Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3869
Hei!

Har noen erfaringer med hvilke jobbmuligheter det finnes for folk immigrerer til Norge? Dette gjelder en person ikke kan norsk her og nå, men har null problemer med Englelsk. Personen kan flere språk fra før av og lærer allerede flere språk (inkludert Norsk) av egen interesse.

Personen har hovedinteresse innen filosofi; drømmejobben blir da relatert til dette.

Spørsmålet blir da, hva er det av jobber som tilbys til folk som har ambisjoner? Forutsatt at personen blir superflink i norsk og engelsk, hva finnes det av "bedre enn butikk"-jobber til dem som ikke snakker norsk på "borgernivå"?

Årskurs og tilsvarende er aktuelle løsninger. Å oppbygge en norsk-kompetanse som er akseptabel vil trolig ta noen år (i hvertfall for de som skal jobbe som lærere/innen pedagogikk), så spørsmålet blir om personen har muligheter for å finne en jobb som blir bedre enn butikk/restaurant.
Hmmm, Tjaaa, sist jeg sjekket gjennomsnitt lønn til filosofer lå den på 200k så der er det neppe noe særlig å hente.. Sånn jeg ser det er det læreryrke som kanskje kan appellere, men det er vel mange om beinet.

Du får ønske din bekjente lykke til, for det er alt jeg kan bidra med..
Forskere er ofte fra utlandet, så om han har riktig utdanning så er vel samfunnsforskning noe som går innenfor filosofi.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Har noen erfaringer med hvilke jobbmuligheter det finnes for folk immigrerer til Norge?
Vis hele sitatet...
Hvilket land kommer vedkommende fra og hva slags erfaring har hen?
Greit å være klar over at universitetsutdanning fra Tyskland og andre land ikke alltid godkjennes her.

Hvis vedkommende ønsker å jobbe med filosofi er vel akademia veien å gå..

Men det står at vedkommende er interessert i språk og det tenker jeg er en god styrke å bygge videre på, i mange sammenhenger vil det være nyttig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Folk som kan mange språk kan gjøre det ganske OK hos internasjonale språkskoler