Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3430
Hei!

Jeg har en hytte som ikke er tilknyttet strømnettet. Derfor har bruker jeg solcellepaneler. Jeg bruker ikke 12v -> 240v converter ettersom at jeg ikke har noe bruk for det.

Alt som bruker strøm er noen få ledlamper, en LED-tv som brukes av og til og vifte på toalett som går kontinuerlig dag og natt.

Batteribanken består av tre store, men forholdsvis gamle (rundt 10 år) batterier. Jeg husker ikke nøyaktig antall Ah.

Batteriene lades gjennom en kontroller. Denne er også av eldre årgang.

Problemet er at ved forholdsvis lav belastning, f. eks. kun tv-titting, slår "batterivakten" i ladekontrolleren ut og kutter strømmen. Jeg må nevne at når man sjekker hvor godt batteriene er ladet opp på kontrolleren så viser den at de er godt ladet opp.

Har noen en teori om hvorfor dette skjer? Er batteriene for dårlige? Kan det være kontrolleren?

Det hadde også vært fint om noen ville dele sitt oppsett og eventuelle tips til oppgradering etc.!

Takk!
Sitat av vonS Vis innlegg
Hei!

Jeg har en hytte som ikke er tilknyttet strømnettet. Derfor har bruker jeg solcellepaneler. Jeg bruker ikke 12v -> 240v converter ettersom at jeg ikke har noe bruk for det.

Alt som bruker strøm er noen få ledlamper, en LED-tv som brukes av og til og vifte på toalett som går kontinuerlig dag og natt.

Batteribanken består av tre store, men forholdsvis gamle (rundt 10 år) batterier. Jeg husker ikke nøyaktig antall Ah.

Batteriene lades gjennom en kontroller. Denne er også av eldre årgang.

Problemet er at ved forholdsvis lav belastning, f. eks. kun tv-titting, slår "batterivakten" i ladekontrolleren ut og kutter strømmen. Jeg må nevne at når man sjekker hvor godt batteriene er ladet opp på kontrolleren så viser den at de er godt ladet opp.

Har noen en teori om hvorfor dette skjer? Er batteriene for dårlige? Kan det være kontrolleren?

Det hadde også vært fint om noen ville dele sitt oppsett og eventuelle tips til oppgradering etc.!

Takk!
Vis hele sitatet...
Uten å ha sett anlegget så vil jeg tro at svaret ditt ligger her. Hvor står disse batteriene? Ute/Inne? Hvis dem står inne, er det bestandig varmt i hytta? 10 år levetid er veldig lenge for batterier, så jeg ville ha startet med å skifte dem ut.

Sitat av Perjohnny
skift til 24 volt eller agregat, tror det hadde funka fett
Vis hele sitatet...
Dette kan også hjelpe. Hvis du har et stort budsjett så ville jeg ha serie koblet 2 og 2 batterier også parallell koblet de seriekoblede batteriene. Ved å ha 6 batterier i samme størrelse som du har i dag, der 2 og 2 batterier er serie koblet også parallell koblet de 3 seriekoblede batteriene sammen vil man få 24 volt ut. Noe som igjen fører til at samme last som du har i dag på anlegget bruker halvparten av strømmen, mens kapasiteten dobbles.
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!

Hytta brukes kun i sommerhalvåret og tidligst påske, men batteriene står innendørs hele vinteren. Det er derfor ikke alltid varmt, men som regel varmt når de brukes.

Budsjettet er ikke så stort, så det blir nok ikke rom for så mange batterier, men jeg skal absolutt ta det til etteretning.

Mange takk!
Så lenge batteriene har hatt kontinuelig vedlikehold og påfylling, så skal det ikke være noe problem med de.

Problemet ditt ligger i elektronikken. I den her sammenheng i controlleren.
10 år kontinuelig bruk er mye når det kommer til kondensatorer. Spesielt siden de har hatt det veldig kaldt og varmt periodevis.

Så, få lånt deg en ny controller evt kjøp en ny en, så vil nok problemet ditt bli borte.
Kjøp ett Digitalt Multimeter på Ebay for under en hundrings.
Uten spenninger blir alt bare gjetninger.
http://www.ebay.com/itm/DT-830B-AC-D...item418bef23b0
pluss ett 9 volt batteri på IKEA.
Da er det bare å ringe opp en kamerat som har peiling og la han bruke deg som en fjernstyrt robot i feilsøkingen.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Så lenge batteriene har hatt kontinuelig vedlikehold og påfylling, så skal det ikke være noe problem med de.

Problemet ditt ligger i elektronikken. I den her sammenheng i controlleren.
10 år kontinuelig bruk er mye når det kommer til kondensatorer. Spesielt siden de har hatt det veldig kaldt og varmt periodevis.



Så, få lånt deg en ny controller evt kjøp en ny en, så vil nok problemet ditt bli borte.
Vis hele sitatet...
Har et tilsvarende anlegg på hytta. Hadde 15 år gamle batterier, hvis dine er 10 og alt har vert som det skal de siste 10 årene så burde det være ok.

Men det som skjedde var at solcelle regulatoren tok kvelden. Hvis batterier står utladet et par måneder så er det ikke mye igjen av de. Og tipper det som har skjedd. Du må få belastet batteriene ordentlig og se hva som skjer med spenningen. Hvis den synker fort må du ha nye batterier. 12v er helt tomt og 12,85-9 er fult.
Det har også skjedd en del med regulatorer de siste årene, men flere lade sykluser som bevarer batterier bedre. Så hvis batteriene er gående kjøp ny regulator også!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Batterier kan vare alt ifra en mannsalder, til et par måneder, det kommer an på bruket og vedlikeholdet.

Jeg ville ha testet batteriene med en batteritester om du kan få tak i dette, aner ikke kvaliteten, eller målemetoden biltema sine bruker dog.

Men som folk har påpekt tidligere, kan det godt hende det er regulatoren også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er vel grovt sagt to ting som er tenkjeleg - regulatoren er feil på, eller batteria er så ødelagte at spenninga går svært fort ned når du drar pittelitt straum.

Mål spenninga på batteria dine med og utan belastning, så har du god indikator på kvaliteten på dei.