Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 670
River av meg håret snart. Har en kjempesimpel form hvor man taster inn en nummerverdi på ca 25 tall og sender. Jeg vil strippe(fjerne) de 10 første nummerne av strengen som sendes. Mener det er php substr_replace som kan brukes. Her er skriptet:

Kode

<form action='action.php' method='POST'>
	<b>Skriv nummer: </b>
	<input type='text' name='nummer'>
	<input type='submit' value='send' name='submit'>
</form>
<?php
echo substr_replace($_POST['nummer'], "", 0, 10);
?>
Ekstra info: Har ikke tilgang til å redigere action.php.

Om det ikke kom frem så lurer jeg altså på hvordan jeg kan få det til å fungere )
Sist endret av downing; 7. juni 2011 kl. 13:13.
Det er action.php som behandler POST-dataene. Den linjen med PHP du har lagt til vil ikke ha noen effekt. Om du ikke har tilgang til action.php er det dessverre ingen ting du får gjort. Det er mulig du kan endre dataene med JavaScript før de blir sendt videre, men det er ingen vanntett løsning da man kan sende spørringer til den aktuelle filen utenom formen din.
Du trenger ikke bruke substr_replace når du kun vil kutte bort, det holder med substr.

Kode

$str = '1234567890abcdef';
echo $str; // 1234567890abcdef
echo substr($str, 10); // abcdef
Sitat av ma10as Vis innlegg
Det er action.php som behandler POST-dataene. Den linjen med PHP du har lagt til vil ikke ha noen effekt. Om du ikke har tilgang til action.php er det dessverre ingen ting du får gjort. Det er mulig du kan endre dataene med JavaScript før de blir sendt videre, men det er ingen vanntett løsning da man kan sende spørringer til den aktuelle filen utenom formen din.
Vis hele sitatet...
Så for meg at det måtte være mulig å behandle teksten et sted mellom brukerinput og sending. Synd om det ikke funker.

Om det funker med javaskript / ikke helt vanntett løsning er ikke veldig viktig i grunn. Det er ikke en public side, kun til internt bruk funksjonelt.
Sist endret av downing; 7. juni 2011 kl. 13:57.
Sitat av downing Vis innlegg
Så for meg at det måtte være mulig å behandle teksten et sted mellom brukerinput og sending. Synd om det ikke funker.
Vis hele sitatet...
Vel ja, såfremt du behandler dette på klientsiden. PHP er serverprosessert, ergo må du som nevnt tidligere i tråden bruke javascript til å endre inputen før den når frem til serveren
Siden du sier at pålitelighet ikke er viktig kan du som sagt bruke javascript. Denne koden vil endre innholdet (value) i tekstfeltet i det du trykker på submit. Legg merke til at jeg har skrevet dette i jQuery, som betyr at du må implementere jQuery-biblioteket. Du kan laste det ned lokalt fra jquery.com eller bruke kilden jeg har i eksempelet under.

Kode

<script type="text/javascript" src="http://code.jquery.com/jquery-latest.pack.js"></script>
<script type="text/javascript">
$(function(){
	
	$('#din_form').submit(function() {		
		$('#nummer').val( $('#nummer').val().substr(10) );
		
		return true;
	});
	
});
</script>

Kode

<form id="din_form" action="action.php" method="post">
	<input type="text" id="nummer" name="nummer" value="" />
    <input type="submit" name="submit" name="Send" />
</form>
Sitat av ma10as Vis innlegg
Siden du sier at pålitelighet ikke er viktig kan du som sagt bruke javascript. Denne koden vil endre innholdet (value) i tekstfeltet i det du trykker på submit. Legg merke til at jeg har skrevet dette i jQuery, som betyr at du må implementere jQuery-biblioteket. Du kan laste det ned lokalt fra jquery.com eller bruke kilden jeg har i eksempelet under.

Kode

<script type="text/javascript" src="http://code.jquery.com/jquery-latest.pack.js"></script>
<script type="text/javascript">
$(function(){
	
	$('#din_form').submit(function() {		
		$('#nummer').val( $('#nummer').val().substr(10) );
		
		return true;
	});
	
});
</script>

Kode

<form id="din_form" action="action.php" method="post">
	<input type="text" id="nummer" name="nummer" value="" />
    <input type="submit" name="submit" name="Send" />
</form>
Vis hele sitatet...
Funka som bare det :-) Takk!