Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3109
Heisan!! Skolen har jo et type WAN nett med flere routere rundt i bygget. På vanlige hjemme-nett skriver mann inn ip-adressen til routeren i nettleseren for å komme til set-uppet. Hvor gøy hadde det ikke vært å komme inn på den siden på skolen?! Noen ideer? Har prøv å skrive inn IP-adressen men tror ITfolka har blocka den siden.
På UDE sine nettverk må du sannsynligvis ha et spesielt sertifikat for å kunne få tilgang til denne portalen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ikkje fleire rutere. Det er fleire aksesspunkt. Og dei er antakeleg styrt av ein kontroller. Den kontrolleren er ikkje på samme nettverk som WLANet, men eit eige adskilt VLAN. Så du får ikkje tilgang til det. Og det er heller ikkje kontrolleren som er ruteren (eller gateway) - det er gjerne ein L3-switch.

Viare har mykje nettverksutstyr ikkje eit webinterface. Det er kun forbrukersegmentet som bryr seg om shiny webinterface. Resten vil ha et kraftig CLI.

Kort sagt har eit slikt nettverk veldig lite til felles med det du har heime. Så lite at erfaringa du har med heimenettverk er verdilaus.
Sist endret av vidarlo; 5. februar 2017 kl. 17:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
30 1
Noen som kan forklare hvordan jeg kan få kontroll over nettet? Sende en phising-Mail til admin og fjerstyre derfra??
En tanke; tror ikke du har mulighet for dette. Du har ikke kunnskap eller kløkten som skal til for å gjøre dette (utifra postene dine). Når du failer i forsøket så kommer de til å slå hardt ned på den som har gjort det, dette er ikke smæck på lanken-krim. Tror ikke du har hjernen til å skjule sporene dine, selv med Kali Linux boota PC-en din (hvis du greide det da).

For all del gun på, sikkert mæd credzz fra kidsa, men ikke så mye creds fra driftansvarlige og skolestaben. Jeg ville begynt å eksperimentere med isolerte nettverk du selv har satt opp hvis du i det hele tatt skal lære deg noe.

EDIT: på en litt hyggeligere side så tror jeg social engineering er veien å gå for å gjøre noe slikt. Dog krever det at du har kunnsap om hva du skal spørre om og hvem som ville fått svar av de du snakker med.
Sist endret av Dictum Factum; 5. februar 2017 kl. 19:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av B15h0p Vis innlegg
Noen som kan forklare hvordan jeg kan få kontroll over nettet? Sende en phising-Mail til admin og fjerstyre derfra??
Vis hele sitatet...
Mest sannsynleg får du det ikkje. Men første steg er å verte kjent med utstyret, slik at du faktisk kan gjere noko om du skulle greie å skaffe deg tilgang. Finn ut typen utstyr, og kjøp tilsvarande sjølv. Det koster gjerne nokon tusen på ebay.

Så bruker du nok tid til at du kan sette det opp sånn som du vil i blinde på kort tid uten å måtte slå opp.

Så kan du begynne å prøve å skaffe deg tilgang. Ein teknikk er jo å kople ut eit AP, og kople seg til der og sjå kva VLAN som dukker opp på kabelen. Det kan vere ein veg inn. Om det er det, så må du skaffe deg passord og/eller nøkler. Då kan phishing vere eit alternativ.

TL;DR: Ut frå kunnskapsnivået du viser har du eit par tusen timer læring foran deg.
Trådstarter
30 1
Jeg vet at jeg er veldig noob når det gjelder data. Noen som har tips til hvordan jeg kan lære mer, hvor jeg skal begynne og hvor/hvordan jeg lærer?
Takk for svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av B15h0p Vis innlegg
Jeg vet at jeg er veldig noob når det gjelder data. Noen som har tips til hvordan jeg kan lære mer, hvor jeg skal begynne og hvor/hvordan jeg lærer?
Takk for svar.
Vis hele sitatet...
Du bruker tid. Masse tid. Eit par tusen timer. Kva er det du vil lære? Nettverk? Programmering? Systemadministrasjon? Det er ulike felt, med eit visst overlapp, men fortsatt slik at ein som kan programmering ikkje nødvendigvis vil vere i stand til å settje opp eit nettverk ut av boksen.
Ikke prøv. Ofte blir angrep på skolenettverket slått veldig hardt ned på. Prøver du på noe kan det godt tenkes at de politianmelder deg. Skjedde noe lignende her for noen år siden.
Trådstarter
30 1
Ønsker å lære mer om datamaskiner og nettverk. Litt basis hacking.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av B15h0p Vis innlegg
Ønsker å lære mer om datamaskiner og nettverk. Litt basis hacking.
Vis hele sitatet...
Det er veldig lite spesifikt.

Men du kan begynne med å settje opp Linux. Kvar gang du må gjere noko meir enn to ganger scripter du det, slik at du slepp gjere det igjen. Du lærer deg eit vilkårleg programmeringsspråk, t.d. python. Gå laus på Project Euler, og løys oppgåver der. Det lærer deg ein del om algoritmer og programmering.

Du set opp eit nettverk heime frå botnen. Boka Firewalling with OpenBSD's PF packet filter og OpenBSD er eit alternativ. Det er ikkje så viktig kva; du vil lære om nettverk uansett. Kjøp deg ein L2 switch, t.d. Cisco SG-serien. Koster i underkant av ein tusenlapp. Resten kan du strengt tatt virtualisere.

Sett opp ulike VLAN for ulike funksjoner. Isoler dei slik at klienter på VLAN A har tilgang til nøyaktig det du ønsker - og ingenting meir - på VLAN B.

Sett opp VM med CentOS og nginx. Sett opp VM med Varnish som revers proxy. Plasser varnish i DMZ, med tilgang til nginx. Sett opp ssl-sertifikater på varnish for https.

Så kan du leike deg med wireshark, og lese RFCer for ulike protokoller, og forstå korleis protokollane fungerer, og kvifor dei er bygd opp slik dei er bygd opp. Bruk netcat til å skrive http-requests. Bruk netcat til å sende e-post.

Det er litt frå top of my head. Det er ikkje einaste måten å lære på, og gjerne heller ikkje beste måten. Men gjer du alt der vil du ha ein betre forståelse av IT.