Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1725
Det er vanlig at det står en dato på brannvarsleren for hvor lenge den kan benyttes. 8-10 år er vanlig.

Jeg har funnet flere ubrukte optiske røykdetektorer på loftet som ble produsert i 2003 og som det hadde vært leit å kaste. Spørsmålet er om jeg kan bruke disse. De har ligget pakket inn i orginalemballasje og batteriet har aldri vært tilkoblet.

Er det elektronikken innvendig som blir ødelagt etter 10 års tid, eller er denne utløpsdatoen mer basert på at den kan utsettes for fett og støv som igjen vil slite på brannvarsleren?
Sist endret av Roaccu; 28. november 2018 kl. 22:40.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Jeg har funnet flere ubrukte optiske røykdetektorer på loftet som ble produsert i 2003 og som det hadde vært leit å kaste. Spørsmålet er om jeg kan bruke disse. De har ligget pakket inn i orginalemballasje og batteriet har aldri vært tilkoblet.

Er det elektronikken innvendig som blir ødelagt etter 10 års tid, eller er denne utløpsdatoen mer basert på at den kan utsettes for fett og støv som igjen vil slite på brannvarsleren?
Vis hele sitatet...

Tenker nok at det beste i dette tilfellet vil være å skaffe seg nye. Det kan tross alt være snakk om fare for liv hvis disse eldre varslerne skulle svikte, og det ser jeg ingen grunn til å gamble med.

Nå har ikke jeg gjennomgående kunnskaper på spørsmålet du stiller, men vil anta at levetiden vil variere fra hver enkelt produsent. Det kan godt være at disse varslerne fungerer, men da kommer jo enda et spørsmål: Hvor lenge? Ikke godt å si egentlig. Hvis jeg var jeg deg, ville jeg absolutt ikke tatt noen sjanser med å ha noen gamle hengende. De er jo der for å redde liv ved en eventuell brann - og det ville jo mildt sagt ikke vært noe særlig hyggelig om det skulle skje en svikt på de mens du ligger i dyp søvn.


Fleske nye bannvarslere trenger ikke koste ikke skjorta akkurat, så det anbefaler jeg deg å kjøpe.
Sist endret av Pentiax; 28. november 2018 kl. 23:59.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har tenkt at det er den radioaktive kilden som svekkes med årene, jeg prøvde å Google, men fant ingen årsak til at den må byttes.