Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 21245
Kom til og tenke på en ting.
Trenger litt info angående no piller med navn sobril..
Funker det liksom?
Det funker det. Litt lignende Somadril, men husk at det er muskelavslappende, så hvis du hiver innpå masse, så kom ihåg at hjertet også er en muskel...for ikke å snakke om "knipemuskelen" i ræva

...og du bør, etter mine erfaringer, ikke mikse dem med alkohol. Blir bare kvalm og jævlig i magen...
Blandet med alkohol fører ofte til kraftige hukommelsestap
Merkelig...det kan ikke jeg huske?
Sobril Pharmacia

Anxiolytikum.

ATC-nr.: N05B A04

TABLETTER 10 mg, 15 mg og 25 mg: Hver tablett inneh.: Oxazepam. 10 mg, resp. 15 mg et 25 mg, hvetestivelse, const. q.s. Tabletter 10 mg med delestrek.



Indikasjoner: Neuroser og psykosomatiske lidelser preget av angst, uro og spenning. Søvnvansker. Premedisinering før operasjoner eller tannbehandling. Delirium tremens og akutte abstinenssymptomer. I kombinasjon med trisykliske antidepressiva ved engstelig/agiterte depresjoner.



Dosering: Ved lettere urotilstander: 10 mg 3-4 ganger daglig. Normaldosering: 15 mg 3-4 ganger daglig, som ved behov kan økes til 25 mg 3-4 ganger daglig. Ved angst og uro i forbindelse med depresjoner: 25 mg 3-4 ganger daglig. Til gamle og svake pasienter: 10 mg 2-3 ganger daglig, ved behov en forsiktig økning til 15 mg 3-4 ganger daglig. Ved søvnvansker: 15-25 mg 1-2 timer før en legger seg. Ved premedisinering før operasjoner: 25-50 mg om kvelden dagen før. Premedisinering ved tannbehandling: 15 mg om kvelden dagen før samt 15 mg 1 time før behandlingen. Delirium tremens og akutte abstinenssymptomer: 15-25 mg 3-4 ganger daglig. Absorpsjonen er også uavhengig av samtidig fødeinntak. Etter lengre tids bruk skal høye doser reduseres gradvis for å unngå abstinenssymptomer. Ved brå seponering av benzodiazepiner kan det oppstå parestesier, perseptoriske forandringer og depersonalisering i en eller flere uker. Hos eldre kan forvirringstilstander oppstå ved for høy dosering. Legemiddelbehandling av angst skal alltid være et adjuvans. Behandlingen skal om mulig innledes, følges opp og avsluttes av den samme legen. Legemidlet bør forskrives med minste effektive dose over kortest mulig tidsintervall.



Kontraindikasjoner: Sjokktilstander og koma ved intoksikasjoner med alkohol og medikamenter. Søvnapné. Myasthenia gravis.



Forsiktighetsregler: Benzodiazepiner anbefales ikke til primær behandling av psykotisk sykdom, og de bør (pga. risiko for å provosere selvmordsforsøk) ikke anvendes alene til behandling av depresjon eller angst i forbindelse med depresjon. Varigheten av behandlingen bør normalt ikke overskride 4 uker når det brukes som hypnotikum, og 2-3 måneder når det brukes som et anxiolytikum. Behandling ut over denne perioden bør ikke skje uten revurdering av situasjonen. Det utvikles vanligvis toleranse for den sedative komponenten etter 1-2 uker. Pga. fare for tilvenning bør preparatet gis i et begrenset tidsrom. Risikoen for avhengighet øker med dosen og med behandlingens varighet. Risikoen er også større for alkoholikere, narkomane og narkomanidisponerte, og må derfor forskrives med forsiktighet til disse. Hvis det er utviklet avhengighet, vil plutselig opphør av behandlingen medføre abstinenssymptomer. Det kan være hodepine, muskelsmerter, voldsom angst, spenning, rastløshet og irritabilitet. I alvorlige tilfeller kan følgende symptomer oppstå: Sviktende orientering og selvoppfattelse, følelsesløshet og parestesier i ekstremitetene, overfølsomhet for lys, lyd og fysisk kontakt, hallusinasjoner eller epileptiske anfall. «Rebound»-effekt: Et forbigående syndrom hvor de symptomer som skulle behandles med benzodiazepiner kommer tilbake i sterkere grad når behandlingen opphører. Disse symptomene kan være vanskelig å skille fra de opprinnelige symptomene som legemidlet var ment for. Abstinenssymptomer, spesielt de alvorlige, oppstår oftere hos personer som har mottatt høye doser over en lengre periode. Abstinenssymptomer er imidlertid også blitt rapportert etter behandlingsavbrudd når benzodiazepiner er brukt sammenhengende ved terapeutiske doser. Da risikoen for abstinenssymptomer og «rebound»-effekt er større etter plutselig behandlingsopphør, anbefales det at dosen gradvis settes ned. Paradoksale reaksjoner: Reaksjoner som rastløshet, opphisselse, irritabilitet, aggressivitet, vrangforestillinger, raseri, psykoser, og andre adferdsmessige bivirkninger kan forekomme under benzodiazepinbehandlingen. Disse reaksjonene forekommer oftere hos barn og hos eldre. Bruken av benzodiazepiner kan forårsake encefalopati hos pasienter med alvorlig leverinsuffisiens. Det bør utvises forsiktighet ved medikasjon av barn, hjerneskadde, eldre, pasienter med nedsatt lever- eller nyrefunksjon og pasienter med kardiorespiratorisk svikt. Kombinasjon med alkohol og andre CNS-depressiva (f.eks. antipsykotika, sedativa, hypnotika, neuroleptika, anestetika og sedative antihistaminer) kan gi økt sedasjon, forvirringstilstander og bisarre reaksjoner. Tablettene inneholder hvetestivelse, hvilket medfører at det kan forekomme spor av gluten. Legemidlet kan påvirke evnen til å kjøre bil eller bruke maskiner.



Interaksjoner: Kombinasjon med alkohol og CNS-depressiva. Kombinasjon med suksameton kan gi nedsatt muskelrelakserende effekt, mens curarelignende muskelrelakserende middel kan gi økt og forlenget muskelrelakserende effekt. P-piller kan påvirke metabolismen av visse benzodiazepiner. En har sett induserende effekt på glukuronideringen av oksazepam. Sannsynligvis er dette uten klinisk betydning. (I: N05B A benzodiazepinderivater)



Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Den farmakologiske effekten av oksazepam ved kontinuerlig tilførsel over lang tid kan gi opphav til hypotoni, åndedrettsbesvær og hypotermi hos den nyfødte («floppy infant syndrom»). Det er også rapportert fysisk avhengighet og abstinenssymptomer hos barnet. Benzodiazepiner har i dyreforsøk gitt misdannelser, f.eks. ganespalte, CNS-misdannelser og varige adferdsforstyrrelser hos avkommet. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Oksazepam går over i morsmelk slik at konsentrasjonen i morsmelk er ca. 10% av plasmakonsentrasjonen. Preparatet bør ikke brukes under amming.



Bivirkninger: Bivirkningene er doseavhengige, og eldre pasienter er ofte mest følsomme. Den vanligste bivirkningen er døsighet, 10-15%, som normalt avtar etter noen dagers behandling. Hyppige (>1/100): Døsighet. Mindre hyppige: Neurologiske: Ataksi, muskelsvakhet Psykiske: Anterograd amnesi ved høye doser. Øvrige: Hodepine, svimmelhet. Sjeldne (<1/1000): Hud: Allergiske hudreaksjoner. Neurologiske: Respirasjonsdepresjon. Psykiske: Insomnia, mareritt, paradoksale reaksjoner som eksitasjonstilstand, aggressivitet, hallusinasjoner.



Overdosering/Forgiftning: Oksazepam har en aktiv OH-gruppe som formidler hurtig glukuronsyrebinding og som gir redusert toksisitet. Oksazepam har ikke vist noen skadelig innvirkning på blodbilde, lever eller nyrefunksjon. Overdosering av oksazepam er normalt ikke livstruende med mindre den er kombinert med andre CNS-depressive stoffer inkl. alkohol. Symptomer ved overdosering er sterkt individuelle og doseavhengige og kan variere fra døsighet, forvirring, ataksi og hypotensjon til respirasjonsdepresjon og koma. Behandling: Ventrikkeltømming. Kull. Symptomatisk behandling. Flumazenil kan være nyttig som antidot.



Egenskaper: Klassifisering: Benzodiazepinderivat. Spesifikk angstdempende virkning, med svak muskelrelakserende effekt. Absorpsjon: Relativt langsom. Maks. serumkonsentrasjon etter 2-4 timer. Proteinbinding: 94-97%. Halveringstid: Biologisk halveringstid er vanligvis 10-15 timer, hvilket gjør at kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir relativt liten. Metabolisme: Enkel metabolisering uten aktive metabolitter. Utskillelse: Ca. 80% utskilles via nyrene, hovedsakelig som glukuronid. Fullstendig utskillelse i løpet av 2-3 døgn.


For mer info, se Felleskatalogen
Mine fortalte erfaringer med sobril er at du blir totalt uredd, med fortalte erfaringer mener jeg hva jeg har hørt annenhånds så det er ikke derfor til og stole hundre prosent på.

Ihvertfall, siden du blir uredd. Gjør det deg ingenting og hoppe ned fra taket på skolen, gå naken gjennom gågaten i byen hva som helst som den normale tankegangen ville ha stoppet, vil bli helt normalt.

Høres fryktelig deilig ut da, er fysen på og prøve det en gang
ser for meg overskriftene.. "jackass"-dop populært blandt unge.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
www.legemiddelhandboka.no er også ei fin side til å finne informasjon om legemidler.
▼ ... over en uke senere ... ▼
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
det var de første pillene jeg spiste..
De funker veldig bra, særlig bra hvis du drikker alkohol ved siden av..
Pass på, du kan ende opp med å gjøre MYE syke ting hvis du ikke har prøvd dette før..
Vær moderat med inntaket.. OG HUSK: hvis du planlegger å spise 3 men har 10 stk på deg som du skal "spare", så funker dette aldri.. du ender alltid opp med å ha spist alle sammen, men mistet tellinga på den 5 og glemmer at du pjåter de i deg!
speq: hehehehehe, enig.
Har prøvd Somadril og kan si at man blir ubruklig. Første gangen tok jeg 9 stk, husker ikke noe som helst. Var med 2 kamerater som sa at jeg bare hadde sittet og sikkla i baksetet på bilen..endte med at kameraten min måtte bære med til senga etter at jeg selv hadde forsøkt å komme meg dit selv uten hell(rev ned et par cd stativer og diverse ting som stod i veien..)

2 gangen jeg "testa" det var det i kombinasjon med 18 pils. Altså 4 somadriler og 18 pils( + en halv paralgin forte). Ble like ubruklig da også, lå og sikkla på gulvet til kameraten min.
Dagen etter hadde jeg vondt i hode og en forstuet tommel. Fikk etter detta et lite støkk og har holdt meg unna piller
▼ ... over en uke senere ... ▼
sobril og somadril er 2 helt forskjellige preparater. Sobril brukes som angst/nervemedisin, mens somadril er et muskelavslappende middel. Hvilket vil si at hvis du spiser Somadril og kombinerer med alkohol blir du helt ape. De fucker opp gangen din totalt og du kan ende opp med å ikke en gang klare å gå gå opp trappene hjemme (skjedde med en kompis av meg
Nei, da er sobril,valium,rohypnol eller til og med rivotriler bedre!
Ja, det er veldig forskjellig. Hold deg unna somadril som the code, det er helt jævlig, spesielt sammen med alkohol. Måtte bare si det. Stay away.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ok. Da er det slik at jeg har to brett med Sobril her og aner veldig lite om det bortesett fra det jeg har lest her. Det er 2 brett med 25mg dosering. Jeg er redd av meg og starter derfor i det moderate. Prøvde 1/3 tabelett uten alkohol. Skjedde ikke en dritt.

Det jeg da lurer på. Hvordan kan jeg få en tilfredstillende opplevelse av disse om jeg ikke vil drepe meg fulstendig. 1 * 25mg + 10 pils?

Ta i betraktning at jeg veier 54 kg.

Jeg akter selvfølgelig å låse resterende doser inne før jeg reiser hjemme fra.

På forhånd takk.

Edit: Dette gjelder Sobril.
Hmm.
Jeg ville gjort en av to ting.
1. Drikk 5-6 pils, så ta 1 sobril, så drikke videre, kanskje ta 1 til etter ca. 30 min hvis du ikke er fornøyd med rusen da.
2. Ta 2-3 sobril og sett deg ned å se på film.

(Kan vel nevne at jeg aldri har vært fan av å hive i meg haugevis med pillere, liker å ta det rolig, men er glad i -pam-rusen)
Takker så mye for et godt svar.
Siste jeg da lurer på er hvilken form for rus man får med og uten alkohol?
Sobril er en benzodiazepin. Så ja, du får rus av dem
Uten alkohol: Altså, Du blir litt rolig, fri for sosiale hemninger, kan bli litt surrete i hodet, ved større inntak hyper isteden for rolig.
Med alkohol: Mye mye fullere og galere, nesten litt ustabil

sånn enkelt fortalt.
Takker så mye. Tok 75mg uten alkohol her om dagen. Følte meg likesom avslappet men hadde problemer med balanse (ikke store). Kortidsminnet ble litt skurrete. Men følte det likesom ikke som en "rus". Gleder meg til å prøve det smammen med en 6-8 pils.
Sitat av Metamorphose
Sobril Pharmacia

Anxiolytikum.

ATC-nr.: N05B A04

TABLETTER 10 mg, 15 mg og 25 mg: Hver tablett inneh.: Oxazepam. 10 mg, resp. 15 mg et 25 mg, hvetestivelse, const. q.s. Tabletter 10 mg med delestrek.



Indikasjoner: Neuroser og psykosomatiske lidelser preget av angst, uro og spenning. Søvnvansker. Premedisinering før operasjoner eller tannbehandling. Delirium tremens og akutte abstinenssymptomer.(...)
Vis hele sitatet...
(Sett inn to a4-sider her)

Sitat av Metamorphose
(...)Maks. serumkonsentrasjon etter 2-4 timer. Proteinbinding: 94-97%. Halveringstid: Biologisk halveringstid er vanligvis 10-15 timer, hvilket gjør at kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir relativt liten. Metabolisme: Enkel metabolisering uten aktive metabolitter. Utskillelse: Ca. 80% utskilles via nyrene, hovedsakelig som glukuronid. Fullstendig utskillelse i løpet av 2-3 døgn.


For mer info, se Felleskatalogen
Vis hele sitatet...
"For mer info"?

(/offtopic)
▼ ... over en uke senere ... ▼
tok 3 15mg i rettsaken min å ble likegyldig og avslappet.
en annen gang tok jeg 6 15mg å drakk nesten en halv liter 96%, 5-6 timer ble borte. før alt ble helt borte var jeg gangske gal.
"Kontraindikasjoner: Sjokktilstander og koma ved intoksikasjoner med alkohol og medikamenter. Søvnapné. Myasthenia gravis."
Ikke for å være gledesdreper, men er det smart å bruke sammen med alko?
▼ ... flere år senere ... ▼
Hvordan blir rusen hvis man popper et par sobril og røyker tjall i forhold til å bare røyke?
Det blir bare en litt mer avslappet tjall-rus med mindre/ingen noia. Kommer selvfølgelig på hvor mange "ett par sobril" er, og styrken på de.
Sist endret av halla; 10. mai 2008 kl. 17:47.
Godt med smør
Sitat av adrian nor
"Kontraindikasjoner: Sjokktilstander og koma ved intoksikasjoner med alkohol og medikamenter. Søvnapné. Myasthenia gravis."
Ikke for å være gledesdreper, men er det smart å bruke sammen med alko?
Vis hele sitatet...
tror ikke felleskatalogen kommer til å anbefale NOE med alkohol.

Dette er misbruk, ikke medisinsk bruk uansett.

De er overforsiktige med alt.
Man blir kjempestein av å røyke tjall etter å ha spist et par av disse. Man får litt sånn opiat-stein feeling. Og man ligger bare pal ut. Desuten kan man komme til fare for å bli veldig ukritisk, som meg når jeg hang sammen med disse lugubre menneskene som hadde mye mer spennende å prøve ut. Og ja, mindre/ingen noia. På godt og vondt selvfølgelig. Noen ganger kan det jo være lur å være lit kritisk, eller hva?
Hmm, litt usikker.. Men tror det var disse jeg spiste alt for mange av.
rundt 20++ og gall.

Dette er lenge siden, men snakk om hode. Planen var å spare, men jeg ble tydeligvis ganske grådig av meg og fråtset de i meg...
Husker svært lite, men det lille jeg husker hadde sikkert blitt en morsom historie for noen her. Var helt på tur for å si det enkelt.

Ikke ta for mange.
sobril funker ikke uten alkohol, med mindre du vil ta 15stk...
Som sagt er sobril en benzo og de er gansk.e lik valium så alkohol virker inn. Men det er ganske individuellt hvordan de virker. Skal du ta de igjen, kjenn din toleranse og drikk med måte ellers kan du våkne opp igjenn med mye skade på kjennte og kjære
Da var det ikke sobril jeg tok.
Sobril/Alopam (oxazepam) er et mildt benzodiazepinderivat. I styrke regnes det at 20 mg sobril tilsvarer 10 mg valium eller 1 mg flunipam. (Kilde: http://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm )

Dette er jeg imidlertid ikke enig i, og mener at sobril er enda svakere enn som så. Den såkalte "sterk-sobrilen" (25 mg) tilsvarer en 5 mg valium slik jeg ser det. Sobril har også en mye kortere halveringstid enn valium.

PS.: Ser at det snakkes mye dritt om somadril her. Brukt fornuftig, er somadril et supert middel.

Det er meget effektivt mot ryggsmerter og gir samtidig en veldig fin rus slik jeg oppfatter det.

Somadril (carisoprodol) ble flyttet opp fra B til A preparat, og kommer til å utgå fra det norske markedet på grunn av idioter som har overdosert somadril, kombinert det med for mye alkohol, og/eller havnet på sykehus med forgiftninger.

Jeg har imidlertid tro på at carisoprodol vender tilbake i generisk form, akkurat som rohypnol gjorde i form av flunipam. (Men fremdeles som A preparat.)

Man tror at ruseffekten av somadril kommer av at innholdsstoffet konverteres til barbituratsyre via enzymer i kroppen. Det er altså ingen vits i å ta for mye, da man er helt avhengig av disse enzymene for å oppleve noen ruseffekt. Når man har tatt en dose somadril er disse enzymene "borte" etterpå, og må man vente noen timer før man kan oppnå noen effekt igjen.

Av egen erfaring og det jeg har hørt av andre, er 3 stk den optimale dosen og skal ikke overskrides.
Hvor lenge varer en 10mg sobril?
Sitat av flipsyde
Hvor lenge varer en 10mg sobril?
Vis hele sitatet...
Oxazepam har en halveringstid på 4-15 timer. For en vanlig person vil nok selve ruseffekten være borte etter ett par timer.

Selv har jeg tatt opptil 450 mg (30x15) i en sleng, og selv da varer det ikke særlig lenge. (Opp til 4 timer vil jeg si.)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Thedeeq
Mine fortalte erfaringer med sobril er at du blir totalt uredd, med fortalte erfaringer mener jeg hva jeg har hørt annenhånds så det er ikke derfor til og stole hundre prosent på.

Ihvertfall, siden du blir uredd. Gjør det deg ingenting og hoppe ned fra taket på skolen, gå naken gjennom gågaten i byen hva som helst som den normale tankegangen ville ha stoppet, vil bli helt normalt.

Høres fryktelig deilig ut da, er fysen på og prøve det en gang
Vis hele sitatet...
Tatt Temesta et par ganger (av medisinske årsaker på sykehus) - og ble uredd. Trodde selv at jeg ikke ble rusa, men det ble jeg. Ganske lenge også. Ble som en blanding mellom Sobril og Vival. Ganske digg, men gjorde noen dumme ting jeg ikke helt kan huske i etterkant.
Temesta er forøvrig noe man kun får på sykehus. Det skrives ikke ut på resept i Norge. Det selges sikkert ulovlig her og der, da.
10 mg valium tilsvarer 1 mg flunipam? hørtes feil ut
skulle da hvertfall tro det var 20 mg, ikke 10 (på valiumen that is)
Sist endret av pawsan; 1. juni 2008 kl. 00:24.
pawsan:

Det skal stemme ganske bra faktisk.

Alprazolam 0.5
Bromazepam 6
Chlordiazepoxide 25
Clonazepam 0.5
Clorazepate 15
Diazepam 10
Estazolam 1-2
Flunitrazepam 1
Flurazepam 15
Halazepam 20
Ketazolam 15-30
Lorazepam 1
Lormetazepam 1-2
Nitrazepam 10
Oxazepam 20
Prazepam 10-20
Quazepam 20
Temazepam 20
Triazolam 0.5

Dette er omtrentlige omregningsfaktorer der flunitrazepam er satt til 1 og diazepam er satt til 10.
Sist endret av ninjatriks; 1. juni 2008 kl. 19:28.
En kamerat av meg rappet litt sobril av bestemora si, loka rundt en vanlig skole dag å knasket litt sobril i timen, loka rundt på skole området. Han havnet til slutt oppe i kantina, der satt han på bordet og slang i seg et par til. Tilsammen tok dytta han i seg en 14-15 stk til nå, han skulle bestille seg noe i kantina litt senere, fikk blackout og havnet rett i gulvet, vaktmesten tenkte han drev med noe, så han tok sjansen på å løfte han på hue. Tok ikke lange stunden før han kommer til bevissthet og stikker av som faen.

Han har gjort veldig mye annet sykt også på diverse ting, og mer sobril. helt syk motorsykkel kjøring med både store hastigheter, og helt freaky bevegelser som nesten ikke skulle vært mulig, og døds sløve kjøretilfeller derhvor han f.eks skrenser med forhjulet i fortaus kanten, tryner når han skulle dra på ut i en ledig luke. kjører som en villmann på RC bane, legger seg ned som faen, satser og alt.

Han er også jævlig god til å kjøre crosser, så han er en av de som virkelig oppsøker spenning, men
Det er sikkert mye spenning man tørr å oppsøke når man tar sobril, og også hvor sløv og ødelagt man samtidig kan bli av det også, det har nok mye på hva man tåler og hvordan psyken din egentlig er, men skulle jeg være ærlig ville jeg aldri prøvd det selv.
Hvor mange sobril må jeg ta for å føle meg ruset og i god form?

Har en del av dem hvite som det står SB på med strek over og under bokstavene..
Tok 4 istad, var en mild rus..

Fint om noen kunne fortelle litt om stesolid rusen også, er i besittelse av noen av disse også. All info trengs!
Spørs hva du mener med god form, zionroad?

Sobril

Produsent: Pharmacia, Pfizer (lisenssalg norge)
Størrelse: 10mg, 15mg og 25 mg (Pharmacia/Pfizer), hvite
Virkestoff: oxazepam

Dosering mot tilment bruk forholder seg normalt til en tablett
a)pr. døgn
b)to ganger om dagen
c)ved oppfordring av lege og i en tidsbegrenset, kort periode med avsluttende tilsyn kan dosen økes over to ganger daglig, da gjerne benyttes 10mg - ikke over tror jeg..

Alternativ a + b er også gjerne tidsbegrenset, og dosering anslagsvis følger gjerne de som foreskrives på resept av lege.

a) 25mg/døgn
b) 10mg - 15mg/omgang pr. døgn (morgenstund/leggetid)
c) 10mg over to omganger pr. døgn etter råd fra lege (min. 3 ganger om dagen på norsk)

a) ikke så veldig kjent for min del, annet enn i rusøyemed. Kjip dose, to av disse og jeg loker på sofaen uten ork til å pelle meg i øret engang. Varer forholdsvis lenge, kanskje alle 10 timene gjeldene for oxazepam?

b) mer standard, foreskrives til alt sobril oftes blir benyttet til; sorg, angstdemper, smerte, nerveproblemer eller lignende symptomer. I smertebehandling er det oftest gitt mot svake men kroniske smerte-årsaker, som i øyemed kan behandles raskt uten fare for tilvenning.

De som får sobril på falsk grunnlag har utrolig nok fått sobril utskrevet ganske lett - jeg spurte en gang og fant ut at fastlegen min var gestapo-tilhenger og kryssavhørte meg på priser, lov og misbruk-preik. Og jeg som ønsket noe for nervene som ikke var diazepam. Jeez

c) sterk sorg, plutselig nervesammenbrudd, en akutt (ikke kronisk) behandling ment som midlertidig utvei til en annen form, f.eks. terapi, psykiatri, psykologi, tvangstrøye.. eller operasjon

Sobril anbefaler jeg deg til ikke å ruse deg på jevnlig - du ofrer mye for liten glede over tid. Skulle det dukke opp en dag du kunne trengt de 10/15/25 mg oxazepam'a så angrer du - det blir som med somadril, dårlige alternativer til erstatning.

Et plutselig dødsfall i nær familie, en plutselig kronisk leddsmerte som hindrer deg i div. oppgaver på arb.plass, en strikkhopp-ulykke som gav en svak vridning i nakkeregionen og en h... smerte eller rett og slett en grusom sterk angst, hodepine, redsel/frykt/noia, tannpine eller hemorroider (det siste er jeg usikker på) - "formen" du leter etter på sobril inntreffer først når du flørter med helsa på stupet - ruseffekten du søker ligger i blandingsmisbruk med alkohol.

Sobril og pils er dynamitt, og fungerer da allerede på en 10mg tablett - og blir sterkere for hver slurk du renner nedpå. Jeg tør ikke tipse deg om mer enn 2-3 pils, halv-litere max, selvom jeg er sikker på du ikke akkurat turner coco eller faller død om av et par til. Rusen er så varierende fra person til person at det blir for teit å ikke være varsom i så tilfelle.

Uansett, ikke sterkere alkoholdrikk enn pils som måler vel 4,0% - 4,6% / 4,8% for din egen helses og alle andres skyld. Oxazepam har en spesiell virkning på alkohol, som gjør at alkoholens effekt forsterkes nevneverdig (nærmeste du kommer sniffe flytende alkohol) og økes i en aksellerasjon som fra 0-100 km gir for meg samme feng som en Dukati for en MC-freak. Alt fra Søvnig, Lystig, Minsten og Propell til Snøhvit kan formen beskrives.

Stesolid derimot, da snakker vi om ruspotensiale! Her følger en kort beskrivelse, følg med - mulig du kjenner igjen skøyer'n:

Stesolid

Produsent: Dumex, Alpharma/Actavis (danmark/sverige-norge, lisenssalg)

Størrelse: (D)(A/A) 2mg, 5mg tabletter -- 5mg, 10mg stikkpiller -- 5mg/2,5mL, 10mg/2,5mL rektalvæske, 5mg/mL refill (en sprøyte tilsvarende 2mL -> 10mg) kan justeres i dose etter behov. 1mL -> 5mg

Forskjellen rektalvæske n-mg/2,5mL og 5mg/mL refill er doseringsanvisning, derav 1 dose rektalinjeksjon n-mg er dosert for 2,5mL engangsdose - mens i refill kan en justere doseringene etter anvist 5mg pr. mL el. 1ml = 5mg virkestoff!

Stesolid novum (dumex) er injeksjonspreperat, p.g.a. den korte tiden effekten slår til har den kortere halveringstid. Preperatets dosering er jeg usikker på, men antar det er samme som 2mg, 5mg (dumex alpharma/actavis) og kanskje 10 mg (dumex/?alpharma?)

Minns å ha blitt fortalt at stesolid novum injiseres muskulært a la slik bolerne stikker testo'n sin - dypt og i overarm eller lår, men ta ikke det for god fisk, jeg har ikke forsøkt det og ikke tenkt å gjøre det heller. Funker fett i tablettformat.

Fargenyanser her som andre typer av dette preperatet, det spesielle er vel at dumex har en 10mg variant, grønn - tidligere kalt spansk stesolid. Ellers virker fargekoden fra gul og ned til hvit på dumex og dansk alpharma, mens actavis tror jeg har nyanser av hvit på 5mg og 2mg er grønn? - eller så var det omvendt, alpharma/actavis. Ja, same shit - diazepam, som er virkestoffet, følger en fargekodeks som gikk helt i surr for meg nå, men som jeg kunne utenat før fra nyanser hvit - gul/oransje - grønn, usikker på om det er Diazepam fra Nordic eller Dumex som fører lilla/blå/brun elns. som da er sterkest, var det slik? Også grønn svakest, gul/hvit, grønn/blå, blå/lilla, blå/blå og blå/brun? Drit i det; hvit, gul og grønn er de vanligste å få tak på her til lands, derav grønne 10mg og muligens 2mg eller omvendt fås i mediterranien (middelhavet)

Virkestoff: Diazepam

Kort fortalt, du har en variant vival (actavis/alpharma), valium (roche, alpharma, actavis) eller diazepam (nordic) og dette er da beroligende, smertedempende, psykosenedsettende, bad-trip motgift. Med andre ord - disse har du form på, disse er gøy og disse blir du sjukt avhengig på kjapt!

Vet ikke om det er produsent-navnet Dumex sin likhet med Durex - men pelle propell, dopey og beavis/butthead er vel grei definisjon på rus.

Altså: Sobril - snehvit og de syv dvergene, Stesolid - propell,dopey,beav n' butthead.
Begge: Med alkohol = JackAss form - ikke anbefalt, hverken fra legen, meg eller fornuften

Merk:
Sobril forsterker alkohol-effekten, mens alkohol forsterker stesolid-effekten. Samme tommelregel på medisinsk normaldosering som jeg gav på sobril fungerer ikke på stesolid, fordi effekten og inntaksmåte er avhengig av person, alder og helsetilstand av tidligere.

Er du en av de to trøtte typene som gikk på NRK sier det seg selv at legen aldri gir deg noe annet enn fishermans friend, men utenom de to kan det tenkes du får slike av legen hvis han er kul - ellers er det vival el. valium som vanlig. Tror vival kommer i 20mg i utlandet, minns jeg var med på en slik diskusjon her før, men Actavis/Alpharma fant jeg intet annet enn 2mg og 5mg.

Nok om det - det var det lengste og meste jeg klarte å skrive om to virkestoffer du sikkert har forsøkt før, uansett om det heter Alopam (dumex) eller Sobril (Pharmacia/Pfizer) eller Stesolid (dumex), Vival (Actavis, Alpharma), Valium (Roche) eller Diazepam (Nordic).

Standard størrelse på diazepam varierer fra 2mg - 5mg tabl. -> 10mg (mulig 20mg /25 mg) + stesolid og diazepam rekt. 5mg + 10mg/2,5mL pump.inj.rekt og 5mg/mL pump.inj.rekt refill (1 sprøyte = 2mL = 10mg), stesolid novum og diazepam nordic sprøyte muskulært 2mg/mL - 5mg/mL - 10mg/mL (tror jeg). Er det noe a la diazepam inj. så benyttes sikkert glucose (druesukker) el. lactose (melkesukker) til inj.-teknikken. Spør en boler, ikke meg...

Og: Oxazepam forsterker alkoholeffekten, alkohol forsterker diazepam-effekten. Diazepam er ifølge meg alvorlig skadelig for lever og nyrer uansett om det inneholder paracet eller ikke, og kvakksalver-råd med vann funker ikke i lengden. Her må det ytes skjønn. Selvom jeg ikke finner noen sikre kilder, så er jeg temmelig sikker på at det tar på lever- og nyre-funksjonen i kroppen. Men jeg kan ta feil, da...

EDIT:
Skyld på deg selv - all info trengs sa du. Svaret er at du tar like mange stesolid som du ville gjort med valium eller vival el. diazepam fra nordic, p.g.a. det er samme greiene, men annen fabrikat og dermed varemerke/-navn, siden farmasi-industrien kopi-beskytter tm (varemerke, handelsnavn) og alle mulige rettigheter i henhold til kapitalistisk syndikalisme på usedvanlig åpenbart og legalt plan, som medfører at rike nordmenn og fattige junkier blir melkekuer for multigigantenes avtaler seg imellom, som er betegnende et storsyndikalistisk kartell-virksomhet. Litt frustrasjon fra meg fikk du i tillegg, men ikke rettet mot deg - mer mot de vi allikevel ikke får gjort annet enn å banne høyt over allikevel. Blir som med systembolaget og vinmonopolet på deres respektive felt gitt..
Sist endret av paranoy; 2. juni 2008 kl. 10:44.
Jeg forholder meg til en kjekk regel: Ta en pille, vent en halv time ta en ny pille, repeat til du oppnår ønsket rus.
ikke dum regel det der, men på den måten så kicker vel sobril 10mg / 15mg veldig tregt. I løpet av oxazepamens halveringstid på 10 timer (tror jeg) vil 2,5 t ha gitt deg en 1,5 dags normal dose - og tilsammen fra 50mg - 75mg virkestoff, mengde = 5 tabletter. Om det i de neste 2,5 t da ikke øker effekten merkbart på 5 tabletter til, så er vi oppi 100mg - 150mg, og for noen så kan ting faktisk begynne å bli tåkete her da.

1 10mg + 2 Ringnes må da være mye bedre en gang per halvår - ikke for ofte, sikkert ikke helt kult for nyre og lever dette her, men ellers tror jeg ikke sobril er rette rus-stoffet. Isåfall en alvorlig egotripp som kan medføre depresjoner ser jeg for meg.

Stesolid er jeg enig med deg, men diazepam i slik tempo kan være farlig morsomt - ikke alltid du tenker så langt på diazepam-effekt scale -> 100%. Når den når toppen og bjella sier ping, kan du godt sitte med 5 vival/stesolid - valium/diazepam i handa og kikke på de, så utbryter du: Mange har jeg her a? Deretter, *glunk* - glugg, glugg, glugg - * svelge *, ah - fem diazepam i en håndvending ned halsen fra handa, som du i neste øyeblikk kikker overrasket på: Men åh f... da, ble av de jeg hadde i handa?

Så småloka og tura på godt humør, med en kortidshukommelse slått selv av en gullfisk, stapper du handa ned i lomma, finner pille-boksen, åpnern, heller ut en liten handfull til overfull med diazepam, putter boksen tilbake i lomma mens du stirrer tankefullt ut i løse lufta, 10 - 9 - 8 - 7 - huh? øynene dine flytter seg fra løse lufta og ned på handflata di. Plutselig er det tankefulle uttrykket ditt skiftet til oppgitt glede: "Åh, her var de ja - dustete meg, hadde de i handa hele tida? Hehe, mange har jeg her da - glump, svelg, guggle-guggle - ?? Hvor ble det av de ah? .... skjønner du tegninga

Men absolutt et godt råd da, bedre enn blandingsbruk hvis du klarer å la det være en gang i blant - ikke oftere og oftere
zionroad:

Som jeg skreiv tidligere i tråden så har jeg tatt opptil 450 mg, altså 30 x 15 mg. De fleste jeg kjenner mener at Sobril er lekebenzo.

Sobril (oxazepam) har en halveringstid på 3-25 timer, men for friske folk vil dette som oftest si 3 timer, noe som er veldig kort tid til benzo å være.

100 mg vil jeg si er minimum om man vil ha en grei funk.

paranoy!

Ser at du skriver om lever- og nyreeffekter sammen med benzo igjen.

Oxazepam may be safer than many other benzodiazepines in patients with impaired liver function because it does not require hepatic oxidation, but rather it is simply metabolized via glucuronidation. This means that oxazepam is less likely to accumulate and cause adverse reactions in the elderly or people with liver disease.

(Henta fra Wikipedia)

Og jeg mener fremdeles at lever og nyrer ikke er et tema engang, med mindre man er gammel eller har en sykdom!
3-25 timer? Hvor har du det fra? Er det ikke rundt om regnet 10 timer da? 10 - 15 timer?

Les nøyere - jeg skriver diazepam ... , men sikkert oxazepam også, bare at jeg har ikke satt meg så nøye inn i oxazepam når det kommer til skadevirkninger - tror ikke det gjelder meg generellt =)

:P

Greit da - jeg tok feil på oxazepam, men driver fortsatt å sjekker på diazepam
Det gjaldt lever og nyre-skade, men hvor i alle dager har du halveringstiden på oxazepam fra?
Sist endret av paranoy; 2. juni 2008 kl. 12:05.
paranoy:

Når det gjelder benzo så stoler jeg på denne siden: http://www.benzo.org.uk/

Om du sjekker litt nedover her: http://www.benzo.org.uk/FAQ1.1.htm så finner du en tabell over halveringstid.
Egenskaper: Klassifisering: Benzodiazepinderivat. Spesifikk angstdempende virkning, med svak muskelrelakserende effekt. Absorpsjon: Relativt langsom. Maks. serumkonsentrasjon etter 2-4 timer. Proteinbinding: 94-97%. Halveringstid: Biologisk halveringstid er vanligvis 10-15 timer, hvilket gjør at kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir relativt liten. Metabolisme: Enkel metabolisering uten aktive metabolitter. Utskillelse: Ca. 80% utskilles via nyrene, hovedsakelig som glukuronid. Fullstendig utskillelse i løpet av 2-3 døgn.

http://www.felleskatalogen.no/felles...alogen/show.do

Jeg vet ikke om du stoler på den, eller på pfizer sine sider - men det er _ikke_ lurt ifølge meg å gjenta overkonsumering av sobril, alopam eller andre oxazepam med intervaller på 30 min, siden effekten ikke blir merkbart større ved slik dosering. Det kan muligens slå feil ut, tåkesyn er kjipt på benso - uansett type..

ninjatriks:

her har jeg noe interessant du kan lese fra den siden du stoler max på - i dansk oversettelse:

Problemer med den indre sekretion
benzo*diazepiner har utvivlsomt en påvirkning af den indre sekretion (det endokrine system), men dette er ikke blevet nøje undersøgt hos mennesker, hverken under langtidsbrug af benzo*diazepiner eller under nedtrapning. Mange kvinder klager over menstruationsproblemer, men det er almindeligt for alle kvinder og der er intet bevis for at der skulle være en klar forbindelse til benzo*diazepiner. En del kvindelige langtidsbrugere har fået fjernet livmoderen, men igen er der intet bevis for en sammenhæng med brug af benzo*diazepiner. Lejlighedsvis er der benzo*diazepinforbrugende kvinder (og mænd), der klager over opsvulmet eller forstørret bryst og det er muligt at benzo*diazepiner påvirker udskillelsen af hormonet Prolactin. Problemer med den indre sekretion, der skyldes benzo*diazepiner mindskes efter ophør.
Vis hele sitatet...
http://www.benzoinfo.dk/cha/am-kap3.php#p58d

Og så leser du her:

Det endokrine system styrer kroppens hormonproduksjon, og består av blant annet av kjertler og vev i hjernen (hypofysen og epifysen), i halsen (skjoldbruskkjertelen), i magen (nyrer og bukspyttkjertel),
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Det_endokrine_system

Jeg står fortsatt fast på dette nyre- og lever-greiene, jeg da - når det innrømmes fra eksperthold at de har gjort for lite forskning på det området.
Sist endret av paranoy; 2. juni 2008 kl. 12:57.
paranoy:

Jeg kan ikke se at du har kommet med noen gode argumenter for hvordan benzodiazepin-derivater/preparater påvirker lever- og/eller nyrefunksjonen.

Konkluderer derfor med at benzodiazepin-derivater/preparater kun har en betydning under svært spesifike og stort sett irrelevante omstendigheter. (Les: Ved alderdom og/eller sykdom.)
Takk for grundig svar paranoy og ninjatriks! Skjønte ikke før i ettertid hvor loka og stuka jeg ble av disse 4 hvite runde sobril pillene mine.. Det som overrasket meg mest var den uendlige lange tiden rusen bruker på å kicke inn. Ikke noe særlig til rus var det heller, det tok alt for lang tid før jeg følte meg avslappet. Og når jeg begynnte å føle rusen bare sovnet jeg inn på senga. Da jeg våknet fikk jeg høre at mor hadde prøvd å snakke med meg i 10 minutter uten noe som helst kontakt.. Følte meg fortsatt stuka når jeg våkna, og jeg kan ikke engang huske å ha sovet eller hva jeg drev med halvtimen før.

Sobril var abselutt ikke min rus. Neste gang jeg tester, alså på fredag allerede, drikker jeg heller 2-3 pils og slamper ned på 2 sobril.. Tror det er bedre enn å ta for mange Sobril, da tror jeg det heller blir til at jeg sovner eller ender opp i en grøft.

Det Paranoy skrev her om stesolid høres lovende ut. Husker jeg fikk stesolid gjennom blodårene flere ganger da jeg lå på ullevaal med brudd i begge lårbein. Husker selvfølgelig også følelsen av berolighet og likegyldighet.. Husker jeg riktig var denne stesolid væsken helt hvit.

Ett siste spørsmål, hvor mange stesolid bør jeg ta (uten alkohol) for å få en god rus som er kontrollert? Aner forresten ikke antall mg diazepam..
Sist endret av ZionRoad; 2. juni 2008 kl. 15:05.
ZionRoad:

Benzo-preparater er noe man må venne seg til før man tåler dem skikkelig. Hvor mange mg Stesolid (Diazepam) du bør ta for å oppnå en grei rus er veldig individuelt, men jeg vil si at 20 mg stesolid oralt er en grei dose som de fleste bør kjenne ganske godt.
Ok. Ja sånn er det vel med de fleste droger, særlig piller.. Har veldig lite erfaring med benzo, kun prøvd zoplicone endel ganger. Men da finner jeg ut hvor mange piller 20mg tilsvarer de kompisen min har, så tester jeg det først. Er det noen som kan fortelle meg hvilken forventninger jeg bør ha til rusen, er det veldig likt valium/vival?