Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1877
Jeg har en deltidsjobb hvor vi avtaler pr sms og tlf når vi jobber. Hadde avtalt at jeg skulle jobbe idag, men når jeg spurte om diverse ting, sa hun at det ikke var jeg som skulle jobbe idag.

Jeg lurer på, når jeg har det skriftlig(SMS) at jeg skulle jobbe idag, men får svar samme dag at jeg ikke skal. Hvilke rettigheter har jeg? Har jeg rett på lønn?

Hadde vært flott om dere hadde tatt med noen kilder fra lovdata eller lignende.

Takk på forhånd!
Sist endret av Waffaz; 21. mai 2010 kl. 14:43.
Hvorfor gjøre en stor sak ut av det?

Kan hende hun sendte til feil person, eller hun ikke trengte ekstravakt alikavel.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Remien Vis innlegg
Hvorfor gjøre en stor sak ut av det?

Kan hende hun sendte til feil person, eller hun ikke trengte ekstravakt alikavel.
Vis hele sitatet...
Hun sendte den ikke til feil person, for jeg skulle egentlig jobbe den 7 mai men spurte spesifikt om jeg kunne jobbe den 21 istedenfor 7. Hun sa det gikk fint.

Grunnen til at jeg vil lage en sak utav det er at det er snart sommer og jeg trenger penger!
Det er ikke så lurt å bli pissed på arbeidsgiver over en så liten sak. Mye bedre å heller si at du gjerne jobber noen ekstra dager framover da.
En arbeidsgiver har som regel en del ting ekstra å tenke på enn at du skal få penger så du kan feste i ferien.
Har du kontraktfestet minimum antall timer du skal jobbe pr måned?
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frenor Vis innlegg
Har du kontraktfestet minimum antall timer du skal jobbe pr måned?
Vis hele sitatet...
Nei. I kontrakten står det bare "Jobber på ringebasis" eller noe i den duren.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hva med å jobbe en periode i ferien, la oss si halve? Da tjener du penger istedenfor å chille mens du bruker opp penga.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hva med å jobbe en periode i ferien, la oss si halve? Da tjener du penger istedenfor å chille mens du bruker opp penga.
Vis hele sitatet...
Jobben har ikke bruk for folk annet enn i helgene... Og jo, kommer nok til å jobbe litt i helgene i ferien også.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
mente vel egentlig å søke sommerjobb et annet sted, der du jobber hver dag. det blir MYE penger.
Dersom det er stress å ha med deg å gjøre (ved at du lager sak ut av dette (altså ingenting)) får du i hvert fall ikke masse ekstra. I og med at kontrakten sier 'ringebasis' e.l. har du fint lite du skulle ha sagt hva krav om penger gjelder.
Ville ikke laget noe oppstyr av dette, hvis du har lyst å fortsette å være ringehjelp i denne jobben.
SMS godtas IKKE i offentlig sektor som godkjent meldingsmiddel ifm endringer av vakter, da SMS regnes som et uformelt kommunikasjonsmiddel. Kun telefonsamtaler eller mail/brev godkjennes. Telefonsamtalen flytter bevisbyrden over på arbeidstaker, da det ikke er annet bevis enn den muntlige avtalen.

Men fra teoretisk til praktisk. Ikke lag noe oppstyr rundt dette. Du har en løs arbeidsavtale, og av den grunn bør du være imøtekommende. Om du ønsker mer trygghet rundt din økonomiske situasjon råder jeg deg til å søke ny jobb, med faste/ordnede arbeidstider.
i og for seg, så kan du sikkert få det gjennom hvis du vil krangle på det, men det kan nok heller være lurt å spørre litt hyggelig - "hei, du sa jo i den sms'en her (vise sms'en) at det var jeg som skulle jobbe, og jeg trenger egentlig de pengene, så kanskje jeg kunne få jobbe en annen dag i stedet?"
Ja, strengt tatt er det vanlig å få utbetalt lønn for alle dager man er oppført med vakt. Så med mindre du har en arbeidsavtale som sier noe annet så kan du helt sikkert krangle det gjennom, men jeg vil anbefale å gjøre som atomet sier.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Altså, tingen er det at jeg begynner i lære til høsten, og driter egentlig i denne jobben. Skal bare overleve sommeren på den

Har hatt nok problemer med de som styrer. Og det er ikke pga meg, men det er pga de er så useriøs. Er ikke første gangen dette skjer, men første gangen jeg har lyst å gjøre noe med det.
Sist endret av Waffaz; 21. mai 2010 kl. 21:17.
Om de ikke har jobb til deg, så har de ikke jobb til deg. Det er derfor kontrakten din sier det den gjør.

Hva ønsker du å få ut av dette? Noen hundrelapper og sparken?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Organiser deg!

Ikke bare har du da LOs 700 000 medlemmer i ryggen, men du er med og bidrar til, blir en del av, en av de sterkeste fagbevegelsene i verden! Selv om dette bare er en sommerjobb, kommer du sannsynligvis til å være en arbeidstaker resten av ditt yrkesaktive liv.
Ville ikke gjort noe stor sak ut av det, men hvis det er veldig viktig med penger ville jeg spurt om å få jobbe ekstra imed at du hadde fått beskjed om å jobbe den dagen...

Som noen sa tidligere, så ville jeg ikke lagd en stor deal ut av det...