Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 657
Registrer deg for å skrive svar Trådrulett
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
sep. 2006
452  200
Yo
Tenker skaffe ny intern HDD for det er fult. Men ikke så lett å se forskjell på modellene.

Hva er å anbefale på minst 2 TB, under kr 2k og til å stole på?

F.eks.
3 TB - 265 kr/TB - Toshiba
8 TB - 279 kr/TB - Seagate
4 TB - 284 kr/TB - Seagate
5 TB - 299 kr/TB - Toshiba
6 TB - 309 kr/TB - Seagate
4 TB - 355 kr/TB - WD
rfa
aug. 2015
103  27
Liker HGST diskene selv, men dei blir fort litt dyrere.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
sep. 2006
452  200
Hva gjør at de er verdt dobbel pris?
rfa
aug. 2015
103  27
Laget for å stå i raid dei jeg bruker fra HGST. Og av dei ca 100-150 snurre diskene jeg har gående (diverse backup servere) så ryker seagate etter ca 3 år i 10-20% av tilfellene (så litt lei av disk bytter).

Men lite vitenskapelig, bare bedre erfaring med det.
Lawful Neutral
meitemark's Avatar
nFF Crew
jan. 2001
Sitat av rfa Vis innlegg
Laget for å stå i raid dei jeg bruker fra HGST. Og av dei ca 100-150 snurre diskene jeg har gående (diverse backup servere) så ryker seagate etter ca 3 år i 10-20% av tilfellene (så litt lei av disk bytter).

Men lite vitenskapelig, bare bedre erfaring med det.
Vis hele sitatet...
Backblaze gjør ting i stor skala, og de kommer frem til liknende tall:
https://www.backblaze.com/blog/hard-...rates-q1-2017/
des. 2010
39  27
Har flest Seagate-disker og aldri hatt noen problemer.
Diskene har blitt for små før de evt har begynt å feile...

Noe som også avgjør prisen er antall omdreininger per minutt. Jeg går alltid for 7200-disker da prisforskjellen til de treigere diskene ofte er veldig liten.
rfa
aug. 2015
103  27
Er når du begynner med 4-8T disker og gjerne litt større disk sett så blir fort diskene over 3 år før du bytter dei, så da er det fint at dei virker en stund. Spesielt om det er litt jobb å bytte (reisetid og slikt).

Samt at Seagate diskene mine har stort sett enten dødd ved å begynne med å bare bli ekstremt trege, alt virker men går seint. Det kan generere litt jobb i feilsøking for å finne disken det gjelder og slikt. Beste er om dei bare dør eller evnt genererer crc feil så det er fort å identifisere
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
sep. 2006
452  200
Takker for svar
Fant HGST 4TB Deskstar NAS til bare ~20% mer per TB enn billigste alternativ Toshiba 3TB, så har bestilt.
Registrer deg for å skrive svar
Moderer