Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1397
Hei,

Jeg tror at dette kan være riktig forum å få noen gode råd og tips til hvordan jeg skal klare å slutte å ruse meg. Det enkleste svaret vil selvfølgelig være å bare slutte å kjøpe, men i praksis fungerer dessverre ikke dette så enkelt for meg..

Tenkte jeg skulle gi litt bakgrunnsinformasjon for å gi litt innsikt i hva problemstillingen min går ut på.. ;

* Jeg er i midten av tyveårene. Per dags dato bruker jeg kokain omtrent daglig, gjerne en eller to poser avhengig av hvilke aktiviteter eller gjøremål jeg har den gitte dagen.

* Jeg er delvis fungerende, jobber ca. 40 % og er sosial, men likevel merker jeg at det blir mer og mer krevende da jeg har en veldig varierende døgnrytme og dårlig impulskontroll.

* Har oppfølging fra lege og går på antidepressiva, forteller til fastlege at jeg ikke lenger bruker, men kommer til å bli avslørt nå snart pga. planlagte blodprøver.

Ønsker også å fortelle litt om tiden før rus ble introdusert i livet mitt, regner med at det er relevant. Jeg var svært aktiv i idretten min frem til jeg var 17. På dette tidspunktet gikk jeg lei all treningen og begynte så smått å drikke alkohol som mange andre på samme alder. Var aldri et problem i begynnelsen, men husker tilbake og tenker at jeg hadde et begrensningsproblem med inntaket fra veldig tidlig av. Jeg har ingen traumer eller andre hendelser fra barndom eller oppvekst som tilsier at jeg "bør" ruse meg.

Gradvis ble jeg også introdusert til hasj. Ble tatt for dette og måtte levere urinprøver i 12 mnd (politi som tok meg). Under denne perioden brukte jeg ikke hasj èn eneste gang, da jeg kun var uheldig og ikke var en fast bruker i denne perioden.

I begynnelsen av 20-årene begynte jeg å røyke fast til jeg var 23, men sluttet ettersom at virkningen ikke lenger var behagelig. Rusen var ikke lenger behagelig da jeg ble svært paranoid og stressa.

Det siste året, eller ca. 14 månedene har jeg vært veldig mye ute på fest og brukt mye alkohol. Dette ble også gradvis inngangen min til bruk av kokain. Startet kun i sammenhenger hvor jeg drakk, men bruker nå som regel hver dag. Drikker sjeldent nå lenger da jeg ikke er så glad i hvordan jeg opptrer under alkoholpåvirkning.

Konklusjonen er altså at jeg har droppet hasj og delvis alkohol, men har blitt en fast bruker av brus. Manglende impulskontroll er nok grunnen til at jeg fortsetter å bruke, samt venner og miljøet jeg er i hvor det er lett tilgjengelig.

Merker på meg selv de fysiske og mentale utfordringene som hører til bruken. Mulig dette ble et rotete innlegg, men setter likevel pris på om noen tar seg tid til å lese og forsøker å gi meg noen gode råd til hvordan jeg skal slutte å bruke til tross for tilgjengelighet.

På forhånd, takk!
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vært på utredning for ADHD? Var nesten som å høre meg selv, ble lei av alt annet enn kola og pepper.
Prøv å slutt på egenhånd før blodprøvene, er jævlig å få rusmisbruk i journalen. Og gjerne en adhd utredning i samme slengen.
Sliter du med å hente deg inn så tar du 2-3dager ekstra fridager på jobb for å hente deg inn, så får du ligge i senga å sove og hate deg selv i fred en liten periode. Lykke til
Anonym bruker
"Trygg Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du prøvd å gå en uke uten coke nå? For meg iallefall, ca. en uke etter siste inntak av coke, så fikk jeg en jævla heavy dopamin drain... og sleit med konsentrasjon, motivasjon m.m.

Det var en tilstanden som fikk meg til å legge bort coke for godt. Følte jeg hadde "runda" det.

Ikke det beste tipset, but its all i got
Mest sannsynlig ikke et godt råd, blant annet fordi det virker vanskelig å gjennomføre, men du skriver at du gjerne bruker 1-2 poser dagen. Ett til to gram da?

Høres dyrt ut! Hva med å sette deg et sparemål? Investere/spare samme summene, eller noe av summene du har brukt på cola. Muligens det kan motivere deg å se pengene vokse, flere og flere innskudd, renters rente osv.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En eller to poser kokain daglig høres jævli dyrt ut. Hva jobber du med?