Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 16093
Det ble ikke skyhøy deltakelse på denne konkurransen i fjor, men hva med å kjøre en reprise i år? De som var med i fjor kan lage nye eller forbedrede boter om de vil, ellers kan jo forrige års boter være med i år også. I tillegg har kanskje flere tid til å være med. Jeg vet i hvert fall at det i år ser noe lysere ut for min egen sjanse for å få tid.

Om konkurransen kjøres årlig og delvis akkumulativt, så kan det jo bli litt action etterhvert.
Ukjent
Trådstarter Donor
Ønsker å kjøre reprise en gang. Men tenker jeg vil ha et spill som er litt lettere å komme i gang med. Har idemyldret litt, men tar gjerne i mot forslag. Nan fint skrive ny server og ny dokumentasjon.
Ser fordelen med å senke terskelen, men samtidig er det noen klare fordeler med å kjøre samme spill også. For eksempel at tidligere bots fortsatt kan være med. Alle de tre botene som var med i fjor kan være deltagere i en eventuell ny konkurranse selv om de som har programmert dem kanskje ikke har tid til å skrive noe nytt. Gjør man konkurransen gjentakende og forutsigbar, vil det også være større frihet for hver enkelt til å skrive en bot når det skulle passe, i stedet for at det må skje akkurat mellom juni og august. Det kan også være veldig interessant å se hvordan botene utvikler seg mellom konkurransene til å bli bedre og mer avanserte.

Kanskje terskelen kan senkes en del ved å skrive en enda enklere og mer lettfattelig eksempelbot?

Bare noen tanker, men det er selvsagt opp til deg.
Ukjent
Trådstarter Donor
Jeg tror den største terskelen er at programmet krever at du må gjøre veldig mye før du kommer i gang - tenker derfor det er greit med et form for spill hvor du kun trenger å styre 1 ting - i stede for mange. Jeg syntes f.eks. at bomberman-oppgaven fra TG14 var en veldig god oppgave.

Akkurat nå leker jeg litt med tanken på en multiplayer-versjon av galaxy, med 4 player. Hvor man kan balansere ting som unngå å kræsje, skyte astroider og jakte på motstandere. Litt usikker på om jeg ønsker å gå for poeng eller last man standing.

Ser fordelene med gjentakende konkuranse - men føler kanskje oppgaven hadde for høy terskel i deg selv. Så kan heller skrive en ny konkuranse, og så lage en eksempelbot som faktisk kan spille spillet ordentlig, ikke bare gjøre tilfeldige trekk.
For å gi deg et datapunkt, så kan jeg jo nevne at jeg, som i utgangspunktet var entusiastisk til oppgaven, ikke fikk tid/prioriterte andre ting i fjor sommer. Hadde det vært en løpende konkurranse, med simuleringer en gang i blant, ville jeg garantert ha prøvd meg på en AI selv.
Tja.. Er det så mye man trenger å gjøre? Om man flytter flere eller bare en unit ser jeg ikke at øker terskelen noe særlig, men man får til gjengjeld mange flere strategiske dimensjoner å utforske dersom man har flere units. Å kodemessig forenkle eksempelboten og utvide den til å veldig enkelt oppsøke food cells burde senke terskelen ytterligere og gi et lite dytt i riktig retning. Større strategisk spillerom gir også større sannsynlighet for stadige forbedringer i en løpende konkurranse. Jeg tror en løpende konkurranse med bomberman raskt hadde stagnert.

Ser for øvrig ikke problemet med å gjøre begge deler heller, for den saks skyld. Kunne jo hatt flere løpende konkurranser, med simuleringer for eksempel hvert kvartal.
Ukjent
Trådstarter Donor
Ser argumentyene deres, men serveren jeg skrev er jeg ikke helt fornøyd med - så måtte blitt en omskriving for å få opp ytselsen og stabiliteten på den. Så på mange måter blir det mye arbeid for min egen del uansett. Og et av de store problemene med denne oppgaven var at den krevde ganske intensive kalkuleringer mellom rundene på serversiden - noe som stjeler mye ressurser fra klientene; så det er på mange måter viktig å optimalisere serveren mer om jeg ønsker å kjøre den samme oppgaven i fremtiden.

Men synes ideen om å holde ting gjevnlig kan være morsomt. så får man heller bytte oppgave når ting stagnerer eller interessen forsvinner.