Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1388
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, alle sammen! Nå som det er soppsesong, vil jeg ta opp et tema som jeg ikke klarer å bli klok på, nemlig fareprofilen til Amanita Muscaria (rød fluesopp).

Ibotenisk syre er det stoffet det finnes mest av i ikke-tilberedte ferske røde fluesopp, etterfulgt av muskimol, muskazon og muskarin. De to sistenevnte er av liten betydning grunnet små konsentrasjoner i fruktlegemet.

Ibotenisk syre er en kraftig nervegift som dreper hjerneceller i rekordfart ved hjelp av nitrogenmonoksid som dannes ved aktivering av NMDA-reseptorer. Den brukes tross alt som "brain-lesioning agent" innenfor forskning via direkte injeksjon inn i hjernen til lab-rotter. Det vil da si at stoffet passere ikke gjennom nyrene (som ved oralt inntak) for å bli dekarboksylert til muskimol som er mye "sunnere".

Så, for å tilberede soppen for inntak og minimere fare for hjerneskade, bør man tørke soppen ved et temperatur mellom 77 og 93 grader Celcius i flere timer til crisp condition. Det vil omdanne noe (mesteparten?) av ibotenisk syre til muskimol. Deretter kan man lage te av de tørkede og pulveriserte sopp, men man bør bruke det samme temperaturspekteret som ved tørking, for å omdanne enda mer av giften til muskimol.

Man blir neppe HELT kvitt nervegiften på det viset, så det siste "filteret" man har er nyrer. Jeg er usikker på om nyrene klarer å omdanne alt av den resterende giften. Hverken nyrer eller levra tar skade av ibotenisk syre eller muskimol, så vidt jeg vet.

Det finnes altfor mye motstridende informasjon på nettet rundt rød fluesopp. Jeg klarer ikke å estimere risikoprofilen og trenger hjelp til det av noen som kanskje sitter på noe relevant kunnskap. Hvilke langvarige skader kan man få av ibotenisk syre? Leste en plass at den har en negativ effekt på spatial ability, men på hvilken måte? Vil metoden som jeg beskrev lengre oppe være tilstrekkelig for å unngå disse skadene (tørke (uten å cure i lang tid), lage te, kjøre det gjennom nyrene)? Hvor sannsynlig er det at man bestemmer seg for å hoppe ut vinduet ved en høyere dose?

Takker for eventuelle svar!
Håper noen med kunnskap tar seg tiden til et utfyllende svar her.
Jeg er veldig interessert i soppen og lurer på akkurat det samme som deg.

Kanskje noen kunne forklare hvordan varmen omdanner iboten til muskimol?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor sannsynlig er det at man bestemmer seg for å hoppe ut vinduet ved en høyere dose?
Vis hele sitatet...
Du kan lese om typiske opplevelser så mye du bare orker, men ingen vet hvordan du kommer til å reagere. En god nøkkelregel når det kommer til psykedeliske stoffer generelt: Er du usikker eller i tvil, ligg unna. Ikke forhast deg, ikke ta en spontan tur. Du har hele livet på deg.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Du kan lese om typiske opplevelser så mye du bare orker, men ingen vet hvordan du kommer til å reagere. En god nøkkelregel når det kommer til psykedeliske stoffer generelt: Er du usikker eller i tvil, ligg unna. Ikke forhast deg, ikke ta en spontan tur. Du har hele livet på deg.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært et psykedelisk stoff, ville jeg ikke vært særlig bekymret, men det virker som Amanita muscaria opptrer som en dissosiativ deliriant ved høye doser og det er det som bekymrer meg. Du har selvfølgelig helt rett i at jeg burde trå varsomt og ikke forhaste opplevelsen. Mulig det vil være lurt å konsumere mindre doser med 1,5 timers mellomrom for å ha mer kontroll over formen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Noe nøyaktig svar finnes ikke og du burde være litt hobbykjemiker/særdeles over middels interessert i emnet.

Jeg kom over Ibotenic Acid Decarboxylation to Muscimol: Dramatic Solvent and Radiolytic Rate Acceleration 2006, og den kan ha noe interessant informasjon.
Takker, Dodecha! Anser soppen som noe man ikke burde drive med ofte eller over lang tid, har ekserimentert med den noe de siste 3 dagene ved lavere doser. Da får jeg heller spare resten til jeg har en passende setting og folk som kan følge med meg, for da ønsker jeg å utforske de entheogene egenskapene en gang og bli ferdig med det.

Fatter ikke hvorfor jeg startet tråden anonymt
Sist endret av Stray Wanderer; 21. september 2018 kl. 17:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.