jeg ikke er kredittverdig..

Har tenkt litt på å tegne forsikring nå, vente litt også ta telefonen på forsikringen. Noen som har erfaring med dette? funker det? Eller går dette som ''svindel'' ?
Det er forsikringssvindel og vil i de aller fleste tilfeller bli oppdaget.

Har du prøvd "Find my Iphone"?
Jepp prøvd det, men telefonen var skrudd av med en gang jeg merket det
Hadde det funket om jeg hadde tatt den på en av mine foreldre sin forsikring da?
De ser veldig mørkt ut for saken din. Jeg tror ikke du kan regne med å få tilbake mobilen din i det hele tatt. Du kan jo selvfølgelig prøve å tegne forsikring, men det er som sagt PÅ EGET ANSVAR.
Hva er vitsen med å stjele en iphone? Etter at eieren har låst den er den bare en veldig dyr murstein.
Find my iPhone (om du har satt det opp) har en såkalt "lost mode". Dvs. at om tyven har skrudd av stedstjenester, vil "lost mode" automatisk skru den på igjen.

Ellers vil jeg prøve å sjekke regelmessig. Plutselig er den online igjen, og da er det bare å aktivere lost mode, så vil den spore et hvert sted mobilen drar og linke den til tidspunkt, så du får et "kart" over den. Meld det til politiet så vil de ta hånd om det for deg..
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hva er vitsen med å stjele en iphone? Etter at eieren har låst den er den bare en veldig dyr murstein.
Vis hele sitatet...
Man er for dum for å vite det, man håper å finne en kjøper som er for dum for å vite det, man håper eieren er for dum for å ha slått på funksjonen, man synes det er spennende å stjele, man stjeler alt i tilfelle det er verdifullt (ekke akkurat leie å sjekke merket på telefonen før man fisker den opp og stikker) eller man ønsker i første hånd å skape problemer for eieren.
---
Hvis du er skrevet hos dine foreldre, kan tingene dine være dekket av deres hjemmeforsikring.
Sist endret av GalFisk; 15. desember 2016 kl. 08:44.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hva er vitsen med å stjele en iphone? Etter at eieren har låst den er den bare en veldig dyr murstein.
Vis hele sitatet...
Umm, du kan jo bare wipe den, så er den god som ny? Problemet er å få ut informasjon fra den. Å gjenopprette fabrikkinnstillinger er null problem
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hva er vitsen med å stjele en iphone? Etter at eieren har låst den er den bare en veldig dyr murstein.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle telefoner som blir låst av eier pluss at delene er verdt opp mot 2000,- hver for seg.
Sitat av Magnificent Vis innlegg
Umm, du kan jo bare wipe den, så er den god som ny? Problemet er å få ut informasjon fra den. Å gjenopprette fabrikkinnstillinger er null problem
Vis hele sitatet...
Om den er knyttet til en icloud konto og merket som stjålet er det ingen mulighet for å åpne den.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Om den er knyttet til en icloud konto og merket som stjålet er det ingen mulighet for å åpne den.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men det forutsetter jo at han får aktivert lost mode før han gjenoppretter.. Er det noen som har gjort det før så gjenoppretter de med en gang.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Det vil ikke fungere å forsikre telefonen nå fordi det må være registrert simkort-aktivitet i telefonen etter forsikringen ble tegnet for at den skal være gyldig. Hvis du har reiseforsikring så er det mulig at du er dekket, men da må du anmelde hendelsen ASAP.
Sitat av Magnificent Vis innlegg
Umm, du kan jo bare wipe den, så er den god som ny? Problemet er å få ut informasjon fra den. Å gjenopprette fabrikkinnstillinger er null problem
Vis hele sitatet...
Du får ikke wipet en telefon som er registrert i Find my iPhone uten at du autentiserer deg med iCloud-kontoen den er registrert på.
Ikke kredittverdig, for så å forsøke seg på forsikringssvindel. Føler du virkelig dette er veien videre i livet ditt for et par skarve tusenlapper? Kjøp deg en mobil du har råd til. Det er massevis av gode telefoner til 2500,- evnt enda billigere toppmodeller fra ifjor på Finn.no.
Lås telefonen og send en låsemelding om at du betaler 200 kroner for å få tilbake mobilen din? Det er jo ca 200 kroner mer enn en låst Iphone er verdt..
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Det er ikke alle telefoner som blir låst av eier pluss at delene er verdt opp mot 2000,- hver for seg.
Vis hele sitatet...
Er de nå egentlig det? Hovedkortet og fingeravtrykksensor er låst. Skjerm, batteri og tastatur koster vel noen hundrelapper nytt på ebay.

50 kroner for en brukt skjerm og 20 kroner for batteriet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Er de nå egentlig det? Hovedkortet og fingeravtrykksensor er låst. Skjerm, batteri og tastatur koster vel noen hundrelapper nytt på ebay.

50 kroner for en brukt skjerm og 20 kroner for batteriet?
Vis hele sitatet...
Om skjermen er fri for riper vil den fint være verdt 600-700kr om ikke mer.
De skjermene du får for noen hundrelapper på ebay er det som regnes som klasse B og C skjermer som har kinesiske kopi-LCDer og holder lav kvalitet.

Alu-dekselet er verdt noen hundrelapper, mikrofon, høyttalere, sensorer og ladeport blir noen få hundrelapper.
Batteriet er noe usikkert siden man ikke vet hvor mange ladesykluser det har vært gjennom.
▼ ... over en uke senere ... ▼
ayy sikkert litt seint, men hvorfor ikke sette finnerlønn? fordi personen kommer ikke til å få den opp uansett. kanskje du er heldig og den blir levert tilbake.