Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 12622
Til hjemmekino trenger jeg en PC som kan spille at video, et krav er et den må klare full HD filer uten å hakke.

4K er kanskje ikke nødvendig da veldig få filer er i 4K uansett.

Derfor lurte jeg på å bruke en Rasberry Pi som medie avspiller.

Hva er den billigste modellen jeg kan bruke til dette?

Ser for meg å installere VLC player på denne, og open office. Og et billedvisningsprogram.

Selvfølgelig kan jeg kjøpe en billig pc, er bare litt fedd up av at Windows 10 oppdaterer seg hele tiden.
Jeg bruker en RPi 2 med OSMC (en nedstrippet debian med kodi og UI som egner seg på en tv).
https://osmc.tv/

Ingen problemer med å spille av full HD hverken fra USB eller nettverk. Men den støtter ikke h265.
Bruker HDMI-CEC slik at jeg kan styre den med fjernkontrollen til tv-en.
Har ikke testet siste Raspberry Pi til hjemmekino så det kan godt tenkes den nå er uten lag og virker bra som htpc. Har dog forsøkt på tidligere Pi og det var lag og buffering støtt, og jo bedre videokvalitet jo mer buffering, så bruksopplevelsen ble temmelig dårlig ig responsen var treg så jeg valgte heller nvidia shield. Det må være en av de aller beste strømmeboksene, har forsøkt et par fra kina også i tillegg til Pi og ingen var i nærheten av å levere det Nvidia gjør. Nvidia takler også 4k video, feks fra netflix.
rPi 4 skal visst kunne håndtere 4K (raspberrypi.org). Jeg har ikke brukt den til video, men det skal være bra med fart i den.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Har ikke testet siste Raspberry Pi til hjemmekino så det kan godt tenkes den nå er uten lag og virker bra som htpc. Har dog forsøkt på tidligere Pi og det var lag og buffering støtt, og jo bedre videokvalitet jo mer buffering, så bruksopplevelsen ble temmelig dårlig ig responsen var treg så jeg valgte heller nvidia shield. Det må være en av de aller beste strømmeboksene, har forsøkt et par fra kina også i tillegg til Pi og ingen var i nærheten av å levere det Nvidia gjør. Nvidia takler også 4k video, feks fra netflix.
Vis hele sitatet...
Da var det nok oppsettet ditt som var problemet.
Tidvis under feilsøkning av Pi som htpc så jeg akkurat den påstanden Rosander, men ingen av de som kom med påstanden kunne peke hva som feil, eller hvordan jeg skulle løse problemet. Jeg trålte forum for pi mediesenter og postet oppsettet mitt. Gikk gjennom både nettverksoppsettet og hvordan Pi var satt opp men kom aldri i mål. Har jo hatt dedikerte htpc'er tidligere. Dog med "intel inside" og det virket på meg som det var hardware i Pi som begrenset flyten. Nå har jeg ikke noe fancy oppsett lengre, bare lydplanke, nvidia shield og eksterne usb drev. Så nå ser jeg ikke noe poeng i å teste ut siste Pi. Men det var jo virkelig en heftig oppgradering av hw så tenker nok det er mer fart i siste generasjon enn de tidligere. Uansett jeg klarer meg helt greit med et system som bare virker.
Dette er fra min rpi2, om du hører godt etter så hører du tastetrykket når jeg trykker play, jeg har ~150-200 ms input lag på TVen grunnet bildeprossesering så jeg vil påstå at det er tilnærmet 0 lagg. Det er heller ingen merkbar lagg om jeg hopper litt frem og tilbake i filmen.

Filmen er på 8gb 1080p h264 dolby digital + 5.1, lagret på en ekstern harddisk (seagate backup ett-eller-annet med 7tb spinnedisk) koblet til med usb.

I tillegg til osmc som os så kjører den også en mqtt broker og domoticz smarthuskontroller. Jeg bruker fjernkontrollen til TVen for å styre rpien, og signalene går via en Onkyo forsterker/receiver.

Videoen har blitt croppet og nedskalert med en app på telefonen så kvaliteten på videoen samsvarer ikke med kvaliteten på filmen.

https://streamable.com/iodsyd

Akkurat hva som var problemet i ditt tilfelle er vanskelig å si da det kan være alt fra dårlig sd-kort til feil på selve rpien eller selve OSet.
iirc trenger du en RPI 4 for h.265-støtte for 4k. Skal man ikke ha noe mer enn 1080p holder alle de tidligere utgavene greit.

Det mange ofte driter seg ut på når de opplever en del odde feil på RPI er at de bruker en eller annen røten kina-psu som ikke leverer i nærheten av hva den påstår. Løses greit ved å bruke en bedre powersupply eller PoE Hat om man har switcher som støtter slikt.

Nettverkskortene på de tidligere utgavene har heller ikke vært noe å rope hurrahei for.

Uansett er prisforskjellen såpass liten fra å kjøpe rpi2/3 til 4 at jeg uansett hadde kjøpt den nyeste
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har hatt både 3 og 4, det jeg først og fremst merket med 4 er at den har SØPPELhåndtering av temperatur og throttler seg selv ned til et ubrukelig nivå pronto. Med et "kabinett" som er en eneste gigantisk kjøleribbe med vifter holder den endelig en temperatur på "bare" rundt 50, men selv med overklokking presterer den fortsatt å lagge på youtube - så hvor faen all varmen kommer fra vet jeg ikke, det er i hvert fall ikke på grunn av ytelse. Alt i alt er jeg veldig lite imponert.