Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1837
∮ F dr = 0
Bilde av katten min tatt med Canon EOS20D.
Bilde var for stort for galleriet, så jeg måtte legge det som en egen post.

http://home.online.no/~maystoe/Canon%20001.jpg
Hva synes dere?

- Adrian
i want youre kamera. ble fine detaljer på nesa
Kan ikke så mye om bilder, men synes ikke det så særlig spesielt ut. Du burde kanskje fått hele katten i fokus? Ser man bildet i full størrelse ser man at det bare er snuten som er i skikkelig skarpt.
Bildet er ikke noe spesielt bra, men meget snasent kamera du har
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Var veldig skarpt og pent bilde da!
Fotografen kunne vert bedre tho.. hehe

Kattens pose var bra.
∮ F dr = 0
Trådstarter
ja, fotografen kunne vært bedre Har ikke lært meg alt på det enda heller. men det kommer nok etterhvert.
jeg vil ha noen av ditt kamera. men bildet var som de andre skriver her, ikke noe spesielt. Ser ikke ut som om katta liker det heller
Det var for det første altfor stort til å ha noen nytte for seg å se på nettet. Komprimer det ned til omlag 800x600 el. Da er det raskere for andre å se bildet.

Rotete bakgrunn, dårlig skæring. Få med hele katta neste gang. Alt surret i bakgrunnen, spesielt den røde gardinen er veldig forstyrrende. Få vekk det også.

Bra skarphet og positur på katten.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Syns bildet var bra jeg :-) Likte det at fokusen ikke var på hele katten, men mer på ansiktet og snuten som centerpunkt.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg tok meg friheten.

katt
Jeg har ikke peiling på foto, mens syns dette var pent. Btw: Vi har nesten like katter, men min har lengre hår. =)
Sorry, men det var ganske elendig. Fett kamera, god eksponering av selve ansiktet til katten, men jeg tror ikke det er din skyld.. Ellers er det jo vignettering (!) nede, sannsynligvis siden du har integrert blitz rett på.. Bakgrunnen din er rotete, kjedelig, og helt unødvendig. Ansiktet til katten din er heller ikke noe spesielt.. Eneste pluss er at du har klart å unngå slagskygge selv med dead on blitz.

Konstruktiv kritikk: Ta bilder ute.. Vær på plan med katten din. Gi den noe å leke med, eller få oppmerksomheten dens. Ha en jevn bakgrunn (snø? himmel?) Ta bilder når det er lyst så du slipper å blitze (sjelden heldig med innebygd blitz hvis det ikke er for effekt.), gå tettere på eller få med noe av interesse rundt katten.. Prøv nye uvanlige vinkler.. Unnenifra for eksempel. Med digitalt kamera trenger du ikke nødvendigvis se inn i søkeren.

Hvorfor har du så fett kamera egentlig?
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Sitat av Vanquish
Med digitalt kamera trenger du ikke nødvendigvis se inn i søkeren.
Vis hele sitatet...
Med 20D må du vel strengt tatt det ja...
∮ F dr = 0
Trådstarter
Takker for konstruktiv kritikk ja.. Det er egentlig moren min sitt kamera, så jeg tok meg friheten til å prøve å ta noen bilder. som sagt, så er jeg ingen fotograf, men det er morro og prøve et ordentlig kamera.
Syntes det var et veldig klart og bra bilde! Har ikke mye peiling på bilder jeg da.. menmen
Søt katt du har. Syns det ble fint jeg
Sitat av ChS
Med 20D må du vel strengt tatt det ja...
Vis hele sitatet...

Tror du misforsto meg ganske grovt. Ingen speilreflekser viser hva du har i søkeren av den enkle grunn at det er motstridende hele oppbyggningen til kameraet.. Hvis du prøver å tenke litt kreativt, som for eksempel og ta bilder unnenifra katten, som det står i kommentaren, så er det lettere å knipse et par bilder mens du holder kameraet nede på bakken og sikter oppover... Hvis du sier til deg selv at du MÅ se inn i søkeren når du tar et bilde utelokker du et drøss spennende vinkler..
Vanquish, herregud...

Bildet:
Du var heldig med pusen i seg selv, positur, lys og i det hele tatt. Men bakgrunnen stinker. Og det selv om du beskjærer bildet og. Her må du nok importere en ny bakgrunn. Om ikke "kjøkken" er en del av budskapet?
Lær deg noen komposisjonsprinsipper og slikt, og bare ta masse bilder generelt så lærer du etter hvert. Du lærer ingenting uten å gjøre feil et par ganger. Bruk manuellfunksjonen, så styrer du alt fra blender til hvitbalanse selv.
Sitat av mongeland
...Du lærer ingenting uten å gjøre feil et par ganger. Bruk manuellfunksjonen, så styrer du alt fra blender til hvitbalanse selv.
Vis hele sitatet...
Det er skremmende sant. Her ligger mye av foto-forståelsen for de som ikke har benyttet seg av mørkerom analog film og mørkerom.
Foto handler som sagt om lys, og der blender/lukker er som klutsj/gass.
Sitat av Chubby
Vanquish, herregud...
Vis hele sitatet...
What? Er du uenig? Litt mer utfyllende?