Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 22259
Operasjon Norge.
Om hvordan Rubin Langmo opplevde krigen. Forvirringen og kaoset i våren 1940. Første reisen til StorBritania. Tilbake til Norge allerede sommeren 1940 for å sabotere for SOE.
Langmo deltok i Dieppe-raidet i Lovats No4 commando. En god del av boka omhandler Dieppe. Veldig interesant å se dette fra soldatens sted. (Dieppe raidet var en stor fiasko. Halve styrken ble drept, såret eller fanget.)
Langmo var den første som fikk tildelt Krigskorset med sverd av Kong Haakon.
Masse interesant og spennende. Selv om boka er litt corny skrevet. Boka er skrevet av Oddmund Berg. Han er veldig ekstra når han skildrer en scene, foreksempel. Tar veldig hardt i.
Jeg tror dette var Bergs første bok. Han var engelsklærer på fengselsskolen. Det var forresten Langmo også.

Sist endret av Arex_x; 6. mars 2021 kl. 20:10.
Tenke, Fort og Langsomt - Daniel Kahneman.
Vår Utrolige Hjerne - Johan Norberg.
Hersketeknikker - Sigrid Sollund
Syv Korte Leksjoner I Fysikk - Carlo Rovelli
Fornuft, Person, Stat - Sven Arntzen
The God Delusion - Richard Dawkins
The Power Of Habit - Charles Duhigg

Dette er noen av de bøkene som har underholdt meg den siste tiden og har gitt meg en god del verdi innen refleksjon. Jeg ser også frem til å lese litt av Sam Harris og Dan Dennet som nevnt over.
Sist endret av Etos; 7. mars 2021 kl. 10:04.
Jeg var tilfeldigvis innom en bokhandel i dag, og der hadde de jo selvfølgelig en «Klassikere»-hylle som inneholdt nesten samtlige bøker som er nevnt i tråden, og naturligvis også kyndig personale som kunne veilede godt. Hvem skulle trodd? At jeg aldri har tenkt på det før...

De hadde forresten en seksjon med norske oversettelser, og en seksjon med engelske oversettelser/originaltekster.
Er det noen av disse bøkene deres har syntes funket bra på norsk, eller bør alt leses på engelsk? (Vet noen hevder at de russiske og greske greiene bør leses på originalspråket, men interessert er jeg ikke...)
Sist endret av Realist1; 11. mars 2021 kl. 14:30.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg var tilfeldigvis innom en bokhandel i dag, og der hadde de jo selvfølgelig en «Klassikere»-hylle som inneholdt nesten samtlige bøker som er nevnt i tråden, og naturligvis også kyndig personale som kunne veilede godt. Hvem skulle trodd? At jeg aldri har tenkt på det før...

De hadde forresten en seksjon med norske oversettelser, og en seksjon med engelske oversettelser/originaltekster.
Er det noen av disse bøkene deres har syntes funket bra på norsk, eller bør alt leses på engelsk? (Vet noen hevder at de russiske og greske greiene bør leses på originalspråket, men interessert er jeg ikke...)
Vis hele sitatet...
Jeg foretrekker alltid å lese engelske bøker på engelsk. Ikke det at ikke oversettelsen kan være god, men jeg tar meg alltid i å lure på hva ulike formuleringer egentlig var. I tillegg har jeg ingen engelsk i utdannelsen, så det er sånn jeg har blitt god i engelsk og vedlikeholder det. Det har jo en egenverdi, av og til er det du vil lese ikke oversatt.
Har lest veldig mange bøker men av de jeg har lest kan jeg anbefale:
Sult - Knut Hamsun
Doppler - Erlend Loe
Sitat av Realist1 Vis innlegg
De hadde forresten en seksjon med norske oversettelser, og en seksjon med engelske oversettelser/originaltekster.
Er det noen av disse bøkene deres har syntes funket bra på norsk, eller bør alt leses på engelsk? (Vet noen hevder at de russiske og greske greiene bør leses på originalspråket, men interessert er jeg ikke...)
Vis hele sitatet...
Det beror utrolig på omstendighetene! Leser du klassikere, og oversettelsen kommer årtier eller mer etter verkets originalversjon - og gjerne som en ny oversettelse fordi oversetteren mislikte den forrige tilgjengelige varianten - så er det stort sett good shit. La en eller annen professor i filologi bruke en halv karriere på prosjektet, og du kan være ganske sikker på at resultatet blir, om ikke annet, gjennomtenkt. Det er ikke sikkert du er enig med oversetteren i alle valg, men det er i alle fall intet som er tilfeldig, rotete eller usammenhengende. Overesettelser av blockbusters, som helst skulle kommet ut i går - de er mer hastverksprega og noen ganger crappy af. Men også her varierer det voldsomt! De norske versjonene av Harry Potter er for eksempel utrolig gjennomførte. Jevnt overt synes jeg norske oversettere har mye yrkesstolthet og gjør en god jobb. Jeg vil spesielt trekke frem alt André Bjerke har gjendiktet: Han gadd ikke å kaste bort tida si på crap, han ga ikke ut noe han ikke var fornøyd med, og mye av det han gjendiktet er litt mer utilgjkengelig enn normen. Shakespeare i originalformat er for eksempel tidvis ganske heavy. Man kommer inn i det, og de som lever og ånder for slikt vil fnyse av filthy casuals som synes 1600-tallsengelsk er litt tungt, men come on. Det er lov å lese moderniserte varianter. Helt sant.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Shakespeare i originalformat er for eksempel tidvis ganske heavy. Man kommer inn i det, og de som lever og ånder for slikt vil fnyse av filthy casuals som synes 1600-tallsengelsk er litt tungt, men come on. Det er lov å lese moderniserte varianter. Helt sant.
Vis hele sitatet...
Vil moderere svaret mitt til at det ikke gjelder Shakespeare. Det gidder jeg ikke. Man kan også diskutere hvor nyttig det er å kunne 1600tallsengeksk. Men mer moderne engelsk anbefaler jeg åblese på engelsk, det er en god måte å utvide/holde ved like ordforrådet om man ikke får brukt engelsk så mye.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
De hadde forresten en seksjon med norske oversettelser, og en seksjon med engelske oversettelser/originaltekster.
Er det noen av disse bøkene deres har syntes funket bra på norsk, eller bør alt leses på engelsk? (Vet noen hevder at de russiske og greske greiene bør leses på originalspråket, men interessert er jeg ikke...)
Vis hele sitatet...
Har lest Dostojevskij oversatt av både Geir Kjetsaa og Jan Brodal. Av disse likte jeg Jan Brodals oversettelser best. Det er for øvrig Solum Forlag som gir ut begge disse oversettelsene, men om Jan Brodals oversettelser fortsatt er å få tak i vet jeg ikke.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Alle burde ha lest Bibelen, jeg burde ha lest den selv.

Hvis man fikk ta med seg én bok til en øde øy, finnes det da noen bøker som kan tilby mer dybde og stoff til ettertanke? Den skal vel inneholde 60 eller 70-tusen kryssreferanser, blant annet.

Kanskje det sunnere valget er Animal Farm, eller noen dikt av Hans Børli.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
På vestfrontent intet nytt
https://no.wikipedia.org/wiki/Intet_...ra_Vestfronten

Synes den passer ekstra godt i disse dager-selv om noen kanskje disser valget for at boken har mange år på nakken.
Et argument for å lese vil jeg da si er at forfatteren greide å havne på lista over de som måtte rømme Nazi-tyskland og
fikk sine bøker brent på bokbål.

Får man sansen for forfatteren Remarque så vil jeg i så fall også anbefale flere av hans bøker som:
Natt i Lissabon der beskrives livet og realitetene for folk som i tiden for andre verdenskrig flyktet til Portugal.
Lvl 5 Taskenspiller
Kanskje i smaleste laget for mange, men som en motvekt til dagens anmasende internetthverdag kan jeg varmt anbefale Peder W Cappelen sin "Alene med vidda" https://www.ark.no/boker/Peder-W-Cap...ct-description
Den tar for seg en naturelskers ensomme opphold i ei lita hytte på Hardangervidda, og er så godt skrevet at jeg har lest den sikkert 20 ganger i løpet av livet
Sist endret av Dialogisk; 15. juli 2022 kl. 13:44.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dodecha Vis innlegg
"A universe from nothing" - Lawrence Krauss.

Kjernen er om astrofysikk men tar for seg spørsmålet om hvorfor eksisterer universet. Det finnes forelesninger med samme tema, på ca en time som også er verdt å ta en titt på, men boka går jo selvfølgelig mye dypere.
Vis hele sitatet...
Finner den ikke på norsk, men det er kanskje ikke å oppdrive heller?
Hvis du liker sakprosa, er Sovjetistan av Erika Fatland en av mine favoritter. Dem som følger med på hva som rører seg i sentral-Asia fikk sikkert med seg at presidenten i Turkmenistan falt av hesten sin. Erika var der! Hun tar oss også med tilbake til oldtiden, og du lærer litt om mindre kjente (men store!) riker som falt. Hun nevner Timur Lenk, som jeg aldri hadde hørt om. Østens mystisisme møter det sovjetiske maskineriet.

For skjønnlitteratur: Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant. Det er både hjertevarmende og morsom lesing.

Når det gjelder engelsk... Kan jeg dessverre ikke komme med noe. Jeg hater å lese på engelsk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Interessant tråd! Jeg noterer meg flere titler, takk!

Jeg må først og fremst nevne Jens Bjørneboe, og jeg ser Bestialitetens Historie allerede er nevnt men jeg havnet selv på Bjørneboe-kjøret gjennom "Haiene".

Ellers støtter jeg anbefalingene "Prosessen", "Brave New World" og "Markens Grøde".

Ibsen er også nevnt og jeg har selv vært så heldig å lese "Vildanden" og "Peer Gynt", likte begge svært godt og skal lese flere av ham!
Når det kommer til norske som ikke er nevnt vil jeg nevne "Fuglane" av Tarjei Vesaas. I tillegg, "Bondestudentar" av Arne Garborg, dersom man ikke har noe i mot å kryssjekke for navn på samfunnstrømninger på 1890-tallet.

Når det kommer til "verdenslitteratur" likte jeg Camus' "Den Fremmede". Mer niché anbefaling, 60-talls sci-fi fra USA "The Beast that Shouted Love at the Heart of the World" av Harlan Ellison, en helt spaced-out samling noveller, med spirituelle temaer og blodalvorlig action, i ordentlig Freak-ånd. Det beste til slutt, "Night on the Galactic Railroad" av Kenji Miazawa, japansk barnebok skrevet på 30-tallet som er så fylt til randen med livet, døden, universet og alt å gjøre at det er til å bli svimmel av!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen forslag basert på hva man er ute etter:

Forståelse av dagens samfunn:
Understanding Power - Noam Chomsky (referansene er lengre enn selve boka..). Dette er en samling av intervjuer og AMA som Chomsky har gjort.
Det gir bra innblikk i alt fra midt-østen, USA sin utenrikspolitikk og hvordan man skal tolke media (og nei, Resett, Subjekt og Dokument er ikke gode kilder (ei heller demmes kilder, hvis dem i det hele tatt gjengir sine egne kilder korrekt..).

The Anatomy of Fascism - Robert Paxton. Et innblikk i hva som definerer fascisme og hvilke fellestrekk dem har. Veldig godt skrevet av en person som virkelig har forståelse for emnet. Man kan se likeheter i retorikk og hvordan man bøyer seg etter hvilken politikk som gir størst gevinst der og da, uavhengig av partiets tidlgiere meninger, i noen partier i Norge. Populisme er tross alt ikke å ha populær politikk, men å endre sin politikk og meninger fra en uke til en annen, fordi det vil gi partiet/partilederen mer makt.

Debt: The first 5000 years - David Graeber. Denne gir et godt innblikk i hvordan penger fungerer og har fungert. Den viser også hvordan penger som ikke finnes fysisk, har blitt brukt opp igjennom. Dagens kontaktfrie samfunn er dermed ikke helt nytt.

Permenant Record - Edward Snowden. Overvåkningssamfunnet og hvordan USA sin stormannsgalskap påvirker den digitale verden.

Factfullnes - Hans Rosling. Hvordan verden ikke er så mørk og fæl som vi tror, hvordan den vestlige verden blir påvirket av media til å tro om verdens tilstand, samt opplysninger om hvordan verden egentlig er. Til tider blir mye hoppet over, som gjør at heller ikke her er verden i nærheten så nyansert som den er, men er en viktig bok for å vise oss det media ikke gjør. Det som ikke selger aviser.

Lost Connections - Johann Hari. En grei gjennomgang av hvordan depresjon og angst kan forekomme og hvilke tiltak som kan fungere. Den viser også hvordan anti-depressiva ofte ikke gjør det en tror eller håper.

Psykologi, samfunnet rus og psykiske lidelser:

I morgen var jeg alltid en løve - Arnhild Lauveng. Denne boka er rørende og tankevekkende. Hvordan vi, ved å prøve å hjelpe, kan gjøre ting verre. Hvordan scizofreni og tvangstanker ofte er et speilbilde av hvilke følelser vi har og hvordan vi føler oss behandlet.

Meningen med rus - Øystein Skjælaan. Øystein har skrevet en doktorgrad om morgen pils og tar for seg stigma rundt rus, dens kulturelle viktighet og en del studier på emnet. Alt i en veldig godt skrevet bok som er veldig dagsaktuell.

Fra forbud til fornuft - Arild Knutsen. Fortelling om hvordan utestengelse fra samfunnet og stigma kan lede folk til verre og verre situasjoner. Hvordan uskydlige begynnelser kan spirale nedover og hvordan samfunnet i dag burde se på og reversere dette.

The Future of Capitalism - Paul Collier. Hva er kapitalisme, hvem tjener på urbanisering, hvordan kan man ta vare på "bygda" og hvordan kunne man fordelt skattebyrden bedre, er bare noe som blir gått igjennom her.

The

Filosofi:

Free Will - Sam Harris. Veldig kort bok. Jeg har aldri klart å skjønne at vi på noen måte kan ha fri vilje og denne fortsetter i det sporet. Det er så mange ganger i film og virkelige liv hvor vi innrømmer at det ikke finnes fri vilje, i den klassiske definisjonen, uten at det noen gang går opp for oss. De fleste vil sloss til det siste for at den faktisk finnes.

Yuval Noah Harari sine filosofiske/samfunns bøker (Sapiens, Homo Deux) er verdt å lese og sette seg inn i. Han går igjennom menneskets historie, fremtid og nåtid. Delvis spekulativt, men svært lærerikt.


Har tusen forslag til, men her er ihvertfall noe som er verdt å lese. Har ikke engang begynt på fiksjon, hvor jeg leser mest.
Ettersom mange har foreslått Brave New World, så vil jeg foreslå "Doors of perception" av Huxley.
Bandet The Doors har tatt navnet sitt fra denne boka og mange andre er inspirert av den. I 1953 tok Huxley meskalin og skrev ned sine opplevelser.
Ellers har jeg flere bøker om samfunnsaktuelle temaer jeg kan nevne, drøssevis av fantasi og sci-fi bøker eller bøker om andre verdenskrig.
I fjor var en lang natt. Beste boka jeg har lest siden Matias Faldbakkens skandinavisk misantropi trilogi. Kan absolutt anbefales!



https://www.kolonforlag.no/books/details/217
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Alle burde ha lest Bibelen, jeg burde ha lest den selv.

Hvis man fikk ta med seg én bok til en øde øy, finnes det da noen bøker som kan tilby mer dybde og stoff til ettertanke? Den skal vel inneholde 60 eller 70-tusen kryssreferanser, blant annet.

Kanskje det sunnere valget er Animal Farm, eller noen dikt av Hans Børli.
Vis hele sitatet...
Tror nok bibelen ikke ville blitt valgt med for min del. Bare av bra samtidsforfattere er det utrolig stort utvalg, og klassikere, ja nei bibel'n er det nok ikke plass til.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tror nok bibelen ikke ville blitt valgt med for min del. Bare av bra samtidsforfattere er det utrolig stort utvalg, og klassikere, ja nei bibel'n er det nok ikke plass til.
Vis hele sitatet...
Hvis vi diskutere litterære kvaliteter (og det er vel det vi gjør) så har ikke bibelen noen åpenbar plass,
men det er den som i størst grad har formet samfunnet vårt og vår kultur de siste 2000 år så samme hvor man står
i religiøse spørsmål er den av stor betydning og en bok man burde ha kjennskap til.
morkakespisende
Profeten, Kahlil Gibran
Har ikke hatt den store leselysten de siste årene men kjøpte "Drep ikke en Sangfugl" av Harper Lee på mandag. Leste den ut tirsdag og onsdag og fikk virkelig opp leselysten igjen. Ekstremt godt skrevet og en utrolig god skildring av datidens samfunn.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis vi diskutere litterære kvaliteter (og det er vel det vi gjør) så har ikke bibelen noen åpenbar plass,
men det er den som i størst grad har formet samfunnet vårt og vår kultur de siste 2000 år så samme hvor man står
i religiøse spørsmål er den av stor betydning og en bok man burde ha kjennskap til.
Vis hele sitatet...
På mange måter har det formet samfunnet og det er mye som henger igjen enda fra den religiøse overtroen. Den vestlige verden er derimot formet mye av at man har gått bort i fra bibelen og at den ikke tas bokstavelig eller som annet enn en veiledning.
Siste 120 årene har blitt formet mer av at man har gått bort fra religion enn religionen.
I tillegg er mye av den kristne tro og kultur i den vestlige verden basert på tidligere hedniske tradisjoner, kultur og landskap.
På mange måter kan man si at landene som ble gjort kristne har formet den kristne tro i store deler av verden nærmest like mye som det bibelen selv har gjort (med store variasjoner).

Men man burde absolutt ha kjennskap til den, men den vestlige verdens moral og kultur er ikke ting man gjenkjenner fra bibelen. Dem fleste vil nok se på bibelen som umoralsk og uforståelig med våre moderne øyne.

Bibelen funker derimot flott hvis man vil se tilbake på gamle fordommer, overtro, overgrep, kriger, diskriminering. Den funker også veldig godt for å sette seg inn i høyre siden, da spesielt i USA.
Det er en grunn til at mye av retorikken fra USA sin høyre side har slående likeheter med feks. Taliban på noen punkter. Dem baserer tross alt lovene sine på det meste fra samme boka.
Personlig synes jeg det er bedre, og forsåvidt lettere, å finne folk som allerede har gjennomgått bibelen, sjekket opp diverse punkter, påstander osv., både historisk og ellers. Da slipper man selv å gjøre all researchen som trengs for å faktisk sjekke mye av det som står der.
Da også gjerne folk som Shapiro og Pederson, men da med forståelse av demmes agenda, og at man vet hvordan demmes retorikk og diskusjonstaktikker fungerer. Det er en grunn til at Pederson blir stående fast i en evig loop av "vi vet ikke" eller ordsalater, hvis han snakker med folk som vet noe om emnet og som har et annet ståsted enn han selv.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis vi diskutere litterære kvaliteter (og det er vel det vi gjør) så har ikke bibelen noen åpenbar plass,
men det er den som i størst grad har formet samfunnet vårt og vår kultur de siste 2000 år så samme hvor man står
i religiøse spørsmål er den av stor betydning og en bok man burde ha kjennskap til.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt behovet for å lese den fra perm til perm (krønikebøkene kan du f eks greit hoppe over, med mindre du er vordende forelder som trenger et passe obskurt navn til arvingen). Men det er ufattelig mange litterære referanser og motiver i vestlig litteratur som går en hus forbi hvis man ikke kan litt bibelhistorie. Det er imo det beste argumentet for å beholde litt kristendomskunnskap i skolen. Det er kulturhistorien vår, om man liker det eller ikke.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis vi diskutere litterære kvaliteter (og det er vel det vi gjør) så har ikke bibelen noen åpenbar plass,
men det er den som i størst grad har formet samfunnet vårt og vår kultur de siste 2000 år så samme hvor man står
i religiøse spørsmål er den av stor betydning og en bok man burde ha kjennskap til.
Vis hele sitatet...
Nah. For egen del har jeg lest bibel nok for dette livet og et par runder til i oppveksten. Gjorde ingenting godt da og skjer neppe noe bra nå heller.

Er vel greit forsynt mtp gudsord og lignelser. Andre kan ta sine egne valg, bibelen blir ikke med meg til en øde øy.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis vi diskutere litterære kvaliteter (og det er vel det vi gjør) så har ikke bibelen noen åpenbar plass,
men det er den som i størst grad har formet samfunnet vårt og vår kultur de siste 2000 år så samme hvor man står
i religiøse spørsmål er den av stor betydning og en bok man burde ha kjennskap til.
Vis hele sitatet...
Mente ikke å legge den til leselisten, men at det er en bok det kan være nyttig å ha litt kunnskap om, hvordan den er delt inn
og hvordan den har påvirket utviklingen av samfunn og kultur opp i gjennom.
Sitat av hollow Vis innlegg
På vestfrontent intet nytt
https://no.wikipedia.org/wiki/Intet_...ra_Vestfronten

Synes den passer ekstra godt i disse dager-selv om noen kanskje disser valget for at boken har mange år på nakken.
Et argument for å lese vil jeg da si er at forfatteren greide å havne på lista over de som måtte rømme Nazi-tyskland og
fikk sine bøker brent på bokbål.
Vis hele sitatet...
Er vi først inne på første verdenskrig, vil jeg virkelig også anbefale Ernst Jüngers "I en storm av stål" fra samme krig. Selv om boken beskriver grusomme hendelser i hopetall, gjør forfatteren det på en slik måte at jeg tok meg selv i å ønske at jeg var med i krigen flere ganger. Helt absurd.
Beatles av Lars Saabye Christensen er knallbra, fin historie om vennskap. Var en av de første bøkene jeg leste i min ungdom, oppfølgeren heter vel Bly og kan også anbefales. Jan Ove Ekeberg har en serie bøker om Harald Hårfagre som er basert på litt fakta og endel fiksjon, gøy lesning om man liker norrøn historie, siste i serien dødens hærfører levde jeg meg virkelig inn i.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvis jeg skal anbefale kun én bok av alle gode bøker som finnes, er det denne:

- The Kybalion

1. Mentalism -- "Everything is mental; the Universe is a mental creation of the All."

2. Correspondence -- "As above so below; as below so above; as within so without; as without so within."

3. Vibration -- "Nothing rests; everything moves; everything vibrates."

4. Polarity -- "Everything is dual; everything has poles; everything has its pair of opposites; opposites are identical in nature, but different in degree; extremes meet; all truths are but half truths."

5. Rhythm -- "Everything flows out and in; everything has its tides; all things rise and fall; the pendulum-swing manifests in everything; the measure of the swing to the right is the measure of the swing to the left; rhythm compensates."

6. Cause and Effect -- "Every Cause has its Effect; every Effect has its Cause; everything happens according to the law; chance is but the name for a law not recognized; there are many planes of causation, but nothing escapes the law."

7. Gender -- "Gender is in everything; everything has its Masculine and Feminine Principles; Gender manifests on all planes."

Takk for andre forslag!
"Mesteren og Margarita" av Mikhail Bulgakov.
Leser boken hvert år, og finn alltid nye tankevekkende aspekter i historien.
▼ ... over en uke senere ... ▼
The Painted Bird av Jezy Kosinski
Slenger med noen flere norske i samme gata som de allerede nevnt:

Ingvar Ambjørnsen (Tønsberg)
«Natt til mørk morgen»

Matias Faldbakken (Hamar)
«Vi er fem»

Nikolaj Frobenius (Rykkinn)
«Latours katalog»
«Jeg skal vise dere frykten»

Axel Jensen (Oslo vest)
«Ikaros»

Morten Jørgensen (Trondhjem)
«Sennepslegionen»

Erlend O. Nødtvedt (Fyllingsdalen)
«Vestlandet»

Arthur Omre (Horten)
«Smuglere»

Lars Ramslie (Tønsberg)
«Destroyer»
«Fatso»

Agnes Ravatn (Ølen)
«Veke 53»
«Fugletribunalet»

Bård Torgersen (Rykkinn)
«Alt skal vekk»
«Lengter knuser slår»
Sist endret av slependen; 24. desember 2022 kl. 23:44. Grunn: La til A. Jenzen
Freelancer av Bror Hagemann
Ser Vidaloo over her allerede har nevnt Focaults Pendel av U Ecco. Den er stor. Ellers vil jeg nevne fra fantasygenren: Vindens Navn samt En vis manns frykt av Patrick Rothfuss ( de to første i en trilogi som visstnok aldri blir ferdig). Farseer trilogy av Robin Hobb kan jeg også huske var god. Av klassisk litteratur: Forbrytelse og straff av Dostojevsky og Haiene av Bjørneboe. Og tilslutt en fantastisk satire over speedfrikmentaliteten: Grunnbolten av Kenneth Ahl
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg elsker virkelig Beartown-roman av Fredrik Backman. Romanen, kjent som "hockeylitteratur", sentrerer om et synkende ungdomshockeylag i en liten by. Jeg synes en bok og blomster er de beste gavene.
https://www.amazon.com/Beartown-Nove...7451135&sr=8-2
https://ekspressblomster.no/
Arthur C. Clarke - Rendezvous with Rama

Mark Lawrence - Book of the ancestors:
Red Sister, Grey Sister og Holy Sister
Den fremmede av Albert Camus, ikke den tykkeste boken men lenge siden en bok har gått innpå meg..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nå har jeg kommet godt i gang med boka om Stig Millehaugen som heter "Gjerningsmann" og anbefaler virkelig alle å lese denne.

Ranet banker og brukt gisler når han har blitt omringet av politi, drept en fengselsbetjent, flere rømninger fra ulike fengsler og drap av en gjengleder.

Det at ingen har laget en serie/film om denne karen er jo helt utrolig, for historien om livet hans er jo helt vill!

Anbefaler alle som liker å lese denne boka!
Her var mange gode forslag.

To bøker alle bør lese er:
William Burroughs: Naken lunsj. Gjerne på engelsk, men den norske oversettelsen av Olav Angell er en av de beste oversettelsene som er gjort fra Engelsk til Norsk. Den bør derfor leses i tillegg til den engelske eller bare for seg.

Thomas Mann: Trolldomsfjellet. En intens suggererende bok der tiden og tidsopplevelsen er et sentralt element.
Garps bok av John Irving. Husker den som veldig underholdende, og det var trist å bli ferdig med den. Ellers har jeg lest mange bøker som har gjort inntrykk. Elsa Morantes Arturos øy, og Elin Brodins Bedøvelse, feks. Pga av familie, barn og livet generelt, har jeg lest lite de siste årene, så mulig de bøkene som gjorde inntrykk på meg, ikke ville gitt meg det samme i dag…
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Beewatch Vis innlegg
Garps bok av John Irving. Husker den som veldig underholdende, og det var trist å bli ferdig med den.
Vis hele sitatet...
Koselig bok det.
Kan anbefale Siderhusreglene av samme forfatter,
Thinking fast and slow - Daniel Kahneman
Lettforklarlig* bok om funnene som ga han nobelprisen i økonomi (fordi det ikke finnes noen nobelpris i psykologi). Kahneman rokker ved helt grunnleggende måter vi ser på oss selv og andre (til det bedre for leseren). Antagelig en av de beste bøkene for å lære mest på kortest mulig tid. Anbefaler i det minste at dere ber Chat-GPT skrive dere et par siders sammendrag med eksempler.

Sapiens - Yuval Noah Harari
En innføring i hvem vi er. Fengslende selv for deg som ikke liker historie.

A brief history of time - Stephen Hawking
En innføring i universet med fokus på de mest fascinerende temaene.

1984 - George Orwell
En interessant og viktig bok for den våkne leser som evner å trekke ut prinsipper av boken, bøye dem etter tanken og trekke paralleller til verden i dag og historisk. Givende.

Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence - Max Tegmark
Tungvekteren fra MIT skriver om fremtiden til AI, potensialet som ligger i teknologien og farene ved det. Boken er framoverskuende (10, 50, 100 år) og derfor ikke utdatert selv om den er fra 2017.

Jeg har utelatt klassikerne siden de ofte er for spesielt interesserte. Jeg går også ut ifra at de fleste bøkene ovenfor er å finne på norsk og i så fall anbefales det hvis man ikke er flytende i engelsk, all den tid bøkene krever at leseren i gitte seksjoner forstår budskapet fullt ut (med unntak av 1984).

gl hf