Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 10979
Hei der, jeg er en nybegynner som ønsker å lære meg om hva aksjer er og lære seg hvordan man investerer i det. Sannheten er at jeg har ikke så mye peiling på dette bortsett fra noe info jeg har fått hos kompiser osv.

Som jeg har forstått så er det mye grundig man må gjennom før man faktisk kan bli "god" på dette. Så jeg forventer ikke at dere skal komme her og lære meg :P

Det jeg bare lurer på er om noen her har noen tips til bøker, nettsider, lekespill osv som jeg kan lese og studere for å lære meg dette?

takker på forhånd på svar!
Du prater om aksjer som om det er et spill, og det kan det være hvis du bare kjøper de for gamblingen sin skyld. Hvis du derimot har tenkt til å gjøre noen investeringer som ikke blir helt gambling så må du lese deg skikkelig opp innen sektoren der du vil satse. Les om aksjeselskapene, se på kvartalsrapporter, osv. Så kan du satse på et selskap som du regner med kommer til å gjøre det bra i fremtiden.

edit: med den andre tråden der burde vel nesten den her bare slettes?
Sist endret av Nature; 20. april 2012 kl. 18:27.
Aksjespillet på facebook er ett veldig bra spill, som er basert på Oslo børs og aksjene der. Det er dessverre nede til 2013...
Har du penger til overs som du har råd til å tape, er mitt råd og åpne en aksjehandelskonto og kjøpe aksjer. Da følger du automatisk mer med på aksjemarkedet og du lærer på den harde men i mitt syn gode måten.

Du vil også etterhvert forstå hva som trigger kursen til aksjene du eier.

Jeg hadde ingen forkunnskaper da jeg begynte, men etterhvert som tiden har gått har jeg fått mer og mer kunnskap.

En enkel leveregel er å lese seg opp så mye som mulig på de selskapene du vil investere i. I tillegg ligger det en del analyser og annen info fritt på nett.

Her er en side med lift basic info: http://www.nordea.no/Aksjeskolen/Trinn+1/600014.html

lykke til
Sitat av Nature Vis innlegg
Du prater om aksjer som om det er et spill, og det kan det være hvis du bare kjøper de for gamblingen sin skyld. Hvis du derimot har tenkt til å gjøre noen investeringer som ikke blir helt gambling så må du lese deg skikkelig opp innen sektoren der du vil satse. Les om aksjeselskapene, se på kvartalsrapporter, osv. Så kan du satse på et selskap som du regner med kommer til å gjøre det bra i fremtiden.

edit: med den andre tråden der burde vel nesten den her bare slettes?
Vis hele sitatet...
takker for info!
Jeg kan komme med noen tips.

Har du en bankonto i en normal bank kan du enkelt kjøpe å selge akjsjer der. Prisen er ca. 50 til 100 kr pr kjøp / salg
De vanligste er å kjøpe poster som koster 5000 til 10 000 kr (Poster blir justert for å holde seg i denne rangen)

For å bestemme deg for hvilken/hvilkene aksjer du skal handle er det viktig å bruke tid på det om du ikke har bestemt deg for et selskap på forhånd. Bestem deg først for en bransje du har tro på. Helst en du også har litt greie på/ kan litt om. Det du også må vurdere er hvor mye risk du er villig til å ta. Det er mere gambling å satse på et nystartet firma en et stort og tungt. Men et nystartet firma kan gi deg mulighet for mangedobling av innsatsen. Finn ut av de forskjellige aktørene i bransjen du har tro på og gå for den du har mest tro på. Det er viktigere å følge mage føelsen din en hva du leser/ser i de forskjellige nyhetskanalene. Følger du nyheter er du sansynligvis for seint ute.

Bestem deg for når eller hvilken pris du skal selge på før du kjøper aksjen og følg det. Begynner du å følge nyheter og blande føelser inn i tradingen vil det sansynligvis ende med tap pga. at dette blir å følge saueflokken.
En enkel og god strategi er å denne. Kjøp på 100 kr. Selg om den går ned til 85. Selg om den går opp til 130. Altså selg om aksjen går ned 15% og selg om den økes med 30% I tillegg flytter du salg etter hvor høyt aksjen har stått. Det vil si har akjsen vært oppe i 110 kr er ny salgum 95 kr. Ikke gjør den føelsesmessige feilen at om aksjen har gått ned til 85 så vil du ta igjen det tapte og lar være og selge. Om du følger denne strategien og taper på 2 av 3 aksjekjøp bør du alikevel gå i pluss.

Greia er at du sansynligvis vil tape penger i starten, men de summene er lite i forhold til hva du vil tjene om du fortsetter , ikke gir opp ,og lære deg dette. Man lærer av å feile.

En ting til er å ikke satse mere for å forsøke å tjene igjen det tapte. 100kr - 10% = 90 kr + 10% er 99 kr.
Sats mere når du har tjent og har mere og satse.

Det er også viktig å bruke tid på å lære seg dette. Det første du bør lære er begrepene. Hva er f.eks et bull market, P/E osv. Bruk tid på å sette deg inn i markedet til de selkapene du vurderer å kjøpe.

Jeg liker å tenke at når jeg har aksjer i et selkap jobber de som jobber i selskpapet for meg.

Når det gjelder spill ligger opskriften på å bli rik i monopol. Også anbefaler jeg cashflow101.(Ikke noe gøy spill, men skjønner du spillet skjønner har du også oppskriften på hvordan du skal bli rik)

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Jeg kan komme med noen tips.

Har du en bankonto i en normal bank kan du enkelt kjøpe å selge akjsjer der. Prisen er ca. 50 til 100 kr pr kjøp / salg
De vanligste er å kjøpe poster som koster 5000 til 10 000 kr (Poster blir justert for å holde seg i denne rangen)

For å bestemme deg for hvilken/hvilkene aksjer du skal handle er det viktig å bruke tid på det om du ikke har bestemt deg for et selskap på forhånd. Bestem deg først for en bransje du har tro på. Helst en du også har litt greie på/ kan litt om. Det du også må vurdere er hvor mye risk du er villig til å ta. Det er mere gambling å satse på et nystartet firma en et stort og tungt. Men et nystartet firma kan gi deg mulighet for mangedobling av innsatsen. Finn ut av de forskjellige aktørene i bransjen du har tro på og gå for den du har mest tro på. Det er viktigere å følge mage føelsen din en hva du leser/ser i de forskjellige nyhetskanalene. Følger du nyheter er du sansynligvis for seint ute.

Bestem deg for når eller hvilken pris du skal selge på før du kjøper aksjen og følg det. Begynner du å følge nyheter og blande føelser inn i tradingen vil det sansynligvis ende med tap pga. at dette blir å følge saueflokken.
En enkel og god strategi er å denne. Kjøp på 100 kr. Selg om den går ned til 85. Selg om den går opp til 130. Altså selg om aksjen går ned 15% og selg om den økes med 30% I tillegg flytter du salg etter hvor høyt aksjen har stått. Det vil si har akjsen vært oppe i 110 kr er ny salgum 95 kr. Ikke gjør den føelsesmessige feilen at om aksjen har gått ned til 85 så vil du ta igjen det tapte og lar være og selge. Om du følger denne strategien og taper på 2 av 3 aksjekjøp bør du alikevel gå i pluss.

Greia er at du sansynligvis vil tape penger i starten, men de summene er lite i forhold til hva du vil tjene om du fortsetter , ikke gir opp ,og lære deg dette. Man lærer av å feile.

En ting til er å ikke satse mere for å forsøke å tjene igjen det tapte. 100kr - 10% = 90 kr + 10% er 99 kr.
Sats mere når du har tjent og har mere og satse.

Det er også viktig å bruke tid på å lære seg dette. Det første du bør lære er begrepene. Hva er f.eks et bull market, P/E osv. Bruk tid på å sette deg inn i markedet til de selkapene du vurderer å kjøpe.

Jeg liker å tenke at når jeg har aksjer i et selkap jobber de som jobber i selskpapet for meg.

Når det gjelder spill ligger opskriften på å bli rik i monopol. Også anbefaler jeg cashflow101.(Ikke noe gøy spill, men skjønner du spillet skjønner har du også oppskriften på hvordan du skal bli rik)

Kaizen
Vis hele sitatet...
Liten rettelse ang. poster: Man kan kjøpe akkurat så store eller små poster man vil. Man kan kjøpe 1 aksje hvis man vil

Men medregnet kurtasje er det bedre å kjøpe i større kvanta mtp. prosentvis avkastning.
Jo , men da er det ikke en post , og jeg sier at det mest vanlige er å kjøpe en post. Ikke at det er eneste mulighet.

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 20. april 2012 kl. 19:32.
Jeg vil også anbefale deg å lese deg opp på teknisk analyse. På denne måten kan du kjøpe aksjene i selskaper på den riktige tiden og du vil i tillegg lære mye mer om hvordan du skal tolke grafer.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Jeg kan komme med noen tips.
(...)
Kaizen
Vis hele sitatet...
Og jeg vil komme med noen mottips, da jeg tror du vil tape alt på å følge mesteparten av Kaizen sine tips.

Først, enten så bør du kunne nesten alt, altså helst sitte i styret i selskapet om du skal tjene på å kjøpe og selge på grunnlag av din kunnskap om selskapet eller bransjen det er snakk om.. Å lese rundt på nettet, samt årsraporter osv gir deg ikke på langt nær en kunnskap som vil tjene deg penger i det lange løp, da du ikke vet hva som faktisk foregår i selskapet. Er du en annsatt et stykke nedover stigen fra de som vet noe så er sansynligvis alle ryktene du hører feilsitert og/eller oppspinn.. Å handle utifra slike rykter, er om enn fristende, en strategi som utelukkende baserer seg på flaks for å lyktes.

Videre så vil jeg fraråde deg til å gå på den klassiske nybegynnerfeilen å tro på mangedobling i et selskap med banebrytende teknologi eller strategi som blir opphausset over nettfora som stocktalk.no og lignende.. Man kan gamble med litt småpenger i slike selskap, men statistikken sier at du vil tape det meste.. thats life.

Følger du Kaizers strategi om å selge alt som går ned 15% og alt som går opp 30% så vil du tape alt, dette er ikke en holdbar måte på noe som helst plan.. om Kaizers faktisk bruker denne selv så vil jeg råde deg til å lese litt om risikohåndtering og sansynlighetsberegning..

Det er mye som kan fungere i et marked der alt går opp, mange (inkludert meg) som startet å trade i et bull-marked får seg en solid lærepenge når markedet snur, og man innser at man ikke har tjent penger av dyktighet, men flaks.

Mine tips; lær deg basic teknisk analyse, risiko og pengehåndtering.. og prøv deg fram med penger du har råd til å tape.. Les for eksempel Aksjekjøp og daytrading, som er den mest komplette norske boken på emnet til å begynne med.

poeng til kaizen og Grønnugle!
Sist endret av resetmod91; 20. april 2012 kl. 20:27.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Først, enten så bør du kunne nesten alt, altså helst sitte i styret i selskapet om du skal tjene på å kjøpe og selge på grunnlag av din kunnskap om selskapet eller bransjen det er snakk om.. Å lese rundt på nettet, samt årsraporter osv gir deg ikke på langt nær en kunnskap som vil tjene deg penger i det lange løp, da du ikke vet hva som faktisk foregår i selskapet. Er du en annsatt et stykke nedover stigen fra de som vet noe så er sansynligvis alle ryktene du hører feilsitert og/eller oppspinn.. Å handle utifra slike rykter, er om enn fristende, en strategi som utelukkende baserer seg på flaks for å lyktes.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke sitte i styret eller ha innside informasjon for å lese ut fra et regnskap om et firma er i en positiv trend/utvikling. Har f.eks. et firma levert 100mil i 2009, 120 mil i 2010, og 150 mil i 2011 , ville dette vert noe jeg ville sett nærmere på selv om de har hatt en negativ børsutvikling i samme tidsrom. Slik jeg leser deg er du mere opptatt av teknisk analyse en hva firmaet faktisk leverer som jeg mener er en dårlig strategi. Jeg sier også tydelig at det er bedre å tro på magefølsen en på rykter, noe det ser ut som du er enig i.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Videre så vil jeg fraråde deg til å gå på den klassiske nybegynnerfeilen å tro på mangedobling i et selskap med banebrytende teknologi eller strategi som blir opphausset over nettfora som stocktalk.no og lignende.. Man kan gamble med litt småpenger i slike selskap, men statistikken sier at du vil tape det meste.. thats life.
Vis hele sitatet...
Her er jeg enig med deg og det jeg sier er at det er viktig å vurdere risken. Er du en gambler eller en investor?

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Følger du Kaizers strategi om å selge alt som går ned 15% og alt som går opp 30% så vil du tape alt, dette er ikke en holdbar måte på noe som helst plan.. om Kaizers faktisk bruker denne selv så vil jeg råde deg til å lese litt om risikohåndtering og sansynlighetsberegning..
Vis hele sitatet...
Tape alt... Hvordan kan du påstå det når maks du kan tape på en trading er 15%?
Når det kommer til Risikohåntering handler det mere om å sette opp en portefølje. Jeg anbefaler 10-30 % i riski aksjer. Igjen er du en gambler så er kanskje 30% riktig for deg. Hvor sannsynlig er det at statoil finner en ny brønn? Her tror jeg også mere på magefølsen en hva du klarer å regne deg frem til. Jeg skjønner at du også her sikter til teknisk analyse, men det har jeg liten tro på av den grunn at her er det mage som er mye flinkere en jeg noengang kommer til å bli. Dette er de du spiller mot om du følger denne strategien.

Ser også at du anbefaler daytrading som er en strategi selv de beste har begynt å gi opp pga. roboter.

Kjøp og hold er en mye bedre strategi om du ikke er dreven på aksjer.

Det er uenderlig mange strategier og man må finne noe som virker for en selv og da er det ofte lurt og holde seg til det.

Ikke glem at det er 28%skatt på fotjeneste....

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 20. april 2012 kl. 21:09.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Man trenger ikke sitte i styret eller ha innside informasjon for å lese ut fra et regnskap om et firma er i en positiv trend/utvikling. Har f.eks. et firma levert 100mil i 2009, 120 mil i 2010, og 150 mil i 2011 , ville dette vert noe jeg ville sett nærmere på selv om de har hatt en negativ børsutvikling i samme tidsrom. Slik jeg leser deg er du mere opptatt av teknisk analyse en hva firmaet faktisk leverer som jeg mener er en dårlig strategi.
Vis hele sitatet...
Vel, fundamental analyse og markedspsykologi har begge sine tilhengere og guruer, trenger ikke ta noe mer frem og tilbake her.. Jeg er tilhenger av teknisk analyse ja.

Her er jeg enig med deg og det jeg sier er at det er viktig å vurdere risken. Er du en gambler eller en investor?
Vis hele sitatet...
Gambler eller investor, vel det ene utelukker ikke det andre.. men om du tenker kortsiktig eller langsiktig så er jeg nok mer kortsiktig..

Tape alt... Hvordan kan du påstå det når maks du kan tape på en trading er 15%?
Vis hele sitatet...
Din påstand : selv med tap på 2 av tre handler så bør du gå i pluss..
Vel, en som starter med 100000 kr og taper to ganger, vinner en og taper to, og vinner en sitter igjen med 88219 kr.. altså etter å ha tapt to av tre to ganger.. Fortsetter dette så går det i null..

Å bare kunne tape to ganger per vinn er uansett en ytterst minimal margin, man vil oppleve å tape en god del antall ganger uten noen gevinster. Dette bør man ha margin til å klare.. med 15 % tap per handel så har man allerede tapt over halvparten av startsummen etter bare 5 tap på rad.

Når det kommer til Risikohåntering handler det mere om å sette opp en portefølje. Jeg anbefaler 10-30 % i riski aksjer. Igjen er du en gambler så er kanskje 30% riktig for deg. Hvor sannsynlig er det at statoil finner en ny brønn? Her tror jeg også mere på magefølsen en hva du klarer å regne deg frem til. Jeg skjønner at du også her sikter til teknisk analyse, men det har jeg liten tro på av den grunn at her er det mage som er mye flinkere en jeg noengang kommer til å bli. Dette er de du spiller mot om du følger denne strategien.
Vis hele sitatet...
Uansett hva du handler så er det en motpart som mener det lureste å gjøre for ham er å gjøre det motsatte av deg; når du selger er det noen som mener det er best å kjøpe.. at det er mange som er bedre i teknisk analyse er sikkert sant, men å tro at det ikke også er mange som har bedre magefølelse, eller er bedre med regnskap og som gjør akkurat det motsatte av deg blir for meg litt naivt.. Dette er en av grunnene til at man bør tåle en del tap på rad uten at man går konk.

Ser også at du anbefaler daytrading som er en strategi selv de beste har begynt å gi opp pga. roboter.
Vis hele sitatet...
Jeg andbefalte en BOK som heter "aksjekjøp og daytrading".. fordi den forklarer mye bra om risiko blandt annet..

Det er uenderlig mange strategier og man må finne noe som virker for en selv og da er det ofte lurt og holde seg til det.
Vis hele sitatet...
hey, det som funker det funker

Ikke glem at det er 28%skatt på fotjeneste....
Vis hele sitatet...
og 28% tilbake på tap
Det fine med aksjer og finansielle instrumenter er jo at uansett hvordan markedet går så er det alltids noen som tjener penger. Selv i de verste nedgangstider skapes det formuer. De færreste bruker tid på å sette seg inn i aksjer, strategier, opsjoner og futures og svært mange som skal investere ender opp med å kjøpe på anbefaling fra en eller annen sleip luring som egentlig kun ønsker å tjene mest mulig penger selv, feks "finansrådgiverne" som jobber i banker. De later som de har fine titler men de er kun selgere som driver med råsalg.

Så ja positivt at du ser mulighetene og ønsker å skaffe deg kunnskap. Bor du i nærheten av en høgskole eller et universitet så kan du bare stikke ned å låne deg noen bøker så du kommer igang.

Det er bedre å være en som ser mulighetene og som kanskje failer enn å være en som failer til å se alle mulighetene.
Sist endret av random67489; 20. april 2012 kl. 23:03.
hørte faktisk av Lærern min at nesten 60% av askjse salg og kjøp er innsidehandel :S (i norge)
Oddmund Grøtte - Aksjekjøp og Daytrading er et must for alle som vil begynne å spekulere i aksjer. En virkelig god, informativ og lett forståelig bok om denne kunsten på ca 600 sider.
Det tar tid å forstå aksjemarkedet fullt ut, så du må bare begynne å lese deg opp - mye ord og utrykk som er lurt å kunne. Vil anbefale deg å låne/kjøpe boken "aksjeskolen"; den er en veldig nyttig bok som lærer deg det grunnleggende innenfor aksjemarkedet. Noe som også er svært lærerikt er nybegynner-videoene på hegnar.no, du kan lære mye der. Forøvrig så kan du holde deg oppdatert innen børsen -både innenlands og utenlands - ved nettavisene dn.no, e24.no, na24.no, hegnar.no. Mye bra der.

Lykke til!
Hei.
Noen hær på forumet som har en god bok å anbefale om dette temaet. Helst en bok som kan leses på iPad eller pc.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Jo , men da er det ikke en post , og jeg sier at det mest vanlige er å kjøpe en post. Ikke at det er eneste mulighet.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Skjønner

Måtte bare lage ett poeng av at inngangsbarrieren til aksjehandel er blitt lavere, siden det ble slutt på at man måtte handle poster.
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Hei.
Noen hær på forumet som har en god bok å anbefale om dette temaet. Helst en bok som kan leses på iPad eller pc.
Vis hele sitatet...
Aksjekjøp og daytrading har blitt anbefalt hele TO ganger. Hvorvidt den kan leses digitalt, det vet jeg ikke.
Sitat av krJo Vis innlegg
Aksjekjøp og daytrading har blitt anbefalt hele TO ganger. Hvorvidt den kan leses digitalt, det vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Okei, men jeg vil veldig gjerne ha en bok som kan leses digitalt.
Begynn og breveksle med brevik, han var veldig interessert i aksjer, begynte med det når han var 15 år.