Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4413
Hvordan er det å ta ritalin hvis man sliter med angst? Vet det står i pakkevedlegget at man ikke skal gjøre det, men hvor reelt er denne advarselen egentlig? Noen som har erfaringer å komme med?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Fungerer sikkert ypperlig som symptomdemper, problemet er at du blir vandt til å bruke ritalin mot angsten uten å bearbeide den noe mer. Du skjuler altså symptomet med en rus.
På samme måte som med alkoholisme eller andre misbruk vil du kanskje måtte øke doseringene for å dekke over angsten, til slutt kan du være avhengig av å bruke ritalinen så ofte som mulig.
Sist endret av Dodecha; 19. januar 2017 kl. 08:59.
Jeg vart utredet for ADHD i en periode jeg slet litt med angst, en måned senere fikk jeg min første resept. Begynte med at jeg rødmet av at folk bare ga meg litt oppmerksomhet. gikk fra en hvilepuls på 60 til 80. Fikk suicidale og mindreverdige tanker. Gikk fra at alt gikk helt greit til å tenke over flaue ting jeg gjorde for 5 år siden feks. Følte meg egentlig sosialt tilbakestående i perioden jeg tok det. Kan ramse opp flere ting, men er vel ikke nødvendig. Det er jo mine erfaringer, kan godt være at jeg er "tander" på rusmidler, men alt i alt så fraråder jeg deg det på det sterkeste!
Trådstarter
Jeg tenkte mer at ritalinen kunne øke angsten eller føre til panikkangst, siden det er sentralstimulerende. Planen var ikke å bruke det som symptomdemper. Jeg har veldig mye mer erfaringer med benzoer og opiater, det er nok ganske mye mer angstdempende og vanedannende, så det er ikke det er jeg er bekymra for.
Det kommer helt an på hva slags type angst man har for hvor bra det vil fungere. Har du sosial angst kan det fungere ypperlig, men har du panikkangst vil det mest sannsynlig utløse mer angst, og muligens panikkanfall.
Ja det kommer nok an på angsten og personen. Hvis angsten er veldig fysisk fra før, spenninger i kroppen, så kan nok det forverres. Aner ikke hva som evt skjer med for eksempel sosial angst, har ikke egentlig "tanke-angst" selv, men har forresten hørt flere si at Ritalin faktisk kan hjelpe mot det. Tror kanskje det kan slå ut begge veier?
Angsten kommer mer i bølgedaler på Ritalin alene, at man på oppturen føler seg bra , men etter en stund føler seg skikkelig frynsete.
Det er for jævlige nedturer.
Det er ikke rusen som er problemet vanligvis, det er nedturen, som Relevant sier. Ritalinnedtur er jævlig.
Ja man må passe på å få i seg neste dose. Hvis jeg tar dose 2(depot) for sent. så må jeg passe på å ikke bli et kranglete premenstruellt kvinnfolk. Krangler rett og slett om alt, haha.

Angående angst så sluttet jeg med benzo etter 2mnd på ritalin. Og da etter 13-15år fast bruk.
Og har holdt meg nå i 8mnd, kommet forbi benzo suget nå. Halleluja.
Hvis du går over 40 mg så har du en fin liten angstfull nedtur i vente. Prøv med 10 mg, eventuelt 20 mg i første omgang.