Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 11935
Jeg har vært en aktiv PC-bruker siden jeg var rundt 4, men programmering er et område jeg aldri har beveget meg lenger inn i enn å lage enkle småprogrammer i teksteditoren i DOS da jeg var liten.

Dette har jeg nå veldig lyst til å gjøre noe med, men ettersom jeg ikke aner noe om dette vil jeg spørre litt før jeg prøver å sette meg inn i noe. Jeg har ganske ambisiøse mål, men jeg er forberedt på at dette er noe som tar lang tid, og vet jeg må begynne helt fra bunnen av.

Jeg er interessert i å skrive programmer for flere plattformer, men hovedsaklig windows og windows mobile. Jeg vil også lære noe som gir meg muligheter til å være kreativ innen både innhold, interface og utseende, med færrest mulig restriksjoner for hva jeg kan gjøre (som det virker som f.eks. java har).


Takker på forhånd for alle svar (:
Du kan bruke C#, C++. Et annet alternativ kan være Pearl.

(Du kan vel egentlig bruke det meste)


Kan være lurt å kjøpe en bok til det språket du velger
Sist endret av fredrikweb; 13. mai 2008 kl. 09:25.
Perl er vel litt 70s... Python er mer up to date, og har like bra REGEXP som perl.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg tror Java vil være greit å starte med. C-språkene er ikke fullstendig platform-independent slik Java er. Java funker også til en viss grad på mobiltelefoner og du kan bygge appleter til nettsider. Veldig kjekt. MSN-klienten Mercury er forøvrig laget i Java.

Java er også greit til å lære seg programflyt og slike ting, så du senere kan "oppgradere" til C-språk.
Innledning

Begynn med Java, Utviklet av Sun Microsystems. Java kan brukes til å skrive appleter, med andre ord er appleter programmer som kjører på en nettside, i motsettning til bilder kan appleter være interaktive dette vil si at appletene kan motta informasjon fra brukeren, besvare den og presentere et dynamisk innhold. Appletter kan også være animasjoner, figurer og spill.

Et eksempel på en enkel applet som kun viser en text på en nettside:

Kode

import java.awt.Graphics;    // Importerer grafikk fra klassebibloteket
import java.awt.Font;         // Importerer Skrifttype fra klassebibloteket
import java.awt.Color;      // Importerer Farge fra klassebibloteket

public class Palindrome extends java.applet.Applet {
       Font f = new Font("TimesRoman", Font.BOLD, 36); // Definerer Skrift type, bold=fet skrift, 36= skrift størrelsen
	   
	   public void paint(Graphics screen) {
	   screen.setFont(f); // Omgjør normal skrifttype til Times New Roman
	   screen.setColor(Color.red); // Gir skriften fargen rød
	   screen.drawString("Hei på deg din dumme sei.", 5, 40); // Teksten som vises med times new roman, bold, 36 skriftstørrelse og gir den en rødfarge
	   }
}


Applikasjoner er det andre java kan brukes til, en applikasjon er et program som kjører på pc akkurat som en .exe fil.

Hvorfor velge Java som først språk?

Mine meninger om hvorfor du burde velge Java.

- Folk som kan Java er meget etterspurt på jobb markedet

- Lett og lære seg, hvis du vilp lære deg andre språk er java en fin begynnelse mtp. oppbyggingen av andre språk som f.eks C++ og C#(Sharp).

Ting du trenger for å skrive programmer i Java
[/b]

Java JDK - Kompilatoren som java bruker for å lage .class filer, slik at de kan kjøres på alle plattformer, java er platform uavhengig. JDK(Java Development Kit) kan lastes ned herfra:
http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp


Installere JDK


Det først man må gjøre for å starte med java er å gå til sun sine hjemmesider å laste ned JDK, legg snarveien til Bin-mappa i JDK i windows miljø variabel, det ligger andre snarveier i windows miljø variabel, du skiller disse snarveien med ”;” uten anførselstegn.

Ting du trenger for å skrive programmer[u]

Det neste er å velge seg et program man vil skrive kodene i, Enten et notepad basert program eller IDE(Integrated Development Envoriment)

Hvis du velger et notepad basert program ville jeg anbefalt notepad++, dette bruker jeg å er veldig fornøyd med tanke på oversikt på koden, velger du IDE så kan jeg anbefalle et program som heter eclipse, som kan lastes ned gratis fra ww.eclipse.org. En IDE er et program som lar deg skrive, feilsøk og kjøre programmet ditt i.

Velger du notepad løsningen og ikke vil lære så mye MS-DOS så burde du lage en mappe i windows rot mappa med navn Javawork, dette er for å forenkle kompilator prosessen.
Nå er du klar for å lage ditt første ”program”, Standar for alle programmeringsspråk Hello World. Du må passe på store og små bokstaver siste java er case sensitivt språk, Helloworld programmet ser slik ut:

Kode

class HelloWorld {       //Man må definere filnavnet på .java filen, dette gjør denne
         public static void main(String[] arguments) {
                System.out.println(“Hello world”); //skriver ut hva som skal stå på skjermen
}
}
Lagre denne i javawork mappen din og kall denne for HelloWorld.java(må være lik som class HelloWorld. Åpne MS-DOS og skriv inn cd CJavawork dette skifter til mappen javawork. Nå kan du kompliere .java filen din. Skriv inn Javac HelloWorld.java
Javac står for Java Complie, du skjønner sikkert hva dette betyr. Vil du kjøre "programmet" kan du skrive java HelloWorld, nå vil programmet kjøres.

Du kan også godt lese Slashdot's innlegg om nyttig tips om programmering

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=64788

Man burde ogspå kjøpe seg en bok, jeg kan anbefalle deg følgende bøker

- Lær java på 21 dager av Laura Lemay
- Java for alle av Terje Kolderup

Dette innlegget ble litt lengre enn jeg trodde, men jeg håper du fikk ett innblikk i javaprogrammering . All informasjonen min er ikke copy pastet for de som tror det, eller det er copy pastet fra ett prosjekt jeg hadde skrevet og java og historie til java, kan lastes ned her for de som vil det:

http://dump.no/files/1fe947d682de/java.doc

- Tobias.
Java spiser minne... bruk simula eller python istede, heter forøvrig cim og ipython i linux...

Python er kompilerbart som c++, blir da pyc filer,
men har langt høyere portabilitet enn c språkene.

Python er kanskje et av de mest elegante språkene som er designet til nå.
Sist endret av fxxked; 13. mai 2008 kl. 12:12.
Jeg jobber til daglig med utvikling på windows mobile og compact framework platformen. Jeg bruker C# .NET, og det er fabelaktig å jobbe med. Det gir deg en fin grunnleggende forståelse av programmering, innenfor de fleste aspekter, og er en flott byggestein om du ønsker å videreføre programmeringen din til en "komplett" platform siden.

C# er objekt orientert og har en pen og strukturert syntaks. Jeg vil anbefale deg å begynne med dette basert på at du interesserer deg for windows mobile, så kan du heller ta fatt på andre ting når du blir lei av ditt nåværende planlagte prosjekt.
tobiasmt: tusen takk for en god innføring, men jeg tror ikke java er helt det jeg er ute etter...

Tankene mine spinner hovedsaklig rundt programmer for organisering (bibliotek-style) og visning/avspilling av bilder og musikk (muligens også video, men jeg ser for meg at det er mye vanskeligere) på WinMo med touchscreen-interface, rett og slett fordi jeg har lett internett rundt uten å finne noe brukbart.
(og ja, jeg vet dette er ambisiøst som faen, jeg forventer ikke å bli ferdig i morra )

Milligan: det hørtes veldig interessant ut. Kan du anbefale noen bøker, nettsider, guider osv. som kan hjelpe?
Jeg lærte java først og synes det var veldig greit, men har jo en artikkel her som anbefaler python.

Why Python is a great language for teaching introductory programming classes
Kråketær, kall meg snål, men jeg er ikke så veldig fan av dette med "kjøp deg en bok og lær deg!" opplegget som mange driver med. Av egen erfaring (for min del.. sier ikke dette gjelder for deg), lærer jeg mye mer av å se meg ut ett prosjekt jeg har lyst til å gjennomføre, så bare ta fatt på det. Når du står fast, tar du google til hjelp, og eventuelt ett forum eller en IRC kanal.
Selv så har jeg ikke lest en eneste bok om dette, men klarer meg aldeles utmerket allikevel

Det å ha ambisiøse mål er i seg selv ikke så dumt .. så lenge du minner deg selv på at det er vanskelig det du skal gjøre, og at du kommer til å kjøre deg fast mange ganger. For å få en basic innføring i C# (om du har lyst til å prøve det), ville jeg kanskje sett meg ut ett litt lettere prosjekt i første omgang.. og heller jobbet meg oppover.

Hva med å begynne med å lage en kalkulator?

Ellers er msdn en fin side for tips og triks.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Milligan
Kråketær, kall meg snål, men jeg er ikke så veldig fan av dette med "kjøp deg en bok og lær deg!" opplegget som mange driver med. Av egen erfaring (for min del.. sier ikke dette gjelder for deg), lærer jeg mye mer av å se meg ut ett prosjekt jeg har lyst til å gjennomføre, så bare ta fatt på det. Når du står fast, tar du google til hjelp, og eventuelt ett forum eller en IRC kanal.
Selv så har jeg ikke lest en eneste bok om dette, men klarer meg aldeles utmerket allikevel
Vis hele sitatet...
Jeg lærte meg endel Javascript, php og visual basic ved en kombinasjon av tutorials på nettet og prøving og feiling, så jeg kan være enig i at det er en fin måte å komme igang på. Dog er det min erfaring (ikke at det gjelder alle, men jeg har sett flere eksempler på det) er at det kan være vanskelig å komme seg videre når man skal lære seg mer abstrakte konsepter (i motsetning til det å kode enklere og mer praktiske løsninger). Å lære seg fordeler og ulemper ved ulike datastrukturer, skjønne hvorfor en algoritme er raskere enn en annen eller vite om ulike måter å strukturere et programprosjekt på kan være vanskelig å lære seg gjennom prøving og feiling. Da kan det være greit med en bok som gir deg en litt mer omfattende og solid innføring.
Sist endret av SilverKhan; 14. mai 2008 kl. 16:36.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av fredrikweb
Du kan bruke C#, C++. Et annet alternativ kan være Pearl.

(Du kan vel egentlig bruke det meste)


Kan være lurt å kjøpe en bok til det språket du velger
Vis hele sitatet...
Det heter PERL, og C++ er hardly noe begynnerspråk. C# er helt greit- jeg pusler med det for tida. Før brukte jeg VB.Net, og før det igjen, VB6. Jeg vil ikke anbefle noen av dem. C# is the way to go.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Milligan
Kråketær, kall meg snål, men jeg er ikke så veldig fan av dette med "kjøp deg en bok og lær deg!" opplegget som mange driver med. Av egen erfaring (for min del.. sier ikke dette gjelder for deg), lærer jeg mye mer av å se meg ut ett prosjekt jeg har lyst til å gjennomføre, så bare ta fatt på det. Når du står fast, tar du google til hjelp, og eventuelt ett forum eller en IRC kanal.
Selv så har jeg ikke lest en eneste bok om dette, men klarer meg aldeles utmerket allikevel
Vis hele sitatet...
Jeg er tildels enig i det du sier. Men har du en god bok har du fordelen av å tidlig lære elementære, men viktige og grunnleggende prinsipper i god programmering. Dette er stort sett ting som går igjen i de fleste språk. Dermed er ikke en bok så viktig neste gang du skal sette deg inn i et språk, og da vil din måte fungere ypperlig.
Jeg har også gjort det på samme måte som deg. Jeg lærte meg tildels å programmere, men da jeg satt meg ned å leste en del, åpnet det seg nye veier med tanke på optimalisering og struktur.

Jeg kan også anbefale java som første programmeringsspråk, men ikke som et språk for å utvikle store applikasjoner, selv om det er fult mulig. Det er mindre sjanser for å legge til seg stygge uvaner i et språk som java enn i f.eks et scriptspråk.
Jo, er enig i det dere sier. Jeg har jo gått på skole hvor vi hadde programmering ... og selv om ikke jeg kjøpte noen av pensum bøkene, kan det jo tenkes at jeg allikevel plukket med meg en del "bok stoff".
Okei, for å klargjøre, jeg hadde ikke tenkt på de tidligere nevnte prosjektene som det første jeg skulle gjøre, det er mer de målene jeg ser for meg at jeg skal klare for å være ganske fornøyd. Er selvfølgelig klar over at jeg må lære enkle ting først, for så å bruke det jeg lærer for å gjøre mer avanserte ting.

Men det er akkurat der jeg tenker at bøker kan være nyttig - jeg har vanskelig for å se for meg at jeg automatisk vil skjønne hvordan man kombinerer lærdom fra f.eks. en kalkulator, en teksteditor og en stoppeklokke for å lage et autodetekterende, id3-lesende musikkbibliotek

I tillegg regner jeg med at å skrive for WinMo har sine særegenheter i forhold til å skrive for windows, og jeg har ikke inntrykk av at C# tutorials for windows mobile for nybegynnere er det internett flommer mest over av...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Neiheihei!
TheGEEK's Avatar
Sitat av fxxked
Java spiser minne... bruk simula eller python istede, heter forøvrig cim og ipython i linux...

Python er kompilerbart som c++, blir da pyc filer,
men har langt høyere portabilitet enn c språkene.

Python er kanskje et av de mest elegante språkene som er designet til nå.
Vis hele sitatet...
HÆ?

pyc-filer er bare python bytecode, IKKE C++ eller maskinkode, skal man kompilere python til maskinkode tror jeg du sikter til at man kan bruke bruke pyrex/cython eller lignende.

At python er elegant kan jeg derimot være enig i;P
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av fxxked
Perl er vel litt 70s... Python er mer up to date, og har like bra REGEXP som perl.
Vis hele sitatet...
Du som er linuxfreak burde jo ha fått med deg den sinnsyke poweren som ligger bak Perl.

Et eksempel:
La oss si at vi vil lage et program som printer ut innholdet i en eller flere filer.
Syntaxen for å kjøre det skal være slik: perl mittprogram.pl fil1.ext fil2.ext fil2.ext.

Programmet vårt blir da seende slik ut:

Kode

while(<>) { print; }
Done. Perl power.


Anyways. Jeg må få anbefale Java som førstespråk da det har en ganske restriktiv syntax og man derfor lærer seg god programmeringsskikk. Jeg råder deg dog til å bevege deg over til et annet språk når/hvis du skal lage GUI -- i Java er det mer trøbbel enn det er verdt.
Tenkte selv å lære meg noe C++. Forøvrig kan jeg ingenting om programmering fra før; derfor lurer jeg på om det er helt uunnværlig å lære seg et enklere språk som en start. Hvis nei, hvor finner jeg en god innføring i C++ for nybegynnere?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Syntaks
Tenkte selv å lære meg noe C++. Forøvrig kan jeg ingenting om programmering fra før; derfor lurer jeg på om det er helt uunnværlig å lære seg et enklere språk som en start. Hvis nei, hvor finner jeg en god innføring i C++ for nybegynnere?
Vis hele sitatet...
Har selv begynnt med C++, og jeg har såvidt noe erfaring med programmering. Leser en bok og følger eksempler og gjør oppgaver der. Mekker også litt på et prosjekt som i grunn er 100% meningsløst, men gir gode erfaringer og mulighet til å lage noe.

C++ kan være litt tungt som folk sier, men det er fullt mulig å begynne med det, du må bare regne med at det tar litt lengre tid. At det tar lengre tid gjør ingneting så lenge man får et bra resultat.
Har hat Java på Høyskolen i Oslo og slenger meg på nso; det er et greit førstegangsspråk men hold deg unna GUI. Etter endt kurs har jeg prøvd meg så smått på andre språk, og siden programmeringskonseptene går igjen over alt går det bare lettere og lettere for hver gang.


Disse to verkene av Kjetil Grønning vil få deg langt på vei:
http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstof...progintro.html
http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstof...o/progutv.html
Se også gjerne på fagsidene for mer oppgaver og våre obligatoriske oppgaver:
http://www.iu.hio.no/~kjetilg/Underv...001/uvplan.htm
http://www.iu.hio.no/~kjetilg/Underv...002/uvplan.htm
Sitat av Synderen
Har selv begynnt med C++, og jeg har såvidt noe erfaring med programmering. Leser en bok og følger eksempler og gjør oppgaver der. Mekker også litt på et prosjekt som i grunn er 100% meningsløst, men gir gode erfaringer og mulighet til å lage noe.

C++ kan være litt tungt som folk sier, men det er fullt mulig å begynne med det, du må bare regne med at det tar litt lengre tid. At det tar lengre tid gjør ingneting så lenge man får et bra resultat.
Vis hele sitatet...
Er bøker veien å gå, eller finnes det god dokumentasjon tilgjengelig på verdensveven? Om du mener du boka du selv bruker er å anbefale, hva heter den?
det enkleste og sette seg seg inn i er python:
her
IDE: på pythons hjemmesider
noe litt vanskeligere er(dog beregnet på nybegynnere):
her
IDE + info : Installing Visual C++ 2008 Express Editio
To make life a whole lot easier, we are going to start by installing a nice IDE for C++. As you probably know, IDE means Integrated Development Environment and is a complete kit with code-editor, compiler, linker and debugger. Currently, the best free IDE on the Windows-platform is Visual C++ 2008 Express Edition, and therefore our Windows-tutorials will be based on this IDE. If you download the 2005 Express Edition , you also need to install Microsoft Platform SDK which includes the headers and libraries you need to create Windows-applications. If you use the 2008 version or the 2005 Professional Edition, you already have the Platform SDK installed

You can download Visual Studio 2008 Express Edition [url]http://msdn2.microsoft.com/en-us/express/default.aspx[url]
There is already written a nice guide on how to install those on the Microsoft website. Just click [url]http://msdn2.microsoft.com/en-us/express/aa700755.aspx[url] and read their guide, and you’ll probably manage this on your own.

sistnevnte leser jeg på selv. og om folk kunne foreslå en IDE med det språket de er for?
Sist endret av mombog; 1. juni 2008 kl. 01:10.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Syntaks
Er bøker veien å gå, eller finnes det god dokumentasjon tilgjengelig på verdensveven? Om du mener du boka du selv bruker er å anbefale, hva heter den?
Vis hele sitatet...

Boken jeg bruker heter "Learn to program with c++" og er skrevet av John Smiley. Smiley er lærer på et universitet og under viser i flere språk. Boken begynner helt på bunnen og forklarer alt, det er også oppgaver som kan løses osv. Boken følger et semester til den første c++ klassen hannes. Boken er på engelsk og er grei å forstå.
Hvis det er C++ du har bestemt deg for anbefaler jeg å anskaffe en bok. Det finnes en del tutorials ute på nettet, men lite dokumentasjon.

Selv var dette min første bok. Vet at den har fått en del kritikk for ikke å følge ISO standarden helt slavisk, men for en nybegynner er dette detaljer som uansett ikke er vanskelig å lære i ettertid. Boken er logisk strukturert og gir en god grunnleggende gjennomføring i de viktigste tingene. Et annet pluss er selvfølgelig at den er skrevet på norsk.

En godt oppslagsverk for språket er boken "The C++ Programming Language" av Bjarne Stroustrup, skaperen av C++. Du kan i prinsippet også bruke denne som et læreverk men den er ment for viderekomende så det kan bli litt vel bratt læringskurve.

Angående IDE anbefaler jeg Visual C++ Express slik mombog skrev.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sorry for å dra opp en gammel tråd, men er på litt på programmerings fronten nå. Siden jeg skal gå IKT driftsfag snart og har planer om videre skole etter jeg er ferdig tenkte jeg det var greit å lære meg det nå, utenom skolen. Det jeg har lest meg til er at jeg burde starte med Python. Er relativt dårlig på dette, og alle stedene jeg har lest så står det at man burde begynne med python. Er vel ingen som har vært på samme stedet og har f.eks en bok å anbefale? Vil helst ha en norsk bok som jeg fysisk kan ha foran meg mens jeg jobber og heller søke på internett hvis jeg skulle trenge noe, isteden for en fil på pcen, men det er nå bare meg.
Når det gjelder kunnskapene mine så er de veldig små, men har generelt god kunnskap ellers med pc.

Forøvrig stusser jeg litt over hvordan man programmerer og med hva. Skjønner såpass at man skriver det ved hjelp av koder og slikt, men hvordan programmer bruker man? Og hva er egentlig forskjellen på alle disse programmområdene folk prater om, referer til VB, Python, C++, C#, Java osv. Bruker man også MySQL, php, CSS og den slags til programmering, eller er det til å lage websider?
Et lite eksempel. Husker en kompis av meg sendte meg et program han hadde laget. Var bare en nedteller til skolen begynte. Det er en "enkel" programmerings oppgave, eller? Men vva bruker man til å lage det utseendemessige?

Ble mye surr, er trøtt og vet ikke helt om jeg får det jeg mener formulert riktig. : P
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Milligan Vis innlegg
Kråketær, kall meg snål, men jeg er ikke så veldig fan av dette med "kjøp deg en bok og lær deg!" opplegget som mange driver med. Av egen erfaring (for min del.. sier ikke dette gjelder for deg), lærer jeg mye mer av å se meg ut ett prosjekt jeg har lyst til å gjennomføre, så bare ta fatt på det. Når du står fast, tar du google til hjelp, og eventuelt ett forum eller en IRC kanal.
Selv så har jeg ikke lest en eneste bok om dette, men klarer meg aldeles utmerket allikevel

Det å ha ambisiøse mål er i seg selv ikke så dumt .. så lenge du minner deg selv på at det er vanskelig det du skal gjøre, og at du kommer til å kjøre deg fast mange ganger. For å få en basic innføring i C# (om du har lyst til å prøve det), ville jeg kanskje sett meg ut ett litt lettere prosjekt i første omgang.. og heller jobbet meg oppover.

Hva med å begynne med å lage en kalkulator?

Ellers er msdn en fin side for tips og triks.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt enig og litt uenig. Selv jobber jeg med AS3 og da kjører jeg denne metoden: Les boken, gjør det som blir beskrevet i boken. Du lærer lite, sett, det vil variere fra person til person. Men du får en god innføring i enn-hva-det-var du skulle fordype deg i denne gangen.

Så kan du ta i fatt på et prosjekt.
Skal du lære programmering (virkelig lære det) så er C et godt valg, siden du må gjøre ting selv der, og ikke bruke haugevis med allerede ferdige funksjoner.

Men på Windows-plattformen så er C#.NET najs

Perl er vondt å lese når programmene blir store (selv om det er knall å skrive i), og Java er bare sirup

Python er også veldig fint, men skulle jeg lært meg programmering hadde jeg startet med C først.
Å si at man burde lære C først for å lære alt fra bunnen av er litt som å si at man burde utdanne seg til mekaniker for å kjøre en bil.

Alle språk har haugevis med ferdige biblioteker som kan benyttes, dette gjelder java, c, perl, python og alle andre.

Så hvorfor skal man lære et prosedyreorientert språk som C først når "hele verden" bruker objektorienterte språk til daglig?

Som tidligere nevnt av andre er Java et godt førstspråk til å lære programmering, at det er sirup i forhold til C spiller ingen rolle da du uansett har mer å tjene på å optimalisere algoritmer enn på å bytte språk. Java kjører på alle OS av betydning, du har MYE god nybegynnerdokumentasjon, syntaksen er både restriktiv nok til å tvinge deg til god programmeringsskikk og i utseende temmelig likt c*-språkene som gjør terskelen for å bytte til andre språk senere lav
Sitat av moridin Vis innlegg
Så hvorfor skal man lære et prosedyreorientert språk som C først når "hele verden" bruker objektorienterte språk til daglig?
Vis hele sitatet...
C brukes fortsatt mange steder.

En nybegynner som stiller spørsmålstegn til omtrent alt han ser av kode trenger ikke bruke objekter som gjør det mer innviklet for han/hun i starten. Denne nybegynneren bør lære seg hvordan variabler, løkker, matriser, funksjoner og andre helt elementære ting fungerer først.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Everclear Vis innlegg
C brukes fortsatt mange steder.

En nybegynner som stiller spørsmålstegn til omtrent alt han ser av kode trenger ikke bruke objekter som gjør det mer innviklet for han/hun i starten. Denne nybegynneren bør lære seg hvordan variabler, løkker, matriser, funksjoner og andre helt elementære ting fungerer først.
Vis hele sitatet...
At det blir brukt mange plasser er knapt nok et argument for at det er ein nyttig plass å begynne - det er maksimalt eit argument for at det er nyttig å ha kjennskap til / kunne om ein skal ha jobb ein plass der C blir nytta IMHO.

Og dei fleste språk lar folk oversjå objekter rimelig lenge, inkludert Java. Det er fullt ut mogeleg å skrive prosedyrisk java om du ønsker det. Skilnaden er at OO-språk gjev deg mogelegheita når du groker grunnleggande ting. Det gir ikkje reint prosedyriske språk.

Men å begynne på et språk som ikkje støtter OOP er IMHO tåpelig - OOP er mykje brukt, og ekstremt fint å kunne/forstå. Difor lønner det seg å begynne med eit språk som takler slikt, t.d. java.
Sitat av slashdot Vis innlegg
At det blir brukt mange plasser er knapt nok et argument for at det er ein nyttig plass å begynne - det er maksimalt eit argument for at det er nyttig å ha kjennskap til / kunne om ein skal ha jobb ein plass der C blir nytta IMHO.
Vis hele sitatet...
Å si at jeg har brukt det som et argument er tull, for jeg svarte på det moridin sa.

Det er ikke dumt å starte med et språk hvor du må gjøre alt selv, istedenfor å ta i bruk predefinerte funksjoner.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Og dei fleste språk lar folk oversjå objekter rimelig lenge, inkludert Java. Det er fullt ut mogeleg å skrive prosedyrisk java om du ønsker det. Skilnaden er at OO-språk gjev deg mogelegheita når du groker grunnleggande ting. Det gir ikkje reint prosedyriske språk.
Vis hele sitatet...
Når "alt" i Java er objekter, kommer du vel fort borti et eller flere skulle jeg tro.. eller?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Men å begynne på et språk som ikkje støtter OOP er IMHO tåpelig - OOP er mykje brukt, og ekstremt fint å kunne/forstå. Difor lønner det seg å begynne med eit språk som takler slikt, t.d. java
Vis hele sitatet...
Det er ekstremt fint å kunne og forstå, det er jeg helt enig i. Men for å få litt ut av OOP så skal du skrive litt, og dét er det ikke alle som gjør på 1-2-3. Dessuten, kan du alt det grunnleggende er det ikke vanskelig å gå over til et annet språk.
Sitat av Everclear Vis innlegg
Det er ikke dumt å starte med et språk hvor du må gjøre alt selv, istedenfor å ta i bruk predefinerte funksjoner.
Vis hele sitatet...
*Helt* i starten av læringskurven er det veldig motiverende å se koden din "in action" kjapt etter en forandring, og veldig demotiverende å få 916 pointer-warnings uten å skjønne opp eller ned på feilmeldingene. (Derfor er python veldig godt foretrekt i algoritmeundervisning f.eks.) Jeg skal ikke nekte på at det er greit å kjenne til hvordan alt henger sammen i minnet mtp. pekere, samtidighet og adresseringer, men det er fryktelig mye for en fersk person å bite over når det finnes så utrolig mange enklere veier som fører til det samme målet. Med mindre du vet nøyaktig hva du holder på med (som en nybegynner helt klart ikke vet) så kan ting gå veldig, veldig galt i C. Jeg kan faktisk ikke komme på noen språk hvor det kan gå så galt som i C.


Sitat av Everclear Vis innlegg
Dessuten, kan du alt det grunnleggende er det ikke vanskelig å gå over til et annet språk.
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke så vanskelig for en person som "kan programmering" - dvs. tankegangen hvor du bryter ned problemet til små deler og imiterer dynamikken ved hjelp av funksjoner og variable - å plukke opp syntaksen og de enkleste funksjonene i et nytt språk. Det er derimot en nesten like bratt læringskurve å gå fra et totalt prosedyreorientert tankesett til å lage objekter og instanser av disse.

Bottomline er at det er mange områder som flere programmeringsspråk tangerer, og da velger man det enkleste språket som får ting gjort.
Sitat av Dyret Vis innlegg
*Helt* i starten av læringskurven er det veldig motiverende å se koden din "in action" kjapt etter en forandring, og veldig demotiverende å få 916 pointer-warnings uten å skjønne opp eller ned på feilmeldingene. (Derfor er python veldig godt foretrekt i algoritmeundervisning f.eks.) Jeg skal ikke nekte på at det er greit å kjenne til hvordan alt henger sammen i minnet mtp. pekere, samtidighet og adresseringer, men det er fryktelig mye for en fersk person å bite over når det finnes så utrolig mange enklere veier som fører til det samme målet. Med mindre du vet nøyaktig hva du holder på med (som en nybegynner helt klart ikke vet) så kan ting gå veldig, veldig galt i C. Jeg kan faktisk ikke komme på noen språk hvor det kan gå så galt som i C.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Men fordelen er da at C er ikke et stort språk, og det vil si at det heller ikke er så veldig mye å lese (i motsetning til java). Dessuten, skal du lære programmering, er dette noe man bør kunne.

Sitat av Dyret Vis innlegg
Det er heller ikke så vanskelig for en person som "kan programmering" - dvs. tankegangen hvor du bryter ned problemet til små deler og imiterer dynamikken ved hjelp av funksjoner og variable - å plukke opp syntaksen og de enkleste funksjonene i et nytt språk. Det er derimot en nesten like bratt læringskurve å gå fra et totalt prosedyreorientert tankesett til å lage objekter og instanser av disse.

Bottomline er at det er mange områder som flere programmeringsspråk tangerer, og da velger man det enkleste språket som får ting gjort.
Vis hele sitatet...
Ja, du må sette hjernen i OOP-modus, men etter min mening er det noe som passer etter at det grunnleggende er på plass. Bottomline er jeg helt enig i, og da mener jeg C#.NET er perfekt for formålet.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei!

Jeg er en gutt på 19 år som har planer om å gå på NTNU fra neste sommer. I den anledning hadde jeg tenkt å lære meg litt programmering, slik at jeg stiller litt forberedt. Jeg vet at de bruker Matlab på NTNU, men når jeg søkte litt rundt her på forumet så ser jeg at folk anbefaler å lære seg både Python og Matlab. Jeg må bare si at jeg aldri har hatt noen interesse for dette, men er nå veldig lysten på å lære.

Så, til mitt spørsmål. Er det noen her inne som går/har gått på NTNU, og som kan hjelpe meg å velge riktig? Burde jeg velge en av dem, eller begge?

Takk for svar på forhånd!
Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Hei!

Jeg er en gutt på 19 år som har planer om å gå på NTNU fra neste sommer. I den anledning hadde jeg tenkt å lære meg litt programmering, slik at jeg stiller litt forberedt. Jeg vet at de bruker Matlab på NTNU, men når jeg søkte litt rundt her på forumet så ser jeg at folk anbefaler å lære seg både Python og Matlab. Jeg må bare si at jeg aldri har hatt noen interesse for dette, men er nå veldig lysten på å lære.

Så, til mitt spørsmål. Er det noen her inne som går/har gått på NTNU, og som kan hjelpe meg å velge riktig? Burde jeg velge en av dem, eller begge?

Takk for svar på forhånd!
Vis hele sitatet...
Vel, matlab er vedig bra til sitt bruk; matematikk. Om du vil regne, så lær deg matlab. Men, om du vil lære kode og programmering er python et mye bedre språk, ihvertfall til å begynne med.
Det er enkelere å gjøre avanserte regneoppgaver i matlab, du slipper å skrive linjevis med kode for regnealgoritmer da disse allerede finnes i biblioteket, men for å programmere på en funksjonell måte så er python absolut å anbefale.
▼ ... flere år senere ... ▼
Gammel tråd, og siden jeg har blitt referert hit fra readme inne på Programmering, så stiller jeg et par spørsmål her.

Jeg er 28 år, jobber heltid, har kone og barn, og vil bytte fagfelt. Jeg jobber i industrien, men gleder meg til de gangene jeg har noe å gjøre på PCen.

Jeg abonnerer allerede på TeamTreehouse.com, men det går sakte. Og jeg er redd for å velge "feil".

Hadde jeg vært ungkar og kunne flyttet på meg og sagt opp jobben for å bli heltidsstudent ville jeg ikke blunket to ganger.

Det jeg lurer på er, hvor stor sjans vil en uten noe form for IT/IKT-skole ha i et IT-jobbmarked? Jeg regner egentlig med at det eneste jeg vil ha å vise til, vil være OpenSource prosjekter eller apps/websites i en portefølje og håpe på at noen biter på?

Bootcamps er jo ikke store greiene her i Norge enda, så vidt jeg kan se. Det er programmering jeg vil lære, og har noen timer under beltet i Python, men jeg finner INGEN i Vestfold ++ som søker etter Pythonutviklere.
Derfor lurer jeg på om jeg skal ta steget videre, og lære meg Java. Er det lurt? Som det er nevnt over, så vil jeg lære meg god programmeringsskikk. Om det så betyr 100 linjer mer i Java enn noe annet. Det er back-end programmering jeg vil lære meg. Jeg liker å løse problemer, og er ingen designer, med tanke på nettsider osv.

Lære Java gjennom Treehouse, så godt det går. Lage noen dubbeditter og engasjere meg i OpenSource prosjekter, noe Github. Og søke på utviklerjobber mens jeg fortsetter å lære? Er det min "Path"?
Eller har noen andre her noen flotte forslag?

Takk på forhånd!
Uten utdanning i programmering er korteste vei til IT-jobb antagelig noe innenfor drift — dvs. lære deg Linux, oppsett av servere, enkel script-programmering osv. En forutsetning er selvsagt at du syns dette er interessant.

Du kan nok godt få jobb som programmerer uten utdanning, men da må du ha noen prosjekter å vise til. Sett av tid til å lære deg grunnleggende programmering først. Sjekk ut gratis kurs på edx. Hvis du får en god karakter i dette faget kan du grunnleggende programmering: https://www.edx.org/course/introduct...mitx-6-00-1x-6

Dette er i Python, som er et bra språk å lære deg først. I en jobb vil du ofte måtte programmere i flere ulike språk. På det norske arbeidsmarkedet er det Java, C# og JavaScript som er de store språkene, så ja, det kan lønne seg å spesialisere seg i ett av disse — men bare etter at du virkelig behersker programmering. Seriøse arbeidsgivere tester deg på generelle programmeringskunnskaper, ikke et enkelt språk.

Du sier du ønsker å jobbe med backend — i veldig mange jobber gjør man begge deler, dvs. Java/C# + JavaScript. Ofte er det i dag mer programmering på klientside i JavaScript enn på backend. Vurder også å ta formell utdanning. Mange høyskoler tilbyr deltidsutdanninger, koster kanskje 5-6000 for 15 vekttall. Det teller nok også ved ansettelse, så kan godt være verd det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Robhimself, spørsmålene dine fikk meg til å tenke litt, og her er mine råd...

Du har ikke erfaring enda og planlegger ikke formell utdannelse. Da må du fokusere på alternative måter å lære på først, og så kan du ta en realitetsvurdering etter en stund og se om dette leder til noe som kan bli en karriære.

Den absolutt raskeste måten å lære på ville være om du fant deg en mentor, en som har mye erfaring (i hvilken teknologi/språk har ikke så mye å si), og som har tid til å bruke endel tid og sitte sammen med deg å jobbe - rettlede deg, påpeke forbedringspotensialer, pushe deg til å lære. Kanskje kjenner du noen som passer? Det ville kanskje ikke være så dumt å betale litt for det, sånn at både du og mentor har et intensiv til å gjennomføre.

Du bør nok ta et par online nybegynnerkurs (det finnes mange) og/eller lese noen bøker, men vær klar over at det som gjør deg til en dyktig utvikler er å kode. Skriv masse kode. Løs det samme problemet flere ganger. Begynn smått, og gå løs på større problemer etterhvert. Bli komfortabel med verktøyene du velger. Ikke la deg påvirke negativt av at det finnes så mange ting å velge mellom - viktigere å gjøre NOE enn å gjøre det som er mest riktig for en eventuell fremtidig jobb.

Du bør også ta en alvorprat med kona, og be henne om å støtte deg i drømmen din. For å lære nok programmering til å kunne leve av det vil ta tid.., tid bort fra kone og barn.

Går det raskt fremover og du er modig kan én vei inn i arbeidsmarkedet (for en uten formell utdannelse) være å bli en freelance utvikler. Bruk nettverket ditt å finn folk som trenger hjelp til å løse utfordringer som ikke er så store. Alternativt gå til en frivillig organisasjon som for eksempel Røde Kors, og spør hva du kan hjelpe dem med. Gjør det første oppdraget gratis. Andre gang kan dere bli enige om en betaling om du klarer å levere. Ikke legg skjul på at du gjør dette for å få erfaring - om forventningene er riktige blir sammarbeidet med kunden best. Men gjør dette uten å si opp jobben. Du kan eventuelt ta ut noe permisjon eller redusere stillingsprosenten din, men det krever jo at du har en god økonomi i bunn, og med kone og barn er ikke det nødvendigvis så enkelt.

Om du har mulighet kunne du også tatt kontakt med IT-selskap i nærområdet og spurt om du kunne få komme på besøk, slå av en prat med "leder for utvikling". Fortelle ham/henne om dine planer og ønsker og be om råd. Etter noen forsøk vil du helt sikkert treffe på noen som er interessert i å snakke med deg. Spør om du kan få "bli med" på et prosjekt for å se hvordan utviklere jobber, for å lære, og kanskje bidra, uten at du skal ha noe igjen for det. Om du har noen sosiale gener og tør å gjøre dette så kan det plutselig kaste deg inn på noe som kan lede til faktisk jobb. Hvem vet, det er kanskje verdt et forsøk.

Forbered deg forresten på å være mye frustrert - programmering kan være utrolig irriterende. Det er vanlig å føle at man ikke strekker til.., at alle andre er så mye flinkere og kan så mye mer. Ikke uvanlig at man får "kjeft" om man stiller spørsmål online på litt feil måte heller. Forsøk å ikke ta det personlig. Følg drømmen og det du synes er gøy.
Sist endret av tormaroe; 13. februar 2016 kl. 09:47.
Sitat av Robhimself Vis innlegg
Derfor lurer jeg på om jeg skal ta steget videre, og lære meg Java. Er det lurt? Som det er nevnt over, så vil jeg lære meg god programmeringsskikk. Om det så betyr 100 linjer mer i Java enn noe annet. Det er back-end programmering jeg vil lære meg. Jeg liker å løse problemer, og er ingen designer, med tanke på nettsider osv.
Vis hele sitatet...
Jeg har gått motsatt vei hva kompleksitet angår, lærte C++, deretter java, så Python, og steget fra python til java er ikke så stort. Du mister mye "dette er det et bibliotek for" og må implementere ting selv, men ikke noe problem om du liker problemløsning. Samt at du må plutselig tenke på hvor store verdier du skal bruke osv, men ærlig talt ikke noe vanskelig, bare litt pugging.

For å lære programmering av backend og lignende, så holder det ikke med å lære java, da må du lære deg å lage/forstå systemarkitektur, design patterns, en god del algoritmer som er vanlige å bruke, og listen fortsetter.

En del universiteter har programmeringsfagene sine på åpne sider slik at du kan få samme informasjon som en student, bare ikke eksamen og noe formelt "jeg har oppnådd". Sjekk studiehåndbøker for datastudier og søk på fagkoder på google så finner du masse. f.eks TDT4120 Algoritmer og datastrukturer ved NTNU. Finner mye annen moro og fag ved å søke rundt.