Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5713
Hei, har vært narkoman/rusmissbruker i 20 år, men er nå rusfri!

Her kan hvem som helst stille meg spørsmål ang all typer rusmidler for å få råd eller hjelp. Jeg har utdannelse innen rusfag og ikke minst 20års erfaring med alle tenkelige og utenkelige narkotikum og medikamenter jeg har kunne oppdrive i verdens 4 av 5 kontinenter, ikke Oceania (Australia, New Zealand) . Har også skrevet hovedoppgave om de mest brukte/vanligste rusmidler! Ekspertisen min er reseptbelagte og vanedannende medikamenter som Benozodiazepiner og Opiater osv, men har også stor kompetanse på alle andre stoffer!

Jeg er her for å HJELPE rusmissbrukere og pårørende, ikke for å tipse om hvordan en kan kombinere stoffer for å oppnå høyeste/beste effekt!
Jeg vil svare snarest mulig og alle er velkommen til å stille spørsmål, men ikke forvent at jeg skal hjelpe deg bli en narkoman/rusmissbruker. Jeg gjør dette for å forhindre at flere havner ut på og i verste fall ender opp død!

PS: En gang narkoman alltid narkoman og bruker du er du missbruker, slutt med å tro noe annet!

Mvh
Rusfri narkoman, Bergen
Sist endret av nso; 26. februar 2012 kl. 14:36. Grunn: Fjernet svær blob med "søkeord"
Hva gjør du nå dersom du har sterke smerter f.eks? Kan du ikke ta noe smertestillende?
Er heroin sååå sinnsykt mye mer avhengighetsskapende enn feks amf hvis man bare prøver en gang?
Sitat av El Benzodente Vis innlegg
PS: En gang narkoman alltid narkoman og bruker du er du missbruker, slutt med å tro noe annet!!!
.
Vis hele sitatet...
Den setningen ødelagte utrolig mye..

Du er altså enda en kar som ikke har vert i stand til å holde bruket på et fornuftigt nivå, og mener derfor at ingen andre kan holde sin bruk under kontroll?

En som bruker sopp noen ganger i året er altså missbruker? en som røyker en joint eller to en helg her og der med venner er en missbruker?

Du har vel ikke lest for mye på dette forumet før? for her er det en stor andel brukere som blir sterkt provosert av at noen kan konkludere med slikt jeg har sitert deg på. Denne tråden kommer ikke til å bli noe annet en en lang liste med folk som utfordrer deg på dette..

Om du ikke rømmer fra tråden og forumet så kansje du får et litt mer reflektert syn på bruk og missbruk ?

Velkommen skal du uansett være
åsan har du blitt rusfri? har du vært i behandling?
Sitat av El Benzodente Vis innlegg
PS: En gang narkoman alltid narkoman og bruker du er du missbruker, slutt med å tro noe annet!!!
Vis hele sitatet...
Så alle som får benzoer på resept i Norge er missbrukere? Faen ass, da er vell søskenbarnet mitt på 9 missbruker, han fikk noe sterkt når han opererte foten..

Overdrevent eksempel, men det viser nå iallefall hvordan den setningen der er feil.
Hva innebærer en utdannelse innen rusfag?

hvordan klarte du å fullføre studier hvis du var en så herda bruker som du sier?

Og til sist kan vi få se hovedoppgaven din?
Sitat av El Benzodente Vis innlegg
En gang narkoman alltid narkoman og bruker du er du missbruker, slutt med å tro noe annet!

Mvh
Rusfri narkoman, Bergen
Vis hele sitatet...
bruke
verb trans. bruke ( v2) ['bɾʉːkə]
1 gjøre (seg) nytte av, anvende
bruke offentlig transport
bruke melk i kaffen
bruke briller/penger/lue

misbruke
verb trans. misbruke ( v2) ['misbɾʉːkə] bruke uriktig el. ulovlig

Misbruker jeg melk når jeg har det i kaffen?
Misbruker jeg cannabis når jeg røyker en gang i måneden istedenfor helgefylla? Det går faktisk an å respektere rusmidler og ha et sunt forhold til det.

Man kan snakke om misbruk av rusmidler når det går ut over andre ting i livet ditt. Du burde vel vite en del om kontrollert bruk. Kan vi få se hovedoppgaven din?
Sist endret av Spirituell; 22. februar 2012 kl. 14:18.
Så jeg som er kronisk smertepasient og bruker div. A-preparater inkl. fentanyl.
Mener du da at jeg er en misbruker?
Hva er dine tanker rundt skadeligheten og avhengighetsgrader på de forskjellige stoffer? I tilegg til graden av "gateway drug" de er?
Jeg er også veldig interessert i ditt synspunkt angående dekriminalisering/legalisering av cannabis.
usertitle import
bleh's Avatar
Hvor lenge har du vært nykter?
Synes det er flott av deg å lage en slik tråd!

Har et par spørsmål jeg gjerne vil stille:
1) Hvordan ble du rusmisbruker, og når visste du at du hadde et problem?
2) Hvordan gikk du fram for å bli rusfri?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Veldig god tråd!

Hvilke følger har 20 år med rusmisbruk gitt helsa di?

- Ffojt
Litt nuub spørsmål egentlig - iom at det ligner endel mange andre lignende spm i <rusmiddel-underforumet> - men hvis du trådstarter kunne,

1)..hvordan vil du rangere de vanligste narkotikaene, i hvilken som er verst for brukeren og brukerens helse. SÅnn omtrent fra 1 og ned til 8/10 stykk/typer stoffer, gjerne flere hvis du kan (:

2A) Vil du kalle cannabis et "universal-narkotika", pga de mange forskjellige virkningene cannabis generelt har og ikke minst forskjelllige typer cannabis kan ha? -- bedøvende,stimulerende,lett hallusinogen, you name it

2B) Legalisering, evt. avkriminalisering av cannabis - hva tenker du??

3) Kan forskjellige typer narkotika ha et eller annet positivt for brukeren, altså gi "utbytte" ved en veldig god/veldig "heftig" rus --- altså der rusen er såpass god at det overveier alle bivirkningene som kommer etter bruk?? -

eksempelvis her på forumet er psykedelika "ansett" (....), og fleste psykedelika/halusinogener er ikke svært farlige objektivt sett..
Skal dog si at mange gode rusforumbrukere har advart mot uvettig bruk av psykedelika(!), her på nFF,.. iom at jeg nevnte at det var litt ansett.
[CENTER]________[/CENTER]

Hilsen aeon! Håper du kan svare på det der oppe, litt mange spm, og kult at folk som deg blir aktive på forumet
Sist endret av aeon_illuminate; 22. februar 2012 kl. 15:40.
En tanke bare, du har skrevet hovedoppgave sier du. Det er noe jeg forbinder med hovedfag som tilsvarer gamle embetseksamen er du 100 år gammel eller? Hvor lenge siden er det at hovedfag ble til master? 10 år, eller 15 år? Og du har vært rusmisbruker i 20 år. Du var helt sikkert minst 15 år da du ble missbruker. + 20 på kjøret. + 5 normert tid for hovedfag + 10 siden du kaller det hovedfag så slik jeg ser det er du minst 50 år gammel. Likevel har du et skriftspråk som ikke reflekterer din alder og heller ikke (ut)dannelse. Vi mennesker blir ofte preget av våre erfaringer og det en ofte ser er at feks språket endrer seg betraktelig etter noen år i akademiske kretser. Det ser jeg ikke i ditt innlegg. Rusfag sier du? Det har jeg heller aldri hørt om.

Så hvor tok din grad?

Kan du legge ut hovedfagsoppgaven eller må vi innom biblioteket for finne den? (Du vet at kopier av hovedfagsoppgaver eksisterer for utlån?)

Eller er innlegget bare tull og tøys?
Sist endret av random67489; 23. februar 2012 kl. 03:07.
Sitat av missjones Vis innlegg
Hva gjør du nå dersom du har sterke smerter f.eks? Kan du ikke ta noe smertestillende?
Vis hele sitatet...
Takk for spørsmålene!

Ang. ditt spørsmål om hva du gjør ved sterke smerter vil jeg råde deg til å kontakte din fastlege. Snakk til ham/henne om smertene og jeg er sikker på at legen vil kunne hjelpe. Det kan være alt fra å gi råd, skrive ut noe mot smertene event. henvise deg til videre til fysioterapeut eller annen spesialist. Når det gjelder smertestillende er det store forskjeller på medikamentene, alt fra reseptfrie du selv kan kjøpe på butikk og apotek til sterke reseptbelagte og vanedannende preparater. Mitt råd der er å forsøke det meste før du takker ja til A eller B preparater, men det er selvfølgelig et alternativ ved sterke smerter og da bør du følge legens råd ved dose og lese nøye gjennom pakningsvedlegg. Mosjon og trening er noe jeg selv har erfart hjelper godt ved enkelte typer smerte.
Håper svaret mitt var til hjelp og ta gjerne kontakt igjen.

Mvh
El Benzodente
Så, aller først sier du at du ikke har laget denne tråden for å oppfordre folk til å misbruke rusmidler på noen måte. Deretter oppfordrer du folk til å gå til lege for å få sterke smertestillende preparater mot smerte, når du selv har skrevet at det ikke finnes moderat bruk av disse, men at all bruk er misbruk.
Her er også en bråte med ubesvarte spørsmål i tråden nå. Kan du vennligst forklare din dobbeltmoral?
Sist endret av McLovin; 23. februar 2012 kl. 08:51.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Er heroin sååå sinnsykt mye mer avhengighetsskapende enn feks amf hvis man bare prøver en gang?
Vis hele sitatet...
Takk for spørsmålet.

Jeg tror neppe det er noen som er blitt avhengig av å prøve en gang, men den opplevelsen du får av rusen kan få deg til å ville prøve igjen og for hver gang du ruser deg øker du faren for avhengighet, så jeg anbefaler ingen å prøve noen av stoffene.
Min erfaring, basert på eget missbruk og samtaler med andre narkomane er at forskjellen er minimal, men dette er også noe som er veldig individuelt. Noen kan prøve heroin for første gang og opplever kvalme og oppkast og andre opplever nedtur på amfetamin som gir dem angst og parranoia. Dette er noe som gjør at de gjerne ikke prøver igjen.
Om du er ute etter å få svar på hvilket av stoffene jeg mener du raskest vil bli avhengig av, så heller jeg mot injeksjon av heroin.
Håper svaret mitt var til hjelp og ta gjerne kontakt igjen.

Mvh
El Benzodente
Sitat av El Benzodente Vis innlegg
Takk for spørsmålene!

Ang. ditt spørsmål om hva du gjør ved sterke smerter vil jeg råde deg til å kontakte din fastlege. Snakk til ham/henne om smertene og jeg er sikker på at legen vil kunne hjelpe. Det kan være alt fra å gi råd, skrive ut noe mot smertene event. henvise deg til videre til fysioterapeut eller annen spesialist. Når det gjelder smertestillende er det store forskjeller på medikamentene, alt fra reseptfrie du selv kan kjøpe på butikk og apotek til sterke reseptbelagte og vanedannende preparater. Mitt råd der er å forsøke det meste før du takker ja til A eller B preparater, men det er selvfølgelig et alternativ ved sterke smerter og da bør du følge legens råd ved dose og lese nøye gjennom pakningsvedlegg. Mosjon og trening er noe jeg selv har erfart hjelper godt ved enkelte typer smerte.
Håper svaret mitt var til hjelp og ta gjerne kontakt igjen.

Mvh
El Benzodente
Vis hele sitatet...
Spørsmålet hennes var ikke hva hun gjør ved sterke smerter, men hva DU gjør mtp. din rus historie. Takker du nei vist du får oxycon eller hva fan det heter i frykt for relaps?

Blir ikke videre imponert når du kommer med "snakk med legen din, prøv ibux før du går å får parlagin forte" Man trenger ikke 20års fartstid som narkoman for å gi det rådet til noen. Det sier vel nesten seg selv...

"all bruk er missbruk?" Du om det..
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Den setningen ødelagte utrolig mye..

Du er altså enda en kar som ikke har vert i stand til å holde bruket på et fornuftigt nivå, og mener derfor at ingen andre kan holde sin bruk under kontroll?

En som bruker sopp noen ganger i året er altså missbruker? en som røyker en joint eller to en helg her og der med venner er en missbruker?

Du har vel ikke lest for mye på dette forumet før? for her er det en stor andel brukere som blir sterkt provosert av at noen kan konkludere med slikt jeg har sitert deg på. Denne tråden kommer ikke til å bli noe annet en en lang liste med folk som utfordrer deg på dette..

Om du ikke rømmer fra tråden og forumet så kansje du får et litt mer reflektert syn på bruk og missbruk ?

Velkommen skal du uansett være
Vis hele sitatet...
Takk for første utfordring!

Først vil jeg begynne med å si meg enig i at siste del av den setningen du først omtaler er høyst diskutabel og jeg så det faktisk selv, men da var mine 5minutter til å rette den ute (skal kontakte admin). Derfor vil jeg gjerne utdype hva jeg la i den og hvem den var myntet på. Den var tilsiktet personer som bruker ordet selvmedisinering når legen nekter dem flere resepter, de som ikke kan klare seg uten en form for stimuli for at de skal fungere normalt i dagliglivet og rundt sine medmennsker.
Håper det var svar godt nok på den og jeg legger meg delvis flat.

Din definasjon av fornuftig bruk kan være en annen persons avhenighet så her er det en tynn balanse, eller tar jeg feil?
Hadde jeg hatt den erfaring jeg har i dag så hadde ikke jeg begynt å sniffe ritaliner og røyke hasj da jeg fremdeles var et barn og jeg har mange eksempler på voksne mennesker som også trodde de hadde full kontroll da de røykte litt heroin eller tok seg noen streker med amfetamin eller kokain før de hadde mistet det de trodde var under full kontroll. Ei heller har jeg hevdet at noen kan ta vanedannende stoffer uten å bli avhengig.

Når det kommer til cannabis så er jeg noelunde liberal, men ser sterke grunner både for og i mot liberalisering. Av de mange hundre naromane jeg har snakket med så begynte det med en joint eller en maiser i en skolegård.
Ut i fra min egen definasjon av moderat bruk av cannabis, kunne det vært et bedre alternativ til mange i dette landets drikkevaner. Spesielt når det kommer til helgefyll som jeg etter mange år i utelivsbransjen blir dårlig av å tenke på.

Hadde egentlig tenkt å avrunde for jeg får mange viktigere private spørsmål, men du nevnte sopp og da vil jeg gjerne nevne et eksempel der.
Husker veldig godt da jeg hadde plukket fleinsopp med de eldre gutta og etter vi hadde inntatt godt over hundre hver og oppturen var på vei vekk så var det en som badet og tippet fullstendig, han hadde et 4 år langt opphold på Sandviken Sykehus og er i dag absolutt ikke den ressursterke gutten han var.

Takker for velkomsten og håper selvfølgelig at du som virker som et mentalt oppegåend menneske forstår at jeg helt vil bruke tiden min på å besvare dem som virkelig trenger et svar. Håper også at dette kanskje endret ditt syn på hvorfor jeg opprettet denne tråden og så vil jeg ønske deg en riktig fin dag.

Mvh
El Benzodente

Sitat av the woodchopper Vis innlegg
åsan har du blitt rusfri? har du vært i behandling?
Vis hele sitatet...
Hei, ja jeg har prøvd døgnbehandling en gang og klarte det bra i begynnelsen.
Problemet var at langt over halvparten var der av helt andre grunner enn å bli rusfri, jeg var nok noe uheldig med stedet jeg havnet på også.
Jeg lever i dag et bortimot normalt liv og det takket være mennesker som har støttet meg. Har en fantastisk fastlege og noe familie som har vært der for meg siden jeg fortalte om mitt omfattende missbruk. Første skritt er å vedgå at du er narkoman oga lltid kommer til å være det selv om du er rusfri også er det utrolig viktig at du er 100% ærlig med deg selv og med de som skal hjelpe deg.

Om du lurer på mer ta kontakt, gjerne via privatmelding!

Mvh
El Benzodente

Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Så alle som får benzoer på resept i Norge er missbrukere? Faen ass, da er vell søskenbarnet mitt på 9 missbruker, han fikk noe sterkt når han opererte foten..

Overdrevent eksempel, men det viser nå iallefall hvordan den setningen der er feil.
Vis hele sitatet...
Hei, hvis du leser svaret mitt til GrønnUgle så får du svar på mye.
Når det kommer til de som får utskrevet benzodiazepiner så er nok ikke alle missbrukere, men mange er og mange oppdager etter tid at de faktisk blir avhengig fordi de har gått på det jevnlig over lang tid. Når det kommer til søskenbarnet ditt så velger jeg å la være å svare, men la merke til noe du hadde skrevet som jeg gjerne vil spørre deg om. Sitatet ditt ommer under.

"Cannabis er ikke avhengighetsskapende, stol på meg. Jeg røyker hver dag så jeg burde vite sånt."

Hvordan kan du vite det da du røyker hver dag?
Personlig har jeg sett folk bli ganske så kraftig abstinent av å miste daglig tilgang på cannabis, så dårlig at de har tatt andre stoffer for å lindre smerte og ubehag. Du skal få slippe å svare for jeg vet også om folk som har klart å slutte uten store problemer.

Mvh
El Benzodente.

Sitat av Tothep Vis innlegg
Så jeg som er kronisk smertepasient og bruker div. A-preparater inkl. fentanyl.
Mener du da at jeg er en misbruker?
Vis hele sitatet...
Hei, jeg vet hva du går igjenom og du er på ingen måte det jeg definerer som en misbruker. Sliter selv med kraftige smerter noe jeg også hadde før jeg begynte å ta illegale stoffer, men om du kjøper ekstra eller doserer utover det du får av lege er du nok blitt avhengig. Føler virkelig med deg og ønsker deg det beste.

Mvh
El Benzodente
Er rusmisbruk bare dumt og har du ikke lært noe nytting de siste 20 årene?
Hvilke fag er "rusfag", tenker å søke noe som omhandler rusmidler på høyskole/universitet. Givende utdanning?
Denne tråden ble skrevet på natten etter jeg fikk enda en telefon om at atter en av mine barndomsvennner var gått bort pga rus og jeg tenkte da, "hva kan jeg gjøre for at andre skal slippe å gå igjenom alt jeg har måtte oppleve?"

Jeg ser også at det er en del ting som går igjen som jeg vil utdype, legge til og svare på. Først ønsker jeg å formidle til dere som enten ikke tok poenget med tråden eller bare er ute etter å kverulere er at det eneste dere oppnår med det er å ta fokus vekk fra budskapet mitt. Dere risikerer å skremme vekk de som virkelig har det vondt og tøft. Gjør dere det fordi dere ikke har noe bedre å ta dere til eller er et mangel på empati, evnen til medfølelse? Det er jo et av de første tegn på at "bruken" er blitt til misbruk. Det å kritisere andre å påpeke deres feil er jo også et tegn på lav selvfølelse som du gjerne også får av misbruk. Personlig er jeg godt herdet så på meg preller det bare av. Jeg tar gjerne i mot konstruktiv kritikk. Det er bare noe jeg vokser på og lærer av, om noen føler seg truffet så tygg litt på dette.

Over til til felles svar og det jeg vil utdype:

1: PS-setningen min. Siste del av den legger jeg meg delvis flat på. Det står hvorfor i svaret til GrønnUgle.
2: Hovedoppgave: Jeg har skrevet en særoppgave i Norsk om dette da jeg tok opp igjen skole etter behandlig og finnes det en bedre "hovedoppgave" enn å leve og erfare temaet i 20 år?
3: Rusfag: Grunnen til at noen ikke har hørt om det er fordi det er et utrykk for et langt liv i livets skole.
4: Burde jeg brukt gåsetegn på Hovedoppgave og Rusfag? Ja, nå i ettertid hadde det kanskje gjort en stor forskjell.
5: Jeg har ikke oppfordret noen til å oppsøke lege for å få sterke vanedannende medikamenter, men det jo en grunn til at leger skriver dem ut og for noen er det siste utvei når alt annet er forsøkt hvis de skal kunne få leve et verdig liv som alle som er så heldig at de slipper dette.

Til dere som har sendt seriøse private meldinger, ber jeg om forståelse over at det kan ta litt tid å svare alle.

Mvh
El Benzodente
Hadde egentlig tenkt å avrunde for jeg får mange viktigere private spørsmål, men du nevnte sopp og da vil jeg gjerne nevne et eksempel der.
Husker veldig godt da jeg hadde plukket fleinsopp med de eldre gutta og etter vi hadde inntatt godt over hundre hver og oppturen var på vei vekk så var det en som badet og tippet fullstendig, han hadde et 4 år langt opphold på Sandviken Sykehus og er i dag absolutt ikke den ressursterke gutten han var.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig skyldes det at han tippet over at set & setting var feil. (Eller kanskje du kan fortelle hvorfor)
Videre så kan det jo hende at han hadde latente psykiske lidelser som lå under psyken hans, og det ville vært idiotisk å skulle spise oppimot 100 sopp "første" gang. La meg spørre deg om noe, Hadde han før denne turen inntatt eller prøvd psykedeliske substanser?

Hvordan kan du vite det da du røyker hver dag?
Personlig har jeg sett folk bli ganske så kraftig abstinent av å miste daglig tilgang på cannabis, så dårlig at de har tatt andre stoffer for å lindre smerte og ubehag. Du skal få slippe å svare for jeg vet også om folk som har klart å slutte uten store problemer.
Vis hele sitatet...
Jeg røyker ikke lengre cannabis, men jeg hadde min periode da jeg var yngre. Igjen så blir spørsmålet om du faktisk blir avhengig av cannabis eller om du faktisk blir avhengig av rusen i seg selv.
(Da tenker jeg ikke spesifikt på rusen cannabis gir deg)
Hadde de personene du sier måtte ty til andre stoffer virkelig vært avhengig hadde det vært logisk at de hadde fortsatt med å røyke cannabis og ikke gå over til andre former for rus, det vil for min del si at de ikke er avhengig av cannabis-rusen men det at de er avhengig av rus i seg selv.

Av de mange hundre naromane jeg har snakket med så begynte det med en joint eller en maiser i en skolegård.
Vis hele sitatet...
Av de mange hundre narkomanene Jeghar snakket med så begynte det med mye sjokolade/melk/godteri/alkohol/lite kjærlighet/ etc. - Det å skylde på cannabisen i seg selv blir for dumt. Ikke at du gjør det - men gateway teorien funker bare så langt du vinkler den inn i misbruket til en persons avhengighet.

Denne tråden ble skrevet på natten etter jeg fikk enda en telefon om at atter en av mine barndomsvennner var gått bort pga rus og jeg tenkte da, "hva kan jeg gjøre for at andre skal slippe å gå igjenom alt jeg har måtte oppleve?"
Vis hele sitatet...
Kondolerer.
Sist endret av Saint123; 23. februar 2012 kl. 16:29.
Får veldig assosiasjoner av at du er den personen som politiet tar med til skoler for å skremme barna fra å starte med rusmidler. No offence. Mitt eneste spørsmål må da bli hva du tenker om Saint123s utgreining.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Hadde Jesus noen som helst betydning for at du sluttet?
Sitat av El Benzodente Vis innlegg
2: Hovedoppgave: Jeg har skrevet en særoppgave i Norsk om dette da jeg tok opp igjen skole etter behandlig og finnes det en bedre "hovedoppgave" enn å leve og erfare temaet i 20 år?
3: Rusfag: Grunnen til at noen ikke har hørt om det er fordi det er et utrykk for et langt liv i livets skole.
4: Burde jeg brukt gåsetegn på Hovedoppgave og Rusfag? Ja, nå i ettertid hadde det kanskje gjort en stor forskjell.


Mvh
El Benzodente
Vis hele sitatet...
En bekjent av meg som jobber i salg og distribusjon kalles "farmasøyten" - det gjøres litt humoristisk fordi han selger det han gjør og han har dybdekunnskap om "medisiner".

Men han omtaler seg ikke selv om farmasøyt det ville jo bare vært merkelig når han er ingeniør.

Klart du burde skrevet "hovedoppgave" for en hovedoppgave var avsluttende for en universitetsgrad. Idag hvor det virker som det er uendelige studieretninger og karriere-muligheter blir det jo også merkelig å omtale det som utdannelse innen Rusfag. Slik jeg leser det så er da Rusfag en retning i høyere utdanning - når jeg slår opp rusfag ikke finner noen ting virker det da som du forsøker å skryte på deg akademiske meritter du ikke besitter.

Eller det blir nesten som en vekter skulle fortelle folk at han var politimann.
Det blir feil informasjon og det bryter ned informasjonen du ønsker å få frem. I ditt tilfelle så var språket også noe som indikerte at du ikke hadde frekventert akademiske kretser lenge nok til å avlegge hovedoppgave og har du i realiteten druknet hele budskapet for selv ble jeg bare sittende å lure på hvorfor du forsøkte å lyve på deg en utdanning - på et anonymt forum.
Sitat av El Benzodente Vis innlegg

"Cannabis er ikke avhengighetsskapende, stol på meg. Jeg røyker hver dag så jeg burde vite sånt."

Hvordan kan du vite det da du røyker hver dag?
Personlig har jeg sett folk bli ganske så kraftig abstinent av å miste daglig tilgang på cannabis, så dårlig at de har tatt andre stoffer for å lindre smerte og ubehag. Du skal få slippe å svare for jeg vet også om folk som har klart å slutte uten store problemer.

Mvh
El Benzodente.
Vis hele sitatet...
Det er ikke seriøst ment, jeg røyker langt ifra hver dag. Det var bare en setning jeg fant komisk. Og ja, det med cannabisavhengighet er ganske individuelt.
Først av alt vil jeg takke deg for initiativet du kommer med.
Hadde satt veldig pris på det om du kunne skrevet en litt lengre historie om din ruskariere. Hvordan du havnet der, spesielle hendelser som endret mye underveis og hvordan du kom deg ut.

Så har jeg også et spørsmål til deg.

Har selv brukt meth, amfetamin og ritalin mye I.V.
Er det slik at disse stoffene kan permanent skade belønnings systemet i hjernen?
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Da blir det vel nesten misbruk å røyke bønne en gang i hælja? Trolololo
Vis hele sitatet...
Myndighetene karakteriserer jo all bruk av illegale rusmidler som misbruk. Og dermed er man i deres syn narkotikamisbruker uansett om man kun har prøvd et illegalt rusmiddel èn gang. Denne stygge semantikken forsterker folkets syn på narkotika; at all narkotika er så farlig og avhengighetsskapende at alle som prøver vil få problemer.
hei.. er enig i mye av kritikken du har fått, vil ikke kalle en helgerøyker missbruker akkurat..
Men skjønner tanken bak tråden, og synes den er meget bra!
Har et spm, men du vil sikkert ikke svare meg utifra hva det står i innledingen, men sitter på noen mogadon her og har bestemt meg for å skyte et par. kommer til å gjøre det uansett om jeg får svar el ikke, men håper du svarer siden jeg har inntrykk av at du vet hva du snakker om.. får jeg ikke svar må jeg bare lete videre.. :P
Det jeg lurer på er fremgangsmåten, er det bare å knuse, blande i vann og filtrere?? el skal det kanskje kokes?? Hvis du virkelig er her for å hjelpe synes jeg du bør svare, ikke bare meg, men også andre lignende spm. det også kan hjelpe med å redde liv!!
skal en tur på avrusning snart selv btw, og ser frem imot det.. har røyka hasj hver dag i 15 år, pluss at jeg har prøvd alt annet jeg har kommet over iløpet av åra.. tror ikke jeg kommer til å slutte å fyre, men skal bli kvitt den dagelige røykinga og alt annet ihvertfall!
Håper virkelig du gidder å gi meg svar!!
Demandred: Vær så snill, ikke skyt tabletter. Du får i deg masse bindestoffer og hjelpestoffer som ikke har noe i blodbanene dine å gjøre, selv om du prøver å filtrere. I værste fall kan dette blokkere blodårer, spesielt de små f.eks i lungene dine. Hverken tabletter eller plantemateriale bør administreres intravenøst!!

Det er god nok biotilgjengelighet ved oralt inntak, så du får mer enn bra nok effekt av å bare spise tablettene. Du kan sikkert få litt raskere virkning ved å knuse tablettene, men ikke så altfor mye ettersom det ikke er depot-tabletter.

Det er virkelig ikke verdt å skyte mogadon-tabletter. Det finnes utallige andre tråder på forumet hvor IV administrasjon av tabletter har blitt spurt om. Det er aldri en god idè!
Sitat av Vargas Vis innlegg
Demandred: Vær så snill, ikke skyt tabletter. Du får i deg masse bindestoffer og hjelpestoffer som ikke har noe i blodbanene dine å gjøre, selv om du prøver å filtrere. I værste fall kan dette blokkere blodårer, spesielt de små f.eks i lungene dine. Hverken tabletter eller plantemateriale bør administreres intravenøst!!

Det er god nok biotilgjengelighet ved oralt inntak, så du får mer enn bra nok effekt av å bare spise tablettene. Du kan sikkert få litt raskere virkning ved å knuse tablettene, men ikke så altfor mye ettersom det ikke er depot-tabletter.

Det er virkelig ikke verdt å skyte mogadon-tabletter. Det finnes utallige andre tråder på forumet hvor IV administrasjon av tabletter har blitt spurt om. Det er aldri en god idè!
Vis hele sitatet...
vet akkurat hva du mener, har egentlig samme innstilling selv, men nå har jeg bestemt meg for å prøve, og vil derfor gjøre det på tryggest måte!!
men takk for omtanken..!!
Vel... Hvis du absolutt skal filtrere med bomull eller tamponger, bør du filtrere MANGE ganger, ettersom porene i denne typen materiale er store nok til at bindemidler ikke blir filtrert bort. I tillegg risikerer du "bomull-feber"
(http://en.wikipedia.org/wiki/Cotton_fever) som en direkte årsak av filtreringsmiddelet.

Hvis du absolutt vil utsette deg for det totalt bortkastede å injisere sovetabletter, burde du stikke innom et apotek og spørre om de har kommersielle sprøytefiltere. Porene i disse filterene er mellom 0.1-0.5 mikrometer. De er altså mye mer effektive og trygge enn hjemmelagde, bomull-baserte filtere. I tillegg slipper du at injeksjonsvesken blir kontaminert med bomull. Dette gir dermed lavere risiko for at blodårer kollapser, bakterielle infeksjoner, verkebyller, blokkering av blodårer etc.
Sist endret av Vargas; 25. februar 2012 kl. 21:12.
Sitat av El Benzodente
Første skritt er å vedgå at du er narkoman oga lltid kommer til å være det selv om du er rusfri også er det utrolig viktig at du er 100% ærlig med deg selv og med de som skal hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Når du skriver slike ting som dette her så klarer jeg ikke å oppfatte deg som noe annet enn en svidd og bitter narkoman som vil leke omsorgsperson. Beklager dette, men for min del så sverter det kredibiliteten din ettersom jeg har sett disse holdningene du utviser her i mang en person som har vært og blitt hjernevasket på avrusning i sårbare tilstander og deretter tror at de vet alt om ethvert individ sitt rusbruk
Sitat av El Benzodente
PS: En gang narkoman alltid narkoman og bruker du er du missbruker, slutt med å tro noe annet!
Vis hele sitatet...
Jeg synes du viser et litt for høyt nivå av ekstreme holdninger som er veldig svart/hvitt og tilsynelatende preget av egne subjektive opplevelser, noe som ikke burde være tilfellet når du har 20 års "erfaring" og utdannelse.

Kanskje du burde legge bort stempelet ditt hvis du vil hjelpe...
"Rusfag: Grunnen til at noen ikke har hørt om det er fordi det er et utrykk for et langt liv i livets skole."

Bra at du vil inn hit å hjelpe, men et "word of warning" for å si det slik til deg og dere som måtte komme innom her å søke hjelp:

Det er ofte at rusmisbrukere vil jobbe innen for rusomsorgen når de er blitt rusfri. På samme måte som tidligere psykiatriske pasienter gjerne vil bli sykepleier o.l. for å hjelpe de som kommer etter. For all del så er dette noe av det beste et menneske kan ønske, men faren for at man ikke har lagt sine egne problemer bak seg og heller vil fokusere utover kan fort slå feil vei. Har sett det før flere ganger og det ender bare i at begge parter blir skadelidende. Du har overvunnet rusmissbruket ditt og det er kjempe flott, men ser du forskjellen på deg og de rundt deg? Mener du at du innesitter fasiten siden den funket for deg?

Ikke for å ødelegge forsøket ditt, men jeg ser det på som en sammfunnsplikt å sørge for at de som tilbyr hjelp faktisk er i stand til å utøve den. Hvis det er tilfellet så er det bare å kjøre på, men se deg ahrdt i "speilet". Er du helt frisk enda? Det krever en enorm selvrefleksjon når man skal gå fra å være "pasient/syk" til behandler eller rådgiver.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Klarte du noen gang å ta spontane pauser på f.eks noen måneder? Eller var det fullt kjør i 20 år?

I så fall, hvordan fikk du til å ta pausene? Kan du gi noen tips.

På forhånd takk.
Selvom det er individuelt, hvor lenge anbefaler du at man venter mellom hver kokainfest uten å bli hekta? Da er det snakk om noen øl og et par linjer kola.. uker? mnder? takk for svar
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er tilhenger av å skille mellom bruk og misbruk innenfor cannabis.

Da er det definert som misbruk, når/hvis det får overveiende negative konsekvenser
Tror denne brukeren ble skremt bort av all responsen

Siste aktivitet: 23. februar 2012 15:02