Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2979
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har sluttet med all rus.
Men i dag mistet jeg impulskontrollen og tok 24 Paralgin og 8 vival. (Ikke alt på en gang men jevnt hele dagen). Og nå noen øl.
Vet det er dumt pga. Leveren og det er ikke det jeg lurer på.

Det jeg lurer på er, har dere klart å holde dere rusfri heletiden siden dere sluttet, eller har det hendt at dere detter på en smell?
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
om en får en sprekk. (noe som skjer med de fleste fra tid til annen) så er det viktig å ikke grave seg ned og tenke at nå kan jeg like gjerne fortsette som før. Min deg selv på hvorfor du sluttet å ruse deg og start på nytt. Du har klart det før og klarer det igjen.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
minn deg selv på hvorfor du sluttet å ruse deg skulle det stå
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja. Dette et så dumt! Trodde ikke jeg kom til å sprekke igjen. Føler nok bare på et enormt nederlag
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja. Dette et så dumt! Trodde ikke jeg kom til å sprekke igjen. Føler nok bare på et enormt nederlag
Vis hele sitatet...
Det er helt normalt. Av erfaring så kommer du ganske raskt til hektene igjen, så lenge du ikke lar sprekken vare i dagevis.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nei. Ganske klar på at dette kun var/er i dag
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husk at du starter ikke fra 0 igjen, du er meget godt på vei! Ingen grunn til å gi opp av en liten tabbe!
Jeg drømte faktisk at jeg sprakk i natt, noe som var veldig kjipt siden jeg går på kontrakt for å få førerkort tilbake.
Makan til skuffelse, heldigvis bare en drøm.

Ruskonsulenten min sa en gang i tia at det er lov med en sprekk så lenge man ikke handler videre på den og at man heller tar seg selv i nakken, vi er bare mennesker og ingen av oss er perfekte.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor lenge var du uten rus før du sprakk nå da?

Var selv rusfri i over 12 år, totalavholden, men har de siste årene begynt å smake litt på alkohol og benzo igjen, ikke på den måten at det har fått noen konsekvenser for meg, men kjenner at det trigger ting, at jeg får lyst å ruse meg mer, helst på heroin som var mitt "drug of choice"

Tror det er fullt mulig å ha en sprekk som du har hatt nå og komme seg videre uten de store problemene, men på den andre siden tror jeg det er veldig lett å trigge avhengigheten igjen sånn at du fort kan velge å ta en sprekk til uten at du helt skjønner hva som skjedde på veien. Tror det kanskje er lettere å dette tilbake fult og helt jo mindre rusfri tid du hadde før sprekken. Men igjen er det nok veldig individuelt, har sett folk med mange års rusfri tid ta en dose og dette rett tilbake igjen til å bruke hver dag.

Veldig enig i mye at det som blir sagt her også, det handler mye om hvordan du tenker rundt det, viss du krisemaksimerer sprekken din og graver deg ned i skam og anger så er det mye lettere å gi faen og ruse deg mer. Prøv heller å finne utav hva det var som trigget sprekken din nå, var det noe spesielt som skjedde i forkant? På den måten kan det bli lettere å se faresignalene til neste gang.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har sprekt to ganger, begge gangene trodde jeg at jeg hadde kontroll og kunne unne meg det, og begge gangene gikk det så bra første dosen/dagen at jeg likesågjerne fortsatte noen dager til, så ble det en uke og to, og jeg skjønte at det ikke gikk an å stoppe på den måten så da pælma jeg resten av det jeg hadde i hus og unngikk kontakt med de jeg kunne skaffe av. Ensomt og kjedelig men verdt det. To sprekker på 1,5 år, og tida i mellom sprekkene har jeg hatt det bedre enn siste 15 åra jeg har rusa meg. bortsett fra de første ukene og mnd som er en kjip omstillingsperiode. Har lært å aldri falle for fristelsen igjen nå håper jeg! Angrer like mye hver gang
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ikke lyst på i dag. Ikke planer om å røre noe. Reise meg opp og børste av støv, 1 mnd siden forige sprekk. Så ikke lenge siden sist. Men fra daglig rus til 1 mnd uten er jeg greit fornøyd...

My choice of drug er hasj og Paralgin. Jeg elsker den lette, men samtidige sløve følelsen. Heroin for meg er for tungt. Og alt ana for lett.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du eter 24 pf på en dag så ber du jo på dine knær om å få alvorlig leverskade
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om du eter 24 pf på en dag så ber du jo på dine knær om å få alvorlig leverskade
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så svart-hvitt når man handler på impuls. Jeg ruser meg ikke fordi jeg skal ha det gøy, men som en desperat handling for å få ferie fra meg selv. Og da tenker man ikke rasjonelt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er nok ikke så svart-hvitt når man handler på impuls. Jeg ruser meg ikke fordi jeg skal ha det gøy, men som en desperat handling for å få ferie fra meg selv. Og da tenker man ikke rasjonelt.
Vis hele sitatet...
Men du vasker ut paracetamolen fra din PF?!?! Om du ikke gjør det så er avhengighet og rus-bruket generelt det siste du skal bekymre deg for!

Hint: søk "CWE Pills" på google eller youtube
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg er clean igjen. Var bare et lite tilbakefall. Leveren min har det nok bra.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er clean igjen. Var bare et lite tilbakefall. Leveren min har det nok bra.
Vis hele sitatet...
Så bra for deg at du har blitt clean, men jeg prøver bare å opplyse deg om at paracetamol er livsfarlig i høye doser. Maks døgn dose er på rundt 3g og om du pleier/pleide putte på deg 10g+ paracett de gangene du har ruset deg så er det ikke sikkert leveren din er så fin som det du tror. Leverskader kan faktisk være symptomfritt og du trenger nødvendigvis ikke merke en leverskade eller nedsatt leverfunksjon sånn umiddelbart. Liten heads-up bare....

Du trenger ikke ta livet av deg selv selv om du går på en rus sprekk. Bruk hode å ekstraher ut kodeinen din neste gang, er midt tips til deg.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vært edru og nykter i to år. Ingen sprekker. Ble introdusert for et tolvtrinnsfellesskap da jeg var i behandling. Funker for meg.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Så bra for deg at du har blitt clean, men jeg prøver bare å opplyse deg om at paracetamol er livsfarlig i høye doser. Maks døgn dose er på rundt 3g og om du pleier/pleide putte på deg 10g+ paracett de gangene du har ruset deg så er det ikke sikkert leveren din er så fin som det du tror. Leverskader kan faktisk være symptomfritt og du trenger nødvendigvis ikke merke en leverskade eller nedsatt leverfunksjon sånn umiddelbart. Liten heads-up bare....

Du trenger ikke ta livet av deg selv selv om du går på en rus sprekk. Bruk hode å ekstraher ut kodeinen din neste gang, er midt tips til deg.
Vis hele sitatet...
Takk for tips. Jeg har hatt leververdier på 400, de er nede på 99 nå. Skal ligge under 40. Så jeg er på bedringens vei der. Vet alt om dette med leveren. Jeg bare bruker ikke hue når jeg blir mørk. Desverre...
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vært edru og nykter i to år. Ingen sprekker. Ble introdusert for et tolvtrinnsfellesskap da jeg var i behandling. Funker for meg.
Vis hele sitatet...
Vil du fortelle litt om hvordan det fungerer?
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil du fortelle litt om hvordan det fungerer?
Vis hele sitatet...
For min del ble jeg introdusert for det i behandling. Dro på møter og fikk håp av å høre på andre med lang rusfri tid fortelle om hvordan de hadde klart det. Kjente også på en tilhørighet jeg har savnet. Etter behandling fortsatte jeg å dra på møter. Fikk nytt rusfritt nettverk, gode venner og etterhvert en sponsor. Går jevnlig på møter, og kan nå bidra med å gi håp til andre at det går ann å leve rusfritt og å ha det bra.

Vil nesten bare anbefale å dra på et møte. Er vanskelig å forklare hvordan det foregår. Hvis du ikke føler at det er noe for deg, så har du hvertfall prøvd det. Det går også ann å ta kontakt på telefon og treffe et frivillig medlem i forkant slik at du slipper å gå alene.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke erfaring med rus, men selvskading. I behandling av det er det helt ok å gå på en smell. Det kommer en ny dag i morgen og det er ingen vits i å gi opp. Alle kan gjøre feil. Stå på :-)
Det er motiverende å lese det dere skriver. Dere er knallflinke!!! Masse respekt til dere! Stå på
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For min del ble jeg introdusert for det i behandling. Dro på møter og fikk håp av å høre på andre med lang rusfri tid fortelle om hvordan de hadde klart det. Kjente også på en tilhørighet jeg har savnet. Etter behandling fortsatte jeg å dra på møter. Fikk nytt rusfritt nettverk, gode venner og etterhvert en sponsor. Går jevnlig på møter, og kan nå bidra med å gi håp til andre at det går ann å leve rusfritt og å ha det bra.

Vil nesten bare anbefale å dra på et møte. Er vanskelig å forklare hvordan det foregår. Hvis du ikke føler at det er noe for deg, så har du hvertfall prøvd det. Det går også ann å ta kontakt på telefon og treffe et frivillig medlem i forkant slik at du slipper å gå alene.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg trenger en sponsor...
Har drukket en del etter at jeg ble utslrevet og synes det er fælt
Anonym bruker
"Hjemmelaget Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når du skriver at du føler på dette som et nederlag så må jeg nesten le litt, ikke med tanke på at det på noen måter er morsomt men tenker man veldig objektivt på det så er det tre forskjellige alternativer som finnes: 1. Du slutta aldri å ruse deg. 2. Du slutta å rusa deg men gikk på en liten smell. 3. Du slutta å ruse deg helt.

Du er på alternativ 2, noe som er fantastisk bedre enn alternativ 1. Med andre ord, du er jo nesten i mål og på alternativ 3. Ikke vær så streng med deg selv, hilsen tidligere misbruker som har gått over til et sunt forbruk og det innebar mange smeller på veien til alternativ 3. Er ikke noe vits å gi opp på grunn av en bommert i alle fall.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det jeg lurer på er, har dere klart å holde dere rusfri heletiden siden dere sluttet, eller har det hendt at dere detter på en smell?
Vis hele sitatet...

Hatt en pause på 2år og 3år. Etter siste totale avbrudd har jeg brukt en gang i blant og hatt kontroll. Røyker noen ganger i mnd og tar heroin IV 5-10 ganger i året. Holdt det sånn par år nå. Grunnen til at dette har gått bra er at jeg på forhånd hadde lang erfaring som rusfri.
Har også et miljø rundt meg som setter krav og som krever at jeg kan ha ansvar + at jeg misliker fysisk abstinens i den grad at jeg ikke setter meg i en sånn situasjon av ren frykt.
Nå er det derimot helt slutt. Dette fordi at selv om jeg har klart å ha et "balansert" forhold er jeg nærmere rusen dersom noe ukontrollert skulle skjedd. (Fått sparken fra jobb, død i nærfamilie eller ektefelle etc.. )

Vill også si at jeg liker ikke utrykket "detter på en smell" eller "havnet på en sprekk" etc.. fordi det aldri er en realitet. Det er ikke noe som bare skjer helt plutselig, det er et resultatet av flere valg du har tatt på forhånd.
Liker heller å bruke "tok meg en sprekk" fordi da minimerer jeg typisk rusadferd som å fraskrive seg ansvar for egne handlinger.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
holder meg ederu en periode, så ryker jeg hver gang. er for svak psykisk til å holde ut i flere uker på rad. uansett hvor hardt jeg prøver, så tar mine fristelser over. tror nok dette er vanlig for de fleste rusavhengige.