Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2254
jeg har alltid lurt på dette. vet noen hvorfor det er sånn?

i noen drapssaker som f.eks maxbo-drapet og Galina Sandeva prostituert mordet, så skriver aviser kun alderen på morderen, mens andre mord saker som makaveli linden saken så blir både bilde av han og navn offentligjort

er dette noe morderne velger selv (om di vil bli kjendis eller ikke) eller er dette noe politiet/retten bestemmer?
Jeg vet ikke, men kanskje det har noe med å kunne avdekke tidligere ovegrept, lovbrudd. Om folk har støtt på personen før og vil komme med mer informasjon om personen.

Der de ikke offentliggjør så anser de kanskje saken som en enkeltstående hendelse og at videre etterforskning ikke er nødvendig eller noe.

Som sagt, vet ikke men kankskje det er noe sånt. Eller kanskje jeg er så langt ute på vidda at jeg er et reinsdyr
Tror grunnen til eventuell offentliggjøring er det noe vage begrepet "av offentlig interesse". Kanskje har litt feil her men er så jeg har forstått det. Hvem eksakt som så avgjør det er vel litt uklart. En dommer eller mediaredaktør enveldig kanskje.Ta for eksempel den gamle Lesja-saken der en ung jente ble voldtatt og drept på 80-tallet. Der offentliggjorde tvnorge igår bilde av drapsmannen men jeg fikk ikke med meg om de også oppga navnet. Den saken var og er fortsatt oppsiktsvekkende i sin grusomhet så der var det sikkert berettiget med offentliggjøring.
Hollow: navnet hans var godt synlig i en avbildet avisartikkel eller to, så hans navn ble offentliggjort.

Han til for øvrig sitt eget liv etter bare noen måneders soning.

Edit: et kjapt googlesøk gir deg mer info.

Det sagt, jeg vet heller ikke kriteriene for når avisene skriver navn og ikke. Kan det være med hensyn til om gjerningsmann har barn eller slike ting? Alle dommer avsagt i Norge er uansett offentlige sånn i utgangspunktet så man kan jo finne det ut uansett.
Sist endret av Astennu; 19. januar 2022 kl. 17:40. Grunn: La til tekst
Kan det være at det anonymiseres dersom gjerningsmannen er psykisk syk? Vet Galinas drapsmann var det. Maxbo-drapsmannen ble offentliggjort med navn og bilde, men tror avisene avventer til de er dømt?
Shooting expert
BrageP's Avatar
At det er i "offentleg interesse" er nøkkelordet, så det blir ei redaksjonell vurdering frå sak til sak. I praksis skal det vere sterke samfunnsmessige omsyn til at namnet blir offentleg, og at desse veg sterkare enn ulempene publisering medfører for den som blir dømt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av soldat Vis innlegg
..som makaveli linden saken så blir både bilde av han og navn offentligjort
Vis hele sitatet...
I tilfellet med "makaveli linden saken" så ble vel navn og bilde publisert fordi han var på rømmen og etterlyst internasjonalt.
Fyren som drepte Galina,fikk navn og bilde i vg ihvertfall
Kanskje pga. hva de pårørende mener.. Vil tro det er mange forskjellige grunner.
Pressen får tilgang til en del rettsdokumenter som viser personalia, og i Norge er det egentlig ikke noe konkret som gjør det ulovlig for de å videreformidle denne informasjonen. Men redaksjonene seg i mellom, har standardisert seg på å ikke identifisere alle og enhver, men ta en vurdering fra sak til sak.

Kombinert med clickbait-hysteriet, så er det derimot slik at det ofte publiseres tilleggsinformasjon fra hver redaksjon, og denne er ikke samkjørt. Eksempelvis kan en avis skrive at personen er i 40-åra, men en annen går lengre og sier 42. En sier at de tidligere har hatt en ledende stilling, mens den andre sier at de er kjent i idrettsmiljøet. Derfor blir det ofte mulig å identifisere personen ved å lese en 2-3 nettaviser og pusle sammen fakta. Alle prøver å overgå hverandre i detaljer.

Hvis en større avis velger å identifisere personen, så slenger også de andre seg rimelig ukritisk på. Man kan jo ikke være den som får færrest klikk.

(I tillegg har vi en del... ytterliggående redaksjoner, som alltid publiserer identitet om det passer deres agenda.)