Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2243
Hei jeg trenger hjelp av dere, i helgen ble jeg busta for å drikke, jeg er 16.
Og min mor ble rasenede
Jeg mener å ha hørt at det er 18års grense på å kjøpe alkohol, men det er ingen aldersgrense på drikke det.
Min mor mener at det er 18års grense på å drikke og kjøpe..

Jeg har søkt litt på internett om dette men finner ingen paragraf eller noe der det står.

Kunne noen av dere ha funnet en link til en eller annen lov bok eller noe sånn, der det står at det er forbudt å drikke alkohol når man er under 18år...

Jeg treger desperat deres hjelp...
Vet ikke juridisk, men her er det allment akseptert fra konfirmasjonen og utover.
Sitat av Kaptein Snus
Vet ikke juridisk, men her er det allment akseptert fra konfirmasjonen og utover.
Vis hele sitatet...
På bonlandet, ja. I byene er det annerledes.
er vel sikkert lov, men hvor har du fått tak i alkohol når du er under 18? Altså blir politiet koblet inn tar de de som ga dere, ikke dere som drakk. Etter det jeg har skjønt ihvertfall.
hm.. er ikke sikker :S men tror ikke du har lov til det da.. tror bare du har lov til og bære alkehol når du er 16 ... men dette er bare ting jeg har blitt fortalt av andre så ikke stol så jeavelig på meg good luck anyway
ehh jeg tror du blander litt, vis ikke det er jeg som har hørt feil da men, Det er sånn at det er 18års grense på å kjøpe røyk og 16 år på å røyke den, men alkohol er det 18år på drikke og kjøpe.
Trådstarter
4 0
jeg prøver å overbevise moren min om at det er 18års grense på å selge alkohol, men ingen aldersgrense på drikke. Jeg kjøpte drikken selv så..
Ingen så har noen linker der det står helt klart eller noe sånn??

takker for alle svar.
Alkohol må du være 18 for å drikke, jeg er ikke helt sikker på om du kan bære det som 16 åring, føler det går litt på hvordan du oppfører deg osv, kjenner mange som har kommet seg unna med øl i sekken, og mange som har blitt tauet inn.

Ta straffen da! Så ille er det ikke :/
Trådstarter
4 0
Hun truer med at jeg ikke får serfitikatet osv...
Det er ingen juridisk lov som sier at du ikke kan drikke alkohol som 16åring, men det er ingen måter du kan skaffe deg alkohol på lovlig vis. Det vil si, du som 16 åring får vel neppe noen problemer med lovens lange arm uansett (foruten å bli kjørt hjem til mamma med de problemer det vil medbringe) men den som skaffer deg dette vil!

Kjøper du selv: Butikken misser bevilgning i alt fra noen dager til noen uker, pluss at den ansatte som gjorde feilen får problemer med jobben (opp til ledelsen)

Kjøper noen for deg: Vedkommende risikerer bot, og/eller rettslig forfølgelse alt etter alvoret i saken. Butikken kan også straffes her ved spesielle tilfeller (dersom det er opplagt at noen kjøper for mindreårige SKAL butikken nekte å selge alkohol!)

Finner du alkohol langs veien: Da kan faktisk den som setter den fra seg få problemer. Dette er svært usansynlig, men dersom du gjør skade på deg selv / andre grunnet dette alkoholet, og politiet faktisk finner ut hvem som satt det fra seg (igjen, svært usansynlig) kan de få problemer ala forrige punkt.

-------------------

Når alt kommer til alt så er det dine foreldres problem / ansvar hvorvidt du drikker alkohol eller ikke, men det finnes i alle fall ingen lovlig måte du kan skaffe deg dette på!

(gråsonen her blir da når foreldre gir deg alkohol, men det er en sak for barnevernet mer enn politiet)
Sitat av zagg2ka
Hun truer med at jeg ikke får serfitikatet osv...
Vis hele sitatet...
At du ikke får ta lappen eller at hun ikke betaler? Du kan ta den så mye du vil, men er det pengene det kommer an på så er det jo verre.

angre alt og beklag . Pleier å funke.
§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.

Endret ved lover 23 juni 1995 nr. 42 (i kraft 1 jan 1996), 16 mai 1997 nr. 28 (i kraft 1 jan 1998), 17 des 2004 nr. 86 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599).

les mer på http://www.lovdata.no/all/nl-19890602-027.html
Sist endret av Vexillum; 17. september 2006 kl. 12:35.
Hvis mora di ikke betaler førerkortet ditt lengre, kan du jo drikke så mye du vil
Trådstarter
4 0
Takk skal du ha.. .........
assa, bit det i deg gutten min det er heeelt normalt nå for tiden å drikke som 16 åring.. mora di må bare innse det
Sitat av Bjølg
På bonlandet, ja. I byene er det annerledes.
Vis hele sitatet...
Åh, snodig. Sånn var det ikke når jeg vokste opp i oslo. Da kom det helt an på foreldrene dine, og det samme i bygda der exen kommer fra, men mulig det er annerledes overalt ellers.
Uansett, tror du at det hjelper noe som helst å vifte med lover og paragrafer under nesen på mor di?
Så lenge du bor hjemme og har et ellers greit forhold til mor di så er det bare å bite i det sure eplet og gjøre som a sier.
Trur ikke det er ulovelig, politiet kan ikke gjøre noe med deg hvis du er full . eneste som får trøbbel er butikken som solgte deg alkoholen hvis snuten finner ut av det!
hvis purken spør er det bare å si at du stjal det å at du ikke husker fra hvem.
Jeg og noen kamerater snakka med en politi når vi arrangerte lan party. Og da sa han at det er lov og drikke alkohol når man er under 18, men det er ikke lov og servere/selge til en under 18.

Så man har lov til og drikke så mye man vil, man har bare det problemet at ingen har lov til og kjøpe for deg eller selge til deg.

Men tror liksom ikke det hjelper på mordi da, du får godsnakke litt med ho i steden.

Lykke til