Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1585
Hei kjære med-Freaks!

Jeg har kommet opp med en idé til et datasystem for barnehager som jeg synes er for god til å legge bort.

Problemet er at jeg ikke kan noen ting om programmering. Jeg har en fyr som har jobbet som systemutvikler og som kan mye om databaser og lignende.

Det jeg mangler er en som kan ”bære” prosjektet, da han jeg kjenner ikke har gjennomført et prosjekt fra A til Å før.


Det andre ”lille” problemet er at jeg ikke har penger til å betale noen ennå. Tenker derfor at den som blir med blir en slags partner, og at vi deler overskuddet likt.

Hvor finner jeg noen som er villige til å bli med på noe sånt?
Jeg synes først du må legge ut en prosjektplan. Hva er din oppgave, og hvilke oppgaver vil utvikleren sitte med? Er det behov for flere ressurser, slik som designere?
Listefyll
Trådstarter
Jeg lurer på hvor jeg finner folk som kan gjøre det.

Prosjektet er i startfasen. Det eneste som finnes er noen skisser og stikkordsark.

Min oppgave blir å skaffe og sette sammen hardware samt å selge produktet.
o shit waddup
jeg prøver ikke å være negativ eller noe her altså, men sorry...
Det er forskjell på å være "the idea guy" og å ikke være en utvikler. Han sier jo at han har tenkt å selge det. Det hjelper fint lite å ha et kjempebra produkt hvis ingen selger det.
Listefyll
Trådstarter
ulldott:
Jeg håper og tror du tar feil Jeg jobber i barnehage og vet godt hva vi trenger, i tillegg til at jeg har en del kontakter innen bransjen.
o shit waddup
Jeg håper såklart jeg har feil selv, men det er så alt for mange som trenger en som kan "bære" prosjektet sitt. Prøver hverken å rakke ned på deg eller noen andre her, det er jo for all del fullt mulig at du har en glitrende idé, det er bare det at det er så mange idéer og for få utviklere

Må ærlig innrømme jeg glatt leste over den delen ang. barnehager. Mulig du er inne på noe, men pass deg for alle de potensielle fallgruvene. Nøkkelordene er vel datalagring og barn. Lykke til
http://www.vworker.com/ kan du skaffe deg en freelance programmerer. Hvis du er redd for at ideen din skal lekkes kan du alltid legge med en NDA i avtalevilkårene.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Det er forskjell på å være "the idea guy" og å ikke være en utvikler. Han sier jo at han har tenkt å selge det. Det hjelper fint lite å ha et kjempebra produkt hvis ingen selger det.
Vis hele sitatet...
Han har en idé han ikke kan utvikle selv, samt ingen penger til prosjektet. Hva ville du kalle det? Synes nå det er et klassisk eksempel på the idea guy jeg.
Listefyll
Trådstarter
ulldott: Jeg tolket ikke det du skrev som at du prøvde å rakke ned på meg. Det er godt mulig jeg er "the idea guy"
Datalagring og barn er forøvrig skumle saker og noe vi måtte tatt hensyn til.

kriss: Takk! skal sjekke ut den siden.
Du må nesten spesifisere litt mer, hvis noen skal kunne peke deg i riktig retning.
Er det snakk om en nettside med database?
Applikasjon? Plattform? Etc.
Listefyll
Trådstarter
Plattform blir vel det mest riktige å kalle det
Jeg tror det ville være mye lettere for deg å tiltrekke deg dyktige samarbeidspartnere, samt økonomisk backing, dersom du har litt mer å gå etter enn bare et par skisser og stikkord. Undersøk markedet, sett deg inn i nøyaktig hva du har behov for, og lag en forretningsplan. Innovasjon Norge eller en lokal etablerervirksomhet vil kunne hjelpe deg med dette.
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Plattform blir vel det mest riktige å kalle det
Vis hele sitatet...
Litt dårlig forklart fra min side. I utviklerverden tenker man på plattform som Windows,Linux,Mac etc. Hvis tilfellet er at det skal være en standalone applikasjon.
Det er en del du må finne ut av FØR du begynner å lete etter utviklere.

Hva slags system er dette (Web, desktop)? Hvilke enheter skal systemet kunne kjøre på (PC, telefoner, tablets)? For å finne ut av dette er man nødt til å gjøre research. HVA har potensielle kunder tilgjengelig, det er f.eks. lite hensiktsmessig å utvikle en desktop-applikasjon for OS X hvis de fleste barnehager har Windows. Det er lite hensiktsmessig å utvikle ett webbasert system hvis mange barnehager ikke har tilgang/begrenset tilgang til internett.

Det kan forøvrig også være en ide å komme i kontakt med f.eks. en barnehagekjede både for å få svar på praktiske spørsmål, men også for å skaffe kunder på forhånd slik at man har økonomisk sikkerhet.

Det er MYE som bør være avklart før man begynner å tenke på selve utviklingen.
Sist endret av danielsk; 13. mars 2012 kl. 21:28.
Listefyll
Trådstarter
Jeg skjønner at jeg burde jobbet mer med dette før jeg startet tråden.

Uansett, takk for konstruktive tilbakemeldinger!

danielsk: Planen er å levere HW også
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
danielsk: Planen er å levere HW også
Vis hele sitatet...
Som for eksempel du lager et program som kjører på toppen av en eller annen linux-distro, installerer dette på x-antall maskiner og selger disse maskinene.

I såfall bør du nokk ha planene og kapitalen i orden ja.
Det høres ut som du trenger starthjelp fra et annet sted enn dette forumet. Noen kommuner har f.eks avdelinger med fokus på gründervirksomhet / næringsutvikling som kan hjelpe deg med rådgivning. Dette forumet kan skaffe deg utviklere, men du trenger en større plan før du vet hva slags utvikler (og til og med hvor mange) du trenger.

Derek Sivers, en stor IT-gründer har forresten skrevet det mest geniale blogginnlegget om ideer vs implementasjon jeg har sett.