Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  111 19129
Ja hvor er opprustingen av helsevesenet? Neste pandemi lar seg nok ikke dempe av munnbind og meteren.
Kanskje noen av kronene som ble brukt på grenseovervåking istedet hade vært bedre investert til oppjustering av helsevesenet?
Og ble litt forundret over den storskala festingen som mer eller mindre ble innvitert til av helseministeren i forbindelse med "gjenåpningen".
Koronaen er nok her neste høst også.
Sitat av hollow Vis innlegg
Ja hvor er opprustingen av helsevesenet? Neste pandemi lar seg nok ikke dempe av munnbind og meteren.
Kanskje noen av kronene som ble brukt på grenseovervåking istedet hade vært bedre investert til oppjustering av helsevesenet?
Og ble litt forundret over den storskala festingen som mer eller mindre ble innvitert til av helseministeren i forbindelse med "gjenåpningen".
Koronaen er nok her neste høst også.
Vis hele sitatet...
Coronaen er nok her neste høst, og høsten etter det.
Men coronaen har vært her i halvannet år, og nå, i motsetning
til da utbruddet startet, kan ingen politikere lenger si at de
er "tatt på sengen" eller ikke vet hva man har i vente.
Nå er Nakstad ute og forteller at RS-virus og den kommende
influensasesongen vil legge ytterligere press på sykehuskapasiteten.
Man har i halvannet år pøst ut penger til kompansering for tapte
inntekter i næringsliv og kultursektoren, så penger er etter sigende
ikke det største problemet.

Hvor i huleste er tiltakene som trengs for å gi helseasektoren
bedre kapasitet og vilkår? Hvor lugger det?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vis hele sitatet...
De drømmer vel om at vi kommer tilbake til normalen kanskje og er dermed redd for å skalere for stort.
Driver man et lite enkeltmanns foretak som maskin entreprenør så kjøper man ikke 5 gravemaskiner
ekstra i tilfelle jobbene skulle begynne å renne inn.

Men akkurat styrking av sykehuskapasiteten har vel vært på agendaen en stund så det burde foreligge
noen planer for utbygging uavhengig av pandemien
Coronaen er nok her neste høst, og høsten etter det.
Men coronaen har vært her i halvannet år, og nå, i motsetning
til da utbruddet startet, kan ingen politikere lenger si at de
er "tatt på sengen" eller ikke vet hva man har i vente.
Nå er Nakstad ute og forteller at RS-virus og den kommende
influensasesongen vil legge ytterligere press på sykehuskapasiteten.
Man har i halvannet år pøst ut penger til kompansering for tapte
inntekter i næringsliv og kultursektoren, så penger er etter sigende
ikke det største problemet.

Vis hele sitatet...
Jeg er litt i tvil om helseforetaksmodellen er veien å gå-dvs drive sykehus som et as konsept. Den nå avgåtte helseministeren satt i 8 år-og gjorde det meste for å slå sammen og avvikle mindre sykehus. Ikke engang verdensomspennende pandemi som Norge møtte med 289 intesivplasser rikket den mentaliteten. Nei-ble kjørt på med hovedsakelig grensebevoktning-og så kronet det med en uansvarlig gjenåpning. Vi får gamble på at neste pandemi blir snillere enn corona-kan ikke stole på at helsevesenet er oppegående i alle fall.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
De drømmer vel om at vi kommer tilbake til normalen kanskje og er dermed redd for å skalere for stort.
Driver man et lite enkeltmanns foretak som maskin entreprenør så kjøper man ikke 5 gravemaskiner
ekstra i tilfelle jobbene skulle begynne å renne inn.
Vis hele sitatet...
Her snakker vi jo ikke om et lite enkeltmannsforetak.
Helsevesenet er jo en essensiell del av den nasjonale infrastrukturen.
Én ting er at man ikke var forberedt da pandemien brøt ut, men
med den erfaringen man nå besitter, etter lang tid i en presset
situasjon, er det merkelig laber innsats på den fronten.

Men akkurat styrking av sykehuskapasiteten har vel vært på agendaen en stund så det burde foreligge
noen planer for utbygging uavhengig av pandemien
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett mye av den styrkingen, for å være ærlig.
Kanskje heller tvert i mot. Man kan ikke basere en omfattende
pandemibekjempelse på dugnad og goodwill.
Jeg mener Norge bør ha gode forutsetninger for et bedre rustet helsevesen.
Her snakker vi jo ikke om et lite enkeltmannsforetak.
Helsevesenet er jo en essensiell del av den nasjonale infrastrukturen.
Én ting er at man ikke var forberedt da pandemien brøt ut, men
med den erfaringen man nå besitter, etter lang tid i en presset
situasjon, er det merkelig laber innsats på den fronten.

Jeg har ikke sett mye av den styrkingen, for å være ærlig.
Kanskje heller tvert i mot. Man kan ikke basere en omfattende
pandemibekjempelse på dugnad og goodwill.
Jeg mener Norge bør ha gode forutsetninger for et bedre rustet helsevesen.
Vis hele sitatet...
Med på agendaen så mente jeg at det har blitt diskutert, at det har blitt fremmet forslag om å bygge ut,
ikke at det faktisk har skjedd noe. Sånn beslutninger blir gjerne dratt ut i årevis. Sånn som det sykehuset
ved Gjøvik ( stemmer det ?) der de kranglet i flere år om akkurat hvor det skulle ligge.
Eller fødetilbud i Nord-Norge, hvor mange valgkamper har ikke det vært et tema uten man har kommet noen vei.

Hvis det var uklart så er jeg fullstendig enig med deg i at vi burde styrke beredskapen.

Eksemplet mitt med gravemaskiner hadde jo selvfølgelig ingen ting med saken å gjøre. Det var skalering jeg belyste.
Selv om man skulle hatt behov f.eks. 500 akuttplasser nå, så man jo også tenke på hvordan situasjonen og behovet vanligvis er.
Jeg kan prøve meg på en illustrasjon til. Under Roskilde festivalen er det behov for 1000 dasser så derfor setter man opp det,
men fjerner de når folk drar hjem. De er lette å sette opp ved behov.
Litt vanskeligere å bygge sykehus for veldig mange flere en det man har kalkulert med at man vanligvis vil ha av pasienter.
Man skal ha personell nok også.
Sist endret av vindaloo; 16. november 2021 kl. 01:49.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har vært mye snakk om stengte serveringssteder, ofte vinklet på de som eier stedet,
Syns denne ga et fint bidrag til bildet.
Sist endret av vindaloo; 3 uker siden kl. 15:02.
Tror folk 1-metersregelen og skjenkeforbud forsvinner fra 14.januar(neste pressekonferanse)?
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Tror folk 1-metersregelen og skjenkeforbud forsvinner fra 14.januar(neste pressekonferanse)?
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg holder for sikkert er at Nakstad kommer til å dukke opp i media minst 10 ganger til innen da med overskriftene:
- Nakstad med gladmelding!
- Dette bekymrer Nakstad.
- Nakstad mener dette blir avgjørende.

jeg er egentlig mer lei han enn 1m og munnbind.

____________________________________________________________ ______________________________

Da snakker vi tiltak:
Hengt ut i gatene for coronalovbrudd
Videoer og bilder av fire personer som blir dratt rundt i gatene i Kina sprer seg på internett.
____________________________________________________________ ______________________________

Siden tråden "Forståelse mellom vaksineskeptikere og vaksineforskjempere" ble stengt tar jeg det her.
Jeg leser det slik at FHI-direktør Camilla Stoltenberg i denne artikkelen går langt i å støtte de som syns tiltakene er for
omfattende og at vi har for lite informasjon til å gjennomføre/pålegge de.
Samtidig er hun også en av de viktigste beslutningstagerne når det kommer til å beordre reglene.

Med det evner hun, slik jeg ser det, å se begge sider.
Sist endret av vindaloo; 3 uker siden kl. 07:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hun tar opp et alvorlig samfunnsproblem som gjelder langt mer enn covid. Bare se på krigen mot narkotika. Et av de viktigste argumentene til ruskommisjonen var at vi fremdeles ikke kan dokumentere at straff og forbud har noen effekt, og tilgjengelige data tyder på det motsatte. Og dette er ikke noe unntak, tvert i mot ser det ut til å være normen for politiske avgjørelser.
Sist endret av Fulmen; 3 uker siden kl. 10:27.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kalte inn kommunene til «hemmelig» møte – lovet lettelser
du er 5 år, sier staten.

Han her kjøper øl til dreg uansett.
Sist endret av vindaloo; 1 uke siden kl. 16:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ingenting.. Det er absolutt ingenting vi kan gjøre for å magisk bli kvitt dette viruset. Covid har kommet for å bli, akkurat som vanlig influensa-virus, så dette er bare et virus vi må lære oss å leve med. Som vi ser for hver nye variant blir det mer smittsomt og mindre farlig, virus vil bare overleve og formere seg så det å drepe verten sin er ganske dårlig for «business». Så vi må jo bare satse på at de neste mutasjonene bare gir oss litt hoste og kribling i halsen.