Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1936
Anonym bruker
"Stinn Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Jeg skulle hente ut et C-preparat, men apoteket hadde bare dobbelt så store pakninger på lager. Ble litt overraska da jeg fikk dobbel mengde utlevert. Vil legen kunne se at dette har skjedd i ettertid?

På forhånd takk.
En gang fikk jeg utlevert 100 Imovane i stedet for 10. En feil fra legen eller apoteket, men jeg hørte aldri noe. Legen kan se hvilke resepter du har, men jeg tror de må snakke med apoteket hvis de skal vite hva som er utlevert. Legen har tilgang til e-resept systemet, men jeg tror ikke de har tilgang til å se hva apoteket har gjort, annet enn å se at resepten er brukt.

Du kan jo spørre apoteket? Et C-preparat er jo ikke rusmiddel, så ikke noe farlig.
På en resept har du et begrenset antall hentinger og også kvanta.
Jeg får for eksempel noen medisiner som kommer i forskjellige pakningsstørrelser, hvis apoteket da ikke har foreskrevet pakningsstørrelse, justerer de bare på resepten slik at det går opp med antallet piller jeg skal få utlevert på gjeldene resept.

Så vil tro at I TS sitt tilfelle, vil det enten føre til færre hentinger på resepten, eller at TS bare vil kunne hente ut mindre kvanta per henting.

Og legen kan se hvor mye som gjenstår på resepten, i hvert fall antall hentinger. Jeg spør ofte legen hvor mye jeg har igjen på resepten, og hvis resepten er brukt opp eller bare har 1 henting igjen, skriver han ut ny resept.
Sist endret av Veggen; 8. desember 2017 kl. 11:58.
Lege og apotek har identisk tilgang til resepter, NAV har alle opplysninger også
Hvis "dobbel mengde" fremdeles er under 3 måneders max forbruk så er det innafor reglene.
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
NAV har alle opplysninger også
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke helt på, du.
Det vil jeg anta att de har.
Men saksbehandleren din har ikke automatisk tillgang, "NAV har tilgang" betyr ikke att alle har tilgang, tvert i mot det er vel heller få som har tilgang til dette.
NAV er langt mere enn bare de fleste tenker over.
Alle medisiner som tas ut på blå resept blir for eksempel rapportert til NAV (det er jo de som betaler).
Mange medisiner på hvit resept kan være delvis subsidiert av staten og blir rapportert (les NAV, det er de som betaler)
Sitat av aig Vis innlegg
Det tror jeg ikke helt på, du.
Vis hele sitatet...
Helt enig. NAV kan ikke se en dritt om din helse annet enn hvem din fastlege er (tror jeg). Resten må du gi dem selv.
Blå resepter ser de heller ikke.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 8. desember 2017 kl. 18:33.
Er det ikke HELFO eller gamle "folketrygden" som tar seg av betaling av blå resepter?
Sitat av aig Vis innlegg
Er det ikke HELFO eller gamle "folketrygden" som tar seg av betaling av blå resepter?
Vis hele sitatet...
Helt riktig
Sitat av https://www.apotek1.no/bruk-av-legemidler/resepter-og-refusjon/blaa-resept-og-egenandeler
For legemidler på blå resept vil det i enkelte tilfeller også bli fastsatt en såkalt refusjonspris. Refusjonsprisen er prisen som Folketrygden refunderer for legemidlet og er oftest lavere enn maksimalpris
Vis hele sitatet...
Jeg fikk dobbel styrke på en medisin en gang fordi de ikke hadde inne den jeg skulle ha. Fikk beskjed om å ta halve tabletten, og det ble registrert som om jeg hentet to pakker på en gang fra resepten.
Anonym bruker
"Stinn Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Må legge til at det var en engangsresept!