Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4557
Hei! Jeg trenger råd og tips angående det å slutte med morfinpreparater.

For å gjøre en lang historie kort. I 2018 ble jeg akutt syk, med enorme smerter, feber (svetting og frysing), tap av matlyst og kvalme og diverse småting. Fikk skrevet ut Tramadol av legen, da hen ikke hadde andre forslag og jeg var kjent med medikamentet fra før av. Det hjalp meg til å komme meg ut på ærend og sosiale sammenkomster. I og med at det er ganske problematisk å bruke morfinpreparater over så lang tid, er det forsøkt flere ting. Har prøvd langtidsvirkende som Oxycontin og Tramagetic, som egentlig gjorde forbruket verre, da det ikke virket noe lengre enn vanlig Tramadol. Har forsøkt å trappe ned ved flere anledninger, men har ikke klart å gjennomføre dette, da smertene ble for heftig. Må også nevne at det har med tiden bygget seg opp mye traumer og panikkangst rundt abstinenser.

Jeg har ønsket å kutte ut denne medisinen lenge, men har ikke hatt så gode forutsetninger som nå. Jeg har nylig startet på flere medisiner med positiv effekt, og tenker at dette er min gylne sjanse til å bli kvitt driten for godt. Det siste året har jeg brukt 400-600 mg hver dag.

Ønsker å høre deres erfaringer med nedtrapping av morfinpreparat. Har som nevnt prøvd flere ganger tidligere, uten hell. Fastlegen har da satt opp en plan om å kutte en 50mg tab hver andre uke, og da vil det ta 7-8 uker å bli helt fri. Erfarer at det er for lenge, at jeg tidligere har gitt opp og mister fokus underveis. Ønsker å gjøre det så raskt som overhode mulig uten de verste abstinensene.

Så, hva er det raskeste dere har klart å avvenne uten ekstremt ubehag? Det er på tide å få tilbake livet, så alle tips setter jeg utrolig stor pris på. Jeg er sikkert ikke alene om å føle at man er alene i denne kampen.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har gått på 800mg daglig på det meste, og jeg har gått på tramadol fast ved tre anledninger (da ca. 2 år hver gang). Jeg har kuttet ut både med lang, medium og kort tapering (1 uke, 4 uker og 8 uker). Det som fungerte best for meg var en slags medium tapering.

Du starter da med å se hvor langt ned du kan gå før du kjenner abstinenser. Når jeg stod på 800mg per dag, så kunne jeg allikevel gå helt ned til 150-200mg uten å kjenne så mye abstinenser, jeg hoppet derfor veldig raskt fra 800mg til 150mg, så holdt jeg meg til 150mg per dag i en uke. Deretter gikk jeg ned 50mg hver fjerde dag. Den vanskeligste delen for meg var å gå fra 50mg til 0, så jeg tok ut litt av pulveret på èn tablett hver dag den siste uken. Jeg synes dette var den enkleste nedtrappingen, lykke til! Husk på at du må bestemme deg først
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er andre dagen min nå, uten Tramadol. Har i lengre tid(3-4 år) brukt 6 til 12 tabletter daglig. Gårsdagen var helt dritt. Verket i hele kroppen. Muskler som strammer/rykker, nysing, diaré. Ja bare elendighet. Sov kanskje 40 min i natt. Helt umulig å ligge i ro. Verker og rykker i hele kroppen, nysing og snør. Dagen i dag starta likens. Så bare ser frem til at det slipper taket. Men det gjør det etter 3-7 dager, heldigvis
Hei! Dette er vel min første post her inne. Mitt råd vil være å bruke Lyrica for å dempe abstinensene. For de fleste så vil lyrica gjøre tilværelsen veldig mye bedre i den korte perioden du trenger støtte. Bare husk på at det er lett å bli avhenging av lyrica og de abstinensene er visst helt døden. Men for en ukes tid, så vil det ikke være noe problem. Lyrica er helt vanvittig bra mot abstinenser. Sjekk ut youtube eller andre steder, så får du mer informasjon. Lykke til videre, dette klarer du!!!:-)
Lyrica gir helt forjævlige abstinenser etter bare kort tids bruk. Som en blanding av benzoabstinenser og opiatabstinenser.

Hvorfor i all verden har dere ikke vurdert å trappe ned ved hjelp av Subutex?

Vent til abstinensene, svetten og ubehaget har startet.

Prøv først 2mg Subutex (under tungen i et kvarter) og se om det gjør noe for abstinensene i løpet av de neste to timene.
Om ikke, ta 2-4mg til.
4-6mg tilsammen bør være nok til å fjerne så og si alt av abstinenser for en som har brukt 400-600mg morfin om dagen.

Subutex holder også abstinensene borte i 24 timer versus de usle 6-8 timene Morfinen funker.

Snakk med legen om det og vær klar på at du ikke vil bytte til Subutex, men at du vil trappe ned med Subutex som hjelpemiddel.
Sett opp en nedtrappingsplan sammen.

Å gå av Morfin ved hjelp av korttidsvirkende Morfin er mye vanskeligere enn ved hjelp av Subutex.
Med Sub slipper man også å være redd for/grue seg til abstinensene.

Gå ned f.eks 0,25mg i uken.
Sist endret av krystallkongen; 26. april 2021 kl. 13:12.
Trådstarter
2 1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har gått på 800mg daglig på det meste, og jeg har gått på tramadol fast ved tre anledninger (da ca. 2 år hver gang). Jeg har kuttet ut både med lang, medium og kort tapering (1 uke, 4 uker og 8 uker). Det som fungerte best for meg var en slags medium tapering.

Du starter da med å se hvor langt ned du kan gå før du kjenner abstinenser. Når jeg stod på 800mg per dag, så kunne jeg allikevel gå helt ned til 150-200mg uten å kjenne så mye abstinenser, jeg hoppet derfor veldig raskt fra 800mg til 150mg, så holdt jeg meg til 150mg per dag i en uke. Deretter gikk jeg ned 50mg hver fjerde dag. Den vanskeligste delen for meg var å gå fra 50mg til 0, så jeg tok ut litt av pulveret på èn tablett hver dag den siste uken. Jeg synes dette var den enkleste nedtrappingen, lykke til! Husk på at du må bestemme deg først
Vis hele sitatet...

Tusen takk for et så grundig svar! Langsom nedtrapping fungerer i alle fall ikke, så jeg vil nok prøve ditt forslag her. Har som plan å trappe ned til 600 mg i dag, og hvis det går «smertefritt», kan jeg forsøke å ta av enda mer i morgen.

Jeg føler meg heldigvis på et annet sted nå som andre medisiner faktisk fungerer. Tidligere har jeg bare kjent på at jeg må, men ikke har lyst. Nå kjennes det helt annerledes ut, og har bestemt meg

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er andre dagen min nå, uten Tramadol. Har i lengre tid(3-4 år) brukt 6 til 12 tabletter daglig. Gårsdagen var helt dritt. Verket i hele kroppen. Muskler som strammer/rykker, nysing, diaré. Ja bare elendighet. Sov kanskje 40 min i natt. Helt umulig å ligge i ro. Verker og rykker i hele kroppen, nysing og snør. Dagen i dag starta likens. Så bare ser frem til at det slipper taket. Men det gjør det etter 3-7 dager, heldigvis
Vis hele sitatet...

Nei, huff! Har du sluttet «cold turkey»? Har vært gjennom det selv mange ganger, og det er en av hovedgrunnene til at jeg nå vil bli kvitt det for godt. Medisinen holder oss rett og slett fanget på mange måter. Håper virkelig du får det bedre snart!

Sitat av Whelander Vis innlegg
Hei! Dette er vel min første post her inne. Mitt råd vil være å bruke Lyrica for å dempe abstinensene. For de fleste så vil lyrica gjøre tilværelsen veldig mye bedre i den korte perioden du trenger støtte. Bare husk på at det er lett å bli avhenging av lyrica og de abstinensene er visst helt døden. Men for en ukes tid, så vil det ikke være noe problem. Lyrica er helt vanvittig bra mot abstinenser. Sjekk ut youtube eller andre steder, så får du mer informasjon. Lykke til videre, dette klarer du!!!:-)
Vis hele sitatet...

Tusen takk for tips! Dette visste jeg ikke om Lyrica en gang. Har snakket med legen om det, men da som fast medisin. Men det blir jo helt feil når den er like avhengighetsskapende.

Om jeg ikke klarer full nedtrapping nå vil jeg i alle fall lufte det for legen. Men jeg har virkelig trua på at jeg klarer det. De nye medisinene har gjort meg så mye bedre bare de siste dagene. Og når kroppen kjennes bra, vil ikke behovet bli like stort. Tusen takk for støtten!

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Lyrica gir helt forjævlige abstinenser etter bare kort tids bruk. Som en blanding av benzoabstinenser og opiatabstinenser.

Hvorfor i all verden har dere ikke vurdert å trappe ned ved hjelp av Subutex?

Vent til abstinensene, svetten og ubehaget har startet.

Prøv først 2mg Subutex (under tungen i et kvarter) og se om det gjør noe for abstinensene i løpet av de neste to timene.
Om ikke, ta 2-4mg til.
4-6mg tilsammen bør være nok til å fjerne så og si alt av abstinenser for en som har brukt 400-600mg morfin om dagen.

Subutex holder også abstinensene borte i 24 timer versus de usle 6-8 timene Morfinen funker.

Snakk med legen om det og vær klar på at du ikke vil bytte til Subutex, men at du vil trappe ned med Subutex som hjelpemiddel.
Sett opp en nedtrappingsplan sammen.

Å gå av Morfin ved hjelp av korttidsvirkende Morfin er mye vanskeligere enn ved hjelp av Subutex.
Med Sub slipper man også å være redd for/grue seg til abstinensene.

Gå ned f.eks 0,25mg i uken.
Vis hele sitatet...

Nei, det er ikke lett å si. Legen er vikar, og er veldig åpen om at hen ikke har mye kompetanse om dette. Vi har faktisk snakket om LAR, men vi begge ønsker å forsøke på egen hånd først. Jeg har troa på at jeg klarer det nå som den opprinnelige sykdommen blir behandlet, og jeg slipper å kjenne på så stort behov for lindring.

Har hørt om både gode og dårlige erfaringer angående Subutex, men vil definitivt gi det et forsøk om vanlig nedtrapping ikke lykkes. Det er jo abstinensene og panikkangsten rundt dette som gjør det hele meget problematisk, men om Subutex fungerer slik mot abstinenser er det verdt et forsøk. I kontrollerte omgivelser såklart. Vil nødig bli avhengig av noe annet også! Tusen takk for tipset!
Sist endret av Snufkin; 26. april 2021 kl. 14:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har også erfaring. Subutex er en elendig løsning. Ok hvis han skulle av morfin, men dette er «kun» tramadol.
du sier dere har snakket om lar? Aldri gjør det. Da snakker vi lenker og du vil bli behandlet som en mindreverdig.
Syntes den mellomlange metoden virker grei. Og hvis du enda kjenner det så bruk 75*3 lyrica i kun en uke så skal det gå greit mener jeg
Kjøp kratom i sverige. Det kommer til å hjelpe uendelig mye på abstinensene.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Frank Dank Vis innlegg
Kjøp kratom i sverige. Det kommer til å hjelpe uendelig mye på abstinensene.
Vis hele sitatet...
Er Kratom noe av det samme som Benzo?
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøvde å gå av Tramadol med Paralgin Forte, for ikke så lenge siden. Det fungerte overraskende bra. Det jeg egentlig gjorde, var å bytte til pf. Sluttet brått på Tramadol, og brukte pf i ca 3 uker, før jeg trappet ned. Synes pf er mye lettere å slutte på. Så da slapp jeg de sykt kjipe abstinensene av Tramadol. Sist jeg sluttet på Tramadol, var det 13 dager med helvettes. Men med pf, gikk det overraskende bra
Subutex er ingen elendig løsning. Den er faktisk ganske bra hvis du gjør det riktig og hsr litt disiplin. Når det begynner å bli virkelig plagsomt, så kan du prøve med 2mg under tunga. Ikke mer. Det burde ta det verste, og litt faenskap må du tåle. Så er det bare å vente til det blir jævlig igjen å så ta 2 mg til eller om du får temgesic så gå ned til 1,6mg. Du landet mykere og du lærer en lekse samtidig. Det er og utrolig viktig og få i seg noe å spise hver dag og masse å drikke. Yoghurt, sjokomelk, ting som er lett å få ned er gull.

Hvis du ikke har noe benzoproblem så kan noen valium være til stor hjelp og for å få sove eller generelt bare slappe av. Dette fikser du. Heia heia
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gikk på oxy i noen år så jeg tok å trappa ned 0,5mg hver 14dag tok nesten 1år å nå er jeg på 10mg oxy hver 10-12time,var litt jævlig men gikk,prøvd å slutte helt men inn sjangse i havet å kutte de siste 10
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er Kratom noe av det samme som Benzo?
Vis hele sitatet...
Nei ikke i det hele tatt. Mitrogyna Speciosa er en plante som stimulerer mange av de samme reseptorene som opiater gjør. Søker du litt rundt på nettet vil du finne mange som mener at det har hjulpet dem mot opioid-abstinenser, selv om det ikke finnes så mye forskningsbasert evidens på det.

Selges som plantepulver i sverige. Bare å putte det i kapsler og svelge.