Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3848
Har et som noen her inne kanskje kan svare på. Jeg har en god kompis som har misbrukt ghb alle de årene jeg har kjent han (rundt 5-6 år). De siste tre årene har han tatt mellom 4-10 korker nesten hver eneste dag, med unntak av korte pauser på noen dager. Også brukt div andre rusmidler, benzoer, pepper ol. Men det siste året har han klaget over smerter i magen veldig ofte, bare han drikker f.eks appelsinjuice får han så vondt i magen at han må legge seg ned. Magen hans tåler ingen sterke ting, til og med grandis med ketchup kan bli for sterkt. Han vil ikke gå til lege. Min mistanke er selvfølgelig at ghb har gjort skikkelig skade på han innvendig, det er jo tross alt etsende, noe man ser veldig godt på f.eks tennene hans. Noen som vet om mistanken min er riktig, evnt hvor skadelig langstidsbruk av ghb er? Her snakker vi 1 1/2 liter ghb på 1-2 uker.
Jeg har ikke peiling på hvor skadelig det er, men bare det at det ikke finnes motgift mot GHB. Er grunn nok til folk bør holde seg unna det. Men det høres nesten ut som at han kompisen din har fått magesår, og bør ta turen til legen, før det blir skikkelig gale. Bare det at han ikke klarer å drikke juice eller spise en grandis, uten å få vondt å legge seg nedpå. Er jo grunn nok til at han bør ta turen til legen.
Leger har vel strengt tatt taushetsplikt, så om han er redd for å bli "busted" ved et legebesøk burde han tenke på dette. Det er ihvertfall ingen tvil om at han burde oppsøke lege. Og det fortest mulig.
Høres ut som skader på lever og/eller nyrer. GHB, som alkohol, er jo tungt for leveren, og et slikt latterlig langtidsbruk som du beskriver vil nok garantert gå kraftig utover disse organene. Wikipedia bekrefter at dette er sannsynlig:
Langtidsbruk av GHB kan føre til leverskader, nyreskader,
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Gamma-h...ysm%C3%B8rsyre

Det stemmer også overens med symptomene han klager over (smerter i mageregionen)

Dette er faktisk potensielt livstruende, han må komme seg til lege snarest mulig.
Sist endret av Grix; 13. august 2013 kl. 21:26.
Jeg har misbrukt GHB i over 10 år og jeg opplever ingen problemer med organene..
Sitat av PrimeMover Vis innlegg
Jeg har misbrukt GHB i over 10 år og jeg opplever ingen problemer med organene..
Vis hele sitatet...
Så bra for deg! Du er ikke han, og han er ikke deg. Din kropps kjemi er annerledes enn han.

Vel, bare hold kjeft du nå!


Trådstarter: Få han til legen asap
Sitat av PrimeMover Vis innlegg
Jeg har misbrukt GHB i over 10 år og jeg opplever ingen problemer med organene..
Vis hele sitatet...
Og jeg kjenner flere som har røyka tobakk i mange år uten å få lungekreft.

I tillegg til rådene ovenfor vil jeg anbefale at vennen din tar en tur innom apoteket for å kjøpe nattlysolje og mariatistel.
Dette er hyppig brukt blant bolere for å beskytte leveren under kuring på orale steroider, noe som går hardt utover leveren.
For alt vi vet kan det dreie seg om magesår så det er bare å få han til lege.
Sitat av 006Blondie Vis innlegg
Har et som noen her inne kanskje kan svare på. Jeg har en god kompis som har misbrukt ghb alle de årene jeg har kjent han (rundt 5-6 år). De siste tre årene har han tatt mellom 4-10 korker nesten hver eneste dag, med unntak av korte pauser på noen dager. Også brukt div andre rusmidler, benzoer, pepper ol. Men det siste året har han klaget over smerter i magen veldig ofte, bare han drikker f.eks appelsinjuice får han så vondt i magen at han må legge seg ned. Magen hans tåler ingen sterke ting, til og med grandis med ketchup kan bli for sterkt. Han vil ikke gå til lege. Min mistanke er selvfølgelig at ghb har gjort skikkelig skade på han innvendig, det er jo tross alt etsende, noe man ser veldig godt på f.eks tennene hans. Noen som vet om mistanken min er riktig, evnt hvor skadelig langstidsbruk av ghb er? Her snakker vi 1 1/2 liter ghb på 1-2 uker.
Vis hele sitatet...
Det kan høres ut som en form for magesår faktisk, ut fra symptomene. Jeg er ikke utdannet lege, men leverskader vil ikke gi slike symptomer på sur mat så vidt jeg vet.

Hvis det er "dårlig" ghb, altså litt slurv i syntesen kan det meget godt inneholde spor av GBL (farlig!) og andre farlige stoffer, men hvis man har tilgang til "farmakologisk" kvalitet av GHB skal det være relativt uskadelig. Det man lager hjemme av løsemiddel er dog ikke like trygt...

Jeg tipper han har fått noen små magesår, eventuelt begynt å etse bort slimhinnene på innsiden av magesekken. Definitivt en tur til legen! Gastroskopi for å finne ut hvor ille det er, og så en kombinasjon av eventuell kirurgi og medisinering.

Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert, men leverskader ville gitt andre symptomer. Sannsynligvis er det fare på ferde der og, men det akutte (og at han ikke tåler juice) tyder veldig på magesår/skader i spiserør på grunn av syre.
tja, freak skal jo ikke erstatte noen lege, men appropo indre organer så ligger nyrene ved ryggen og kan bli mistolket for ryggsmerter. Som Grix siterer også, GHB kan gi bla nyreskader.
Stryker begge nyrene med sliter man...
få han til legen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Han som drikker ghb hver dag, bør PH sjekke GHB'en sin og justere den slik at den blir nøytral. PH'en kan variere mye.