Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6868
Hei!

Har skrudd opp to utelamper og trekt kabel, men skulle gjerne ha fått montert en lysbryter. Vet hva regelverket rundt dette er, men håper en kan komme med informasjon slik at jeg får montert dette.

Slik ser lysbryteren ut, og den ene lampa.
http://imgur.com/a/P7izo

Slik har jeg tenkt det skal se ut. Strøm fra stikkkontakt til lysbryter, fra lysbryter til lampe og fra lampe til lampe.
http://bildr.no/view/VjNTc3Fw

Hvordan skal jeg koble lysbryteren og lampa?

Takk
Skal bryteren monteres ute?
I så fall trenger du en bryter som tåler litt vær og vind.
I tillegg er bryteren du har 1-polet, du skal ha en som er 2-polet, så bryteren du har skal uansett ikke brukes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Når du ikkje greier å kople brytaren sjølv, og i tillegg har feil type brytar, så bør du ikkje gjere det sjølv, uavhengig av reglar, for straum er farleg.

Du må ha topolt brot utandørs. Og å kople det er så enkelt som å lese databladet for den aktuelle brytaren.
Det er nok desverre feil bryter du har der. Den er ikke tillatt å bruke om lysene skal stå ute, da må en ha en 2polig brudd.

Bryteren du skal ha heter 16/2
http://www.lightup.no/products/elko-...-rs-162-pavegg


Det er ikke lov å koble dette opp uten elektriker.

Hypotetisk sett vil det jo fungere med den bryteren du har, og om du da skal koble det opp, hypotetisk sett, så vil denne skissen fungere.
http://imgur.com/g2fwpZD

Ps: Ikke tull med strøm, huset brenner bare ned.
Sitat av memento3110 Vis innlegg
Det er nok desverre feil bryter du har der. Den er ikke tillatt å bruke om lysene skal stå ute, da må en ha en 2polig brudd.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette også dersom bryteren er innendørs og lysene er utendørs?
Sitat av curx Vis innlegg
Gjelder dette også dersom bryteren er innendørs og lysene er utendørs?
Vis hele sitatet...
Ja, utebelysning skal ha 2-polet brudd, uavhengig av hvor bryteren er plassert.
Jeg er av den oppfatning at lysbryterne og stikkontakter er noe en generelt klarer selv om en setter seg inn i ting på forhånd. Her har du ikke satt deg inn i hverken regelverk eller hvordan man kobler.... Det er riktig som blir sagt, du skal ha allpolig brudd på bryteren når du skal ha utendørs belysning, uavhengig av bryterens plassering. Dette gjelder også ved feks baderom..
Sist endret av Life Goes On; 20. mai 2015 kl. 21:35.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg er av den oppfatning at lysbryterne og stikkontakter er noe en generelt klarer selv om en setter seg inn i ting på forhånd. Her har du ikke satt deg inn i hverken regelverk eller hvordan man kobler.... Det er riktig som blir sagt, du skal ha allpolig brudd på bryteren når du skal ha utendørs belysning, uavhengig av bryterens plassering. Dette gjelder også ved feks baderom..
Vis hele sitatet...
Nå går jeg kanskje et stykke off-topic fra det trådstarter lurte på, men:
Dersom jeg ønsker reléstyrte utelys og kun har SPST-relé (1-pol), vil løsningen da bli lovlig om jeg har 1 uavhengig relé til hver pol?
Ja, eventuelt bare 1 relé og en modulærbryter i skapet!
Du har uansett ikke mulighet til å foreta en "lovlig installasjon" uten å få Samsvarserklæring fra godkjent installatør.

Alt du gjør må "godkjennes" og kvalitetssikres av en godkjent installatør for at noe skal være "lovlig". Og ingen med installasjonsbrevet med vett i skallen godkjenner det du driver med nå.

Eller se forklaringene over.
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Du har uansett ikke mulighet til å foreta en "lovlig installasjon" uten å få Samsvarserklæring fra godkjent installatør.

Alt du gjør må "godkjennes" og kvalitetssikres av en godkjent installatør for at noe skal være "lovlig". Og ingen med installasjonsbrevet med vett i skallen godkjenner det du driver med nå.

Eller se forklaringene over.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil ikke løsningen bli godkjent?
Sitat av curx Vis innlegg
Hvorfor vil ikke løsningen bli godkjent?
Vis hele sitatet...
Den kan godkjennes.
Men ut ifra et økonomisk perspektiv og ansvarsbestemmelsene nedfelt i FEL hadde ikke JEG godkjent dette.

En elektroinstallatør som flyr rundt å skriver samsvarserklæringer og godkjenner installasjoner som ufaglærte setter opp i egne hjem kommer med stor sannsynlighet til å gå på en kjempesmell.

Samtidig så var mitt tilsvar til TS og ikke til Curx
Sist endret av Mxzyzptlk; 21. mai 2015 kl. 11:13.
Sitat av Plornt Vis innlegg
Ja, eventuelt bare 1 relé og en modulærbryter i skapet!
Vis hele sitatet...
Hvis man har en forankoblet to-polt vanlig bryter da?
Da er det ihvertfall ikke noe problem. Kravet er bare at en skal kunne gjøre lysene spenningsløse.