Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 5295
Jeg hatet Machintosh. Hadde en LANG liste med hva som var gæli med de macintrash'ene vi satt på i to år på Medier og Kommunikasjon. Tror det var OS og ett eller annet 9 tall. Men nå har jeg ikke fått testa en Mac på flere år, heller faktisk aldri sett en. Ingen av mine kamerater ville funnet på å teste en, mye pga. opplevelsen i MK. Så jeg lurer på, i den nye Mac'en, hva er det folk klager på? Hva gjør den værre enn en PC (bortsett fra prisen, som alle vet er høyere)? Og hva gjør den bedre enn en PC?

Har ikke planer om å skaffe meg en Mac, bare nyskjerrig.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Folk er ofte redde for og gå til ett alternativ til det man er vant med.. Ofte så ser man ikke på det som ett alternativ også.. Jeg har ikke peiling på hvordan spill vil virke på en mac, har mine tvil på att det går så bra med mange.. Og når man skal oppgradere den kjøpe fx nytt skjermkort og hovedkort, hvordan vil det gå? Sikkert ikke like lett som pc, aldri sett att de har solgt hovedkort på mac sine sider.

Om man liker det man bruker hvorfor bytte igrunn? Hadde jeg drevet med video og bilde mye så hadde jeg byttet for da hadde jeg hatt en grunn.
Spill: WoW f.eks funker da helt fint på Mac, går jo på hvor bra macen er da såklart. Tenkte bare jeg skulle si at Mac er egentlig ikke så værst, OSX er faktisk ganske nice =)
OS X > Windows

OS X er noe helt annet enn OS =<9. OS X er stort sett veldig behagelig å ha med å gjøre, og er på mange måter mer intuitivt enn Windows. Eneste grunn til å bli i Windows og fortsette å leve i frykten og hatet er fordi det tar det noen minutter å venne seg til et nytt system. Av en eller annen grunn sitter folk med tanken om at Windows er den rette måten å gjøre alt på, helt på trynet spør du meg. Jeg føler meg innesperret og maktesløs i mye større grad under Windows enn OS X. My OS of choice er GNU/Linux, bare så det er sagt.
Skal sies at du skal sitte noen timer før du virkelig klarer å konfigruere GNU/Linux da. Er ikke alt du kan sitte å trykke "neste" på når det skal legges inn Men alt må vel læres engang, right?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøvd SuSE? Det var å trykke neste 10-12 ganger
Jeg var akkurat som deg, hatet Mac. Faren min har lenge vært Mac-frelst og den første maskinen vi fikk i huset vårt var en gammel Macintosh Performa 6200 eller noe i den duren, som jeg spilte Backpacker på, mens kompisene mine spilte Command & Conquer - og det var derfor jeg hatet Mac. Alle kompisene mine pratet om hvor langt de var kommet i diverse spill og hvordan man klarte det og det brettet, men jeg? "Jeg var i Roma på Backpacker i går..." - 'nough said.

Da Steve Jobs var i lederstolen igjen kom iMac og vi skulle kjøpe PC eller iMac, mamma brukte Windows på jobb og ville derfor ha PC, jeg og brodern ville ha PC fordi vi ville spille. Men så kom pappa og sa at det gikk an å spille spill på den, via Virtual PC. Trenger vel ikke å nevne hvor bra de spillene funket, men hvis det ikke er noen som har kjennskap til Virtual PC, tenk dere å spille f.eks. Battlefield 2 online med et 28.8kbps-modem. Igjen - 'nough said.
Så kom Mac OS X og ja, det var fancy, men noe manglet fortsatt.

Til min konfirmasjon i 2002 fikk jeg min aller første PC, og siden da har det blitt en til. Men i løpet av våren 2005 skjedde det et eller annet, jeg fikk plutselig veldig lyst på en Mac, og da jeg gikk ut av VK1 IKT og startet som lærling brukte jeg min første lærlingelønn på en iBook G4, og har brukt den daglig siden da. PCen? Den står som en warez-server/mediasenter/gaming nå og da-maskin.
Ellers bruker jeg Mac'en til alt. Når man vokser opp og skjønner at spill ikke er det viktigste i livet samt at man vil skille seg litt ut fra resten av saueflokken er Mac tingen.
Sist endret av charz0r; 5. mai 2006 kl. 15:37.
Du slipper virushælvetet, du slipper BSOD, du slipper hælvetes idiot-interfacen i windows (kan love deg at du kommer til å digge osx etter en liten tilvenningsperiode)

Andre ting... vel, ting bare funker. Stort sett selvsagt - det hender da at det er noe som krangler her også, det skal jeg innrømme. Nå vil noen kanskje si at det gjør det på en riktig oppsatt wintel-maskin også, men jeg kan love deg at en mac slår det. Langt. Langtlangtlangt.

Nei, det er ikke like mye spill å få til en PPC-mac, men er det egentlig noe negativt?
Sitat av empty_other
Jeg hatet Machintosh. Hadde en LANG liste med hva som var gæli med de macintrash'ene vi satt på i to år på Medier og Kommunikasjon. Tror det var OS og ett eller annet 9 tall. Men nå har jeg ikke fått testa en Mac på flere år, heller faktisk aldri sett en. Ingen av mine kamerater ville funnet på å teste en, mye pga. opplevelsen i MK.
Vis hele sitatet...

Mulig at slike opplevelser kommer av at M&K-linjene ikke alltid benytter seg av spesielt nye macer, men stapper mest mulig krevende software inn i gamle macer, som selvfølgelig vil få problemer med det.

Hvis du har en relativt ny mac, kan jeg objektivt si at det byr på veldig lite problemer. Hvis noen her nå prøver å hevde det motsatte, så er det 100% sikkert brukeren det er noe feil med. Jeg mener det på alvor. Mac er meget problemfritt i bruk. Konverterte for litt over 2 år siden, og har aldri angret. Har kjøpt meg flere macer i stede
Og prisen er jo faen den dårligste grunnen til å hate maccer nå, hvis man ser på hva man får i forhold til en PC med samme prisen.
Det fine med Mac's er at man kan selge dem og faktisk få litt for dem. En PC synker jo med 50% i verdi bare man ser på den i butikken.

Nei, jeg legger nok aldri en femtiøring i en PC igjen...MAC MAC MAC!

Mac har fans. PC har brukere.
Og med de nye Intel-Macene får man jo utrolige mengder prosessorkraft også!
Med de nye Intel-Macene kan man ikke si at man ikke kan spille på mac heller. I alle fall ikke etter boot camp kom. Jeg har spillt oblivion i strekk over en uke uten problemer på intel-imacen min.
Jeg likte ikke Mac jeg heller før. Jeg aner ikke hvorfor, men for ca et halvt år siden endret jeg plutselig mening. Jeg har ikke angret på det for å si det sånn
Slaich; man kan ikke spille flere spill på mac pga. bootcamp.
Med bootcamp innstalerer man windows, og da er det windows man kjører spillet på..
Sitat av Ost2k
Slaich; man kan ikke spille flere spill på mac pga. bootcamp.
Med bootcamp innstalerer man windows, og da er det windows man kjører spillet på..
Vis hele sitatet...
Det du sier er selvmotsigende. Du sier du ikke kan spille flere spill på Mac, men i Windows på en Mac. Du kjører fortsatt spillet med en Mac, selv med Windows. Ikke prøv å være for lur
Epleplukker
Najs Ost2k, hoho..

Tror mange er "redde" for å prøve mac, mye nytt å vanskelig å sette seg inn i. Men jeg er sikker på at førstegangsbrukere av datamaskin som starter med mac har de mye bedre enn de som starter med windows. Alt er enkelt, installasjoner o.l byr ikke på noen problemer, drag and drop
Jeg har også flere kameater som "hater mac". Det er hovedsaklig fordi de ikke har tatt i en mac siden OS2 eller noe i den duren, og fordi de tror det er dyrt.
Min mening er at folk som "hater mac" hater det fordi de ikke vet hva en mac er, rett og slett...Fuck off sier bare jeg. Jeg har ikke bruk for flere mac-folk, så for min del kan dere bare råtne i Windowshelvete og de stygge beige kabinettene deres - eller alternativt; de ultrastygge harry "ferdigmodda" kabinettene med lyd og dill og skit. Alientryner og gud vet hva. Idioter.
Sitat av Octavarium
Det du sier er selvmotsigende. Du sier du ikke kan spille flere spill på Mac, men i Windows på en Mac. Du kjører fortsatt spillet med en Mac, selv med Windows. Ikke prøv å være for lur
Vis hele sitatet...
"med en mac"
Nei
Den eneste forskjellen imellom en mac og en pc, er softwaren..
Og ja, det er mulig å instalere mac os x på pcen ola nordmann har i stua.
Det er irriterende med de mac folka som absolutt mener at mac-pc'er ikke er pcer..
Sist endret av kakeflekk; 5. mai 2006 kl. 20:59.
Sitat av Ost2k
"med en mac"
Nei
Den eneste forskjellen imellom en mac og en pc, er softwaren..
Og ja, det er mulig å instalere mac os x på pcen ola nordmann har i stua.
Vis hele sitatet...
Jeg håper det var en spøk.
Goophy:
...
Hvorfor skulle det vært en spøk?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg har faktisk kjørt mac OSX på pcen min når jeg brukte linux med vmware eller hva det var. Gjikk utrolig treeegt men var jo litt gøy
Fordi det er store forskjeller i hardware?
PPC og EFI, smak litt på det.

Og OS X på en 'vanlig' PC fungerer langt fra knirkefritt.
Sitat av Ost2k
"med en mac"
Nei
Den eneste forskjellen imellom en mac og en pc, er softwaren..
Og ja, det er mulig å instalere mac os x på pcen ola nordmann har i stua.
Vis hele sitatet...
Mac er det navnet på maskinen. OS X er navnet på operativsystemet. Stopp nå er du snill, det du sier er bare tull. Det er flere forskjeller mellom Mac og PC, og betydelige forskjeller mellom PowerPC-Mac og Windows-maskiner. Ferdig.

Hvis du ikke ser innholdet i hva jeg skrev til deg kan du la være å svare, og heller lære deg til å presisere hva du egentlig prøver å fortelle oss.
Sist endret av Octavarium; 5. mai 2006 kl. 21:04.
Goophy:
Det går ann å kjøre OSX på de fleste PCer.
De dominerende problemene er vel at ikke all programvare vil kjøre, men det meste vil.
Nei, det er ikke store forskjeller i hardware. Annen prosessorarkitektur på PPC, ikke mye mer enn det..

Ocatavarium:
Det er som å si at en dell pc-er ikke er vanlige pc-er.
PPC er en prosessorarkitektur. Det er intel-prosessorene også.

Og til alle: Mac-pcer er pcer. PC står for personal computer. Mac pc-er er også pcer.
Sitat av Ost2k
Goophy:
Det går ann å kjøre OSX på de fleste PCer.
De dominerende problemene er vel at ikke all programvare vil kjøre, men det meste vil.
Nei, det er ikke store forskjeller i hardware. Annen prosessorarkitektur på PPC, ikke mye mer enn det..
Vis hele sitatet...
Programvare? Hva med drivere og porter?

Ikke mer en annen prosessorarkitektur?
Jeg nevnte da vitterlig EFI, mange 'vanlige' PC-er med det.
Noensinne sett hovedkortet på en MAC? Prøv det.
Sitat av Ost2k
man kan ikke spille flere spill på mac pga. bootcamp.
Med bootcamp innstalerer man windows, og da er det windows man kjører spillet på..
Vis hele sitatet...
Ja, men nå kan man kjøpe en Mac og dersom man absolutt MÅ spille spill som det ikke er kommet mac-versjon av, så kan man heller få lov til å installere windows. Man må ikke lenger ha en egen windows-maskin. Siden du kan installere windows, blir også overgangen litt mykere. Du trenger ikke finne ut av alle de nye programmene med en gang. Du kan ta det litt etter litt. Dersom det er noe då må få gjort og ikke har eller ikke finner ut av programvaren til OS X, så kan man boote windows og få gjort det med et program man kjenner.
Goophy:
EFI byttes ut med bios, og alle lever lykkelige i alle sine dager.
Og Apple har jo selv gitt ut mange windowsdrivere selv alt, og det finnes en hau av uoffesielle allerede..
Sitat av Ost2k
Goophy:
EFI byttes ut med bios, og alle lever lykkelige i alle sine dager.
Og Apple har jo selv gitt ut mange windowsdrivere selv alt, og det finnes en hau av uoffesielle allerede..
Vis hele sitatet...
*sigh*

Poenget mitt er at MAC bruker EFI og andre 'PC'-er bruker BIOS, noe som er en enorm forskjell bare det. Dette gjør da mye hardware fungerer temmelig anderledes.
Dessuten er brikkesettene bygd opp på helt forskjellig måte, selv på x86-MACene.

Og windowsdrivere? Hvordan i all verden skal de fungerer på OS X på en 'vanlig PC'?

Nok trolling nå.
Har appel gitt ut driver slik at du kan innstallere OS X på ikke-mac? Trodde de bare hadde gitt ut drivere slik at du kunne innstallere windows på de nye intel-macene. Er jeg lost?
Sitat av Slaich
Har appel gitt ut driver slik at du kan innstallere OS X på ikke-mac? Trodde de bare hadde gitt ut drivere slik at du kunne innstallere windows på de nye intel-macene. Er jeg lost?
Vis hele sitatet...
Det stemmer, er visse andre som er litt 'lost'.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Slaich.. Google etter: Launching Mac OS X Tiger x86 in VMware Guide om du lurer.. Man kan begge veiene men Windows på en Mac maskin kjører nokk mye bedre enn OS X Tiger på Windows.
*edit*

All content removed on Apple's Request! This directory is empty!. lol.
Det er sånn att man pakker ut ferdiginstallert utgave og booter det med en spesiell boot fil.
Sist endret av Alphanio; 5. mai 2006 kl. 21:39.
Sitat av Ost2k
Goophy:
...
Hvorfor skulle det vært en spøk?
Vis hele sitatet...
Jeg råder deg å lese litt mere om mac. Når du gjør det så finner du ut at det er en ENORM forskjell. "Forskjellen er bare software" - hørt sånt? :P Er ikke meningen å prøve å være en smartass, eller latterliggjøre noen, men hvis du lurer på hva forskjellen er så råder jeg deg til å google litt!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Vel.. Macer er jo for det meste standard PC komponenter. Hovedkortene er custom made, men delene på hovedkortet er fremdeles stort sett off-the-shelf. EFI er den eneste relevante forskjell i arkitektur mellom en standard IBM-kompitabel PC og en Intel Mac... og det er en liten forskjell. Om ikke lenge vil også standard PCer ha EFI, EFI kan være bakoverkompitabel, og et OS skrevet for EFI kan hackes til å kjøre under BIOS. Det er ikke mye større enn IDE vs SATA på en måte.

Når det gjelder Intel Macer er det altså stort sett like liten forskjell mellom en Intel Mac og en Dell PC som mellom en Dell PC og en tja.. si en Transmeta Laptop. Eller en Sony VAIO. Arkitekturmessig that is. Det er ikke mange PCer som er så gjennomførte som Mac maskiner.

Det skal nevnes at Apple har laget en kunstig forskjell ved å forsøke å hindre folk i å kjøre OS X på Standard PCer. De kunne like enkelt gjort OSet kompatibelt (ihvertfall med de fleste.. sære og gamle komponenter vil alltid være Windows sin spesialitet).. så som det ble sagt.. den største forskjellen er i Software. Hardware forskjellen er liten, men Apple gjør den stor.

Når det gjelder definisjon Mac vs PC.. ja, Mac er en PC ifølge ordboksdefinisjonen av PC. Men i disse dager kaller selv Apple Mac for Mac og IBM-kompitable "standard" PCer for PC. Det er det letteste.
Sitat av Goophy
Jeg håper det var en spøk.
Vis hele sitatet...
Det er jo fortsatt en Personal Computer, og tjener akkurat samme hensikt som en tradisjonell PC. Jeg vil kalle en mac for en pc, og ser ikke hvorfor det _ikke_ er det.

edit: enig med skyfex

Og seriøst folks, ytelsesmessig er det ikke store forskjellen. Det er en følelsessak. Enten liker du Nikon/Canon - Mac/PC osvosv
Sist endret av Keyser Söze; 6. mai 2006 kl. 01:05.
Sitat av Mushy
Det er jo fortsatt en Personal Computer, og tjener akkurat samme hensikt som en tradisjonell PC. Jeg vil kalle en mac for en pc, og ser ikke hvorfor det _ikke_ er det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er MAC en PC, men den er forskjellig fra feks. en Dell på hardwaresiden i tillegg til forskjellen med OS-et. Det var poenget.

Skyfex, Apple har endel egne løsninger på brikkesettsiden på både PPC og Intel-MACene som gjør de litt forskjellig fra 'alle andre'.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Goophy: Joda.. selvfølgelig. I PPC var det flere store forskjeller på brikkesettene.. Jeg vet de bla.a. brukte en custom HD kontroller. Men med overgangen til Intel vil jeg påstå at det ikke er større forskjeller enn det man kan finne internt i "Standard" PC verdenen, selv om det selvfølgelig er større enn mellom f.eks. Dell og HP. Alle PCer er like, men noen er liker enn andre (heh.. animal farm =P)
http://video.google.com/videoplay?do...17&q=mac+sucks

Derfor suger macintosh, og det er derfor de aldri kommer til å vinne over PCn når det gjelder globaliseringen.
Sitat av bcdo
http://video.google.com/videoplay?do...17&q=mac+sucks

Derfor suger macintosh, og det er derfor de aldri kommer til å vinne over PCn når det gjelder globaliseringen.
Vis hele sitatet...
Øøøh, mac suger fordi en fyr som flere ganger i løpet av videoen beviser at han ikke aner hva han snakker om har lagt ut en video der han driter seg ut?

to kjappe: Hæ? kan man ikke "undelete" en fil? Jøss, jeg gjorde det senest i forigår tror jeg, men da gjorde jeg det vel sikkert egentlig ikke alikevel. Jeg bare trodde det.

Hvordan skru av? Enten trykke en gang på powerknappen, og velge om du vil skru helt av, restarte, eller legge den i dvale, eller du kan holde den inne litt, og skru av pronto. Akkurat som på de fleste andre maskiner... sorry, men når han ikke har skjønt såpass, så syns jeg han bare er litt dum. Tilogmed min 56 år gamle mamma har forstått såpass om datamaskiner.

Værsågod, her er en liten greie med hvorfor wintel-pc'er suger:
http://www.apple.com/getamac/ads/
Sitat av bcdo
http://video.google.com/videoplay?do...17&q=mac+sucks

Derfor suger macintosh, og det er derfor de aldri kommer til å vinne over PCn når det gjelder globaliseringen.
Vis hele sitatet...
Sikker på at det ikke bare var en parodi, mht at han på slutten sa navnet sit og at han hadde "put together this ona a mac", eller noe sånt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ja, han er en kjent komiker .
I like turtles
Skyfex's Avatar
bcdo: Dessuten er filmen mange år gammel. Helt fra OS 9 eraen om jeg ikke husker feil.

Mac gjør sterkt inntog i forbrukermarkedet, men sliter med businessmarkedet fordi bedriftene er låst inn i urgamle databasesystemer og utdaterte nettverksløsninger. Derfor kommer MS til å sitte på tronen sin i flere år til. Men det er allerede steder hvor de har byttet ut maskinene sine med Mac, men da må de legge om og oppgradere hele systemet.
Sist endret av Skyfex; 6. mai 2006 kl. 12:32.
Jeg har aldri prøvd en mac, har heller aldri tenkt på å kjøpe en før heller (eller noen ganger). Har bare hatt en PC som var min, den kjøpte jeg vel i 2000 eller 2001 og den bruker jeg fremdeles. Har oppgradert den noen ganger, men prosessoren er fremdeles den samme (Intel Pentium 4 Nortwood 2,80 GHz).

Det jeg egentlig ikke liker med mac har jeg enda ikke funnet ut, jeg vet bare at de fleste spillene (som jeg var veldig opptatt av før) kommer ut på PC dette også med applikasjoner. Jeg har heller aldri forstått hvordan macene fungerer når det gjeller hardwaren inni, har heller ikke satt meg inni det enda, eneste jeg kommer på og hører er iBook meg her og Tiger meg der. Dessuten har jeg bare sett på gamle macer som i denne tråden ikke har blitt omtalt så veldig bra. Men i den siste tiden har jeg hørt om andre (ikke bare dere) folk som skryter av mac, så jeg tenkte å kjøpe meg en mac for å prøve hvordan det fungerer og kanskje gå over fra PC til mac.

Så jeg lurer på om noen har en litt billig og bra mac (bærbar) å annbefale.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av CryptoN
Jeg har aldri prøvd en mac, har heller aldri tenkt på å kjøpe en før heller (eller noen ganger). Har bare hatt en PC som var min, den kjøpte jeg vel i 2000 eller 2001 og den bruker jeg fremdeles. Har oppgradert den noen ganger, men prosessoren er fremdeles den samme (Intel Pentium 4 Nortwood 2,80 GHz).

Det jeg egentlig ikke liker med mac har jeg enda ikke funnet ut, jeg vet bare at de fleste spillene (som jeg var veldig opptatt av før) kommer ut på PC dette også med applikasjoner. Jeg har heller aldri forstått hvordan macene fungerer når det gjeller hardwaren inni, har heller ikke satt meg inni det enda, eneste jeg kommer på og hører er iBook meg her og Tiger meg der. Dessuten har jeg bare sett på gamle macer som i denne tråden ikke har blitt omtalt så veldig bra. Men i den siste tiden har jeg hørt om andre (ikke bare dere) folk som skryter av mac, så jeg tenkte å kjøpe meg en mac for å prøve hvordan det fungerer og kanskje gå over fra PC til mac.

Så jeg lurer på om noen har en litt billig og bra mac (bærbar) å annbefale.
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å ventet til uti mai. For da skal Apple, i følge ryktene, slippe de nye iBookene.

Forøvrig er det jo ikke noe problem å kjøre Windows på de nye Intel-Macene. Så om du uansett hadde tenkt å slå på stortromma og kjøpe deg spitter ny alt mulig-maskin, er jo Macbook Pro verdt å ta en titt på. Da vil du ha muligheten til å spille alle de nyeste spillene dine uten problemer, i tillegg til å kunne bruke fantastiske Mac OS X Tiger.

Videre anbefaler jeg deg å hoppe bak til side én av denne tråden og lese deg frem til dette punktet. Tipper det vil besvare flere av spørsmålene dine.
Apple slipper ikke nye iBooker. Det som kommer er Macbooker som skal erstatte iBook. Vi har allerede fått MacBook Pro som har erstattet Powerbook.
Thinksecret hevder at de kan bekrefte at den nye MacBooken vil være tilgjengelig i to farger, svart og hvit. MacBooken skal også bli vesentlig tynnere enn dagens iBook og ikke overraskende vil også prisen stige noe for denne modellen, på samme måte som Mac Miniens pris også steg. Det vites fortsatt ikke om modellen vil ha Intels integrerte skjermkort slik som Mac mini, eller om den vil ha et skjermkort fra ATI/nVidia.
Vis hele sitatet...
Skal vi tro ryktene blir MacBook sluppet imorra.
Sist endret av Thrillseeker; 8. mai 2006 kl. 17:57.
Jeg bruker en Mac fordi vi "må" på skolen, og da fikk jeg også sjangsen til å se hvilket herlig operativsystem OS X er Mac i seg selv er ganske tafatte greier, særlig disse PowerPC-prosessorene, men OS-et er rett og slett dritbra. Alle som er skeptiske til Mac-hysteriet bør få prøve det i noen dager. Tror min neste datamaskin blir en Mac, med intelprosessor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og eg som synst PowerPC er heilt fantastisk arkitektur, som ligg lysår foran PC når det gjeld internt design... AFAIK er POWER5 (og til en viss grad PowerPC) den CPUen som gir mest ytelse forhold til effekt. Synd at dei dør ut. Rett nok sakka den langt etter PC i hastighet på slutten, men den hadde potensiale, spesielt når Big Blue kommer med Cell/POWER som vil gi bedre ytelse... IMHO burde Apple satsa på POWER.

Og for dei som lurer på kvifor POWER skrivast med store bokstavar, så er det eit akronym:Performance Optimization With Enhanced RISC
Sitat av Ost2k
Og ja, det er mulig å instalere mac os x på pcen ola nordmann har i stua.
Vis hele sitatet...
Det tar opptil 2 dager å installere på en vanlig PC( Pentium 4 ),
Hardware akselerasjon vil ikke være der, og da funker ikke alt som det skal.
Sitat av slashdot
Og eg som synst PowerPC er heilt fantastisk arkitektur, som ligg lysår foran PC når det gjeld internt design...
Vis hele sitatet...
Playstation 3 er det neste stedet vi vil komme til å se den fantastiske arkitekturen :-)
Sist endret av fxxked; 9. mai 2006 kl. 07:49.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Thrillseeker
Apple slipper ikke nye iBooker. Det som kommer er Macbooker som skal erstatte iBook. Vi har allerede fått MacBook Pro som har erstattet Powerbook.
Vis hele sitatet...
Det virker veldig sannsynlig (sånn med tanke på den lille glippen deres). Men siden ingenting er bekreftet av Apple ennå, velger jeg å kalle erstatteren for 'nye iBook' inntil videre.
Sist endret av Kakcoo; 9. mai 2006 kl. 09:14.