Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4451
Hei

Jeg lurer på hvilke områder innenfor data som er best betalt eller som kommer til å bli det i fremtiden.
Altså hva som er fremtidens gullgruve innenfor data og hvilken utdannelse man bør satse på.

takk for alle svar
Det er nok få som kan si noe sånt, men du vil nok selvsagt heller styre i retning av programmering heller enn dataservice eller design... Generelt sett er en 'tyngre' faglig bakgrunn alltid bedre både i nedgangstider og oppgangstider.
Bli det du vil og interesserer deg for. Det er bedre betalt å være en bra nettverksadministrator enn å være en dårlig programmerer, og omvendt.

Ikke bestem karrieren din etter penger, det går aldri bra.
Hardware-utvikling på lavnivå er ufattelig godt betalt.
Fikser du deg en slik jobb i feks. Schlumbergerkonsernet (Western Geco er vel noe av det bedre i Norge) kan du forvente deg et par millioner i året.

Merk dog at å i det hele tatt bli vurdert til en slik stilling krever svært høy utdannelse (gjerne doktorgrad) pluss 10-15 år erfaring fra et mer seriøst firma.
Hvis du virkelig skal tjene penger må du lære deg å programmere COBOL og assembly, for den generasjonen er på vei til å dø ut mens det fortsatt finnes mengder av firma som bruker den slags programvare.
Programmering er iallefall veien å hvis du virkelig vil tjene penger, ihvertfall har jeg blitt veiledet til å studere det mht. ufyllte arbeidsplasser i fremtiden. Nå som teknologien skyter i været vil programmerere være ettertraktet.
Men om man skal bli en vellykket programmerer er det noen viktige ting å tenke på fra første kodesnutt man tar: Feilfrihet og Sikkerhet. Ser mange sider på nettet er dårlig kodet, har dårlig system og store sikkerhetshull. Ha dette i fokus, lær heller gradvis kodingen feilfritt, istedenfor lære hele kodespekteret på feil måte på kortest mulig tid
Det er stor mangel på dyktige systemadministratører om dagen, i alle fall med UNIX/Linux-kompetanse. Jeg klarer meg temmelig bra som 'potet' med relativt stor kompetanse innen hardware, drift og systemarkitektur, tilpasning/skreddersøm osv. Programmering er ikke (enda) min sterkeste side, men bedriver fort videreutvikling av systemer (og noe utvikling har jeg jo gjort, er kanskje i overkant beskjeden her) osv - leser (og kan lage patcher) for en god rekke språk, 'fluent' i det som har vært mye praktisk anvendbart (vil anbefale bash, python, php o.l. ...nu for tiden er ruby fort aktuelt også). Generelt vil all kunnskap du kan suge til deg øke forståelsen og rekkevidden av hva slags oppgaver du kan ta på deg, og gjøre deg mer attraktiv for arbeidsgivere.
I disse dager er også ITIL noe som vil gi deg store pluss i boka (jeg er selv sertifisert).

Dersom du har vansker for å overbevise om din kompetanse er det div. sertifiseringskurs som sikkert kan være verdt en titt og muligens noen kroner. Selv er jeg bl.a. LPIC1-sertifisert (fikk dog dette gjennom jobb).

Edit: Forøvrig: Om det er noe det er nok av om dagen er det javakodere - sørg i alle fall for å utvide horisonten litt lenger enn til tuppene av java-skjegget.
Sist endret av comicz; 6. oktober 2008 kl. 11:45.
Trådstarter
57 0
Tusen takk for alle svar

Sitat av meitemark
Hvis du virkelig skal tjene penger må du lære deg å programmere COBOL og assembly, for den generasjonen er på vei til å dø ut mens det fortsatt finnes mengder av firma som bruker den slags programvare.
Vis hele sitatet...
Dette hørtes ganske interessant ut
Hva innebærer en slik jobb?
Hva tror du jeg kan vente meg i lønn i året med en slik jobb?
Trådstarter
57 0
og ca hvor mye vil en god systemadministrator med høy kompetanse tjene?
kommer helt an på hvilket firma du jobber hos.
Men om du har riktig flaks og er meget dyktig så kan du tjene godt over gjennomsnittet
Trådstarter
57 0
Kan det bety så mye som 1 million i året?
Du får ikke i nærheten av en million i året uten veldig lang erfaring på et svært spesielt område og gjerne en laaaaaaang utdannelse for å i det hele tatt komme deg dit.
Sitat av dibro
Kan det bety så mye som 1 million i året?
Vis hele sitatet...
du KAN få det, om du er MEGET dyktig og får rette jobber.
Men kanskje ikke administrator er det beste for og tjene mye, spesialiser deg og la et firma leie deg ut for 1500kr timen
Sist endret av Evelen2; 7. oktober 2008 kl. 19:14.
Trådstarter
57 0
Sitat av Evelen2
du KAN få det, om du er MEGET dyktig og får rette jobber.
Men kanskje ikke administrator er det beste for og tjene mye, spesialiser deg og la et firma leie deg ut for 1500kr timen
Vis hele sitatet...
ok, har dere noen ide om hva som er veldig lurt og spesialisere seg i for fremtidens marked?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dibro
Kan det bety så mye som 1 million i året?
Vis hele sitatet...
Generelt svar: NEI.

Det er få jobber du har over 500k i, med mindre du tar med skiftarbeid og offshore. Spesielt som nyutdanna.

Forøvrig bør du ikkje stirre deg blind på lønna. Det er langt viktigare at du trivast i yrket, og i så måte bør du vere obs på at det nok er en grunn til at gruppa alt.sysadmin.recovery finst - eg veit om eksempel her på forumet som kunne sklidd rett inn der... Kort sagt er det nok mange som vil hevde at systemadministrator er ikkje et yrke du blir gammal i...

Ifølge NITO sinn lønnsstatistikk var snittet for arbeidstaker med bachelor og 5 års ansenitet innen IT omlag 430k før variable tillegg. Om du er på administrativt nivå (Klasse A i NITO sine statistikker) stiger det til omlag 490k før variable tillegg... Og då er du i ei stilling der du kan jobbe ubegrensa overtid, fordi det blir sagt at du har mulighet til å definere eiga arbeidstid, og i stor grad påvirke eigen arbeidssituasjon. Spørsmålet er om du vil kombinere systemadministrasjon med muligheta for ubegrensa overtid... eg ville ikkje gjort det.

Evelen2: om du er konsulent som tar 1500,- per time vil ikkje det sei at du har ekstremt god lønn sjølv... Eg vil hevde at å tjene en million på land krever en del meir enn 100% stilling...

Skal du ha feite lønninger og tid til å bruke det opp er vaskekone på Stadtfjord C rimelig greit alternativ. Dei ligger vel på en halv mill.
Sist endret av vidarlo; 7. oktober 2008 kl. 19:22.
Sitat av dibro
ok, har dere noen ide om hva som er veldig lurt og spesialisere seg i for fremtidens marked?
Vis hele sitatet...
Start med en doktorgrad i noe IT-relatert, så tar du det derfra.
Trådstarter
57 0
ok, det er 7 år er det ikke det?
Hvis du er voldsomt ivrig går vel det an.
De fleste bruker 5 år på master og 5 år til på doktoravhandlingen, om ikke enda lengre.

Men den skriver man gjerne i jobbsammenheng, så det blir ikke bare studier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dibro
ok, det er 7 år er det ikke det?
Vis hele sitatet...
Begynn med bachelor, og sjå korleis det går.

Du er idiot om du stirrer deg blind på lønna.
Trådstarter
57 0
Sitat av slashdot
Begynn med bachelor, og sjå korleis det går.

Du er idiot om du stirrer deg blind på lønna.
Vis hele sitatet...
HAHA X'D
jeg stirrer meg ikke blind på lønna, jeg har ikke sagt at jeg skal begynne å jobbe som akuratt det bare fordi det er ekstremt godt betalt, men jeg lurer på hva som er det og hvordan man kan oppnå det.
Slik at jeg kan se på om det som er ekstremt godt betalt også er interresant og som jeg kunne tenke meg å jobbe som i fremtiden.
Sitat av slashdot
Evelen2: om du er konsulent som tar 1500,- per time vil ikkje det sei at du har ekstremt god lønn sjølv... Eg vil hevde at å tjene en million på land krever en del meir enn 100% stilling...
Vis hele sitatet...
Vet i ivertfal om en konsulent som er spesialisert på exchange (eller hvordan det skrives), han tjener 1,5 mil tror jeg i året, om det er mye overtid osv vet jeg ikke.
Jeg håper ikke du er typisk norsk ungdom som ser på 350k i året som "helt ok/middelmådig" lønn, men for å svare på spørsmål...

Få deg utdanning innen noe du kan like så langt IT går(det finner du fort ut om du begynner å gjøre litt reserach).. bli flink, jobb og stå på, lønna kommer den.

Å sikte etter 600000++ kr årslønn (og den skal helst være 09.00-16.00, amirite? ) helt nyutdannet vil jeg kalle vill og hemningsløs Ønsketenkning, men mindre du utdannet deg innen noe som markedet hyler etter, og var heldig med bedriften som ansatte deg.

Om jeg kan komme med forslag, utdann deg innen Elektronikk...ta bachler, jobb litt og se hvordan du trives, ta master og kanskje senere doktorgrad (men pass på, er fult mulig å bli overkvalifisert)

Sjefen min har ingeniørutdanning i både elkraft og elektronikk, han ligg på rundt 1 mil i lønn...men så jobber han fra 07.00 til 20-21.00, 7 dager i uka også :-)
Trådstarter
57 0
Sitat av Tracker54
Jeg håper ikke du er typisk norsk ungdom som ser på 350k i året som "helt ok/middelmådig" lønn, men for å svare på spørsmål...

Få deg utdanning innen noe du kan like så langt IT går(det finner du fort ut om du begynner å gjøre litt reserach).. bli flink, jobb og stå på, lønna kommer den.

Å sikte etter 600000++ kr årslønn (og den skal helst være 09.00-16.00, amirite? ) helt nyutdannet vil jeg kalle vill og hemningsløs Ønsketenkning, men mindre du utdannet deg innen noe som markedet hyler etter, og var heldig med bedriften som ansatte deg.

Om jeg kan komme med forslag, utdann deg innen Elektronikk...ta bachler, jobb litt og se hvordan du trives, ta master og kanskje senere doktorgrad (men pass på, er fult mulig å bli overkvalifisert)

Sjefen min har ingeniørutdanning i både elkraft og elektronikk, han ligg på rundt 1 mil i lønn...men så jobber han fra 07.00 til 20-21.00, 7 dager i uka også :-)
Vis hele sitatet...
ok
Jeg har ikke spurt om hvordan jeg kan få lønn på 1mill++ som nyutannet, skjønner at det ikke er mulig. Det jeg egentlig spørr om er hva det er som er lurt å utdanne seg til for å kanskje nå det målet på sikt.
Se på hva som er godt betalt å tenke over om dette kanskje kunne være noe jeg er interrisert i og kunne se for meg jobbe som.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Har noen spørsmål angående jobb innen programmering.

Er det mye jobbing alene, eller er dere ofte flere om prosjekter?

Hvilke prosjekter har dere, utvikler dere nye nye programmer som er ettertraktet eller tar dere bare oppgaver fra firma eller lignende?

Er lønnen time basert eller basert på anbud fra firmaene?

Hvordan er arbeidsdagene, er det alltid mye å gjøre eller er det ofte litt "stille"?skjønner at dette avhenger av firmaet men mener markedet generelt.
Sitat av slashdot
Ifølge NITO sinn lønnsstatistikk var snittet for arbeidstaker med bachelor og 5 års ansenitet innen IT omlag 430k før variable tillegg. Om du er på administrativt nivå (Klasse A i NITO sine statistikker) stiger det til omlag 490k før variable tillegg... Og då er du i ei stilling der du kan jobbe ubegrensa overtid, fordi det blir sagt at du har mulighet til å definere eiga arbeidstid, og i stor grad påvirke eigen arbeidssituasjon. Spørsmålet er om du vil kombinere systemadministrasjon med muligheta for ubegrensa overtid... eg ville ikkje gjort det.
Vis hele sitatet...
Ifølge NITO sin lønnstatistikk for 2008:
20-24 år, ansinitet 5-9 år, privat sektor, it/datatjenester
398976 kroner året.
Sitat av Goophy
Hardware-utvikling på lavnivå er ufattelig godt betalt. Merk dog at å i det hele tatt bli vurdert til en slik stilling krever svært høy utdannelse (gjerne doktorgrad) pluss 10-15 år erfaring fra et mer seriøst firma.
Vis hele sitatet...
Hva er i så fall høyt nivå hvis doktorgrad med 15 års erfaring er lavt nivå?
Sitat av dynamite
Hva er i så fall høyt nivå hvis doktorgrad med 15 års erfaring er lavt nivå?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Low_level
Du må tenkte slik som Sergey Brin og Larry Page gjorde i 1998, da de starta GOOGLE.
Har sett på HiG sin bachlor i administrering av nettverk og datasystemer. Men først skal jeg ta lederutdanning i forsvaret. Snakker flytende engelsk og er en jevla god selger. Hva ville passet best for meg? (Noe jeg selvfølgelig vil finne ut av selv, men noen ledetråder hadde vært fint )
Sitat av delroton
Snakker flytende engelsk og er en jevla god selger. Hva ville passet best for meg?
Vis hele sitatet...
TV-shop? (10 karakterssperre)
Hmm. Kanskje det.
Det er muligheter for å tjene vilt mye penger i provisjon hvis du er en griseflink selger per telefon. Dessverre er grunnlønna lav, og jobben helt på trynet monoton.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Goophy
Hvis du er voldsomt ivrig går vel det an.
De fleste bruker 5 år på master og 5 år til på doktoravhandlingen, om ikke enda lengre.

Men den skriver man gjerne i jobbsammenheng, så det blir ikke bare studier.
Vis hele sitatet...
En doktorgrad tar vel vanligvis 3 år, med undervisningsplikt 4 år. Men du mente kanskje at folk i praksis brukte 5 år eller mer?
Sitat av Tias
En doktorgrad tar vel vanligvis 3 år, med undervisningsplikt 4 år. Men du mente kanskje at folk i praksis brukte 5 år eller mer?
Vis hele sitatet...
Er ingen bestemmelser for hvor lang tid man skal bruke, bare en grense på 10 år hos de fleste universiteter. Men etter hva jeg har fått med meg er normen rundt 5-6 år på selve avhandlingen.

De ferdig oppsatte programmene for forskning sier stort sett 3 års fulltidsstudier though, men er omtrent ingen som velger å følge de.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ok, det kan nok stemme at mange ikke blir ferdig med doktorgraden på normert tid, på samme måte måte som mange ikke blir ferdig med mastergraden sin på to år, men vanlige stipendiatstillinger er altså typisk på fire år, derav 25% eller ett års undervisningsplikt - eventuelt 3 år uten undervisningsplikt.