Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3295
Kjøpte en slik på aliexpress https://www.aliexpress.com/item/1005...71444066%22%7D som har fått masse gode tilbakemeldinger.
Prøvde å kopiere brikken til inngangsporten til blokka jeg bor i uten hell slik at jeg kan ha noen ekstra hvis jeg mister, da utleier vil kreve penger for ny.


Er enkelte slike rfid-brikker/kort kryptert slik at det ikke gjør det mulig å kopiere og sette over på en annen brikke, eller må jeg bare kjøpe en dyrere som kan gjøre jobben?
Her er bilde av selve programmet som fulgte med:
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Svært mange adgangssystem leser serienummeret på brikka. Det er brent inn under produksjon, og kan stortsett ikkje endrast. I tillegg kan brikker kreve autentisering før dei gir ut informasjon, og då får du ikkje kopiert dei utan å autentisere deg først. Det er relativt få adgangssystem som har slik funksjonalitet, og dei er stortsett av den litt meir avanserte typen.

Så TL;DR: Adgangssystemet bruker serienummeret. Det får du ikkje kopiert.
Skal nevnes at det var brikke til arbeidsplassen, ikke husblokka som tidligere presisert, så mulig sikkerhetsnivået er en smule høyere.

Så i hvilke tileller vil en slik RFID-mulitplier kunne tas i bruk, når det nevnes at "svært mange adgangssystem leser serienummeret"?

Og hvis det er slik, at kodelåsen leser serienummeret, vil det si at man ikke bare kan slette min aktuelle brikke fra systemet for og tas ut av drift? Må man omprogramaere samtlige låser og fjerne min "ID", gi alle sammen et nytt sett med elektroniske nøkler eller slettes det enkelt via software?
Nei. Det betyr nok bare at de fjerner ditt kort fra systemet så du ikke kan brukes det lenge. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle bety at hver leser må omprogrammeres manuelt om kortets serie nummer er i bruk eller ei.
Kortleseren vil sjekke bedriftens database over brikkenumre for å se om du er registrert. Finnes brikken der, slipper du inn, hvis ikke, kommer du ikke inn. Det trengs altså bare å gjøre en endring i databasen. Kortet er ikke registrert i hver enkelt kortleser. (Ikke på de systemene jeg kjenner til iallefall). Det ville i så fall blitt en stor jobb med nye og utgåtte brikker. Så i_et_nøtteskall har helt rett.
Et lite spørsmål, ville dette evt fungert med busskort?
Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Et lite spørsmål, ville dette evt fungert med busskort?
Vis hele sitatet...
Busskort er krypterte nfc kort. Om du googler desfire så finner du fort ut at det er lite du kan gjøre.
Det kan nok være mulig i en del tilfeller:
https://www.getkisi.com/blog/how-to-...ds-and-keyfobs

Det er noen år siden jeg møtte en som jobbet med en "fjern-leser" for slike kort. Flat patch-antenne i en stresskoffert, forventet rekkevidde var mer enn en meter.
Sist endret av Fulmen; 29. september 2021 kl. 00:57.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Når de oppdaterer databasen (si hvis de har kicket min ID ut) hvordan får alle kortleserne den oppdaterte databasen samtidig?
Er det koblet datakabel mellom alle, er de alle koblet til samme wifi, hvordan fungerer det?

Og når det kommer til å oppdatere databasen, kicke ut ID, sende ut ny database til alle kortlesere, gjøres dette med PC?

Og er den jeg kjøpte for skarve 100 kr helt ubrukelig eller burde den fungerer på rfid brikker uten noe høyt sikkerhetsnivå, type inngangsporten til et boligkompleks. Den har fått masse gode tilbakemeldinger så det er jo tydeligvis noe den kan brukes til
Sist endret av user22; 10. oktober 2021 kl. 09:41.
Sitat av user22 Vis innlegg
Når de oppdaterer databasen (si hvis de har kicket min ID ut) hvordan får alle kortleserne den oppdaterte databasen samtidig?
Er det koblet datakabel mellom alle, er de alle koblet til samme wifi, hvordan fungerer det?

Og når det kommer til å oppdatere databasen, kicke ut ID, sende ut ny database til alle kortlesere, gjøres dette med PC?
Vis hele sitatet...
Det finnes svært mange løsninger for kortlesersystemer, avhengig av hvor mange lesere det er, og hvor ofte man trenger å legge til nye kort. Til og med ulike standarder for frekvenser som kortene sender ut, og ulike løsninger for beskyttelse av minneområder, autentisering osv.

Mange kortleserne trekker en kabel (gjerne skjult i veggen) som går til en eller annen maskin som har en liste over gyldige IDer. Avhengig av systemet, kan dette være en faktisk datamaskin eller noe mer redusert. I noen systemer, så spørres en sentral hver eneste gang man drar kortet, mens i andre så kjøres det synkroniseringer med jevne mellomrom så leseren husker sånt selv. Det finnes også løsninger hvor man bruker spesielle "admin"-kort for å gi kommandoer til sentralen, så kan man bruke knappene på selve leseren til å programmere den.

Et boligkompleks vil nok bruke noe hyllevare, men det er vanskelig å si nøyaktig hva de plukker. Det er vanlig å gå minste motstands vei og velge det billigste med support-tjeneste, og da får man gjerne noe som benytter seg av ID på brikken, og som det er noe kronglete å legge til/fjerne personer fra. Å slette folk fra en bolig er gjerne forbundet med tap av kort, eller utkastelser, og vil koste ekstra.