Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 10614
Så nettopp videoen på Tv2 hvor en eldre dame uprovosert slår til en kvinne med hijab.

Begynner dette å bli normalt i Norge? Jeg er helt sjokkert. Kan ikke tro at det er mulig.

Hva er deres synspunkter ?
Jeg ser hvor hun kommer fra. Utlendinger har det(ofte) mye bedre i Norge enn mange av oss som er oppvokst her og har havnet i kjedelige situasjoner i forbindelse med bolig og inntekt.

Med det sagt er jo denne oppførselen helt feil, men skulle likt å sett hva som startet det. Begynte hun bare helt tilfeldig å skrike ut mot henne?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hater Vis innlegg
Jeg ser hvor hun kommer fra. Utlendinger har det(ofte) mye bedre i Norge enn mange av oss som er oppvokst her og har havnet i kjedelige situasjoner i forbindelse med bolig og inntekt.
Vis hele sitatet...
Kva baserer du den påstanden din på?

Som Gunnar Tjomlid skriv så tek du antakeleg feil. Det er ingen skilnad i satsane, og nokon som har sosialt nettverk er uansett langt betre stilt i utgangspunktet enn nokon som ikkje har nettverk - både mtp. å forsørge seg sjølv, og midlertidig hjelp.
Sist endret av vidarlo; 29. juli 2015 kl. 22:01.
Fremmedfrykt var veldig vanlig før, og gamle mennesker er ikke vandt til utlendinger. Det må nok et generasjonsskifte til for å få forandringer.
Jeg sier ikke at det finnes unge rasister, bare at det er flere gamle som er det.
Sist endret av Xernox; 29. juli 2015 kl. 21:57.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
...og gamle mennesker er ikke vandt til utlendinger. Det må nok et generasjonsskifte til ...
Vis hele sitatet...
Husker ikke helt hvor jeg har det fra men jeg har denne replikkutvekslingen i hodet fra en YouTube-film:
"Joda, trives stort sett med å bo i Norge. Hadde vært perfekt om ikke alle gamlingene var rasister,"

Men at det der begynner å bli normalt? Det tviler jeg på. Forøvrig mener jeg mennesker fra Østen burde tilpasse seg mer til norsk kultur (nei, vi har sikkert en tråd for det, ingen debatt her), det gjelder igjen gamlingene. De ortodokse sunniene spesielt. Jeg er veldig glad for muslim-ungdommer som selv får bestemme om de vil fortsette å være muslimer eller bli ateister eller kristne og hva faen. Sharialov og påfølgende slaktemetoder er jeg ikke begeistret for. Men tråden ja;

Vet vi noe mer om denne gærne kjerringa? Jeg ser liksom bare ikke får meg at et gammelt osteoporose-subjekt tenker når hun står opp "Nei, i dag skal jeg ut og banke muslinger ass! Norge for nordmenn og sherry på gamlehjemmet!" Er hun psykisk ustabil? Jeg har ikke hørt om lignende tilfeller.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg blir trist over menneskeheten.

Ikke bare er utsagnet til den gale, rasistiske idioten faktuelt galt, det er også utrolig smålig og egoistisk.

For det første, ingen får en bolig av staten. Innvandrere får imidlertid, som nordmenn, hjelp til bosted dersom de er nødtrengende. Dette vil jeg tippe 99% av alle asylflyktninger er til å begynne med. Du kommer fra et krigsherjet land og har kanskje reist halve jorda rundt i lasterommet på en bananbåt. Da har du ikke akkurat penger til husleie på Oslo Vest. Disse menneskene lærer seg norsk, får seg jobb og begynner å tjene penger - og da får de ikke den hjelpen lenger.

Det er ingen forskjell på dette og Ola Potet som bor hjemme til han er 18 år, blir kastet ut og ikke gidder å jobbe. Han får også hjelp av staten.

For det andre: selv hvis en innvandrer "får" bolig av staten (dvs. dekket leie) - og vi ser helt bort i fra at Ola Potet får akkurat det samme - så er det ekstremt smålig og jævlig egoistisk å ikke unne ditt medmenneske dette. Dette er desperate mennesker som kommer fra krig, sult, tørke- eller jordskjelvrammede områder. De har kanskje sett familiemedlemmer bli skutt foran seg - eller fått hjemmet sitt sprengt i filler av en amerikansk kryssermissil. Eller de har blitt politisk forfulgt i hjemlandet på grunn av meningene sine og risikert henrettelse. De kommer til Norge og lærer seg nok norsk til å holde en samtale med en nordmann/kvinne på t-banen... Og så blir de skjelt ut etter noter fordi de har fått hjelp av staten Norge? Jeg mener... Hvordan går det ann å leve med et sånn menneskesyn? Har du ingen medmenneskelighet eller respekt for andre mennesker? Har du overhodet ingen empati eller generell bevissthet nok til å innse at alle kan havne i en asylsituasjon?

Oppsummert: den nordkvinnen er søppel.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg deler konklusjonen til Stormen, og det er jævlig å se slike kommentarfeltsdebatanter gå løs i det fri blant normale mennesker og uttrykke seg slik. Det jeg synes er litt begredelig i tillegg er at det tilsynelatende ikke er noen andre som tordner tilbake til denne gærningen, uten at jeg skal si at jeg med hundre prosent sikkerhet hadde reagert selv. Synes samtidig også at det er litt dumt at slike faktisk blir sensurert ansiktet på i media, selv om det helt sikkert er prinsipielt korrekt på alle måter. Var i helga vitne til en idiot som brølte til et adoptivbarn "Far din skulle ha adoptert nån andre!!", men personen fikk i alle fall et rimelig greit tilsvar.

Men hva kan vi som er noenlunde normale i hodet faktisk gjøre med det? Tja, jeg skal i alle fall forsøke å ha det i hodet å bryte inn om jeg ser noe slikt flere ganger. Slikt er IKKE akseptabelt i vårt samfunn.
Oppførselen til den eldre kvinnen i videoen er definitivt (og heldigvis) ikke
representativt verken for eldre eller yngre nordmenn.

Utrolig synd for henne som blir sjikanert og slått, jeg håper hun går til
anmeldelse, og at TV2 eller dem som gjorde opptaket leverer inn
videoen (uten sladd selvsagt) til politiet slik at dette voldelige
mennesket kan bli identifisert, og forhåpentligvis tiltalt.

Man må gjerne ha sine meninger om mennesker fra andre land. Men hvis
man skulle beskylde "dem" for å være "barbarisk" etc., bør man selvsagt avstå
fra barbarisk oppførsel selv.
Sist endret av PVestlandia; 29. juli 2015 kl. 23:24.
Hun er vel det vi her nordpå kaller "ei satans fettkjærring".

Det som er verst med dette er at hun går gå fritt blandt folk å mest sannsynlig lærer hatet sitt vidre til egne barn og barnebarn..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva baserer du den påstanden din på?

Som Gunnar Tjomlid skriv så tek du antakeleg feil. Det er ingen skilnad i satsane, og nokon som har sosialt nettverk er uansett langt betre stilt i utgangspunktet enn nokon som ikkje har nettverk - både mtp. å forsørge seg sjølv, og midlertidig hjelp.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig jeg tar feil ja. Jeg fikk ihvertfall 3500,- i etableringsstønad den gang jeg trengte det og jeg var da minst like fattig på sosiale nettverk som det flyktninger er. Det er klart at en nordmann normalt sett vil ha større kjangse for å klare seg og at man i utganspunktet burde ha sosiale nettverk når man er oppvokst i Norge men det er jo ikke alltid slik. Det virker som at hvis man er nordmann må man kjempe om det man har krav på for å overleve eller etablere seg.

Men, jeg har egentlig ingen argumenter eller kilder som kan bygge opp under det første utsagnet mitt, jeg burde skrevet at det er min personlige oppfatning. Jeg kan også innrømme at jeg slukte det bildet fra Libertinus rått da jeg så det ble delt av relativt oppegående personer.
Jeg satt også på bussen her om dagen da jeg hørte noen fæle ting en dame sa. Men dette var en dame med tydelige psykiske problemer, og folk lot henne snakke med seg selv og være i fred. Poenget mitt er at det første som slo meg var at hun ikke virket helt god, og det kan godt være at hun ikke er frisk - uten at man skal spekulere i det. Men det ville gitt saken en helt annen vinkel.

Det skjer det en del episoder hver dag på t-banen. Utifra videoen kan man ikke helt bedømme hvor lang tid dama holdt på. Men det tar litt tid før mennesker blir oppmerksom, tolker situasjonen, og tenker litt før handling. Man burde gripe inn (avhengig av situasjonen) når det blir mer alvorlig, men hun forsvant jo rett etter at hun slo.

Videre fylles artikkelen med vage påstander fra Antirasistisk senter; jeg sier ikke at de tar feil, men synes det er litt merkelig å «vise til at det har vært flere voldelige episoder i Oslo-området den siste tiden.» Poenget mitt er at jeg synes TV2 hauser opp saken. De avslutter med en unødvendig poll. Dette er søppel-klikk-journalistikk.

Og nei, det er ikke vanlig med slike episoder i Norge.
Sist endret av Chronic420; 30. juli 2015 kl. 00:59.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg blir trist over menneskeheten.

For det første, ingen får en bolig av staten. Innvandrere får imidlertid, som nordmenn, hjelp til bosted dersom de er nødtrengende. Dette vil jeg tippe 99% av alle asylflyktninger er til å begynne med. Du kommer fra et krigsherjet land og har kanskje reist halve jorda rundt i lasterommet på en bananbåt. Da har du ikke akkurat penger til husleie på Oslo Vest. Disse menneskene lærer seg norsk, får seg jobb og begynner å tjene penger - og da får de ikke den hjelpen lenger.
Oppsummert: den nordkvinnen er søppel.
Vis hele sitatet...

faktisk så får endel folk i Norge bolig av staten via uføretrygd og betalt lån(ikke leie, men faktisk lån så boligen blir deres). Hvorfor det er så mange innvandrere vet jeg ikke. men det er faktisk endel som får bolig på denne måten. dog kun basert på innvandrere jeg kjenner
Sist endret av Pure_chris; 30. juli 2015 kl. 01:17.
Helt enig i det du skriver der Chronic på alle punkter.

Og det irriterer meg å se så mange som deler den saken og kommer med kommentarer som ikke virker noe gjennomtenkt. Som feks denne på facebook: "Evil evil evil(!) woman.... Hope u burn in hell for This. Send her to Boko Haram so they can have some "fun" With someone Who finally deserve some torture... Win win situation in my eyes."

Vet at dama hadde skrevet det i sinnet og beklaget seg litt etterpå, men mente at sånne mennesker burde få straff på samme måte eller noe sånt.

Any who.
Folk bør i hvert fall tenke seg om litt før de går ut å sier noe
Damen er en psyk byoriginal, så ikke legg for mye i hva hun skriker om.
http://www.dagbladet.no/2015/07/29/n...tikk/40386031/
Sitat av ztaale Vis innlegg
Hun er vel det vi her nordpå kaller "ei satans fettkjærring".
Vis hele sitatet...
Vokste opp nordpå så jeg er godt innforstått med begrepet.
Det kan synes passende. Likevel er det jo kanskje noe med
henne som kan virke litt "psykisk relatert" - med forbehold
om at vi ikke kjenner alle detaljer rundt hendelsen.

Det som er verst med dette er at hun går gå fritt blandt folk å mest sannsynlig lærer hatet sitt vidre til egne barn og barnebarn..
Vis hele sitatet...
Det går vel gjerne en del ustabile personer rundt i offentligheten.
Disse kan ha varierende uttrykk - fra det mer fornøyelige til det
rent groteske. For meg virker rasismen i dette tilfellet lite politisk
motivert - det virker mer som raseri som tilfedigvis går ut over
et annet (og "annerledes") menneske.

Det synes ikke særlig "ideologisk" for å si det slik.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Damen er en psyk byoriginal, så ikke legg for mye i hva hun skriker om.
http://www.dagbladet.no/2015/07/29/n...tikk/40386031/
Vis hele sitatet...
Ja se der.

Kan dette være henne?

https://www.youtube.com/watch?v=lJkZM3hoaRU
Sist endret av PVestlandia; 30. juli 2015 kl. 01:43.
Som Bajjaz linker til, så er denne damen et kjent fenomen i Oslo.

Psykisk syk dame som er glad i T-banen. Og i ny og ne, når hun har sine dårligere perioder så har hun lett for å gå til angrep på andre, uavhengig av nasjonalitet eller hudfarge. I dette klippet var det en av våre nye landsmenn som fikk gjennomgå.
I sine bedre perioder, så står hun som oftest bare å snakker med seg selv i et hjørne.


Så synd et slikt klipp skal få den oppmerksomheten som det gjør, da det skaper et helt feil bilde av virkeligheten.
Og ennå mer synd at den psykisk syk person skal bli hengt ut i media på denne måten.
Det er nok en psykisk forstyrret dame som gjør det der. Utifra det klippet virket det heldigvis ikke som om det er så altfor ille.

Det som frustrerer meg mest, er at personer heller ønsker å filme en slik hendelse enn å gripe inn. Og med å "gripe inn" mener jeg ikke nødvendigvis makt, men å forsøke og prate denne damen til fornuft, selv om det kanskje ikke vil være det enkleste. Hadde folk vært litt mer aktive og blandet seg inn, kunne mest sannsynlig slaget vært unngått da hun ville måttet fokusere på andre personer i tillegg.

Jeg er enig i at klippet får feil oppmerksomhet, det blir automatisk en rasisme-sak siden damen har på seg hijab. Det er litt synd, men avisene vil jo ha lesere, så de uthever det som rasisme og på den måten blir det en "stor" sak.

Denne damen har nok vært aktiv flere steder, tror jeg har sett henne på bussen også faktisk, og da var det samme skrikingen om utlendinger generelt. Blir oppgitt over menneskeheten til tider, folk skal fokusere på at kun nordmenn som har vært så heldige å bli født i dette landet har krav på hjelp fremfor å fokusere på mennesker som en helhet og at alle har rett på samme støtte om det er nødvendig.
Jeg bruker nordmenn i denne sammenhengen fordi vi er nordmenn, jeg mener ikke at det kun er nordmenn som tenker slik. Så ingen vits i å angripe

Ikke helt ryddig innlegg, men klokken er 3 og jeg er litt trøtt..

Vis medmenneskelighet, folkens. Det er det eneste jeg ønsker Og vær så snill, grip inn om dere er vitner til noe slikt i fremtiden, ikke nødvendigvis med makt, men ord gjør mer enn man skulle tro.

God natt!
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vokste opp nordpå så jeg er godt innforstått med begrepet.
Det kan synes passende. Likevel er det jo kanskje noe med
henne som kan virke litt "psykisk relatert" - med forbehold
om at vi ikke kjenner alle detaljer rundt hendelsen.



Det går vel gjerne en del ustabile personer rundt i offentligheten.
Disse kan ha varierende uttrykk - fra det mer fornøyelige til det
rent groteske. For meg virker rasismen i dette tilfellet lite politisk
motivert - det virker mer som raseri som tilfedigvis går ut over
et annet (og "annerledes") menneske.

Det synes ikke særlig "ideologisk" for å si det slik.



Ja se der.

Kan dette være henne?

https://www.youtube.com/watch?v=lJkZM3hoaRU
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at denne videoen også er av henne;
https://m.youtube.com/watch?v=jKV0GTQOqi0
Nå skal det sies at norsk media er veldig flinke med å få frem saker der nordmenn er den store stygge ulven, mens de "stakkars" innvandrerne får full støtte og null kritikk(refererer ikke til videoen som er linket over) Men de fleste aviser er vel redd for å utale seg negativt om innvandrere, for da er man rasist, right?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
faktisk så får endel folk i Norge bolig av staten via uføretrygd og betalt lån(ikke leie, men faktisk lån så boligen blir deres). Hvorfor det er så mange innvandrere vet jeg ikke. men det er faktisk endel som får bolig på denne måten. dog kun basert på innvandrere jeg kjenner
Vis hele sitatet...
Lån er ikke lik "å bolig". Les teksten min igjen er du snill.
Sitat av Den modige Vis innlegg
Så nettopp videoen på Tv2 hvor en eldre dame uprovosert slår til en kvinne med hijab.

Begynner dette å bli normalt i Norge? Jeg er helt sjokkert. Kan ikke tro at det er mulig.

Hva er deres synspunkter ?
Vis hele sitatet...

Nei dette er nok ikke vanlig - det er nok et enkelt-tilfelle. Det den gamle dama gjør er ikke normalt - ikke i de kretser jeg ferdes allefall.

Før en går overboard i å rakke ned hennes uttalelser og handlinger så må jeg si at det for meg utifra det lille vi ser på videoen har å gjøre med en ustabil person. Kanskje en som er pillefjern, psykisk ustabil eller på andre måter mangler både folkeskikk og normale antenner og væremåte. Stemmen hennes går jo helt i fistel og det virker som om er hysterisk i ordets rette betydning [hysteria].

Det betyr likevel ikke at vi skal unnskylde den gamles handlinger, men kanskje vi kan la dette ligge og se det som et enkelt tilfelle fremfor å se på det som en negativ utvikling i samfunnet. Jeg tror virkelig bedre om oss som samfunn enn at slike holdninger er noe som utvises hos andre enn de som ikke er istand til å vurdere og begrense sine egne handlinger.

Jeg velger å tro at den gamle damen er psykisk syk eller så pillefjern at hun har mistet all evne til å begrense seg. Slik oppførsel er ikke noe en utviser offentlig om en er ved sine fulle fem.
Sist endret av frtoretang; 30. juli 2015 kl. 21:16.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Nå skal det sies at norsk media er veldig flinke med å få frem saker der nordmenn er den store stygge ulven, mens de "stakkars" innvandrerne får full støtte og null kritikk(refererer ikke til videoen som er linket over) Men de fleste aviser er vel redd for å utale seg negativt om innvandrere, for da er man rasist, right?
Vis hele sitatet...
Det oppfattes slik, ja. Dette gjelder spesielt ovenfor Dagbladet. I vårt sosialdemokratiske land må vi forstå at Bhatti har ytringsfrihet og vi må også imøtegå han når han overskrider denne, han kommer jo tross alt fra en annen kultur Utenlandske aviser er mye flinkere til å holde objektivitet og til ikke å gå så mye rundt grøten. Der Spiegel er ganske gravende. Dessverre er nyheter/reklame-ratioen 2:1 og de er særdeles tabloidistiske (er det et ord?). Ellers er The Guardian fint å lese til tross for dens politiske ståsted.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Det oppfattes slik, ja. Dette gjelder spesielt ovenfor Dagbladet. I vårt sosialdemokratiske land må vi forstå at Bhatti har ytringsfrihet og vi må også imøtegå han når han overskrider denne, han kommer jo tross alt fra en annen kultur
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med eksempler på denne påstanden.
Kvinnen har blitt identifisert som en med store psykiske problemer. Dette kvinnfolket var ikke ukjent for å utagere mot vilkårlige mennesker. Men TV 2 stilte vel ikke akkurat noe særlig kritiske spørsmål i forkant av at de viste dette klippet på tv i beste sendetid. Dersom det ikke hadde sittet en eneste mørkhudet person på t-banen da denne kjerringa var der, så hadde hun garantert begynt å "hakke løs" på noen av de andre norske passasjerene. Når det viste seg at dette var snakk om en psykisk ustabil person som er ekkel mot absolutt alle, så dette var egentlig ikke rasisme....
Ganske enig med Poppis

Et amatøraktig innslag av en stakkars dame som sliter psykisk og har gjort det i mange år. For alt dem vet kan dama være psykotisk. Å henge ut et menneske på denne måten er smålig. For folk som bor i Oslo er denne dama en kjent skikkelse på offentlige transport ettapper. Ultra etnisk norsk eller muslim med hijab, dama lirer av seg det meste uavhengig om hva, hvem eller hvor.

Om anonymitet osv, kunne i det minste også endret stemmen, da det er den man kjenner igjen.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg blir trist over menneskeheten.

Ikke bare er utsagnet til den gale, rasistiske idioten faktuelt galt, det er også utrolig smålig og egoistisk.

For det første, ingen får en bolig av staten. Innvandrere får imidlertid, som nordmenn, hjelp til bosted dersom de er nødtrengende. Dette vil jeg tippe 99% av alle asylflyktninger er til å begynne med. Du kommer fra et krigsherjet land og har kanskje reist halve jorda rundt i lasterommet på en bananbåt. Da har du ikke akkurat penger til husleie på Oslo Vest. Disse menneskene lærer seg norsk, får seg jobb og begynner å tjene penger - og da får de ikke den hjelpen lenger.

Det er ingen forskjell på dette og Ola Potet som bor hjemme til han er 18 år, blir kastet ut og ikke gidder å jobbe. Han får også hjelp av staten.



For det andre: selv hvis en innvandrer "får" bolig av staten (dvs. dekket leie) - og vi ser helt bort i fra at Ola Potet får akkurat det samme - så er det ekstremt smålig og jævlig egoistisk å ikke unne ditt medmenneske dette. Dette er desperate mennesker som kommer fra krig, sult, tørke- eller jordskjelvrammede områder. De har kanskje sett familiemedlemmer bli skutt foran seg - eller fått hjemmet sitt sprengt i filler av en amerikansk kryssermissil. Eller de har blitt politisk forfulgt i hjemlandet på grunn av meningene sine og risikert henrettelse. De kommer til Norge og lærer seg nok norsk til å holde en samtale med en nordmann/kvinne på t-banen... Og så blir de skjelt ut etter noter fordi de har fått hjelp av staten Norge? Jeg mener... Hvordan går det ann å leve med et sånn menneskesyn? Har du ingen medmenneskelighet eller respekt for andre mennesker? Har du overhodet ingen empati eller generell bevissthet nok til å innse at alle kan havne i en asylsituasjon?

Oppsummert: den nordkvinnen er søppel.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke alle asylsøkere fra ett krigsherjet land .. det der er bare tull, og de som kommer hit er de "rike" av de fattige siden de faktisk har råd til å reise !, de fattigste og sykeste kommer seg ikke hit!

Når det er over en milliard fattige i verden og hvor mange nye fattige produserer ikke de i løpet av året ? , å la noen få fattige igjen "rike" av de fattige komme hit og ta en del av vår velferds-kake hjelper absolutt ingenting.

og det forekommer mye rasisme fra utlendinger mot hvite .. men det blir aldri skrevet om.
Har vært borti mye rart selv. Husker jeg satt på T-banen en gang da en white-trash tulling på rundt 30 år kastet flasker og søppel på gulvet. Han ble bedt om å plukke det opp av en gammel mann som satt ovenfor og svarte med å spytte den gamle mannen i ansiktet og si en del stygge ord som ikke skal gjentas her.

Idioter er alle steder. Vi kan trøste oss med at folk som oppfører seg som drittsekker ofte møter på mye dritt tilbake igjen fra andre.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg

og det forekommer mye rasisme fra utlendinger mot hvite .. men det blir aldri skrevet om.
Vis hele sitatet...
Så sant.Nå om dagen så ser jeg langt mer rasisme fra utlendninger mot nordmenn enn den andre veien.Spesielt i Oslo.Men det er liksom helt greit,ingen som sier noe eller tørr å ta det opp til debatt.Jeg reagerer hver gang jeg opplever det,mange av dem går rundt å trur at det er bare hvite som kan være rasister.Men om jeg hadde brukt samme retorikk mot dem så hadde det blitt fullt kaos og alle hadde ropt rasisme.

Og som flere allerede har sagt,hu dama er psykisk ustabil,bare tilfeldig at det var en muslim.
Sist endret av JayHova; 4. august 2015 kl. 22:24.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og det forekommer mye rasisme fra utlendinger mot hvite .. men det blir aldri skrevet om.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne likt å sett dokumentasjon på den påstanden.
og det forekommer mye rasisme fra utlendinger mot hvite .. men det blir aldri skrevet om.

Sitat av devotio Vis innlegg
Skulle gjerne likt å sett dokumentasjon på den påstanden.
Vis hele sitatet...
Derfor det finnes lite eller ingen dokumentasjon

Jeg velger å tro at han baserer det på hva "alle" har sett og hørt. Jeg og har sett slik type rassisme mer enn én gang.
Sist endret av $pliffeN; 4. august 2015 kl. 23:31.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
og det forekommer mye rasisme fra utlendinger mot hvite .. men det blir aldri skrevet om.

Derfor det finnes lite eller ingen dokumentasjon

Jeg velger å tro at han baserer det på hva "alle" har sett og hørt. Jeg og har sett slik type rassisme mer enn én gang.
Vis hele sitatet...
Jeg tørr påstå at det ikke er et problem med rasisme mot hvite i Norge, med mindre man mener at nyhetsspeilet.no eller document.no er troverdige kilder da...
Sitat av devotio Vis innlegg
Jeg tørr påstå at det ikke er et problem med rasisme mot hvite i Norge, med mindre man mener at nyhetsspeilet.no eller document.no er troverdige kilder da...
Vis hele sitatet...
Er da strengt tatt ikke det det er snakk om heller. Poenget er at det er minst like "ille" andre veien, men(!) at det ikke blir like myte omtalt, eller blusset opp. Denne artikkelen har jo gått ut av alle proposisjoner
Sist endret av $pliffeN; 5. august 2015 kl. 00:13.
Det er ikke "like ille" at en svart person sier jævla hviting/potet til en hvit person som når en hvit person sier jævla svarting eller pakkis til en svart person. Rasismen fra hvit mot svart har en tusen år historie preget av drap og undertrykkelse mens rasismen fra svart mot hvit ikke har den samme konnotasjonen. Jeg mener ikke at noen av delene er greit eller akseptabelt, men å hevde at rasisme er like ille "begge veier" er historieløst.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva baserer du den påstanden din på?

Som Gunnar Tjomlid skriv så tek du antakeleg feil. Det er ingen skilnad i satsane, og nokon som har sosialt nettverk er uansett langt betre stilt i utgangspunktet enn nokon som ikkje har nettverk - både mtp. å forsørge seg sjølv, og midlertidig hjelp.
Vis hele sitatet...
Er vel ingen hemlighet at MANGE somalske menn feks går på nav?
Der de kommer fra er det kultur at damene jobber og mennene slapper av og gjerne tygger khat (dette er ikke bare noe jeg sier, og feks ting (frukter landbruk de kan tjene på går dårlig da det ikke er nok penger, frø osv (eller husker ikke helt hva det var, men mormor jobber litt frivillig via en organiasjon). Trist! Og kommer man fra et sann land, er ikke trygd det vanskeligste å skaffe
itilegg til tillegsytelser, som blir verre for oss som er vokst opp i trygge norge.

Jeg sier ikke at alle er sann, så det er sagt.
Sist endret av jenspetter93; 5. august 2015 kl. 00:41.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Nå er ikke alle asylsøkere fra ett krigsherjet land .. det der er bare tull, og de som kommer hit er de "rike" av de fattige siden de faktisk har råd til å reise !, de fattigste og sykeste kommer seg ikke hit!
Vis hele sitatet...
Da kan jeg glede deg med å opplyse om at fattigdom og sykdom ikke gir grunnlag for asyl. For å få innvilget asyl må det vurderes som sannsynlig at man risikerer "forfølgelse på grunn av rase, religion, nasjonalitet, medlemsskap i en spesiell sosial gruppe eller på grunn av politisk oppfatning", for å sitere FNs flyktningkonvensjon. Man kan også få innvilget asyl om man risikerer tortur eller dødsstraff ved å vende tilbake.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er ikke "like ille" at en svart person sier jævla hviting/potet til en hvit person som når en hvit person sier jævla svarting eller pakkis til en svart person. Rasismen fra hvit mot svart har en tusen år historie preget av drap og undertrykkelse mens rasismen fra svart mot hvit ikke har den samme konnotasjonen. Jeg mener ikke at noen av delene er greit eller akseptabelt, men å hevde at rasisme er like ille "begge veier" er historieløst.
Vis hele sitatet...
Rasisme mot en hvit person er ikke mindre ille enn rasisme mot en svart person. Det blir litt som å si at vold mot hvite ikke er like ille som vold mot svarte fordi sistnevnte har en historie preget av drap og undertrykkelse. Rasisme er like ille begge veier.
Sitat av Provo Vis innlegg
Da kan jeg glede deg med å opplyse om at fattigdom og sykdom ikke gir grunnlag for asyl. For å få innvilget asyl må det vurderes som sannsynlig at man risikerer "forfølgelse på grunn av rase, religion, nasjonalitet, medlemsskap i en spesiell sosial gruppe eller på grunn av politisk oppfatning", for å sitere FNs flyktningkonvensjon. Man kan også få innvilget asyl om man risikerer tortur eller dødsstraff ved å vende tilbake.
Vis hele sitatet...
ja det er derfor såpass mange av de reiser hjem på ferie...

http://www.dagbladet.no/2015/04/08/n...ngen/38603274/

http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...andet-pa-ferie

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...et/a/10014123/

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l-7132423.html
Sist endret av Notoneofthem; 5. august 2015 kl. 11:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ja det er derfor såpass mange av de reiser hjem på ferie...
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å si hvor utbredt dette er, men det er uansett på siden av poenget. Fattigdom og sykdom gir ikke grunnlag for asyl, noe som gjør klagen din om at "de fattigste og sykeste" ikke kommer seg hit ganske malplassert.
Sitat av caperno Vis innlegg
Rasisme mot en hvit person er ikke mindre ille enn rasisme mot en svart person. Det blir litt som å si at vold mot hvite ikke er like ille som vold mot svarte fordi sistnevnte har en historie preget av drap og undertrykkelse. Rasisme er like ille begge veier.
Vis hele sitatet...
Nei, rasisme er ikke like ille begge veier. Hat og rasisme mot svarte har preget historiebildet i lang tid, det har ikke rasisme mot hvite. Det er selvforklarende at det smerter mer å bli kalt nigger enn hviting/potet/bleiking. Dette er nettopp fordi ordet nigger, som et eksempel, har en så lang og grusomt negativ historie bak seg.

Vold vil gi samme skade, uansett hudfarge og etnisitet. Vold er akkurat like ille uansett hvilken hudfarge man har.

Å si at rasisme smerter like mye, svart eller hvit, er mer som å si at et spark mellom beina skader like mye, uansett om man er mann eller kvinne.
Sist endret av bendiks; 5. august 2015 kl. 14:15.
Å ja, så da er det helt greit for svarte å være rasistiske mot hvite, på grunn av "bakhistorien" som jeg føler meg veldig medskyldig i.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Å ja, så da er det helt greit for svarte å være rasistiske mot hvite, på grunn av "bakhistorien" som jeg føler meg veldig medskyldig i.
Vis hele sitatet...
Nei, såklart det ikke er greit. Jeg har heller aldri sagt det er greit, men det blir for dumt å si at rasisme mot hvite er like ille som rasisme mot svarte.
Jeg er enig i at det å kalle noen for svarting er verre enn å kalle noen for hviting eller potet. Dette fordi at jeg ikke finner de to sistnevnte ord særlig sårende, samtidig som jeg vet hvor sårende 'svarting' kan være. Samtidig så finnes det antageligvis også hvite som blir støtt av det. Rasisme er uansett så mye mer enn skjellsord, og derfor så blir det feil å si at rasisme mot en gruppe er verre enn mot andre grupper. Dere mener forhåpentligvis ikke at rasistisk fysisk vold mot en hvit person er mindre ille enn rasistisk fysisk vold mot en mørkhudet person...
Sist endret av caperno; 5. august 2015 kl. 15:52.
Islamhat er heller ikke noe nytt. De vokser over hele Europa og vil helt sikkert vokse enda mer. Islamofobi kommer til å dominere nyhetsbilde de neste årene. I Tyskland forekommer brenning av moskeer og butikker samt privat boliger. De fleste land i Europa har dette problemmet. Bare se på valgene i Nederland,Hellas og Ungarn for eks. De baserer sin politikk på rasehat. Europa begynner å få tilbake nasjonalismen.

De av dere som tenker at asylsøkere eller andre kommer til Norge for å snylte den Norske stat kan jeg forsikre dere om at ingen ønsker å forlate familien,venner,landet osv. Bare prøv å sett dere i samme situasjon som en asylsøker,prøv å forestille deg å bli forfulgt,trakkasert,ekstrem fattigdom osv.
Sitat av Trippel C Vis innlegg
Islamhat er heller ikke noe nytt. De vokser over hele Europa og vil helt sikkert vokse enda mer. Islamofobi kommer til å dominere nyhetsbilde de neste årene. I Tyskland forekommer brenning av moskeer og butikker samt privat boliger. De fleste land i Europa har dette problemmet. Bare se på valgene i Nederland,Hellas og Ungarn for eks. De baserer sin politikk på rasehat. Europa begynner å få tilbake nasjonalismen.

De av dere som tenker at asylsøkere eller andre kommer til Norge for å snylte den Norske stat kan jeg forsikre dere om at ingen ønsker å forlate familien,venner,landet osv. Bare prøv å sett dere i samme situasjon som en asylsøker,prøv å forestille deg å bli forfulgt,trakkasert,ekstrem fattigdom osv.
Vis hele sitatet...
jødehat i Europa har også fått en kraftig fremgang de siste årene, og kommer til å vokse stadig mer i årene fremover. Men i motsetning til visse andre religioner og etnisiteter så har vel jøder i Europa aldri organisert seg i hopetall for å forfølge, begå vold og drap mot andre religiøse eller etniske grupperinger på kontinentet.

Muslimer i europeiske land blir sammenlignet med hvordan jødene ble behandlet i Tyskland på 1930-tallet. Selv om muslimer i dagens Europa nyter de fulle politiske og sivile rettigheter (samt helse og utdanningstilbud) som de opprinnelige borgerne i europeiske land. I mellomkrigstiden var det heller ikke slik at jødene strømmet i hopetall til f.eks. Berlin på samme måte som muslimer kommer til Europa i dag.
Sitat av Poppis Vis innlegg
jødehat i Europa har også fått en kraftig fremgang de siste årene, og kommer til å vokse stadig mer i årene fremover. Men i motsetning til visse andre religioner og etnisiteter så har vel jøder i Europa aldri organisert seg i hopetall for å forfølge, begå vold og drap mot andre religiøse eller etniske grupperinger på kontinentet.

Muslimer i europeiske land blir sammenlignet med hvordan jødene ble behandlet i Tyskland på 1930-tallet. Selv om muslimer i dagens Europa nyter de fulle politiske og sivile rettigheter (samt helse og utdanningstilbud) som de opprinnelige borgerne i europeiske land. I mellomkrigstiden var det heller ikke slik at jødene strømmet i hopetall til f.eks. Berlin på samme måte som muslimer kommer til Europa i dag.
Vis hele sitatet...
Jøder har organisert deg mange ganger opp gjennom historien sin. I moderne tid så har det skjedd mye. For eks med Sharon som så på. https://no.wikipedia.org/wiki/Massak...bra_og_Shatila.
Jeg vet også at hvis jeg søker opp mer så finner jeg hauger på hauger av Jøder som organiserer seg og dreper andre. Det i bunn og grunn har ikke noe med region å gjøre,men med menneskelig natur. Uansett relgion eller hudfarge så liker vi mennesker å organisere oss og drepe de som ikke er som gruppen.

I etterkrigstiden så trengte Europa innvandring for å få opp arbeidsstyrken sin.
Da var det lett å få innvandring fra de nærliggende områdene rundt Europa. Jødene kan jeg tenke meg hadde fått litt nok av Europa etter Holocaust så forstår godt at dem ikke innvandret i hopetall,også er jo ikke de akkurat så mange som de andre relgionene.

Muslimer blir ikke behandlet som Jøder ble førkrigstiden,men det er en hat som vokser hele tiden. Med andre ord frykter jeg at vi kommer ditt hvor muslimer blir forfølget og kanskje opplever det Jøder gjorde den gang.

Jeg vil bare avslutte med at om en er muslim/jøde/kristen osv,så ønsker vel du at de forsatt skal ha frihet under den Europeiske modellen? Eller er det slik at du føler at muslimer får for mye frihet?
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Er da strengt tatt ikke det det er snakk om heller. Poenget er at det er minst like "ille" andre veien, men(!) at det ikke blir like myte omtalt, eller blusset opp. Denne artikkelen har jo gått ut av alle proposisjoner
Vis hele sitatet...
Der er jeg uenig. Om du leser hele teksten til Notoneofthem så er i alle fall mitt inntrykk at h*n prøver å bagatellisere rasisme mot utlendinger.

Sitat av Notoneofthem
Nå er ikke alle asylsøkere fra ett krigsherjet land .. det der er bare tull, og de som kommer hit er de "rike" av de fattige siden de faktisk har råd til å reise !, de fattigste og sykeste kommer seg ikke hit!

Når det er over en milliard fattige i verden og hvor mange nye fattige produserer ikke de i løpet av året ? , å la noen få fattige igjen "rike" av de fattige komme hit og ta en del av vår velferds-kake hjelper absolutt ingenting.

og det forekommer mye rasisme fra utlendinger mot hvite .. men det blir aldri skrevet om.
Vis hele sitatet...
Å søke asyl betyr ikke at du nødvendigvis er fattig, men at du er forfulgt.
Litt informasjon kan du se her: http://www.udi.no/skal-soke/beskyttelse/

Sitat av jenspetter93
Er vel ingen hemlighet at MANGE somalske menn feks går på nav?
Der de kommer fra er det kultur at damene jobber og mennene slapper av og gjerne tygger khat (dette er ikke bare noe jeg sier, og feks ting (frukter landbruk de kan tjene på går dårlig da det ikke er nok penger, frø osv (eller husker ikke helt hva det var, men mormor jobber litt frivillig via en organiasjon). Trist! Og kommer man fra et sann land, er ikke trygd det vanskeligste å skaffe
itilegg til tillegsytelser, som blir verre for oss som er vokst opp i trygge norge.

Jeg sier ikke at alle er sann, så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Bildet er nok ikke så svart/hvit som du ønsker. Har man fått asyl i Norge er det en grunn til det, det er derfor ikke unaturlig at sysselsettingen ikke er like høy i innvadrer grupper som i befolkningen forøvrig. I tillegg til utfordringer med språk, kulturforskjeller etc. Jeg tror folk flest, uansett hvor de er fra, kunne ønske de kunne bo i eget hjemland. Jeg tror det er få som ønsker å være asylsøker.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Nei, såklart det ikke er greit. Jeg har heller aldri sagt det er greit, men det blir for dumt å si at rasisme mot hvite er like ille som rasisme mot svarte.
Vis hele sitatet...
Ehh.. Hvorfor blir det for dumt å si? Rasisme er rasisme. Like ille uansett.

Sitat av Trippel C Vis innlegg
Jeg vil bare avslutte med at om en er muslim/jøde/kristen osv,så ønsker vel du at de forsatt skal ha frihet under den Europeiske modellen? Eller er det slik at du føler at muslimer får for mye frihet?
Vis hele sitatet...
Det er vel heller slik at man er redd for at sin egen frihet blir innskrenket med muslimenes innmarsj i Europa. Man tør jo for pokker ikke tegne en tegning av denne profeten deres engang, av frykt for hva de kan finne på. Man må stadigvekk bøye seg og vike. Du kan jo selv prøve å stirre en utlending i øya på gata i Oslo og se hva som skjer om du ikke viker blikket ditt først. Mange av dem er som bikkjer, og ser på øyekontakt som et slags aggressivt tegn. Ikke alle, men mange.
Sist endret av Prblmvksn; 7. august 2015 kl. 16:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.