Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 7932
Okey kvelden ruller seg ut og hodet mitt er full av ideer og galskap. Hvis jeg har en solid kontakt med designere i verden som gjør design-jobben 90% billigere i Norge...har jeg potensialet til å ta over design-marked i Norge (MONOPOL)??

Tenk da, markedet er fleksibelt, prisene er skyhøye i Norge. Det man vil ha er kvalitet - det finnes folk som gjør samme kvalitets-jobben 90% billigere i andre land. Hva hvis jeg lager et system som tilrettelegger slike tjenester i Norge. Det må jo være reneste gull. Det eneste man trenger vil være god solid markedsføring.

Hva mener dere? Er det en potensiale? Er det mulig å ta over Norges designmarked?

Med design: alt fra animasjoner til web-design, produkt-design, reklame-design, logo osv...
Hvis du er flink kan du sikkert gjøre det bra. For det første så vil markedsmekanismene føre til at de andre aktørene setter ned prisene, dersom du tilbyr samme tjeneste til mye lavere pris. For det andre så tror jeg at store deler av næringslivet etc ønsker seg nordmenn til å ta jobben. Til sist tror jeg at du må bygge opp merkevaret ditt, folk som sitter i India blir liksom ikke godt nok ... Nettverk er nok alfa omega, noe ikke folka i Asia har med Norge. Du måtte ha vært et solid mellomledd i hvertfall.
Nei, du gir meg ikke inntrykket av at du kan klare det.
Tror det alltid vil ligge noe lojalitet hos de som kjøper slike tjenester. Så å out-source i den grad slik at man får fullstendig monopol tror jeg blir vanskelig.
Sist endret av Vangen; 9. februar 2012 kl. 01:43.
Sitat av Vangen Vis innlegg
Tror det alltid vil ligge noe lojalitet hos de som kjøper slike tjenester. Så å out-source i den grad slik at man får fullstendig monopol tror jeg blir vanskelig.
Vis hele sitatet...
Men det er teoretisk mulig hvis prisene er latterlig lave? Jeg mener jeg har kontakter som er helt syke i hodet. Jeg programmerer jo selv (studerer noe helt annet) men på fritiden programmerer, designer spesielt web-utvikling. Så gjennom nettverket mitt som er på over 1000 designere / programmerer (alt fra India, Asia til øst-Europa) har jeg tilgang til alt det jeg ønsker på veldig kort tid. Jeg tjener gjennomsnittlig 20000 i måneden hvis jeg gidder og jeg studerer fulltid.

Du kan da ikke påstå at tjeneste som koster 50 000 i Norge og jeg gir det for 5000 blir takket nei til når kvaliteten er like god og det medfølger 100% garanti?

Det eneste man trenger er å samle disse designere/programmerere i et nettverk og få tilgang til en investor for så å markedsføre det.

Sitat av djemb Vis innlegg
Nei, du gir meg ikke inntrykket av at du kan klare det.
Vis hele sitatet...
...og hva begrunner Hans majestet Kongen dette med?
Det virker som du tar for lett på det. Det virker som du undervurderer markedet. Det virker som du undervurderer viktigheten av lokal kunnskap. Du skriver ingenting som får meg til å tro at du skal være bedre skikket til dette enn den neste mannen på gata.

Og sist men ikke minst oppnår du ingenting med å omtale folk som ikke har tro på deg som "Hans majestet Kongen".
Sitat av djemb Vis innlegg
Det virker som du tar for lett på det. Det virker som du undervurderer markedet. Det virker som du undervurderer viktigheten av lokal kunnskap. Du skriver ingenting som får meg til å tro at du skal være bedre skikket til dette enn den neste mannen på gata.

Og sist men ikke minst oppnår du ingenting med å omtale folk som ikke har tro på deg som "Hans majestet Kongen".
Vis hele sitatet...
Du glemte at jeg har et nettverk?

Hva er det egentlig å undervurdere? Design industrien er jo overdrevet, de tar jo ekstrem betalt. Det er på tide få inn litt frisk luft, få opp geværene og ta knekken på markedet.

hahaha det er bare Konger som ikke trenger å begrunne hvorfor de mener noe (?) ikke vær så tørr da vær ærlig å si meg om du ville investert i et slik nettverk hvis du hadde kontaktene fra utlandet?
Jeg blir flau av å lese dette.
90% av alle klærne her i landet produseres i billige land fra før.
Har du i det hele tatt tenkt på kostnadene av frakt, toll, avgifter, avgifter og avgifter?

Det meste som selges her er i utgangspunktet så billig som du sikter til, men det er mye som skjer
innen produktene treffer det norske markedet.
Sitat av Walter White Vis innlegg
Jeg blir flau av å lese dette.
90% av alle klærne her i landet produseres i billige land fra før.
Har du i det hele tatt tenkt på kostnadene av frakt, toll, avgifter, avgifter og avgifter?

Det meste som selges her er i utgangspunktet så billig som du sikter til, men det er mye som skjer
innen produktene treffer det norske markedet.
Vis hele sitatet...
Klær?

Men jeg selger ikke klær. Jeg selger design. Det er et dokument som blir sendt over epost hahaha.

Fungere som en slags bro mellom Norge og resten av verden.

Jeg synes jo ideen er bra, spørsmålet er om dere klarer å motbevise meg det
Sitat av CT705 Vis innlegg
Klær?

Men jeg selger ikke klær. Jeg selger design. Det er et dokument som blir sendt over epost hahaha.

Fungere som en slags bro mellom Norge og resten av verden.

Jeg synes jo ideen er bra, spørsmålet er om dere klarer å motbevise meg det
Vis hele sitatet...
I stand corrected.
Da forstår jeg.
Jeg tror faktisk det kan ligge noe i det her!
Jeg ville definitivt jobbet videre med ideen i det minste.

Få ned en bra bedriftsplan på papir og presenter det for Innovasjon Norge, så vil du kanskje tilogmed få støtte til å etablere selve bedriftsformen.
Sitat av Walter White Vis innlegg
I stand corrected.
Da forstår jeg.
Jeg tror faktisk det kan ligge noe i det her!
Jeg ville definitivt jobbet videre med ideen i det minste.

Få ned en bra bedriftsplan på papir og presenter det for Innovasjon Norge, så vil du kanskje tilogmed få støtte til å etablere selve bedriftsformen.
Vis hele sitatet...
Da er vi på samme side.

Jeg tør faen meg ikke presentere det til sosialister hva sier du
De kommer til å ta knekken på meg. Ordet "monopol" i Norge er som ordet "sosialisme" i USA. Blir sikkert fengslet.

Men fra tull til alvor: jeg skal jobbe med denne ideen. Skal se om jeg får noen investorer til å bli med risikofritt

Walter White var bifil btw... spørsmålet er hvorfor du velger en Poet som nick? Jeg tipper din første sekser i Norsk fremføring.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Da er vi på samme side.

Jeg tør faen meg ikke presentere det til sosialister hva sier du
De kommer til å ta knekken på meg. Ordet "monopol" i Norge er som ordet "sosialisme" i USA. Blir sikkert fengslet.
Vis hele sitatet...
Hehe!
Du trenger ikke bekymre deg for Innovasjon Norge.
Uansett, tanken er jo genial. Dersom du får gjennomført det
vil prisene bli så latterlig lave sammenlignet med resten av
markedet her at folk kommer til å stå i kø. Dersom kvaliteten
holder samme nivå som konkurrentene vil du stjele alle kundene
dems over natta.

Det høres veldig enkelt ut når jeg skriver det sånn merker jeg, det er mye
som må på plass før dette eventuelt er på beina. Det første jeg ville funnet ut av er hvordan arbeidskontrakter med arbeidere i utlandet som jobber for norske bedrifter fungerer, det er mulig du ender opp med å måtte betale de mye mer enn hva de selv krever. En vei utenom dette ville vært å starte bedriften i utlandet også. Men nå tenker jeg bare høyt, jeg vet ingenting om bedrifter i utlandet, eller kontrakter med arbeidere i utlandet.
Nettopp!
Man må få tak i advokater i de ulike basene slik at man har perfekt work-around lovene i de respektive landene. Jeg har besøkt nesten alle landene med kontakter, men jeg har ikke møtt alle kontakter face-to-face.

Anywaya, man trenger å sette opp et skikkelig business-plan.

Skal si fra når jeg tar knekken på markedet i de nærmeste årene haha
Sitat av CT705 Vis innlegg
Klær?

Men jeg selger ikke klær. Jeg selger design. Det er et dokument som blir sendt over epost hahaha.

Fungere som en slags bro mellom Norge og resten av verden.

Jeg synes jo ideen er bra, spørsmålet er om dere klarer å motbevise meg det
Vis hele sitatet...
Folk benytter seg av IT-tjenester i andre land i stor skala allerede, så jeg skjønner ikke hva du har tenkt å gjøre for å klare å «ta over» dette markedet, eller å skaffe monopol, som du sier. Går ut i fra at kontaktene du snakker om allerede har jobb innenfor IT, og da skjønner ikke jeg hvorfor de skulle ha lyst til å være med på et samarbeid med deg hvor de selv sitter igjen med en mindre del av betalingen, for du har jo tenkt å tjene litt penger på dette selv også?
Såpekoker av rang
Kanskje jeg ikke tenker helt klart, men jeg kan ikke la være å stusse over et par ting.
Hvorfor skal disse utlendingene gjøre 90% billigere oppdrag enn designere og utviklere i Norge (og resten av verden)?
Det er jo HELT unødvendig fra deres side å gjøre det så jævlig billig hvis de faktisk er så dyktige som det du sitter og tror.
Jeg kan da bare gå ut i fra at de er såpass billige i sine respektive hjemland fordi markedet der er annerledes, og
en norsk tusenlapp er nok til å brøfø familien for en måned. Hvis de er like dyktige som "våre" designere, og hvis de
vet å bruke internett, så kan de jo tjene lassevis med spenn i forhold til økonomien der de kommer fra. Internett
kjenner ingen landegrenser. Og så kommer du med dine lure triks og skal utnytte dette. Disse kontaktene dine
må være rimelig blåst hvis de går med på å fortsette å jobbe for 10% av verdien på det de gjør i et marked der de kunne fått så mye, mye mer. Dersom de er så dyktige og kvalitetsbevisste som du skal ha det til, selvsagt.

Bra design koster penger. Hvis jeg skulle jobbet etter disse prisene du legger frem her, hadde det ikke vært
nok timer i døgnet til at jeg hadde overlevd.

Jeg satser på at du feiler, slik at jeg fortsatt har noe å drive med.
Sist endret av monoid; 9. februar 2012 kl. 02:39.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Folk benytter seg av IT-tjenester i andre land i stor skala allerede, så jeg skjønner ikke hva du har tenkt å gjøre for å klare å «ta over» dette markedet, eller å skaffe monopol, som du sier. Går ut i fra at kontaktene du snakker om allerede har jobb innenfor IT, og da skjønner ikke jeg hvorfor de skulle ha lyst til å være med på et samarbeid med deg hvor de selv sitter igjen med en mindre del av betalingen, for du har jo tenkt å tjene litt penger på dette selv også?
Vis hele sitatet...
Penger? Nei jeg har ikke tenkt å tjene penger for noe tull...SELVSAGT skal jeg tjene penger på dette. Men ideen er kvantitet. Jo flere kunder desto lavere priser. Stol på meg når jeg sier dette: norske penger utenfor Norge er GULL for designere og utviklere. Husk at de fleste land ligger langt etter i informasjons-teknologi (t.o.m øst-europa henger etter). Arbeidsledigheten er stor, og de fleste som jobber i design har ikke "fast jobb", de jobber når de får en oppgave og tjener på det.

Målet er ikke å tjene 20K på en jobb, man vil heller tjene mindre og ha flere kunder i slike situasjoner. Utgiftene er jo minimale. I Norge tar designere veldig høyt betalt (t.o.m times-pris), men tenk om du har kontakter som gir deg fast sum på en jobb, og du legger til noe ekstra og det fortsatt er latterlig billig for det norske markedet. Win-win.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Folk benytter seg av IT-tjenester i andre land i stor skala allerede, så jeg skjønner ikke hva du har tenkt å gjøre for å klare å «ta over» dette markedet, eller å skaffe monopol, som du sier. Går ut i fra at kontaktene du snakker om allerede har jobb innenfor IT, og da skjønner ikke jeg hvorfor de skulle ha lyst til å være med på et samarbeid med deg hvor de selv sitter igjen med en mindre del av betalingen, for du har jo tenkt å tjene litt penger på dette selv også?
Vis hele sitatet...
Det er slettes ikke alle som orker å rote seg frem til de rette kontaktene i utlandet. Poenget her er jo at han ville blitt en mellommann som leverer disse tjenestene til folk her i landet, nettopp slik at de slipper å rote seg frem til det selv.
Sist endret av Walter White; 9. februar 2012 kl. 02:38.
For meg virker det som du nettopp har oppdaget freelancer.com ( Outsourcing )

Via der har jeg også fått et "nettverk" av folk som til tider jobber for meg med par små prosjekter som jeg ikke gidder å bruke tid på. Men det jeg har sett er at det er merkbart kvalitetsforskjell på norske designere og de "billige indiske".

Men har og merket at mange norske ( yngre folk ) overpriser ekstremt sine egne tjenester opp mot det profesjonelle markedet har, selv om de ligger langt under med tanke på kvalitet.
Sitat av monoid Vis innlegg
Kanskje jeg ikke tenker helt klart, men jeg kan ikke la være å stusse over et par ting.
Hvorfor skal disse utlendingene gjøre 90% billigere oppdrag enn designere og utviklere i Norge (og resten av verden)? Det er jo HELT unødvendig fra deres side å gjøre det så jævlig billig hvis de faktisk er så dyktige som det du sitter og tror.
Jeg kan da bare gå ut i fra at de er såpass billige i sine respektive hjemland fordi markedet der er annerledes, og
en norsk tusenlapp er nok til å brøfø familien for en måned. Hvis de er like dyktige som "våre" designere, og hvis de
vet å bruke internett, så kan de jo tjene lassevis med spenn i forhold til økonomien der de kommer fra. Internett
kjenner ingen landegrenser. Og så kommer du med dine lure triks og skal utnytte dette. Disse kontaktene dine
må være rimelig blåst hvis de går med på å fortsette å jobbe for 10% av verdien på det de gjør i et marked der de kunne fått så mye, mye mer. Dersom de er så dyktige og kvalitetsbevisste som du skal ha det til, selvsagt.

Bra design koster penger. Hvis jeg skulle jobbet etter disse prisene du legger frem her, hadde det ikke vært
nok timer i døgnet til at jeg hadde overlevd.

Dette høres ut som et svadaprosjekt. Og du høres ut som en fjern drømmer.
Jeg satser på at du feiler, slik at jeg fortsatt har noe å drive med.
Vis hele sitatet...
Det er jo veldig typisk norsk å tro "våre designere er Guder" osv... nei du tar feil. Jeg har benyttet meg av mange tjenester og de gjør til og med bedre jobb. Nettopp. Norske penger er verdt mye. 2000 norske kroner er nok for en familie i en hel måned bare i øst Europa. Jeg har mange kontakter og stol på meg: jeg vet.

Greia er at disse har ikke kontakt mellom landet sitt og resten av verden. Lag et nettside på engelsk og se om det norske markedet legger merke til det. Man har rett og slett nettverket og markedsføringen av nettverket i Norge, dette åpner muligheten for dem å "ta fra det norske markedet". Ellers er man et nål i høystakk.

Hvorfor de fortsetter å jobbe for meg? De jobber jo ikke for meg. Jeg er et bro, de får tilgang gjennom meg. De får tilgang til det norske markedet gjennom meg. De jobber fritt, men de kan ta prosjekter fra meg. Norge opplever ikke økonomi-kriser og har lite arbeidsledighet. Disse menneskene er dyktige designere som har studert ved universiteter, greia er at disse landene har ikke et stort nok marked - så de ender som ofte arbeidsløs eller jobb i små skala.

Hey, du kan jobbe for meg i fremtiden om du vil? neida haha så så, ting skal gå fint

Sitat av boohaze Vis innlegg
For meg virker det som du nettopp har oppdaget freelancer.com ( Outsourcing )

Via der har jeg også fått et "nettverk" av folk som til tider jobber for meg med par små prosjekter som jeg ikke gidder å bruke tid på. Men det jeg har sett er at det er merkbart kvalitetsforskjell på norske designere og de "billige indiske".

Men har og merket at mange norske ( yngre folk ) overpriser ekstremt sine egne tjenester opp mot det profesjonelle markedet har, selv om de ligger langt under med tanke på kvalitet.
Vis hele sitatet...
Der har du forskjellen. Mine kontakter dyktige med garanti fra mitt nettverk. Mitt nettverk - låst. Her kan hvilken som helst idiot lage profil og selge svada.

Dessuten sikter jeg DIREKTE mot det norske markedet.
Så du vil tilby en god tjeneste billig, for å komme inn i markedet? Og så, når (om) du får annerkjennelse og godt rykte, så vil tiden din bli verdt pengene de store gutta faktisk er villige til å betale. På dette tidspunktet er du vel omtrent likestilt med alle andre store etablerte designbyråer.

Om du ikke skal bli et run of the mill designbyrå og gå igjennom omtrent den samme prosessen som alle andre, så er jo de eneste kriteriene a) har du virkelig så magisk mye bedre kontaktnettverk enn alle andre i designbransjen? b) klarer du å overbevise potensielle kunder om at du klarer levere?

Klarer du å få alt det til å funke, så såklart kan du tjene penger.. Det forutsetter bare at du faktisk er bedre på både markedsføring av deg selv, ditt firma og det dere faktisk skal markedsføre enn alle andre i bransjen i Norge.
Sitat av ulldott Vis innlegg
Så du vil tilby en god tjeneste billig, for å komme inn i markedet? Og så, når (om) du får annerkjennelse og godt rykte, så vil tiden din bli verdt pengene de store gutta faktisk er villige til å betale. På dette tidspunktet er du vel omtrent likestilt med alle andre store etablerte designbyråer.

Om du ikke skal bli et run of the mill designbyrå og gå igjennom omtrent den samme prosessen som alle andre, så er jo de eneste kriteriene a) har du virkelig så magisk mye bedre kontaktnettverk enn alle andre i designbransjen? b) klarer du å overbevise potensielle kunder om at du klarer levere?

Klarer du å få alt det til å funke, så såklart kan du tjene penger.. Det forutsetter bare at du faktisk er bedre på både markedsføring av deg selv, ditt firma og det dere faktisk skal markedsføre enn alle andre i bransjen i Norge.
Vis hele sitatet...
Mine kontakter er jo ganske unike. Jeg har for det meste fått kontaktene ved å være i landet. Og jeg er meget sikker på at nettverket kan utvides enormt når jeg får direkte tilgang til universitetene og får takk i nyutdannede innen design med "freshe ideer".

Jeg har stor tro på mikro-markedsføring kombinert med makro-markedsføring. Men man må da sette opp god bedriftsplan og få inn en investor. Jeg er sikker på at pris og kvalitet + kvalitets-garanti vil ta knekken på markedet.

Det blir som en slags dør fra utlandet inn i det norske marked.

og jeg er den eneste med nøkkelen
Men det jeg glemte å nevne er at dette er det mange som allerede gjør, så ser ikke helt hvordan du skal revolusjonere markedet. Å bare dumpe prisene betyr ikke at kunder vil komme springende til deg.

Se på Biltema som skrudde opp prisene sine for å selge mer.
http://www.dinside.no/820649/satte-o...-doblet-salget
Sist endret av boohaze; 9. februar 2012 kl. 03:03.
Sitat av boohaze Vis innlegg
Men det jeg glemte å nevne er at dette er det mange som allerede gjør, så ser ikke helt hvordan du skal revolusjonere markedet. Å bare dumpe prisene betyr ikke at kunder vil komme springende til deg.

Se på Clas Ohlson som skrudde opp prisene sine for å selge mer.
http://www.dinside.no/820649/satte-o...-doblet-salget
Vis hele sitatet...
Hvis man bare dumper prisene selger man ingenting.
Men hvis man dumper prisene, overbevisende, og med garanti -penger tilbake hvis ufornøyd så mener jeg man kan ta over markedet.

Ikke over dagen, man trenger å etablere god markedsføring og solid-rykte.
Beklager du overbeviser meg ikke.

- Du har et nettverk på 1000 designere som bare vil jobbe via deg mot Norge : Den kjøper jeg ikke, alle jeg har jobbet med eller våre i kontakt med har alltid kjent "Ola Hansen" fra Norge.

- når du skal kutter prisene med 90% og det er utenlandske folk som gjør jobben blir det og litt ekstra arbeid som må bli gjort (oversettelser, kontakten mellom partene) å dette vil koste tid som igjen er penger.

Men er det norske markedet så stort da ? post "idee" din på webforumet.no å se hva slags respons du får, å jeg tror den blir mer knusende enn her

Men ja du kan starte selskap hvor du outsource oppdrag til en rimelig penge, å en god selger som kan hente inn kunder.
Viss du har så mange gode kontakter ser jeg igrunnen ikke vitsen med og spørre her i utgangspunktet, hør med kontaktene dine heller.

Nå skal det også sies at mange av norges største bedrifter har egne interne avdelinger som driver med den grafiske designen.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Men fra tull til alvor: jeg skal jobbe med denne ideen. Skal se om jeg får noen investorer til å bli med risikofritt
Vis hele sitatet...
Da holder du vel oss oppdatert underveis? Jeg mener, siden du allerede har innviet oss i din kløktige plan om markedsovertakelse?
Sitat av epifant Vis innlegg
Da holder du vel oss oppdatert underveis? Jeg mener, siden du allerede har innviet oss i din kløktige plan om markedsovertakelse?
Vis hele sitatet...
Absolutt. Jeg lover å holde dere oppdatert.

Nå som jeg har transformert livet mitt til en "3timers søvn per natt" rutine, har jeg stor tro på å gjennomføre mange av mine gale prosjekter.
Det blir ikke like bra. Du kan lese mye om outsourcing rundt omkring på nettet, og det er en grunn til at det aldri slo an. For det første blir skikkelige gode design til ved at designeren selv faktisk er i jevnlige møter face to face med kunden. Det krever også flytende evner i språket som skal brukes, for å kunne skjønne nyanser og symbolikken bak det som skal kommuniseres. Og til sist kreves det en felles kultur mellom designer og målgruppe. En nettside som kanskje funker som bare juling i f.eks India, trenger ikke å ha noen som helst suksess i Norge.

Ideen din er jo ikke nytenkning i det hele tatt, veldig mange bransjer har brukt outsourcing i større eller mindre grad. Og det er en grunn til at det ikke har slått an i alle fagfelt.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Ideen din er jo ikke nytenkning i det hele tatt, veldig mange bransjer har brukt outsourcing i større eller mindre grad. Og det er en grunn til at det ikke har slått an i alle fagfelt.
Vis hele sitatet...
Innenfor design og utvikling er det helt vanlig med en egen avdeling i utlandet som "tallknusere" og annet arbeid som er tidskrevende, men problemet er i alle tilfeller kommunikasjon som gjør at de krever enormt mye mer oppfølgning enn en mer selvstendig designer eller utvikler lokalt. Sum a sumarum så koster det like mye som en lokal designer eller utvikler, men de blir ikke like fort lei "kjedelig" arbeid.

Men for all del, la ingen fortelle deg hva du kan og ikke kan gjøre, det er godt mulig du sitter på en stor og god idé, men husk at idéer er det flust av, man mangler folk som klarer å gjennomføre det.
Sorry. Det her funker ikke. Eller jo, det funker litt.

En god designer i India, er ikke en god designer i Norge. Den kulturelle forskjellen om hva som er vakkert og ikke er alene såpass stor at hva en inder produserer for 5000 ikke sparer inn nok i forhold til hva et norsk designbyrå gir deg for 50 000, for eksempel.

Hvis vi går litt gjennom den eksempelsummen der. Nettside til 5000. Inderen skal ha 5000, som da blir 10% av hva en tilsvarende jobb koster i Norge f.eks. Kunden har antakeligvis ikke kompetansen til å oversette siden selv, så det må du få noen til å gjøre eller gjøre det selv. Kommunikasjonen til en indisk designer blir forvirrende som fy for en tilfeldig norsk kunde, så da blir det jo du igjen som må sitte og detaljstyre kommunikasjonen frem og tilbake mellom kunde og produsent. Hvor mye verdsetter du tiden din? Greit at inderen sitter igjen med 5000 etter ferdig prosjekt, men hvis du har brukt 10 timer på å oversette siden og formidle beskjeder, betaer og tilbakemelding frem og tilbake hva skal du få? Noe særlig mer en rema-timelønn og prisen din som er så hinsides konkurransedyktig forsvinner rett ned i dass.

Påstanden om at design er så sinnssykt dyrt i norge holder ikke mål. Man betaler for kompetanse. Dyr kompetanse. En designer tar ikke 3-årig skole, og så er ferdig designer for alltid. Det krever jo kontinuerlig vedlikehold av evne for å holde tritt med utviklingen. Det er dyr erfaring som gjør prisene ligger der de er.

Jeg jobber i et knøttlite designbyrå som ligger på landet, som gjør at vi mest har rurale små kunder. Vi er greit gode, men vi er langt fra toppen og prisene ligger deretter. Uansett, før jeg begynte der jobbet det i et halvt år en fra filippinene der via NAV, for å få norsk arbeidserfaring. Personen hadde design-utdanning fra filippinene og arbeidserfaring derfra. Det holdt jo selvsagt ikke. Den andre designeren måtte bruke ekstremt mye av sin tid på å detaljstyre hva hun gjorde. Fra A til Å i hver jobb hun fikk måtte den andre hele tiden gi beskjed om at tingene hun gjorde ikke holdt mål i forhold til norske ideer om hva god design er. Dette gjaldt samtlige prosjekter hun hadde.

Edit: Ja, dette kan funke. Monopol? Nei, det er umulig. Tilnærmet umulig. Drifte det som et lite designbyrå hvor alle designerne er freelancere i utlandet. Det kan funke.
Sist endret av Sjarlatan; 9. februar 2012 kl. 10:18.
Gratulerer, du har oppdaget outsourcing, og NEI, du klarer ikke å "ta over designmarkedet" i norge slik. Du kan bli nok en av ganske mange aktører i lavpris-segmentet (der veldig mange outsourcer til lavkostland), men det er også alt.
Kundene kan vel ganske enkelt finne fram til designere i utlandet selv? Men for all del, lykke til.
Ser at folk skal ha alt fra 10-20k for en design jobb i norge. Om jeg spør etter den samme jobben fra noen i US så får jeg den lett for 2k..
Tja, det er flere faktorer inne i det der:

1: det er verdt ganske mye å kunne slå på tråden og snakke med den du jobber med, helt uten videre
2: de som tar SÅ mye mindre betalt for den samme jobben, er rett og slett ikke de flinkeste (evt veldig uerfarne, men det gir samme problematikk). Husk at det at markedet er globalt går begge veier - og folk som er flinke og smarte vil raskt oppdage at de kan få vanvittig mye mer betalt for samme jobb hvis de går inn for det. Flinke designere i statene er noe billigere enn folk på tilsvarende nivå i norge, men ikke så veldig mye.

At folk skal ha 10-20k for en designjobb her i norge er jo omtrent som å si "hvor mye koster en bil". Hvor mye man skal ha for jobben kommer naturligvis helt an på hvor stor den er, og hvor flink/erfaren/etablert man er, som igjen gjør kunden tryggere på at de vil få et bra resultat.

Her er f.ex. et utdrag av en mail jeg fikk fra sjefen i det siste firmaet (konsulentfirma som gjør masse jobber for det offentlige) jeg lagde nettside for - absolutt ikke noe fancy greier, heller den enkleste nettsiden jeg har laget på lenge, men de måtte ha noe som så ordentlig ut, og kjapt.

Syns du har gjort en kjempejobb! Bare si fra dersom du trenger referanser – anbefaler deg med glede til andre.
Vis hele sitatet...
Du må huske på at for et firma koster det MASSE om de må sette igang prosessen på nytt, det er ikke bare kostnader til fakturaene som skal betales for selve jobben, det er f.ex. tapte inntekter ved at de kanskje blir sittende med en gammel nettside, eller at de mangler markedsmateriell, kostnader og tapte inntekter ved at en eller flere ansatte IGJEN må bruke tid (og tid er penger når disse ansatte ellers ville ha blitt leid ut for en tusenlapp eller to pr time) på å finne en ny fyr til prosjektet, sette denne nye fyren inn i jobben osv osv. Derfor er de fleste litt større firmaer glatt villig til å betale ekstra for å være 110% sikre på at de får et produkt som er 110% med en gang, og jo mer erfaren og flink den man leier inn til jobben er, jo mindre tid trenger de å bruke til å følge det opp.

Det blir omtrent som når du heller kjøper en ny og dyrere bil, i stedet for å kjøpe en eldre og mer sliten bil som visstnok skal være helt fin stand osv, men uten noen garanti i det hele tatt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er jo bare å prøve om det er noe du tror på selv. Alt er mulig i denne bransjen.

Jeg personlig tror nok det er en stor sjangse for å mislykkes.
Hvordan skal kundekontakt oppretsholdes?
Ofte er det mer enn bare en designer som skal til for at prosjekt skal bli vellykket. Hva med producers, copywrighters, developers?
Er planen at du skal sette sammen et team for de forskjellige eventuelle kundene?

Om du sikter deg inn på mindre lokale kunder, finnes det allerede mange løsninger på ferdige websider som man kan bruke, som både ser bra ut og er billig og bruke.

Det finnes jo så mange forskjellige løsninger på bruk av designere og freelancere.
Du kan jo være heldig og finne en bra designer. Men de fleste som ligger på den prisen du snakker om, er det ofte en grunn for.

Du må også tenke på at du skal skape et rykte om "dine" designere. Om 80% av dine kontakter ikke holder standarden du lover, vil jo aldri folk benytte seg av tjenesten din.

Det er jo bare å prøve om det er noe du tror på selv. Alt er mulig i denne bransjen.

Jeg personlig tror nok det er en stor sjangse for å mislykkes.
Hvordan skal kundekontakt oppretsholdes?
Ofte er det mer enn bare en designer som skal til for at prosjekt skal bli vellykket. Hva med producers, copywrighters, developers?
Er planen at du skal sette sammen et team for de forskjellige eventuelle kundene?

Om du sikter deg inn på mindre lokale kunder, finnes det allerede mange løsninger på ferdige websider som man kan bruke, som både ser bra ut og er billig og bruke.

Det finnes jo så mange forskjellige løsninger på bruk av designere og freelancere.
Du kan jo være heldig og finne en bra designer. Men de fleste som ligger på den prisen du snakker om, er det ofte en grunn for.

Du må også tenke på at du skal skape et rykte om "dine" designere. Om 80% av dine kontakter ikke holder standarden du lover, vil jo aldri folk benytte seg av tjenesten din.
Flere enn meg som trodde TS var tilbake fra politiet nå?
Innovasjon Norge vil kun bidra med støtte om forretningsplanen din er unik og ikke vil ødelegge for allerede etablerte bedrifter, så her vil du mest sannsynlig få avslag fra Innovasjon Norge, Eva senteret eller noen som helst lokalt grunder apperat.

Men det jeg har lest av deg her i tråden så virker det som du har en smart plan, at du poster ideen din på et forum er vel kanskje ikke like smart. jeg stusser på de kontaktene du har, slike nettverk har selvsagt norske mediaprodusenter tilgang til, grunnen til at de ikke produserer dette er vel nettopp pga folk stoler mer på lokale ressurser.



Men om du har spørsmål så er det bare å sende meg en melding her på forumet, jeg har erfaring fra oppstart, nedleggelse, salg og suksessfull drift av enkeltmannsforetak og AS, og nå at start kapitalen på et AS er justert ned til 30 000 så er det ingen tvil om hva du burde velge.

EDIT; Og det jeg har erfart av design og utvikling er at "større" bedrifter gjerne vil ha møter face-to-face med designeren, spesielt for å gjøre seg klarere på detaljer og lignende.
Sist endret av Maea; 6. mars 2012 kl. 23:19.
<?=getUserTitle()?>
Jeg leste tidligere, gidder ikke sitere, men der du skrev at ditt nettverk bestod av ny-utdannede/ arbeidsløse designere.
Prøver du å leke gud, siden du skal skaffe disse jobb?
De kan da for F*** skaffe seg en jobb selv!
Selv om man er utdannet grafisk-designer trenger man ikke være ansatt i ett firma som driver med grafisk-design, man kan jo være grafisk-designer på fritiden/ freelance.
Helt til man får flere kunder, starter ett eget grafisk-design firma.
For det første ser jeg ikke poenget med denne tråden, da jeg får inntrykket av at du ikke er åpen for å vurdere/ta til deg andres anbefalinger/meninger, som vel jo nettopp burde være formålet med en tråd som dette.

Dessuten, prøv ikke å fortelle oss at du har kontakt med over 1000 designere/programmerere, dette høres noe i overkant i hva en hjerne vil klare å "behandle"? Forklar hvordan du har tilgang på dette?

Uansett, du får ha lykke til. Det fortjener alle som prøver seg på nye prosjekter. :-)
Om du vil, så kan du utføre et smått omfattende prosjekt for meg for en latterlig sum. Bare å ta kontakt. Forutsetter selvsagt 100% garanti og alt det du nevner her
Tror kanskje vi skal skille mellom design og utvikling, og evt drifting av siden. Kunden har antagelig en grafisk profil fra før som de sikkert ønsker å beholde/bygge videre på. De har helt sikkert også preferanser på hvordan de vil siden skal se ut og hva den skal inneholde. Designet må lages i samarbeid med kunden. Ser for meg at det er enklest å lage designen i Norge, og heller bruke nettverket ditt til å bygge sidene.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Penger? Nei jeg har ikke tenkt å tjene penger for noe tull...SELVSAGT skal jeg tjene penger på dette. Men ideen er kvantitet. Jo flere kunder desto lavere priser. Stol på meg når jeg sier dette: norske penger utenfor Norge er GULL for designere og utviklere. Husk at de fleste land ligger langt etter i informasjons-teknologi (t.o.m øst-europa henger etter). Arbeidsledigheten er stor, og de fleste som jobber i design har ikke "fast jobb", de jobber når de får en oppgave og tjener på det.

Målet er ikke å tjene 20K på en jobb, man vil heller tjene mindre og ha flere kunder i slike situasjoner. Utgiftene er jo minimale. I Norge tar designere veldig høyt betalt (t.o.m times-pris), men tenk om du har kontakter som gir deg fast sum på en jobb, og du legger til noe ekstra og det fortsatt er latterlig billig for det norske markedet. Win-win.
Vis hele sitatet...
Det du satser på høres jo ut som designverdens Lidl. Norge er ikke alltid like glad i utenlandske produkter. Men for all del, glhf!
Jeg er skeptisk til idéen din fordi det, så vidt meg bekjent, er veldig skjelden at designprosesser fungerer som et "vanlig" kjøp (kunde legger inn bestilling, oppdragstaker lager produktet og sender det til kunde, kunde betaler for arbeidet). I stor grad er både kunde og designer nødt til å ha en jevnlig dialog om hva som fungerer og hva som ikke fungerer, hva som må legges til og hva som må bort, og lignende eksempler på noe som krever en kjapp dialog. Å formidle denne dialogen gjennom en tredjepart (deg, tolk, e.l.) vil sannsynligvis ta for mye tid for kundene dine, og vil sannsynligvis ikke gjøre at kunden ikke blir helt fornøyd med det ferdige produktet. En 100% fornøydgaranti hjelper ikke selskaper som helst skulle hatt opp en ny nettside, flyer eller plakat i går.

Sist endret av Markus; 18. mars 2012 kl. 04:08.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
sliter med å sove og fant god underholdning i denne tråden. Mest fordi jeg kjenner igjen den kjepphøye stilen før man har møtt motgang på et større prosjekt.. hvor er oppdateringen du lovet oss?