Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1303
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Hei

Har et problem med min nye ssd og installering av W8.

Jeg satte i ssd'en og bootet med W8 cd. Kom til installasjonen og alt så greit ut.
Så skulle PC'en reboote som del av installasjonen. Når den da startet opp igjen, stoppet den opp på en svart skjerm med en liten strek oppe i venstre hjørne og "B4" nederst til høyre. Og der står den nå, har vel stått der ca 2 timer. Skal vel ikke være slik?...

Noen forslag til hva som er galt og aller helst hvordan det kan fikses?

Apoxi
Har aldri installert Windows 8 før selv, men uansett:

Har du valgt riktig boot priority i BIOS? Og hvilket BIOS (el hovedkort har du)? Hvilken W8 har du kjøpt? Hvilke valg gjorde du under installasjonen?
Learning by doing
Undef's Avatar
har du overklokka?
Reset cmos, kanskje det fikser hele greia
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Trådstarter
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Har aldri installert Windows 8 før selv, men uansett:

Har du valgt riktig boot priority i BIOS? Og hvilket BIOS (el hovedkort har du)? Hvilken W8 har du kjøpt? Hvilke valg gjorde du under installasjonen?
Vis hele sitatet...
Har cd som første boot i bios.
MB er msi p67a-g45

Valgene var rett frem, norsk språk, tastet regnøkkel og startet installasjon. Ingen hokus pokus der

Har nå resatt Cmos, uten effekt. Samme svarte skjermen.

Legger meg, skal jo på jobb også. Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg videre i morgen!
Sitat av Apoxi Vis innlegg
Har cd som første boot i bios.
Vis hele sitatet...
Etter at du har installert fra CD-disken og den rebooter skal du reboote til SSDen din.
Det er ihvertfall slik med både Ubuntu og Windows 7 så da tenker jeg det er slik med Win8 også.
Sist endret av Xernox; 4. november 2013 kl. 23:29.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Etter at du har installert fra CD-disken og den rebooter skal du reboote til SSDen din.
Det er ihvertfall slik med både Ubuntu og Windows 7 så da tenker jeg det er slik med Win8 også.
Vis hele sitatet...
Ja, det er greit nok, men nå kommer jeg ikke inn på bios engang. Låser seg før jeg kan velge å gå til bios.
Det jeg sitter å lurer på er om bios er blitt bricka på en eller annen måte, selv om det virker litt rart da jeg ikke har gjort noe med bios på en god stund?

Kom gjerne med flere forslag, sitter på jobb nå, men da har jeg noe å forsøke når jeg kommer hjem.
Napp ut Harddisken.
Slå av secure boot eller noe i BIOS.
Det er ikke sikkert din W8 CD/DVD kan formatere en harddisk, men er avhengig av at ett
Microsoft vennlig filsystem allerede eksisterer på harddisken.
Det finnes ISOer med Linux og verktøy som du kan boote på og formatere harddisken.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Han kommer ikke inn i bios lengre. Snodig siden han kun har installert software... Hum..

Prøv å nappe ut bios batteriet i noen minutter.
Prøv å resette CMOS ved å ta ut batteriet. Jeg ser ikke hvordan installering av Win8 skal ødelegge BIOS da men.
Sist endret av Xernox; 5. november 2013 kl. 15:16.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Trådstarter
Har forsøkt å resette Cmos ved å ta ut batteri, men kanskje jeg ikke hadde det ute lenge nok, prøver det igjen når jeg kommer hjem.

Nei, ser ikke hvordan installering av OS skal kunne ødelegge bios jeg heller, men siden den låser seg rett før bios skjermen så hopoer tankene mine dit.
Kan jo være noe annet som har bustet bios, men har ikke gjort noen forandringer på PC'en i det siste som tilsier det.
Kan det være en løs minnebrikke? Det har en tendens til å tulle til oppstarten.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Trådstarter
Hmm, det har ikke slått meg! Kan det tenkes at det er så enkelt mon tro?
Da vet jeg hva jeg skal begynne med når jeg kommer hjem!
Napp ut ssd og sjekk om den starter da, sjekk minne og sjekk at alle strømkabler sitter som de skal.

Edit: sjekk om du har noen små lamper på hovedkortet og hvilken farge de har.
Sist endret av SinHazzard; 5. november 2013 kl. 19:58.