Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 8321
Hei har hørt at ritalin har på en eller annen måte litt å gjøre med amfetamin eller har en av de samme virkningene svakere eller noe sånt. Uansett, jeg har ikke rørt amfetamin på 5 måneder nå. (pleide å ta endel før) Spiste tre ritalin idag og la merke til en gammel kjent faktor, jeg begynte etterhvert å smatte uten at jeg tenkte over det. Noe jeg ofte gjorte når jeg satt og tegna eller lignende kreative ting på peppern. La merke til det her når jeg satt og tegna så derfor jeg stussa litt over det. Kan selvfølgelig være andre grunner også, men jeg har da ikke smatta sia jeg sist var på stukern.. Noen forklaring eller er det tilfeldigheter?
Metylfenidat er et sentralstimulerende stoff så det er nok ikke akkurat tilfeldig nei.
Aiit takk for opplysninga
Kan helt friske mennesker få noen skader av å spise ritalin (det er sånn ADHD-medisin, right)?
Godt med smør
Sitat av Vill!
Kan helt friske mennesker få noen skader av å spise ritalin (det er sånn ADHD-medisin, right)?
Vis hele sitatet...
Nei.

2 år siden jeg knasket mye ritalin, siden jeg var en del yngre mentalt da følte jeg meg psykisk avhengig, men det er fordi jeg var en liten uerfaren idiot :P


Ellers gjorde jeg det i noen månder (ikke 24 timer i døgnet) men fortsatt en del. Og ingenting her vertfall.

Har heller ikke hørt om noen som får skader av det.

Edit: OT:Ritalin gir deg vell ett lite piff, og oppløftning som amf gjør, men er ikke helt samme greia, er bare det att det er sentral stimulerende??? (ikke sikker) men ikke direkte relatert til amf. Bortsett fra litt av følelsen.
Sist endret av Apeloff; 14. mai 2008 kl. 00:07.
Sitat av Vill!
Kan helt friske mennesker få noen skader av å spise ritalin (det er sånn ADHD-medisin, right)?
Vis hele sitatet...
Hva er galt med deg? "Friske mennesker"? Ikke for å bli skikkelig pissed her men, selv om man har ADHD betyr ikke det at man ikke er frisk..

Ja det brukes som et medikament til ADHD, men du kan gjerne stappe i deg et par hundre brett og se hva som skjer, vil dog ikke anbefale dette til noen andre.

Det fungerer forskjellig fra person til person, en kompis av meg har ikke lagt merke til noe som helst mens en annen kompis har hatt store reaksjoner.

ADHD eller ikke ADHD, Ritalin funger forskjellig fra person til person, derfor finnes det andre medikamenter som concerta. Slik at alle med ADHD skal kunne få denne hjelpen.
Sist endret av Dodecha; 14. mai 2008 kl. 12:18.
han sa "helt friske"..
Ingenting galt med meg, så vidt jeg vet. Kanskje jeg har ADHD? Folk sier jeg er hyperaktivitet til tider i hvertfall. Særlig med sukker i kroppen xD

Anyway, det var en elendig formulert setning, tar det på min kappe. Men man skjønner vel hva jeg mener.

Foresten er ikke ADHD sånn at man har litt for mye ukontrollert energi eller noe? Hva skal man da med stimulerende stoffer, hvorfor ikke noe beroligende?
Godt med smør
Sitat av Vill!
Ingenting galt med meg, så vidt jeg vet. Kanskje jeg har ADHD? Folk sier jeg er hyperaktivitet til tider i hvertfall. Særlig med sukker i kroppen xD

Anyway, det var en elendig formulert setning, tar det på min kappe. Men man skjønner vel hva jeg mener.

Foresten er ikke ADHD sånn at man har litt for mye ukontrollert energi eller noe? Hva skal man da med stimulerende stoffer, hvorfor ikke noe beroligende?
Vis hele sitatet...
For å si det sånn "helt friske" mennesker (liten parodi her) får motsatt effekt av denne drogen. De blir mer rolige, og avslappet av ritalin og concerta. Derfor HJELPER det ADHD.

Umm, nå skulle jo broren min strengt tatt ha vært her, veldig elegant jævel, og kan sine ord skikkelig, anyways, han snakket noe om att hjernen våre tolker den annerledes. Det er rett og slett en annen kjemi.

Vil ikke utdype kan ikke nok om det nevrologiske og kan egentlig bare oppsummere.


Håper det hjelper litt
Sist endret av Apeloff; 14. mai 2008 kl. 00:36.
Sitat av Vill!
Ingenting galt med meg, så vidt jeg vet. Kanskje jeg har ADHD? Folk sier jeg er hyperaktivitet til tider i hvertfall. Særlig med sukker i kroppen xD

Anyway, det var en elendig formulert setning, tar det på min kappe. Men man skjønner vel hva jeg mener.

Foresten er ikke ADHD sånn at man har litt for mye ukontrollert energi eller noe? Hva skal man da med stimulerende stoffer, hvorfor ikke noe beroligende?
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Attenti...ivity_Disorder

Har lest en del der, foretrekker den engelske versjonen. (Har lest fordi jeg har ADHD selv)
Vell skal man se grovt på det så er ikke de med ADHD helt friske. De skiller seg ut fra hva man ser på som et helt friskt menneske. Sier ikke at det er noe feil med ADHD har selv ADD eller noe sånt. (ADHD uten hyperaktivitet eller noe i den duren, har aldri følt for å sette meg inn i hva det er jeg har)

Vill! Ikke vær for rask til å forutsi at du har ADHD, alle blir hyperaktive til tider og ihvertfall med sukker i kroppen, ta heler å stuss litt når du ikke våkner til litt av sukker.

Apeloff hvordan kan du vite at mengdene med ritalin du har putta i deg ikke har hatt noen effekt på helsa di psykisk eller fysisk? Du har jo ikke prøvd å leve livet ditt om igjen uten å spise all den ritalinen, ikke vær for rask til å dømme et medikament som uskadelig. Jeg veit selv ikke hva slags negativ effekt det kan ha eller har, men regner med at det er sunnere å la det være.

Det jeg har merka de få gangene jeg har putta i meg ritalin er at jeg klarer å samle tankene bedre og føler meg litt mer tilbakelent. Som god og fin amfetamin minus 2000 =P
Godt med smør
Sitat av gulunderstrek
Vell skal man se grovt på det så er ikke de med ADHD helt friske. De skiller seg ut fra hva man ser på som et helt friskt menneske. Sier ikke at det er noe feil med ADHD har selv ADD eller noe sånt. (ADHD uten hyperaktivitet eller noe i den duren, har aldri følt for å sette meg inn i hva det er jeg har)

Vill! Ikke vær for rask til å forutsi at du har ADHD, alle blir hyperaktive til tider og ihvertfall med sukker i kroppen, ta heler å stuss litt når du ikke våkner til litt av sukker.

Apeloff hvordan kan du vite at mengdene med ritalin du har putta i deg ikke har hatt noen effekt på helsa di psykisk eller fysisk? Du har jo ikke prøvd å leve livet ditt om igjen uten å spise all den ritalinen, ikke vær for rask til å dømme et medikament som uskadelig. Jeg veit selv ikke hva slags negativ effekt det kan ha eller har, men regner med at det er sunnere å la det være.

Det jeg har merka de få gangene jeg har putta i meg ritalin er at jeg klarer å samle tankene bedre og føler meg litt mer tilbakelent. Som god og fin amfetamin minus 2000 =P
Vis hele sitatet...
Det jeg derimot er bombesikker på er att det ikke har endret tankegangen min, utviklingen min, eller kroppen min. Bortsett fra psyken min der og da.

Eller endret? ja hva faen. Ikke merkverdig vertfall, ikke tatt noe stort steg TILBAKE.

Du kan ikke be meg trekke tilbake påstanden min, det blir som å be alle trekke tilbake sine påstander om att kaffi bruken ikke har endret livet deres stort, bare fordi de ikke vet hvordan livet hadde vært uten kaffi.

Japp kaffi og RESEPT BELAGTE MEDIKAMENT er ikke det samme!!!!!!!!!!!!!!!!!! men ja, du kan jo sette inn en annen substans, argumentet er fortsatt gyldig.

Ser du vekk i fra det faktumet att jeg ikke vet hvordan jeg hadde vært uten rusmiddel er jeg rimelig sikker og bråkjekk nok til å svare på att ritalin bruket som jeg hadde ikke ga meg noen store tilbakefall i tankegang eller utvikling.

mente ikke å være spydig, var bare uheldig med tastingen, er jo litt sent på natta nå (for meg vertfall)


God natt.

Da har jeg omformulert meg til dine standarder, happy ?
Sist endret av Apeloff; 14. mai 2008 kl. 00:56.
Sitat av gulunderstrek
Vell skal man se grovt på det så er ikke de med ADHD helt friske. De skiller seg ut fra hva man ser på som et helt friskt menneske.
Vis hele sitatet...
Det kommer ann på hvor ille/kraftig ADHD'en er på forskjellige folk. Selv måtte jeg igjennom 2 psykologer på PPT og 3 på BUP før de fant ut hva det var. Hos min yngre bror var det en lærer som fant det ut og anbefalte å sjekke om det var riktig. Folk som tror at noen har ADHD fordi de oppfører seg litt mindre normalt tar helt feil. Selvom man kan være hyperaktiv til tider eller har vanskelig for å konsentrere seg til tider så betyr det ikke at man har ADHD.
Sitat av gulunderstrek
Sier ikke at det er noe feil med ADHD har selv ADD eller noe sånt. (ADHD uten hyperaktivitet eller noe i den duren, har aldri følt for å sette meg inn i hva det er jeg har)
Vis hele sitatet...
Bare litt informasjon: Betegnelsen ADD har finnes ikke lengre som ADD men ADHD, det er visst for liten forskjell til å kunne gjøre det til en egen lidelse.
(Bare litt informasjon: Betegnelsen ADD har finnes ikke lengre som ADD men ADHD, det er visst for liten forskjell til å kunne gjøre det til en egen lidelse.)

Kilde ville passet seg fint her.. Det finnes så mange forskjellige graderinger og forskjeller innen ADHD diagnosen, enkel forklaring på det er at 2 forskjellige mennesker takler ADHD ulikt uansett. Har ruset meg en del ganger på concerta: holder meg lenge våken, blir klar i hodet, blir mer opphengt i ting jeg holder på med under rusen.
Rus og rus, det er ikke akkurat det samme som amfetamin, det blir jeg mye kraftigere ruset på som de fleste. Virkestoffet i Ritalin og Concerta er Metylfenidat(?) som er en slektning av amfetamin. Molekylene har likheter alså.

Er det noen her inne som har et konkret svar på akkurat hvorfor noen ADHD diagnoserte mennesker blir rolig og avslappet av metyfenidat, som er sentralstimulerende?
Og hvordan er det med amfetamin, kokain og methamfetamin, hvordan funker det på ADHD diagnoserte?
Godt med smør
Sitat av ZionRoad
(Bare litt informasjon: Betegnelsen ADD har finnes ikke lengre som ADD men ADHD, det er visst for liten forskjell til å kunne gjøre det til en egen lidelse.)

Kilde ville passet seg fint her.. Det finnes så mange forskjellige graderinger og forskjeller innen ADHD diagnosen, enkel forklaring på det er at 2 forskjellige mennesker takler ADHD ulikt uansett. Har ruset meg en del ganger på concerta: holder meg lenge våken, blir klar i hodet, blir mer opphengt i ting jeg holder på med under rusen.
Rus og rus, det er ikke akkurat det samme som amfetamin, det blir jeg mye kraftigere ruset på som de fleste. Virkestoffet i Ritalin og Concerta er Metylfenidat(?) som er en slektning av amfetamin. Molekylene har likheter alså.

Er det noen her inne som har et konkret svar på akkurat hvorfor noen ADHD diagnoserte mennesker blir rolig og avslappet av metyfenidat, som er sentralstimulerende?
Og hvordan er det med amfetamin, kokain og methamfetamin, hvordan funker det på ADHD diagnoserte?
Vis hele sitatet...
*Peike på posten min*

Er dog litt kort utdypet, men jeg mener jeg er på sporet.
Sitat av Scr0tum
Det kommer ann på hvor ille/kraftig ADHD'en er på forskjellige folk. Selv måtte jeg igjennom 2 psykologer på PPT og 3 på BUP før de fant ut hva det var. Hos min yngre bror var det en lærer som fant det ut og anbefalte å sjekke om det var riktig. Folk som tror at noen har ADHD fordi de oppfører seg litt mindre normalt tar helt feil. Selvom man kan være hyperaktiv til tider eller har vanskelig for å konsentrere seg til tider så betyr det ikke at man har ADHD.
Vis hele sitatet...
Om du tror jeg prøvde å si at man ser på folk at de har adhd fordi de er hyperaktive så misforstod du meg. Det jeg prøvde å si var at en person med adhd skiller seg fra "glansbildet" av et menneske. At et eller annet sted i kroppen, regner med det er hjernen veit jo ikke hvordan dette fungerer, men et sted så er det ett eller annet som er anneredes fra andre. Jeg syns selv jeg hører ganske grotesk ut nå, jeg prøver ikke å legge fram at adhd er en stor feil i huet på folk, men det er jo ganske logiskt å tro at ett eller annet sted er det en forskjel. Akkuratt som ett eller annet sted i kroppen er det noe forskjelig fra en person med forkjølelse og en uten.

Jeg veit veldig godt at adhd ikke er å være hyperaktiv. Er det som det blei nevnt at add egentlig bare er adhd så betyr vell det at jeg har adhd. Jeg har aldri vært hyperaktiv. Jeg tror de fleste oppfatter meg som ganske sløv faktisk. Gjør de ikke det så tar de nok feil for jeg innrømmer ærlig at jeg er en lat faan som ikke gidder å gjøra mer enn jeg behøver

Sitat av Apeloff
Det jeg derimot er bombesikker på er att det ikke har endret tankegangen min, utviklingen min, eller kroppen min. Bortsett fra psyken min der og da.

Eller endret? ja hva faen. Ikke merkverdig vertfall, ikke tatt noe stort steg TILBAKE.

Du kan ikke be meg trekke tilbake påstanden min, det blir som å be alle trekke tilbake sine påstander om att kaffi bruken ikke har endret livet deres stort, bare fordi de ikke vet hvordan livet hadde vært uten kaffi.

Japp kaffi og RESEPT BELAGTE MEDIKAMENT er ikke det samme!!!!!!!!!!!!!!!!!! men ja, du kan jo sette inn en annen substans, argumentet er fortsatt gyldig.

Ser du vekk i fra det faktumet att jeg ikke vet hvordan jeg hadde vært uten rusmiddel er jeg rimelig sikker og bråkjekk nok til å svare på att ritalin bruket som jeg hadde ikke ga meg noen store tilbakefall i tankegang eller utvikling.

mente ikke å være spydig, var bare uheldig med tastingen, er jo litt sent på natta nå (for meg vertfall)


God natt.

Da har jeg omformulert meg til dine standarder, happy ?
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at det er snakk om noen gigantisk forskjel her som du merker, men du er bare ignorant om du sier at kroppen din ville vært den samme med ritalin som uten. Det er en forskjel der, selvom den ikke er så vesentlig. Jeg sier ikke at du hadde levd et liv på roser om du hadde latt det være.

du kan faktisk ikke si at du er bombesikker på at du veit at det ikke har hatt noen effekt. La oss si at livet ditt er en mynt. Ja et fint lite stykke norsk valuta. Der du er nå er "krone" siden på mynten. Der du hadde vært om du aldri hadde så mye som sett ritalin er "mynt" siden. Du "står" altså nå på krone siden og har absolutt ingen som helst mulig til å se hva som foregår på den andre siden. Så og komme med noen som helst påstander om hva som foregår der, det er ganske fåfengt.

Samme gjelder kaffe, det samme gjelder urte te, potetgull, snus, røyk, frisk luft, dårlig luft, det gjelder alt.

Selvfølgelig kan jeg ikke be deg trekke tilbake påstanden din, men jeg kan si at jeg tror du ser litt enklere på det her enn jeg gjør og at jeg fortsatt mener at du ikke kan vite hvor frisk du hadde vært uten. Jeg mener også at de som drikker mye kaffe ikke veit hvordan livet dems hadde vært om de ikke hadde drukket mye kaffe. Det du sier er at kaffe ikke har endret livet deres stort fordi de ikke veit det. Hva slags forskjel har det om man veit det eller ikke? Forandringen er der fordet.

Men nå har vi havna langt bort fra hva jeg egentlig ville si i den posten som fyrte oppunder, det er ikke bra og si at et medikament er ufarlig. Dop er IKKE bra, samma hvor liten effekten er. Prøver ikke å be folk slutte med alt dem driver med, men ikke få andre til å tro at å ruse seg ikke er farlig. Bare fordi man ikke dør av den rusen man får eller at man ikke får noen super rus så betyr det ikke at den ikke er farlig.

Jeg mener heler ikke noe vondt med hva jeg skriver, bare en vrien kverulant som fikk seg et skrive kick
Sist endret av gulunderstrek; 14. mai 2008 kl. 02:42.
ADHD Gikk jo under navnet MBD (Minor Brain damage) En stund om jeg ikke husker rett ? har 3stk i familien som har det. Husker her forleden jeg skulle snuppe til meg Vitamin pillene mine før jeg gikk på jobb. Joda hadde ikke gammla i huset lagt frem Ritalinen til Lillebror på benken. Våken som jeg var så tok jeg bare pillene som lå der og slugte ivei uten og tenke over det. Har aldri vært så effektiv på jobb noen gang som den dagen, Men dagen etterpå Måtte jeg bare gå hjem. kroppen var rett og slett bare heilt dau. Vet ikke om dette gav noen mening bare følte det måtte bli fortalt.

God natt folkens tålig sent nå.hehe

Mvh Proxer
Godt med smør
Sitat av gulunderstrek
Jeg mener ikke at det er snakk om noen gigantisk forskjel her som du merker, men du er bare ignorant om du sier at kroppen din ville vært den samme med ritalin som uten. Det er en forskjel der, selvom den ikke er så vesentlig. Jeg sier ikke at du hadde levd et liv på roser om du hadde latt det være.

du kan faktisk ikke si at du er bombesikker på at du veit at det ikke har hatt noen effekt. La oss si at livet ditt er en mynt. Ja et fint lite stykke norsk valuta. Der du er nå er "krone" siden på mynten. Der du hadde vært om du aldri hadde så mye som sett ritalin er "mynt" siden. Du "står" altså nå på krone siden og har absolutt ingen som helst mulig til å se hva som foregår på den andre siden. Så og komme med noen som helst påstander om hva som foregår der, det er ganske fåfengt.

Samme gjelder kaffe, det samme gjelder urte te, potetgull, snus, røyk, frisk luft, dårlig luft, det gjelder alt.

Selvfølgelig kan jeg ikke be deg trekke tilbake påstanden din, men jeg kan si at jeg tror du ser litt enklere på det her enn jeg gjør og at jeg fortsatt mener at du ikke kan vite hvor frisk du hadde vært uten. Jeg mener også at de som drikker mye kaffe ikke veit hvordan livet dems hadde vært om de ikke hadde drukket mye kaffe. Det du sier er at kaffe ikke har endret livet deres stort fordi de ikke veit det. Hva slags forskjel har det om man veit det eller ikke? Forandringen er der fordet.

Men nå har vi havna langt bort fra hva jeg egentlig ville si i den posten som fyrte oppunder, det er ikke bra og si at et medikament er ufarlig. Dop er IKKE bra, samma hvor liten effekten er. Prøver ikke å be folk slutte med alt dem driver med, men ikke få andre til å tro at å ruse seg ikke er farlig. Bare fordi man ikke dør av den rusen man får eller at man ikke får noen super rus så betyr det ikke at den ikke er farlig.

Jeg mener heler ikke noe vondt med hva jeg skriver, bare en vrien kverulant som fikk seg et skrive kick
Vis hele sitatet...
Det er lov å kalle ting for ufarlig, ja livet ditt ville vært annerledes vist du ikke gjorde dit og fuckings dat. Dette er RUSMIDDEL seksjonen av forumet, her blir det diskutert rusmiddel.

Om du skal rakke ned på meg og min post kan du like så greit stoppe innom hver fuckings topic å skrive att "NEI DU DETTE ER LANGT I FRA UFARLIG....Fordi du vet ikke hvordan livet ditt hadde vært uten"

Og ja, jeg vil fortsatt si att det ikke endret meg stort, jeg ble ikke avhengig, jeg sluttet å fantasere om riitalin etter en kort periode, bare fordi jeg ikke vet hvordan livet mitt ville vært uten kan jeg ikke opplyse om att ritalin ikke er heroin vertfall?

Du bør slutte å fare på ferie man, kanskje vist du hadde droppet den turen til syden ville du vært statsminister.

Og du sier det gjelder te,frisk luft, tobakk og alt det er. Men fakta er vell att kanskje det er ett av disse opplevelsene som gjør att livet ditt havner på rett vei, jeg mener hvordan kan noen bevise det motsatte?

Fred ut.
Sist endret av Apeloff; 14. mai 2008 kl. 07:52.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Helt friske mennesker kan ikke ta skade av ritalin i den forstand. Men det er tilfeller med plutselig død hos barn og personer med medfødt hjertefeil. Så hvordan kan du vite at du ikke har en medfødt hjertefeil?

Ritalin øker puls&blodtrykk, noe som skaper en overhengende fare dersom du har hjerteproblemer. Dette kan man ikke vite på forhånd. Ikke lek med livet for en så latterlig rus folkens.
Har vel med at mennesker med ADHD mangler en normal form for Dopamin frigjøring. Og at det metylfenidatet/amfetaminet/sentralstimulerendes medikamentet frigjør en normal mengde med dopaminer.
Veit hvordan det er å ha ADHD, og hvordan metylfenidat i den rette mengde gir en behagelig ro...
hvil spørr fordi jeg har en kompis med adhd som kanskje bruker vel mye av ritalin.. til dere som har adhd.. hva skjer viss dere misbruker medisinen å tar alt for mye ?.. evt. knuser det for å ta det opp gjennom nesa og liknende?
Sitat av Apeloff
Det er lov å kalle ting for ufarlig, ja livet ditt ville vært annerledes vist du ikke gjorde dit og fuckings dat. Dette er RUSMIDDEL seksjonen av forumet, her blir det diskutert rusmiddel.

Om du skal rakke ned på meg og min post kan du like så greit stoppe innom hver fuckings topic å skrive att "NEI DU DETTE ER LANGT I FRA UFARLIG....Fordi du vet ikke hvordan livet ditt hadde vært uten"

Og ja, jeg vil fortsatt si att det ikke endret meg stort, jeg ble ikke avhengig, jeg sluttet å fantasere om riitalin etter en kort periode, bare fordi jeg ikke vet hvordan livet mitt ville vært uten kan jeg ikke opplyse om att ritalin ikke er heroin vertfall?

Du bør slutte å fare på ferie man, kanskje vist du hadde droppet den turen til syden ville du vært statsminister.

Og du sier det gjelder te,frisk luft, tobakk og alt det er. Men fakta er vell att kanskje det er ett av disse opplevelsene som gjør att livet ditt havner på rett vei, jeg mener hvordan kan noen bevise det motsatte?

Fred ut.
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg så sinnsykt, jeg har aldri sagt at det er snakk om noen stor forandring! Les bedre! Jeg sier bare at det er en forskjel, det er ikke hver eneste tråd at folk går ut å sier, nei jeg er bombesikker på at ditt og datt ikke har forandra livet mitt.. Det at du sier "som gjør att livet ditt havner på rett vei, jeg mener hvordan kan noen bevise det motsatte?" viser at du ikke har så dyp innsikt i hva jeg prøver å forklare deg, for ja det gjør nok livet ditt bedre noen av de her. Men fortsatt så veit du ikke hvordan livet ditt hadde vært uten. Hvordan kan noen bevise det motsatte? Vell det er jo måter å finne ut hvordan ting har effekt på kroppen, men det jeg prøver å si er at man veit det ikke 100% sikkert før man har prøvd.

Om du syns at dop er så sinnsykt ufarlig så er det vell du som må komme deg hjem fra ferie, åpne øya dine å se at folk tar skade av det! Kansje viss du mister noen kompiser pga dop du også så forandrer du synet ditt litt på å glorifisere rusmidler. Detta er et rusmiddel forum ja, men ikke et jævla rekruterings senter.
Sitat av rotskrot
Vis hele sitatet...
Det du har skrevet i denne tråden korresponderer dårlig med fakta. Den kjemiske strukturen til amfetamin inngår i metylfenidat, og stoffene har absolutt strukturelle likheter.

http://img177.imageshack.us/img177/4153/amfmfcb5.th.gif
Sist endret av Slaktern; 14. mai 2008 kl. 13:11.
Sitat av Scr0tum
Hva faen er galt med deg? "Friske mennesker"?!? Ikke for å bli skikkelig pissed her men, selv om man har ADHD betyr ikke det at man ikke er frisk..

Ja det brukes som et medikament til ADHD, men du kan gjerne stappe i deg et par hundre brett og se hva som skjer, vil dog ikke anbefale dette til noen andre.

Det fungerer forskjellig fra person til person, en kompis av meg har ikke lagt merke til noe som helst mens en annen kompis har hatt store reaksjoner.

ADHD eller ikke ADHD, Ritalin funger forskjellig fra person til person, derfor finnes det andre medikamenter som concerta. Slik at alle med ADHD skal kunne få denne hjelpen.
Vis hele sitatet...

ADHD er en diagnose. Med andre ord en sykdom. Og sist jeg sjekka er man ikke helt frisk når man har en sjukdom.
Sitat av Da9L
ADHD er en diagnose. Med andre ord en sykdom. Og sist jeg sjekka er man ikke helt frisk når man har en sjukdom.
Vis hele sitatet...
Diagnose betyr ikke sykdom. Det handler om å finne ut hva som avviker fra normalen, og forklare det ut ifra biologiske prinsipper, hvor sykdommer er en av mange mulige forklaringer. Er det en sykdom å ha skadet beinet? Ikke bruk terminologi du ikke forstår.
Godt med smør
Sitat av gulunderstrek
Apeloff hvordan kan du vite at mengdene med ritalin du har putta i deg ikke har hatt noen effekt på helsa di psykisk eller fysisk? Du har jo ikke prøvd å leve livet ditt om igjen uten å spise all den ritalinen, ikke vær for rask til å dømme et medikament som uskadelig. Jeg veit selv ikke hva slags negativ effekt det kan ha eller har, men regner med at det er sunnere å la det være.

=P
Vis hele sitatet...
Dette her er det jeg sikter til.

Att det ikke har påvirket helsen min psykisk eller fysisk er jeg bombesikker på, fordi, jeg har ingen medfødt hjertefeil, ingen famillie historie med hjerteprooblemer.
Att det har gjort en forskjel i mitt liv det har det.

Men jeg har ingen BESTEMT skjebne som jeg har endret, det er forskjellene som har bygd meg opp til det mennesket jeg er i dag. Ritalin har ikke hemmet utviklingen min merkverdig, verken du, jeg eller noen forskning sier att det kan ha hemmet utviklingen min. Derfor føler jeg att min forklaring er bedre enn din spekulasjon på att det kan ha endret livet mitt.

Det har gjort en forskjel, alle mine valg i livet utgjør en forskjel.


Att det er sunt, sa jeg ALDRI, personen lurer på om han kommer til å få store problemer ved engangs bruk, jeg forklarte att min bruk gikk greit.

Og by the by, folk som kommer her tror ikke att rusmiddel er sunt, og de VET 100% att det ikker er BRA for helsa å prøve, att jeg er litt mer objektiv og forklarer hvordan det var for meg er bedre enn noe så dumt som.

Det er best uten. HALLO?!?!?! Det er allmennkunnskap.

Og om du har mistet noen venner til ritalin beklager jeg sinnsykt, Rusmiddel er et MEGET stort emne, og jeg sier ikke att alle rusmidler er ufarlige å herregud "du misforstår meg så sykt"

Folk tar skade, det vet jeg. Sa aldri att det ikke tok skade, men jeg ser ikke att trådstarter kommer til å få gigant problemer med ritalin. Det er mer opp til han om han vil skape problem. Er ikke akkuratt stoffet som er høyest avhengighets skapende?

Ikke si dop generelt, her spesifiserer jeg ritalin. Ikke heroin, Kola, LSD, eller hva du nå enn tror.

Jeg har faktisk nesten tapt en bror til rusmiddel, ikke død, fengsel. Så det om att du har tapt noen kompiser og jeg har bare hatt det bra med rusmiddel er pure fuckings bullshit og det skulle du strengt tatt holdt kjeft om Eller du kan prøve å ikke insinuere att jeg har bare gode opplevelser med rusmiddel.
Sist endret av Apeloff; 14. mai 2008 kl. 15:02.
har ADD selv (ADHD minus den gøyale h'en, altså hyperaktiviteten) og har ikke fiksa skole osv det siste året så jeg skulle se om det hjalp med ritalin.. tok vel 3 piller om dagen uten å merke noe..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har ADHD, og uten ritalin eller concerta, blir jeg helt idiot. Jeg har ikke satt meg så kjempe mye inn i hvordan medisinen funker, men jeg trur det er noe alla sånn her.

Alle mennesker har noe som heter dopamin i nervecellene sine. Disse stimulerer nervecellene. og sørger for at mennesker "holder roen". Folk som har ADHD/ADD (whatsoevver), har mindre dopamin, eller dopaminet fungerer dårligere på folk med adhd. Slik at når man booster på med concerta eller ritalin, vil dopamin nivået på en person med adhd, stige til et normalt nivå. slik at han blir roligere og får mer kontroll. Dette er ogsånoe av grunnen til at folk som ikke har adhd, som prøver ritalin eller concerta. får en helt annen opplevelse av medikamentet. Det blir som en lett amf rus.
Riktig 8ball, methylphenidate er en DRI (dopamine reuptake inhibitor, lik kokain) samt. at det har de samme funksjonene på noradrenalin, som påvirker oppmerksomhet og annet.
Lave nivåer av dopamin er karakteristisk for flere lidelser (bl.a. depresjon), derfor blir flere folk som har ADD ofte feildiagnosert.

Strengt tatt vil ikke en normal person få noe særlig funk av Ritalin. Man får gjerne litt hjertebank (pga. mer noradrenalin, som direkte påvirker dette) og blir mer oppmerksom, gjerne litt mer motivert. For oss uten AD[h]D er dette ikke verdt noe, men for de som har det er det gull verdt og kan føre til et langt bedre liv.

Ang. "roen" så er dette nok en kombinasjon av mangel på både dopamin og noradrenalin. Lave nivåer av dopamin fører til lav motivasjon. Lave nivåer av noradrenalin kan føre til at man blir stresset og får mangel på impulskontroll.

Lesestoff:
http://en.wikipedia.org/wiki/Norepinephrine (noradrenalin)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dopamine
http://en.wikipedia.org/wiki/Methylphenidate (Ritalin/concerta)
http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=85671
Funderinger rundt ADHD og medisinering

Jeg har ofte lurt på om jeg lider av en slags form for udiagnostisert form for ADHD/ADD. Det jeg vet helt sikkert, er at jeg blir veldig "rolig" av ritalin. Men noen økt motivasjon opplever jeg ikke av det. Faktisk opplever jeg heller det motsatte, og blir så slapp og sløv at jeg ikke orker å gjøre noe fornuftig.

De fleste anti-depressiva påvirker på en eller annen måte serotonin og noradrenalin, men som regel ikke dopamin. Folk bruker rusmidler fordi de øker dopamin-nivået på kort sikt, og gir en rask belønning i form av økt velvære.

De fleste typer narkotika og avhengighetskapende medisiner (A og B preparater), tukler med belønningssystemet til folk, og gir dem en forbigående økning i dopaminnivået. Mange som har ADHD velger ofte å selvmedisinere seg selv i stedet for å ta ritalin. Jeg har hørt folk si at de føler seg nedfor, slapp, får angst, av ritalin.

Om dere følger logikken min her, er det kanskje naturlig her å tro at mange av de som ruser seg har en eller annen feil i belønningssystemet sitt, og dopaminfunksjonen sin, og derfor prøver å selvmedisinere seg med rusmidler for å føle seg bedre.

Sjøl er jeg ikke hyperaktiv, men har lav stress-toleranse, og har vanskelig for å konsentrere meg over lang tid, særlig hvis det jeg skal konsentrere meg om ikke er interessant nok for meg. Har prøvd en del anti-depressivaer, og synes ikke de har hjulpet.

Har prøvd å lese for å finne alternative eller nye medisiner som kunne fungert på meg, og snublet over noe som heter Modiodal. Problemet her er at medisinen er ganske dyr, og skrives som regel bare ut for narkolepsi og spesielle former for søvnløshet.

Jeg har prøvd Modiodal og synes det fungerer bra. Man får et bittelite "boost" gjennom dagen, er litt mer våken, og litt mer trøtt når dagen er omme, slik at man sovner lettere. På denne måten klarer jeg både å konsentrere meg litt mer om kjedelige og meningsløse oppgaver i løpet av dagen, samtidig som jeg slipper å forskyve søvnrytmen min slik jeg har gjort før.

Jeg driver og skal ordne meg henvisning til søvnspesialist. Forhåpenligvis skal jeg klare å få Modiodal på resept.

Litt lesestoff om Modiodal: http://www.modafinil.com/

Kom gjerne med innspill! Viktig tema dette syns jeg.
Sitat av Proxer
ADHD Gikk jo under navnet MBD (Minor Brain damage) En stund om jeg ikke husker rett ? har 3stk i familien som har det. Husker her forleden jeg skulle snuppe til meg Vitamin pillene mine før jeg gikk på jobb. Joda hadde ikke gammla i huset lagt frem Ritalinen til Lillebror på benken. Våken som jeg var så tok jeg bare pillene som lå der og slugte ivei uten og tenke over det. Har aldri vært så effektiv på jobb noen gang som den dagen, Men dagen etterpå Måtte jeg bare gå hjem. kroppen var rett og slett bare heilt dau. Vet ikke om dette gav noen mening bare følte det måtte bli fortalt.

God natt folkens tålig sent nå.hehe

Mvh Proxer
Vis hele sitatet...

gikk under MBD før ja, men det stod for minor brain dysfunction , ikke damage
Sitat av gulunderstrek
Hei har hørt at ritalin har på en eller annen måte litt å gjøre med amfetamin eller har en av de samme virkningene svakere eller noe sånt. Uansett, jeg har ikke rørt amfetamin på 5 måneder nå. (pleide å ta endel før) Spiste tre ritalin idag og la merke til en gammel kjent faktor, jeg begynte etterhvert å smatte uten at jeg tenkte over det. Noe jeg ofte gjorte når jeg satt og tegna eller lignende kreative ting på peppern. La merke til det her når jeg satt og tegna så derfor jeg stussa litt over det. Kan selvfølgelig være andre grunner også, men jeg har da ikke smatta sia jeg sist var på stukern.. Noen forklaring eller er det tilfeldigheter?
Vis hele sitatet...
ritalin fungerer som svak amf,du må ha ca 5 20mg.for å få noen rus,hvis du kan kalle det å være våken og opphengt i ting uten euforien du får på amffor rus,er nå det jeg har hørt,da.
Det virker sentralstimulerende uten at man egentlig kan si hvorfor,står det i legemiddelhåndboka.
fikk en ritalin av en kompiss for noen måneder siden på vorspiel og den funka som pepper bare ble enda mere hypa. rask puls, kjeve gnissing som faen, prata i et sett, ikke spesielt behagelig
Heeei
hvis ritalinen hadde gjort noen stor fare for folk ville de jo ikke gitt det tit folk med ADHD,
jeg har ADHD skjøl men ritalinen er et stoff som jeg merker som et beroligene
men grunden til det er at jeg har ADHD da, på folk uten ADHD vil ritaline virke som et såkalt party dop,
for hvis du prøver og ta en pille før du legger deg har du ikke skjans i havet på og få sove, men du får ikke den store efekten av ritalinen du blir jævlig våken og klarer ikke sitte stille for alt i hele værden.

Sitat av Semjuel
har ADD selv (ADHD minus den gøyale h'en, altså hyperaktiviteten) og har ikke fiksa skole osv det siste året så jeg skulle se om det hjalp med ritalin.. tok vel 3 piller om dagen uten å merke noe..
Vis hele sitatet...


hvis du tokk pillene etter værandre gir det nesten ingen virkning, men vis du tar 3 piller for delt på dagen vil du se at det kansje hjelper
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Siden det allerede var en tråd om ritalin så skriver jeg på den

Prøvde min første tablett med et ulovlig preparat hos en kompis med ADHD. For han så er det selvsagt beroligende, men for meg så merket jeg ikke så mye mer enn at jeg ble mer snakkesalig enn vanlig. Var litt rusa på alkohol i tillegg, men følte litt at alle bekymringer på en måte ble borte og at jeg jabba og prata som en foss, la ut i det vide og breie om alle sorger, bekymringer og gleder. Har aldri vært så snakkesalig før.

Det sto skrevet på en annen tråd at man ble deprimert, sløv og slapp samme dag eller dagen derpå av Ritalin, men det merket ikke jeg noe til har følt meg helt pigg i hele dag. Handla gaver og stått i, stoppa å prata med folk jeg kjenner og følt meg normal.

Var bare en tablett jeg tok, den inneholdt ca 10 mg tror jeg. Er ikke ute etter å ruse meg på den, men er interessert i effekten.
Har noen spørsmål:
Kan det være at jeg har en eller annen form for diagnose som denne hjelper på?
en tablett iblant er vel for lite til å være farlig eller avhengighetsskapende?
Har slitt litt med sosial angst og vært redd for å kontakte jenter og være sosial på byen. Kan det være at den får motsatt virkning på hvordan jeg er til vanlig?
Hvor lenge vil effekten vare?
Er for gammel til å gidde å bruke den i enhver sammenheng, men tenkte å bruke den som et hjelpemiddel til å bli bedre sosialt og komme over kneika.
Ble kraftig mobba og trakassert i yngre dager så mulig den hjelper hjernen mot angst og fobier jeg har dannet?
Jeg blir ikke agressiv av å ta en tablett ute på byen?
Vilken effekt har en tablett på "vanlige" folk? Kommer ikke til å knuse den og dra den inn nesen. Spiser kun en tablett.

Fant ikke svar på dette da jeg søkte.
Sist endret av Attrakt; 22. desember 2008 kl. 21:44. Grunn: Rettet skrivefeil.