Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 8116
Hey, jeg har fått ett forelegg ifra politet på 10000,- kr eller 20 dager fengsel for 0,5 g hasj.

Er dette unormalt mye kan jeg klage på dette ?

Takk
Er vel ikke første gangen, eller..?
Det er det som er helt sinnsykt, jeg har aldri blitt stoppet av politiet før !! Aldri blitt tatt for noe eller noe som helst liksom !!! Nå svarer jeg helt ærlig og! Ellers ville jeg aldri startet en tråd her... Dette er førstegangen jeg har blitt tatt for noe å fått bot for noe som helst.. jeg har ikke noe på rullebladet mitt eller noe
http://www.dagbladet.no/2011/07/13/n...lata/17290533/

http://freak.no/forum/showthread.php?t=212338

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Du nekter å godta boten pga størrelsen på den, og kontakter advokat om nødvendig. Tingretten har jo slått fast at denne praksisen er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Du kan alltids klage. Bruk det økonomiske argumentet dersom du har dårlig økonomi. Vær obs på at dersom dette i utgangspunktet var et forenklet forelegg, kan du ende med å få det på rullebladet hvis du klager.
Som sagt over ser det ut til at du kan klage og vinne.
Sitat av s.p.l.i.f Vis innlegg
Det er det som er helt sinnsykt, jeg har aldri blitt stoppet av politiet før !! Aldri blitt tatt for noe eller noe som helst liksom !!! Nå svarer jeg helt ærlig og! Ellers ville jeg aldri startet en tråd her... Dette er førstegangen jeg har blitt tatt for noe å fått bot for noe som helst.. jeg har ikke noe på rullebladet mitt eller noe
Vis hele sitatet...
Beklager da burde du ikke vedta boten.
Hva vill det si et forenklet forelegg ?

Jeg var påvirket av alkohol når dette skjedde, jeg husker delvis ikke hva jeg sa eller forklarte til politiet. Men jeg har tydligvis innrømmet straffeskyld eller vedtattt straffeskyld på stedet å signert dokumentet ...

Dette er så fjernt for meg for episoden skjedde så fort, jeg var full, jeg husker ikke helt hva jeg sa eller hva poilitimannen sa ...

Jeg husker jeg tenkte at jeg ikke ville havne på fylle aresten eller bli tatt inn for pissings eller noe.. samtidig husker jeg at jeg følte meg presset til å avgi forklaring å at det "lureste" var å vedta straffeskyld på stedet ifølge politiet..
Sitat av s.p.l.i.f Vis innlegg
Hva vill det si et forenklet forelegg ?

Jeg var påvirket av alkohol når dette skjedde, jeg husker delvis ikke hva jeg sa eller forklarte til politiet. Men jeg har tydligvis innrømmet straffeskyld eller vedtattt straffeskyld på stedet å signert dokumentet ...

Dette er så fjernt for meg for episoden skjedde så fort, jeg var full, jeg husker ikke helt hva jeg sa eller hva poilitimannen sa ...

Jeg husker jeg tenkte at jeg ikke ville havne på fylle aresten eller bli tatt inn for pissings eller noe.. samtidig husker jeg at jeg følte meg presset til å avgi forklaring å at det "lureste" var å vedta straffeskyld på stedet ifølge politiet..
Vis hele sitatet...
Kan du ikke forklare hele hendelseforløpet?
Sitat av s.p.l.i.f Vis innlegg
Hva vill det si et forenklet forelegg ?

Jeg var påvirket av alkohol når dette skjedde, jeg husker delvis ikke hva jeg sa eller forklarte til politiet. Men jeg har tydligvis innrømmet straffeskyld eller vedtattt straffeskyld på stedet å signert dokumentet ...

Dette er så fjernt for meg for episoden skjedde så fort, jeg var full, jeg husker ikke helt hva jeg sa eller hva poilitimannen sa ...

Jeg husker jeg tenkte at jeg ikke ville havne på fylle aresten eller bli tatt inn for pissings eller noe.. samtidig husker jeg at jeg følte meg presset til å avgi forklaring å at det "lureste" var å vedta straffeskyld på stedet ifølge politiet..
Vis hele sitatet...
Har politiet egentlig lov til å kreve at noen erkjenner straffeskyld mens de er rusa?
takk for respensen gutta nå ble jeg glad fikk ett håp her !

Med andre ord jeg skal krysse av for at jeg ikke vedtar bota ikke straffe skyldig ? Er det , det lureste ?

En annen ting, jeg tror jeg fortalte politiet at jeg jobbet med barn å unge, barnehage ...

Hva vill dette si for jobben min, denne saken ? Vis det skulle gå til helvete å jeg må betale ?

LA MEG BEMERKE AT JEG ALDRI PÅ NOE TIDSPUNKT KUNNE VÆRT PÅVIRKET AV RUS PÅ JOBBEN MIN!
Jeg setter pris på jobben jeg har å er der for kidsa, selvom jeg røyker innimellom på min fritid betyr faen ikke det at jeg gir dårlige verdier til barna !

Jeg begynte å jobbe med kids fordi jeg selv har en negativ oppvekst som ikke var særlig stabil! '

Takk for alt folkens!
Barnehager og skoler krever kun vandel for overgrep. Vold, narko ++ går helt fint
Sitat av s.p.l.i.f Vis innlegg
takk for respensen gutta nå ble jeg glad fikk ett håp her !

Med andre ord jeg skal krysse av for at jeg ikke vedtar bota ikke straffe skyldig ? Er det , det lureste ?

En annen ting, jeg tror jeg fortalte politiet at jeg jobbet med barn å unge, barnehage ...

Hva vill dette si for jobben min, denne saken ? Vis det skulle gå til helvete å jeg må betale ?

LA MEG BEMERKE AT JEG ALDRI PÅ NOE TIDSPUNKT KUNNE VÆRT PÅVIRKET AV RUS PÅ JOBBEN MIN!
Jeg setter pris på jobben jeg har å er der for kidsa, selvom jeg røyker innimellom på min fritid betyr faen ikke det at jeg gir dårlige verdier til barna !

Jeg begynte å jobbe med kids fordi jeg selv har en negativ oppvekst som ikke var særlig stabil! '

Takk for alt folkens!
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke godtar boten, så vil du bli anmeldt og saken vil gå sin gang i retten. Hvis du har troa på deg selv så kjør på.

Husk det kan gå begge veier, plutselig sitter du igjen med saksomkostninger og bot.

Til info: Forenklet forelegg brukes kun i trafikk og tollsaker.
Sitat av moret Vis innlegg
Barnehager og skoler krever kun vandel for overgrep. Vold, narko ++ går helt fint
Vis hele sitatet...
Tuller du meg meg moret?? Vold og narko er selvfølgelig ikke bra å ha på en vandel når man skal begynne å jobbe med barn. Du kan ikke spesifisere vandelen noe spesielt heller, når politiet skriver den..
En underskrift av en rusa person er vel ikke mye verdt i retten?

når skal folk som driver med slike ulovligheter slutte å gjøre alt politiet sier? dere trenger bare å holde kjeft, så går det som regel bra.. med mindre du står med bønna i kjeften mens du snakker med politiet that is :P
Jeg kom med tog til Oslo s, jeg ble stoppet på jernbanetorget av politiet. Der stod det over 10 politimenn med metaldetektorer å stoppet alle. Beltespenna mi peip og jeg ble ransjekka. Jeg hadde en sekk på meg, der lå det 0,5 g hasj. Vidre som skjedde var at jeg forklarte meg hvorfor jeg hadde dette på meg tror jeg, så plutselig pratet vi om hvor jeg hadde fått det ifra, så over til om jeg røyket daglig osv osv.

Når han spurte hva jeg jobbet med, tenkte ikke hjernen min å jeg var ærlig å fortalte at jeg jobbet i barnehage...
Da merket jeg at han reagerte sterkt på det, han ble alvorlig å han pratet strengt til meg...

Når jeg stod å så på hva han noterte av min forklaring klarte jeg ikke tyde skriften helt fordi det var mørkt, etter kl 23 på kvelden.

Jeg ble forklart at det lureste var å vedta straffeskyld på stedet så saken kunne bli ferdig med en bot eller noe... så måte jeg signere...

Det var vell det som skjedde å idag en bot på 10000 ,- kr

Hva ville dere gjort vis dere var meg ?? Burde jeg gå får heder å ære å ikke vedta botens størelse, eller jeg er ikke skyldig for så gi en forklaring på baksiden av arket ??
Du er 100% sikker på at det bare var 0,5g med hasj og ikke noe mer? Kniver/knokejern evt andre rusmidler?
Sitat av s.p.l.i.f Vis innlegg
Jeg kom med tog til Oslo s, jeg ble stoppet på jernbanetorget av politiet. Der stod det over 10 politimenn med metaldetektorer å stoppet alle. Beltespenna mi peip og jeg ble ransjekka. Jeg hadde en sekk på meg, der lå det 0,5 g hasj. Vidre som skjedde var at jeg forklarte meg hvorfor jeg hadde dette på meg tror jeg, så plutselig pratet vi om hvor jeg hadde fått det ifra, så over til om jeg røyket daglig osv osv.

Når han spurte hva jeg jobbet med, tenkte ikke hjernen min å jeg var ærlig å fortalte at jeg jobbet i barnehage...
Da merket jeg at han reagerte sterkt på det, han ble alvorlig å han pratet strengt til meg...

Når jeg stod å så på hva han noterte av min forklaring klarte jeg ikke tyde skriften helt fordi det var mørkt, etter kl 23 på kvelden.

Jeg ble forklart at det lureste var å vedta straffeskyld på stedet så saken kunne bli ferdig med en bot eller noe... så måte jeg signere...

Det var vell det som skjedde å idag en bot på 10000 ,- kr

Hva ville dere gjort vis dere var meg ?? Burde jeg gå får heder å ære å ikke vedta botens størelse, eller jeg er ikke skyldig for så gi en forklaring på baksiden av arket ??
Vis hele sitatet...
Ja, ser liksom egentlig ikke noe er veldig sjokkerende her. De sa jo kun at det er lurt å vedta straffeskyld for å bli ferdig med saken.

Men du kan jo prøve å ringe politiet og diskutere størrelsen på boten?

Jeg personlig hadde nok vedtatt boten og fått saken ut av verden.
Sett dere i mine sko nå, burde jeg bare 1 Jeg er ikke skyldig, 2 jeg godtar ikke botens størelse ? Er vell de eneste valgene jeg har her...

Men vis jeg krysser av for ikke skyldig å gir min forklaring på baksiden av arket og forklarer at jeg var meget påvirket av alkohol, vill det holde ??

Det vill jo bli mine ord mot politiest ord, de tok ikke noen form for pissings eller blåsing, så det er ingen beviser som sier at jeg var full / ikke var full !
Sitat av s.p.l.i.f Vis innlegg
Sett dere i mine sko nå, burde jeg bare 1 Jeg er ikke skyldig, 2 jeg godtar ikke botens størelse ? Er vell de eneste valgene jeg har her...

Men vis jeg krysser av for ikke skyldig å gir min forklaring på baksiden av arket og forklarer at jeg var meget påvirket av alkohol, vill det holde ??

Det vill jo bli mine ord mot politiest ord, de tok ikke noen form for pissings eller blåsing, så det er ingen beviser som sier at jeg var full / ikke var full !
Vis hele sitatet...
Jeg tror signaturen din ikke er gyldig når du signerte beruset, og de evt måtte satt deg på glattcella for å få deg edru før du skulle skrevet under. Men på en annen side kan de kanskje anse deg som ikke beruset nok til å ikke ta ansvar for dine handlinger.

Bare en tanke..
Jeg kan med 100 % ÆRLIGHET si til dere at det var en liten klump hasj, i forelegget mitt står det ca 0,5 g hasj !

De fant overhode ikke noe annet å jeg hadde overhode ingen form for våpen eller annet rus på meg.

Kun 0,5 g hasj, 2 urge brus flasker å smågodt jeg skulle ha for kvelden ...
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg personlig hadde nok vedtatt boten og fått saken ut av verden.
Vis hele sitatet...
Jeg personlig hadde aldri vedtatt en bot i en størrelsesorden som tingretten tre ganger har slått fast er ulovlig.

Sitat av s.p.l.i.f Vis innlegg
Sett dere i mine sko nå, burde jeg bare 1 Jeg er ikke skyldig, 2 jeg godtar ikke botens størelse ? Er vell de eneste valgene jeg har her...
Vis hele sitatet...
Du er skyldig. De fant hasj på deg og det kan du ikke nekte for. Men du bør ha veldig gode sjanser i tingretten for å få redusert botens størrelse. Men har du nok av penger er jo det enkleste å godta den ulovlig store boten.
Som jeg oppfatter det bør du enten velge at du ikke godtar botens størrelse eller at du ikke er skyldig.

Anbefaler deg å ringe en advokat (ofte gratis første timen) for å høre om de kan ta deg for dette, ettersom du var beruset mens de tok deg og du signerte. Dersom de kan det, bør du velge at du ikke godtar botens størrelse.

Dersom de ikke kan det, så krysser du av for at du ikke godtar boten og da må du huske at i retten så husker du ingenting.
Sitat av s.p.l.i.f Vis innlegg
Jeg kom med tog til Oslo s, jeg ble stoppet på jernbanetorget av politiet. Der stod det over 10 politimenn med metaldetektorer å stoppet alle. Beltespenna mi peip og jeg ble ransjekka. Jeg hadde en sekk på meg, der lå det 0,5 g hasj. Vidre som skjedde var at jeg forklarte meg hvorfor jeg hadde dette på meg tror jeg, så plutselig pratet vi om hvor jeg hadde fått det ifra, så over til om jeg røyket daglig osv osv.
Vis hele sitatet...
Må si jeg stiller meg svært spørrende til politiets praksis her.
Hva slags hjemmel har de for å utøve tilsynelatende vilkårlig
ransakelse på offentlig sted? Hva har 10 politifolk med metall-
detektorer å gjøre på Jernbanetorget? Er det terrorister de
leter etter, vil de mest sannsynlig gjøre det i sivil, og er det
narko det jaktes på, bruker de hund.

Hvis du først skal snakke med en advokat, må du for all del
forhøre deg om dette, jeg synes det høres veldig drøyt ut.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Må si jeg stiller meg svært spørrende til politiets praksis her.
Hva slags hjemmel har de for å utøve tilsynelatende vilkårlig
ransakelse på offentlig sted? Hva har 10 politifolk med metall-
detektorer å gjøre på Jernbanetorget? Er det terrorister de
leter etter, vil de mest sannsynlig gjøre det i sivil, og er det
narko det jaktes på, bruker de hund.

Hvis du først skal snakke med en advokat, må du for all del
forhøre deg om dette, jeg synes det høres veldig drøyt ut.
Vis hele sitatet...
§ 7a. Visitasjon for å avdekke våpen
Politiet kan på offentlig sted visitere person eller kjøretøy når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av eller oppbevarer våpen. Slik visitasjon kan bare foretas for å hindre straffbare handlinger som krenker noens liv, helse eller frihet, og bare
a) i situasjoner eller på steder hvor slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted, eller
b) i situasjoner eller på steder hvor det er grunn til å anta at noen planlegger eller forbereder slike straffbare handlinger.
Visitasjonen skal gjennomføres så hensynfullt og skånsomt som mulig.
Med våpen menes i denne paragrafen våpen og andre gjenstander som omfattes av våpenlovgivningen, kniv eller lignende skarpt redskap som det er forbudt å bære på offentlig sted, jf. straffeloven § 352 a, og andre farlige gjenstander som kan tas i forvaring etter politiloven § 7.
Beslutningen om visitasjon i medhold av paragrafen her treffes av politimesteren eller den han bemyndiger. Beslutningen skal nedtegnes og begrunnes skriftlig, så vidt mulig før visitasjon skjer. Beslutningen skal gjelde for et nærmere angitt tidsrom.
Vis hele sitatet...
Opp imot alle knivepisodene som har vært på Oslo S.
Politiet hadde razzia hjem til en kompis og de fant en 0,2 bønne. Bota ble på 1000 kr, så din bot hørtes litt vel streng ut!
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Opp imot alle knivepisodene som har vært på Oslo S.
Vis hele sitatet...
Ok, ser den, men man skulle tro de hadde bedt ts om å
ta av beltet for så å scanne ham påny, slik det er vanlig
i sikkerhetskontrollen på flyplasser.

At det piper i en metalldetektor indikerer jo ikke at en
person er i besittelse av et våpen. Visitasjon er heller
ikke ensbetydende med ransakelse. Jeg hadde ihvertfall
ikke godkjent det uten at de kunne forevise en såkalt
skjellig grunn til mistanke.

(Nå må jeg forøvrig høre på gammel N.W.A.: "Fuck the police".)
Fra artikkelen i Dagbladet:

-Seksjonssjef Curt A. Lier ved arrest- og påtaleseksjonen ser ikke ordningen som problematisk. Men han sier de vil vurdere å justere praksisen noe.-


Ser ikke ut til at de har vurdert det så mye foreløbig. Du kan dele opp boten om du velger betale den.
Sist endret av stagg; 23. februar 2012 kl. 22:17.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
At det piper i en metalldetektor indikerer jo ikke at en
person er i besittelse av et våpen
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke. Men det har vært X antall knivepisoder på Oslo S i det siste. Vil du heller ta sjangsen for at en random dude kommer med kniv og skal ha telefonen din, Ipaden din etc?

Synes det er veldig greit at politiet har sånne ordninger jeg.
Norskehesten
Alden's Avatar
Jeg ble kastet i fylla arresten etter at jeg fikk blackout på byn og våknet med håndjern på ryggen og en vakt fra ett utested sittende oppå meg. fikk panikk og begynte å kave meg vekk med å sparke og spytte etter vakten. som sagt fikk jeg virkelig panikk siden jeg ikke skjønte en dritt.

purken kom og hentet meg ble rolig da siden jeg følte meg trygg igjen når politet kom.
første gang jeg har noen gang vært borti politet og jeg fikk også 10.000kr i bot (12000-2000 i strafferabbat hvis jeg godtok boten) Er det normalt? jeg vet ikke strafferammer osv.

når jeg spurte politimannen som gav meg boten sa han at det var minstesatsen i bøter når man måtte overnatte i fyllearresten :P
Sist endret av Alden; 23. februar 2012 kl. 23:05.
Sitat av Alden Vis innlegg
10.000kr i bot (12000-2000 i strafferabbat hvis jeg godtok boten) Er det normalt? jeg vet ikke strafferammer osv.
Vis hele sitatet...
Jøss, 12 000 i rabatt på en bot som lyder 10 000? Er ikke normalt at politiet betaler deg for å gjøre kriminelle handlinger nei!
Sist endret av NijO; 23. februar 2012 kl. 23:36.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av NijO Vis innlegg
Jøss, 12 000 i rabatt på en bot som lyder 10 000? Er ikke normalt at politiet betaler deg for å gjøre kriminelle handlinger nei!
Vis hele sitatet...
boten var på 12k fikk 2k i strafferabbat
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Selvfølgelig ikke. Men det har vært X antall knivepisoder på Oslo S i det siste. Vil du heller ta sjangsen for at en random dude kommer med kniv og skal ha telefonen din, Ipaden din etc?

Synes det er veldig greit at politiet har sånne ordninger jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det er greit at politiet tydeligvis konsekvent trosser
en avgjørelse fra tingretten. Det er et viktig prinsipp at alle skal være
like for loven, selv om det muligens er en utopisk forestilling.

Hvordan i all verden skal man kunne håndheve loven ved samtidig å bryte den?
Sist endret av PVestlandia; 24. februar 2012 kl. 03:02.
Sitat av Alden Vis innlegg
Jeg ble kastet i fylla arresten etter at jeg fikk blackout på byn og våknet med håndjern på ryggen og en vakt fra ett utested sittende oppå meg. fikk panikk og begynte å kave meg vekk med å sparke og spytte etter vakten. som sagt fikk jeg virkelig panikk siden jeg ikke skjønte en dritt.

purken kom og hentet meg ble rolig da siden jeg følte meg trygg igjen når politet kom.
første gang jeg har noen gang vært borti politet og jeg fikk også 10.000kr i bot (12000-2000 i strafferabbat hvis jeg godtok boten) Er det normalt? jeg vet ikke strafferammer osv.

når jeg spurte politimannen som gav meg boten sa han at det var minstesatsen i bøter når man måtte overnatte i fyllearresten :P
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at maxbeløpet på forenklet forelegg er 10.000 kr. Skal du få større bot må det opp i rettssystemet
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Tuller du meg meg moret?? Vold og narko er selvfølgelig ikke bra å ha på en vandel når man skal begynne å jobbe med barn. Du kan ikke spesifisere vandelen noe spesielt heller, når politiet skriver den..
Vis hele sitatet...
Det er ikke bra, men det stemmer nok det her, ja. Husker søstra mi stilte seg skeptisk til det samme når hun søkte jobb i barnehage, og mamma, som jobber som pedagogisk leder i kommunen, fortalte om denne praksisen.

Ellers burde TS ikke godta størrelsen på boten.
Sist endret av McLovin; 24. februar 2012 kl. 07:29.
Jeg ble tatt med 14g marijuana og fikk bot på samme pris som TS. Men den ble nedsatt til 6000.
Er det noen som helst mulighet for at ts kan gå til anmeldelse mot politiet da? Er vel noen som burde gjøre det en gang ettersom de gir absurde bøter, og i tillegg har de fått beskjed om at praksisen er ulovlig.
Takk for alle svar folkens setter pris på respons. Drar til friretthjelp å får råd å veiledning så skal jeg informere om hva som skjer med boten osv osv vis noen har flere innspill så kjør på. God helg
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Tuller du meg meg moret?? Vold og narko er selvfølgelig ikke bra å ha på en vandel når man skal begynne å jobbe med barn. Du kan ikke spesifisere vandelen noe spesielt heller, når politiet skriver den..
Vis hele sitatet...
Feil!
Jobbet i barnehage selv, det de skulle ha var vandel for Overgrep/barn/voldtekt.

Og hadde du sett rullebladet mitt hadde du dreiti på deg!

Dvs at de skriver ut vandel som er relatert til og jobbe med barn, ikke alt annet du har på vandel.
Sitat av Commendatore Vis innlegg
Feil!
Jobbet i barnehage selv, det de skulle ha var vandel for Overgrep/barn/voldtekt.

Og hadde du sett rullebladet mitt hadde du dreiti på deg!

Dvs at de skriver ut vandel som er relatert til og jobbe med barn, ikke alt annet du har på vandel.
Vis hele sitatet...
Ja jeg mener jeg har lest om dette. Det finnes flere typer vandels attester
"Selv om § 33 har sin største betydning i villfarelsestilfellene, kan også andre forhold være "omstændigheter" i paragrafens forstand og derfor føre til ugyldighet. Et eksempel er beruselse. Dersom den ene part ser at de annen er beruset når avtalen inngås, og han skjønner at beruselsen har betydning for avtaleinngåelsen eller for avtalens innhold, ville det som regel stride mot "redelighet eller god tro" om avtalen ble gjort gjeldende."
Hvis du godtar boten, så vil politiet bare fortsette å gi ut 10k bøter for små mengder hasj.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Har politiet egentlig lov til å kreve at noen erkjenner straffeskyld mens de er rusa?
Vis hele sitatet...
Dersom man er bevisstløs grunnet selvforskyldt rus, er ikke dette en unnskyldningsgrunn, i alle fall når det gjelder erstatningssaker og straffesaker (unntak ved psykose). Men jeg vil tro dette gjelder for de fleste rettsområder.

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Tuller du meg meg moret?? Vold og narko er selvfølgelig ikke bra å ha på en vandel når man skal begynne å jobbe med barn. Du kan ikke spesifisere vandelen noe spesielt heller, når politiet skriver den..
Vis hele sitatet...
Når du skal hente vandelsattesten din, har du med et brev fra barnehagen som du leverer inn, regner med det står noe der, for de skal kun ha utskrift av vandelen din for å sjekke sedelighetsforbrytelser.

(Har selv jobbet i barnehage)
Men har jeg noen sjangs på å vinne vis jeg skriver ikke skyldig pga min situasjon å jeg var beruset ? Eller vill politiet kjøre meg rett over å gi meg større bot eller fengsel ? Eller burde jeg bare krysse av for godtar ikke botens størrelse ?? Skal også prate med en bekjent fra kriminallomsorgen..
Hvorfor skal du krysse av for at du ikke er skyldig? Du ble tatt med 0,5g hasj på deg, og du slår garantert positivt ut på pissings. Kryss av for at du ikke godtar botens størrelse. Det er det beste du kan få ut av saken.
Mange advokater tilbyr gratis hjelp over telefon, ring en og spør hva du skal gjøre i din situasjon.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at maxbeløpet på forenklet forelegg er 10.000 kr. Skal du få større bot må det opp i rettssystemet
Vis hele sitatet...
Det høres nå veldig ut som om dette er en ordenssak, altså brudd på straffelovens kapittel 13. Da kommer ikke forenklet forelegg til anvendelse (som i all hovedsak benyttes i trafikk- og toll) - det du eventuelt får da er et forelegg - eller bot om du vil. Altså ikke et forenklet forelegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av s.p.l.i.f Vis innlegg
Men har jeg noen sjangs på å vinne vis jeg skriver ikke skyldig pga min situasjon å jeg var beruset ?
Vis hele sitatet...
Sjølvforskyldt rus og livssituasjon har lite å sei på om du er skuldig eller ikkje. Det har eventuelt noko å sei på straffeutmålinga.
Hva jeg ville gjort: Bare nekt størrelsen på boten, si også at du ikke tar straffskyld, vent på rettsak, skaff en advokat om mulig, endre forklaring i rettsaken og si at det var en sekk du skulle levere til din kompis ifra tyskland - som skulle reise den dagen du var på oslo s, du ante ingenting om hasjen på 0.5 gr, du var redd fordi det var første møte med politiet (Håper ikke du har rulleblad fra før, da dette ikke vil funke da) - du skrev under på papirer som en refleks fordi du aldri har vært i møte med politi før, du sier du ikke har råd til å betale boten, du forklarer denne historien flere ganger til deg selv og tror på det, sånn - saken er henlagt.
valar morghulis
skralle's Avatar
I ein vanleg politiattest blir dei fleste straffereaksjonar tekne med, men berre for avgrensa tid bakover.

Uttømmande politiattest er ein attest kor alle ilagde straffereaksjonar skal vere med, unnateke forenkla førelegg. I slike attestar vert det opplyst om straffereaksjonar uavhengig av kor lenge det er sidan dei vart ilagt.

I ein avgrensa politiattest er det berre reaksjonar på nærare oppgjevne lovbrot som skal med. For ein som søkjer jobb i grunnskulen, vil seksuelle overgrep mot barn vere forhold som kjem med i attesten. Oftast vil ein slik politiattest vere avgrensa uttømmande, det vil seie at særskilt oppgjevne lovbrot (til dømes seksuallovbrot) skal takast med uavhengig av kor lenge det er sidan reaksjonen vart ilagt.

https://www.politi.no/tjenester/politiattest/
Sitat av Orph Vis innlegg
Du kan alltids klage. Bruk det økonomiske argumentet dersom du har dårlig økonomi. Vær obs på at dersom dette i utgangspunktet var et forenklet forelegg, kan du ende med å få det på rullebladet hvis du klager.
Vis hele sitatet...
Man får ikke forenklet forelegg for narko i Norge, man får forelegg som havner på rullebladet.