Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1725
Eyy, fant intet i lovdata.no om dette, driver på å lærer meg sveising for tiden..skal spesialisere meg i det, og lurte på om det var ulovlig å sveise heimertmaskiner, potetkanoner o.l. ?
hva i all verden har potetkanon med rusmidler å gjøre? :P
Selve apparatet er ikke lovlig og blir konfiskert hvis du blir tatt med det (i alle fall hvis det er i bruk), men så sant du ikke har produsert sprit med det så kan jeg ikke helt se for meg at de vil gjøre annet enn å konfiskere det.
Det er ikke ulovlig å destilere vann feks, men er vanskelig å overbevise noen om at det er det du har tenkt til å bruke det til.
Potet kanonen i seg selv er nok ganske safe, igjen helt til du bruker den.
Siden du spørr så går jeg ut i fra at du ikke har tenkt til å lage dette hjemme i garasjen, avhengig av holdningene til den som måtte se at du gjør det så er nok ikke det umulig å få det gjordt.
Lykke til
Det er ikke ulovlig å destilere vann feks, men er vanskelig å overbevise noen om at det er det du har tenkt til å bruke det til.
Vis hele sitatet...
Men så er man vel i teorien "uskyldig til det motsatte er bevist". Så med mindre de finner bevis på at du har planer om å brenne, brenner eller har brent sprit med utstyret så har man ingen ting å frykte.
Sist endret av Mith; 16. september 2006 kl. 14:13.
Ikke ulovlig å inneha, veit selv at den gamle politimesteren her i bygda kjøpte et på en auksjon.
Men å bruke det til å destillere sprit er ulovlig, som vi vet fra fra før.

Pass på å få apparatet helt tett i skjøtene, ellers vil det ikke bli noe særlig. Men du merker fort om det er hull noe sted første gangen du prøver det.

Potetkanon er vel heller ikke ulovlig å lage, eller bruke?
Så lenge du ikke sikter/skyter på folk, og bruker den på et "sikret" område, så går det vel greit.
Allright! Takk for svar folkens Har ikke tenkt å bruke det selv, mye arbeid..skal bare produsere deler når jeg kan nok om det, og tjene spenn
Man kan jo lage et apparat fra før århundreskiftet (replica) og kalle det for "Husflid".
Da blir det meste lovlig, man kan kanskje til og med få støtte fra et eller annet latterlig fond for å holde det i drift.
▼ ... over en uke senere ... ▼
En potetkanon er jo ikke ulovlig, det er jo bare det at å skade folk er ulovlig.

Og når det gjelder hjemmebrentapartet så er det jo ikke ulovlig så lenge an ike lager prit det hller. Vi har et på skolen Men man trenger jo ikke et spesielt aparat for å destilere sprit da. Vi mekket sammen et eget på skolen siden læreren ville bruke hjemmebrentaparatet selv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jo, destileringsapparat er faktisk generelt ulovleg i noreg, med den grunngjevinga at dei ofte vert nytta til spritlaging. Du kan søke om tillatelse til å eige ett om du har eit vettugt bruksområde afaic.