Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3250
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva ligger egentlig i at man bor i et terapeutisk samfunn? Skal inn i langtidsbehandling for første gang. Har fått del veiledning fra kommune som anbefaler noe som kalles terapeutisk samfunn som er et slags kollektiv i en nabokommune her.
Det ser ut til å være rang, og at det lengre man er der så stiger man i gradene. Virker og veldig strengt... men er det slik at det er andre pasienter med høyere rang som straffer deg om du gjør feil eller er det tilsnakk av personale da? Hva straff kan man forvente om man gjør feil, for de som har vært med på slikt?
Er personale veldig strenge?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva ligger egentlig i at man bor i et terapeutisk samfunn? Skal inn i langtidsbehandling for første gang. Har fått del veiledning fra kommune som anbefaler noe som kalles terapeutisk samfunn som er et slags kollektiv i en nabokommune her.
Det ser ut til å være rang, og at det lengre man er der så stiger man i gradene. Virker og veldig strengt... men er det slik at det er andre pasienter med høyere rang som straffer deg om du gjør feil eller er det tilsnakk av personale da? Hva straff kan man forvente om man gjør feil, for de som har vært med på slikt?
Er personale veldig strenge?
Vis hele sitatet...
Feil, skulle ikke være anonymt. Er Molde det er snakk om. Om noen har erfaring der kan de kanskje sende meg melding?
Kan du ikke fortelle hva det er. Er det Phoenix Haga har jeg hørt forskjellige ting. For noen så funker de strenge rutinene men for andre, faktisk folk som har vært i militæret som jeg har snakka med blir det for dumt å bli kommandert av noen som ikke har fortjent respekten.

Ikke vært der selv men hvis det er Phoenix Haga så vet jeg med meg selv at jeg ikke hadde passa inn der og mest sannsynlig eksplodert til slutt. Rangsystem er farlige greier. Sykt hva litt «makt» kan gjøre med folk
Siden det er Molde så er det vel veksthuset. Veksthuset var IKKE noe for meg. Nå var jeg riktignok på veksthuset Oslo. Hele ideologien deres er å bytte ut russug med arbeid. For meg ble det bare helt feil. Nå har jeg hørt at veksthuset Molde er litt bedre/chill enn Oslo. For meg ble det bare fullstendig kræsj å skulle legge seg inn på nazi-leir. Vi måtte kle oss anstendig, dvs ingen joggebukse og chille klær. Rommet skulle være rent til enhver tid og man skulle også være nybarbert. Man måtte stå opp tidlig og jobbe hele dagen til sent på kveld. Sånn var det i Oslo. Trur Molde har slakka endel på mye av "naziregimet"
Kan du forklare hva dette terapeutiske samfunnet er?

Noen eksempler?

Hva er formålet?
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Kan du forklare hva dette terapeutiske samfunnet er?

Noen eksempler?

Hva er formålet?
Vis hele sitatet...
Det er jo det jeg selv lurer på. Siden det er foreslått for meg, men jeg forstår ikke helt hva de i kommunen mener med det begrepet.
Formålet er rusbehandling, og leve et liv uten rus.

Sitat av Jerna Vis innlegg
Veksthuset?
Vis hele sitatet...
Ja. Setter pris på om noen som har vært der kan skrive litt om det. Møtte noen som jobbet der på møte siden det er plassen jeg skal inn på, men sitter igjen med flere spørsmål etter å ha pratet me de.
Sist endret av Krokofant1; 8. januar 2022 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Et sted med rutiner, med aktivitetsplan og plikter som gir deg mestringsfølelse og selvfølelse, terapi samtaler med ansatt og evn i gruppe, sameksistere med andre mennesker i et oppløftende miljø, lære å leve i en normal hverdag med normale ting, gjøre deg mere rustet for å klare dette på egenhånd fordi du får lagt om vanene og erfare med tida at det ikke er så værst å leve sånn.

Straff er ikke noe man fokuserer på men du får nok en pekefinger og skjennepreken om de plutselig finner narko på rommet ditt. Man skal også unngå å snakke om rus på en glorifiserende måte med de andre.
Gi det en sjanse!
Kjenner noen som er der på veksthuset nå. Har snakka litt, men ikke så veldig mye om hvordan det er der. Høres ganske militært/nazi ut. De må re senga og ta romvask, og det er innspeksjon av romma hver dag slik jeg har forstått det. De må gå "anstendig" kledd, får ikke gå med joggebukse før klokka 18 eller noe. Og så er det spesielle måter de må tiltale personalet. Kan ikke bare spørre om å få gå på do, de må si noe alla "unnskyld, forespør tillatelese for å gå på toalettet" eller noe i den dur. Og så har de forskjellige arbeidsoppgaver som går på rundgang, kjøkkentjeneste og vaskeri og slikt. Og så er det opplegg de skal gjøre hver dag tror jeg. 2 timer med aktivitet som fåregår utendørs eller noe. Og trur ikke de får stenge seg inne på rommet hele tida om det er fritid heller, må oppholde seg på fellesareal eller noe.

Nå er jeg slett ikke helt sikker på noe av dette, mulig jeg snakker mye sludder her.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Kjenner noen som er der på veksthuset nå. Har snakka litt, men ikke så veldig mye om hvordan det er der. Høres ganske militært/nazi ut. De må re senga og ta romvask, og det er innspeksjon av romma hver dag slik jeg har forstått det. De må gå "anstendig" kledd, får ikke gå med joggebukse før klokka 18 eller noe. Og så er det spesielle måter de må tiltale personalet. Kan ikke bare spørre om å få gå på do, de må si noe alla "unnskyld, forespør tillatelese for å gå på toalettet" eller noe i den dur. Og så har de forskjellige arbeidsoppgaver som går på rundgang, kjøkkentjeneste og vaskeri og slikt. Og så er det opplegg de skal gjøre hver dag tror jeg. 2 timer med aktivitet som fåregår utendørs eller noe. Og trur ikke de får stenge seg inne på rommet hele tida om det er fritid heller, må oppholde seg på fellesareal eller noe.

Nå er jeg slett ikke helt sikker på noe av dette, mulig jeg snakker mye sludder her.
Vis hele sitatet...
Syns ikke noe av det der høres nazi ut men hvis det stemmer at man må tiltale de ansatte på den måten så er det ganske spess. Kan ikke se for meg det stemmer for en viktig del i terapeutisk arbeid er å være likeverdig men jeg kjenner ikke det konkrete stedet
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Kjenner noen som er der på veksthuset nå. Har snakka litt, men ikke så veldig mye om hvordan det er der. Høres ganske militært/nazi ut. De må re senga og ta romvask, og det er innspeksjon av romma hver dag slik jeg har forstått det. De må gå "anstendig" kledd, får ikke gå med joggebukse før klokka 18 eller noe. Og så er det spesielle måter de må tiltale personalet. Kan ikke bare spørre om å få gå på do, de må si noe alla "unnskyld, forespør tillatelese for å gå på toalettet" eller noe i den dur. Og så har de forskjellige arbeidsoppgaver som går på rundgang, kjøkkentjeneste og vaskeri og slikt. Og så er det opplegg de skal gjøre hver dag tror jeg. 2 timer med aktivitet som fåregår utendørs eller noe. Og trur ikke de får stenge seg inne på rommet hele tida om det er fritid heller, må oppholde seg på fellesareal eller noe.

Nå er jeg slett ikke helt sikker på noe av dette, mulig jeg snakker mye sludder her.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar. Har sendt PM også.
Et terapeutisk samfunn går ut på at det er i hovedsak beboerne som hjelper hverandre med å bli rustet for et nyktert liv og det er de som drifter huset i det daglige.

Alle jobber på ulike avdelinger der det er ulike roller, som f.eks arbeider og arbeidsleder.

Hierarkiet i et TS er som regel delt opp i 3 grupper;
De nyeste som er der for å bli kjent med systemet, folka og rett og slett lande på ny plass

Den midterste gruppa er for de som har kommet til det punktet der det jobbes mye med de underliggende grunnene for rus.

Den tredje gruppa har jobbet seg forbi de verste tingene og begynner å gjøre seg klar for å slutte i sitt behandlingsopplegg. Disse går på skole, fått seg jobb ute i den virkelig verdenen etc. og har en veldig viktig rolle de to andre gruppene da det er disse som har mest erfaring, mest «opplyst» (i mangel på bedre ord) som faktisk har endel bra æ komme med.

Systemet i et TS kan virkelig virke rimelig blåst til tider, men om du velger å stole på det så virker det ganske bra! Terapeutisk samfunn ble laget av knarkere som ikke fikk den hjelpen de selv trengte for å nyktre seg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Håper de tilrettelegger for jobbsøk
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som en flott plass for narkomane som trenger en vei i hverdagen sin, og mistenkelig likt vanlig førstegangstjeneste. Og førstegangstjeneste tror jeg noe de fleste har godt av å gå igjennom, spesielt personer som mangler struktur og rutiner i livet. Jeg ville gitt det en sjanse og gjort en god innsats.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Bitter Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Molde er ikke å anbefale.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det finnes veldig mange forskjellige steder innen rusomsorgen. Jeg vil si at alt er avhengig av hva slags oppvekst du har hatt og hvilken innstilling du har selv.

F.eks så finnes det en del som har levd uten grenser og retning når de ruser seg. Om de har en oppvekst som tillater autoritet så kan disse stedene med veldig strenge rutiner gjøre underverker, sånn at de er bedre skikket til å leve ute i det vanlige liv igjen med en 8-16 jobb og alt det som det fører med seg.

Det finnes også steder som er ganske så fri og mer basert på tillit og medmenneskelighet, hvor du selv kan velge hva du vil med dagene dine. For min del som vokste opp med en narsissistisk forelder så passer dette mye bedre, da jeg tåler autoritet relativt dårlig. Denne friheten har også med seg dette valget med å ruse seg, for her blir du ikke nødvendigvis konstant presset til å holde deg nykter, og det er ikke så sikkert det får konsekvenser om du har en sprekk eller to heller underveis.

Veksthuset og Phoenix Haga er eksempler på steder hvor de har mye fokus på rutiner og veiledning. Tyrili og Vitalis Helse er eksempler på noen av de litt friere stedene.

Og beklager at jeg henger meg på en gammel tråd men jeg følte det var greit å ha med dette i tilfelle flere lurer. Det finnes også mange andre steder rundt om med forskjellige tilnærminger for rusavhengige så hvis du bruker helsenorge.no sin søkefunksjon så kan du finne de forskjellige stedene der for å undersøke videre hvilke behandlingsmetoder de bruker.