Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3338
En kompis av meg har vært på sykehus og operert kneet og sier han fikk store piller som inneholdt både morfin og heroin og mye annet.
Han skal ha fått en liste over stoffer i pillene der heroin sto langt oppe.
Er dette BS?
Ja, det tør jeg påstå..


Folkehelseinstituttet lister forresten opp de opiodene som anvendes til medisinske formål:
  • Buprenorfin
  • Etylmorfin
  • Oksykodon
  • Ketobemidon
  • Petidin
  • Fentanyl
  • Alfentanil
  • Remifentanil
  • Sufentanil
  • Kodein
  • Tramadol
  • Dekstropropoksyfen
  • Naltrexon
  • Naloxon

Kilde:
Heroin, morfin - fakta om opioider
Sist endret av mentalmelt; 1. desember 2007 kl. 04:46. Grunn: link
For å si det sånn, sjangsen for at han faktisk har fådd heroin hos legen er ganske nøyaktig 0
Dietylmorfin, er ikke det det samme som Herion a? Minns å huske han legen i Storbritania som brukte det stoffet ganske flittig. Kanskje ikke hest lagd nede i "landa" men ble omtalt som Heroin av media. Men igjen, media sier jo mye rart
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Diacetylmorfin er Heroin, men Fentanyl har jo også gått på gata som 'china white', samt diverse andre analoger.
Sitat av RESpekt
Dietylmorfin, er ikke det det samme som Herion a? Minns å huske han legen i Storbritania som brukte det stoffet ganske flittig. Kanskje ikke hest lagd nede i "landa" men ble omtalt som Heroin av media. Men igjen, media sier jo mye rart
Vis hele sitatet...
TOPIC
Diacetylmorphine (INN), Diamorfin (BAN). Stemmer nok som du sier, RESpekt, at en britisk lege kan ha brukt dette ganske flittig. I England selges merkelig nok Heroin (samme som i landa) som resept-pliktig medisin.

INN (International Nonpropietary Name) er som jeg har forstått bestemt av WHO (kort forklart) mens BAN (British Approved Name) er navn gitt til farmasøytiske produkter fra BP eller British Pharmacopoeia, og et alternativ hvis en kan kalle det for det til (INN).

EU forsøker å få gjennomført at (INN) og (BAN) skal regnes for ett.

Fentanyl NPP, gjennom mange gatenavn også kalt China White, syntetisk heroin, omlag 100 ganger sterkere enn heroin, omlag 80 ganger morfin er i medisinsk form dosert i mikrogram, men mest benyttet i operasjonssalen som bedøvelse, ofte som erstatning for de som reagerer/intoleranse over morfin, selvsagt fins det andre grunner.

Etylmorfin (hva du kaller dietylmorfin) er en morfin-analog mindre potent enn morfin men mer potent enn kodein, fungerer på samme vis som kodein idet det konverteres til morfin i kroppen.

Her i Norge er vel det nærmeste du kommer heroin-behandling som mentalmelt korrekt påpeker Buprenorfin (temgesic, buprenex, subutex) og benyttes i diverse ulike medisinske formål (temgesic kan foreksempel gis mot sterke ryggsmerter, eller behandlingsformål ved lignende, mens subutex kan gis mot heroin-abstinenser).

OFF-TOPIC
Siden mange heroinister eller lignende ser subutex og temgesic som samme format, blir det ofte på gata forespurt etter subutex på lik linje med temgesic, bare for det formål for de "trengende" å finne ut at "søren, det var visst temmere vi var ute etter" -- markedet er kynisk, der selges paralgin forte for å stilne abstinenser for den saks skyld, eller pinex forte (sjekk kodein-preperater), alt for å tjene penger på de som allerede ligger nede (off-topic, vet det - men kanskje verdt å tenke på neste gang en sammenligner rusavhengighet med alkohol og heroin)
Både Dolcontin morfinsulfat og "en-prosent injeksjonsmorfinklorid" (10mg/ml, derfor kalles den en prosent. før hadde vi to prosent også, men det har jeg ikke sett på lenge) Begge brukes medisinsk hele tiden i Norge i tillegg til de i listen.

Det er vi som kaller dem en eller to-prosent, på ampullene/hetteglassene står bare 10mg/ml.
Det er vel ikke legemidler som er listet opp, men virkestoffene. Begge legemidlene du lister opp inneholder morfin som det primære virkestoffet.

(Jeg går ut ifra du refererte til mentalmelt sin liste?)
som noen sa er sjangsen for at du har fått rent heroin på et sykehus er null niks ;P
men i følge ei jeg kjenner som utdanner seg til farmasøyt bruker man heroin som grunnstoff til mange medisiner. kanskje kompisen din har misforstått?
Hverken morfinpentahydrasulfat el morfinklorid stod på lista? Det er virkestoffene i de to jeg nevnte, og som jeg selv har hatt resept på¨det ene av og en kamerat har hatt resept på den andre forresten

Men det var feil av meg å skrive "legemidler", ja..
Overskriften på den aktuelle siden til Folkehelseinstituttet var Spesielle opioider, så de lister vel ikke opp de mest selvfølgelige virkestoffene under den kategorien antageligvis.
Har Aldri fått noe heavy etter mine kneoperasjoner. Kun Paralgin forte
Litt morsomt, nevøen min som er 3 år gammel får hostesaft(på resept ofc) med etylmorfin som det aktive virkestoffet. Antagligvis i minimale mengder, men litt artig dog med tanke på hva folk flest tenker om opiater.