Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1574
Hei.
Jeg har meg et lite prosjekt som jeg har fullført, men som har møtt en liten utfordring.
Tingen er at jeg har en styring med 3 trådløse kontrollere og mottakere av følgene type: http://www.ebay.com/itm/260813652028
Disse kontrollene fungere kjempebra bortsett ifra en ting, som er at hvis flere kontrollere trykkes på samtidig, vil disse forstyrre hverandre og vil gjerne ikke gi utslag ved trykkene.
At disse trykkes samtidig vil skje. Og jeg hadde forstått meg på at dette skulle gå fint, men det viste det seg å ikke gjøre. Noe jeg tror skyldes at de går på samme frekvens.
Sendte e-post angående dette til det jeg tror var produsenten, men fikk tilbake i svar at jeg måtte sammenlignde det med antall personer som snakket til deg. 1 person forstod man ganske godt, men hvis 10 personer snakket samtidig kunne man ha et problem med og opfatte hva som ble sagt.

Det jeg lurer på om det er noen måte jeg kan få disse kontrollene til fungere på ønsket måte, da jeg ønsker og bruke disse fordi de er rimelig og prosjektet er bygget rundt disse. Samtidig som de bruker lite strøm, og husker paringen.
Uansett er jeg åpen for andre produkter som i tilfelle tilfredstiller det jeg er ute etter.

Det jeg vet om kontrollerne er at de opererer på 433.92Mhz
At de bruker PT2262 koding system som jeg oppfatter innebærer en kode hver kontroll har som er unik som lagres på en EEPROM hos den mottakeren kontrollen pares med. Dette gir mening, da den mottakeren bare utførere handling altså aktiverer gitt rele når det kommer signal ifra rett kontroller. Også når det mister strømmen, som er ideelt da dette er flyttbart.
Mottaker/receiver modulen som stikker opp ifra kortet heter RXB12,
Jeg har følgende tilgjengelig hvis det kan brukes: http://www.ebay.com/itm/191510849321

Det jeg har hatt i tankene er å skifte frekvens på kontrollen samt mottakeren, men det viser seg og ikke være bare bare. De bruker noe som heter SAW Resonator krystall F11 type, men skifting av denne vil ikke garantert gi den frekvensen man er ute etter. Uansett vet jeg lite om dette.

Jeg setter pris på all hjelp da jeg sitter nokså fast med hvordan jeg skal løse dette.
-Morten
Er det slik å forstå at om du trykker på flere knapper på fjernkontrolleren, så skjer ingenting?

Du har altså bare en enkelt fjernkontroll du styrer flere mottakere med?


Isåfall er det jo lett å forklare: Fjernkontrolleren kan kun sende på en kanal om gangen, da det kun er en sender i den.


Det er da ingen vei utenom problemet ditt.
Trådstarter
3 0
Takk for svar.
Nei det er ikke slik.
Jeg har 3 stk av disse kontrollerne. En knapp blir trykket om gangen når det kommer til hver enkelt kontroll, dette fungerer utmerket, men de blir operert samtidig og da sender de signaler samtidig. Det er her problemet oppstår.
Hadde en og en kontroller blitt brukt hadde dette fungert, men nå er det 3 stk og disse forstyrrer hverandre når de blir trykt samtidig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er eit grunnleggjande problem med radio. Du må ha ein meir avansert radio som ikkje bare sender ein uintelligent strøm av data, men som har konsepter som pakker og kollisjonshandtering. Bluetooth, wlan, zigbee m.m. er vel protokoller som takler det.
Trådstarter
3 0
Hei.
Jeg prøvde og sjekke opp dette som heter zigbee. Jeg forstod det gikk over 2,4Ghz, og at det var en kommunikasjon som ble opprettet mellom enhetene.
Jeg fant noen rele moduler, som i mitt tilfelle er interessant, men det var uten kontroller og mottaker modul samtidig som jeg synes det kostet en del.
Og senderen var bare et kretskort, ikke en kontroll utifra det jeg fant.

Jeg tror kanskje zigbee kan gjøre susen, men jeg er ganske usikker på hvilke produkter jeg skal i tilfelle gå for eller se etter, og hvordan jeg skal sette dette sammen til en fungerende fjernstyring av releer. Mener jeg så at man måtte bruke datamaskin for disse skal programmeres, stemmer dette?
Hvordan er det hvis dette mister strømmen, må de synkroniseres igjen eller lignende?

Jeg har også prøvd og se litt videre på kontroller med radiofrekvens tilsvarende det jeg har, men med annen frekvens eller en som kan skifte, men da ender jeg opp med noen dyre industri kontrollere, noe som er litt utenfor.
Skulle tro det fantes en styring der man kan skifte kanal/frekvens på en grei måte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg ville ikke gått for Zigbee. Det er fryktelig dyrt, og ganske så overkill for det du ønsker å få til.

Et interessant (og ikke minst billigere) alternativ ville vært nRF24L01, som er små transceivere som opererer på 2.4GHz. Det er skrevet flere biblioteker til disse, hvorav noen listes opp her.
Det er chippen du linker til her. Zigbee er protokollen, akkurat som Bluetooth, og kan kjøres på for eksempel nrf chipper. Det å anbefale noen å begynne med utvikling av maskinvarenær utvikling til hjemmeautomasjon er i overkant håpefullt synes jeg.
Jeg linker overhodet ikke til noen chip, men til en liste over biblioteker. Det finnes forskjellige breakouts for nRF24L01-chippen, som kan kobles til f.eks. Arduino, noe mange driver med. Om det er for maskinvarenært i forhold til hjemmeautomasjon, så er ikke Zigbee, som TS nevnte, noe lettere.
The nRF24L01 is a highly integrated, ultra low power (ULP) 2Mbps RF transceiver IC for the 2.4GHz ISM (Industrial, Scientific and Medical) band.
Vis hele sitatet...
Alt kan jo kobles til en arduino. Det gjør ikke chippen noe mindre komplisert. Og tenke seg å begynne å bygge sitt eget hjemmeautomasjonssystem med denne ICen på et breakout board. Grøss og gru. Stakkars nybegynnere... Jeg mener det er å finne opp hjulet på nytt, det finnes mange fullgode produkter å få kjøpt i butikken i dag som tar tid nok bare å sette opp slik du vil ha det. Og det helt uten å måtte skrive koden på mikrokontrolleren selv. Ikke meningen å flame deg fullstednig, men jeg føler det er å begynne i feil ende