Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1346
Jeg ønsker her i denne tråden å diskutere om hvordan vår digitale fremtid kommer til å se ut, og hva hva har i vente.

Vi er nå kansje midt i smørøye av dataens industrielle revelusjon, hvor vi kommer til å støte på store problemer som trengs å løses. ta f.eks mengden av data som blir laget, delt og lagret hvert sekund.
behovet for mer komplekse algoritmer og lagringsplass bare øker.
i A-Magainet skriver de at "Bare i 2010 vil menneskeheten tilsammen produsere 1200 exabytes.(en exa byte utgjør en milliard gigabytes)

Denne økningen er beskymringsfull ettersom det største problemet etter lagringsplass vil antageligvis være sortering, orgientering og analysering av store datamengder. og hva skal man velge? sett at lagringskapasiteten ikke innhenter datapruduksjonen, i et slikt tenkt tilfelle hvem skal bestemme hva som skal slettes og hva som skal lagres?

Vil vi om noen år se reguleringer og instramminger av det vi kaller internett ?
eller vil vi se regler som bare sikrer lagring av det som blir generalisert som "viktig" informasjon?
Det er også en miljøbit å ta hensyn til da store server parker krever mye strøm for nedkjøling og driving.(men de færreste av oss tenker på at vi forenser når vi søker på internett)
Vil vi i fremtiden ha flere forskjellige internett" ? slags pirat internett for vanlige mennesker som bare ønsker å bruke nettet på samme måte som de alltid har gjort uten å begrense seg av antall data som blir produsert eller overført/delt og lagret?
hvordan vil vi som forbrukere bruke informasjon i fremtiden og hvorfor ?(eller kommer vi til å bruke det slik som det er i dag?)

hva mener dere ?

inspirasjon hentet her: http://www.emc.com/collateral/demos/...erse/iview.htm
David Reinsel stiller også mange andre spm som er relevant til denne tråden som vi gjerne kan diskutere her.

mvh xhacktly
Først og fremst har jeg bare lyst til å svare på det ene spørsmålet ditt, problemet med mangel på lagringsplass. Tenk hvor jævlig stort problem vi hadde hatt med fysisk plass hvis vi skulle lagret en mengde med papir tilsvarende 1200 exa i året? Det hadde vært enorme lager, på størrelse med maisåkrene i USA bare for å lagre informasjon skriftlig på papir. Jeg tror vi kan takke science hittil med tanke på hvordan vi har utviklet alt.

Vi har gått fra manuell mekanisme - håndtak - knapp - styrespak/mus - touch. I nærmeste fremtid da nesten alt er touch kan vi glede oss til å se neste steg
Sist endret av Totskalle; 1. august 2010 kl. 22:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er jo faktisk først dei siste tre-fire åra eg kan velge kva eg vil lagre. I dag kan eg i praksis lagre all kommunikasjon eg har (inkludert alle samtaler om eg skulle føle for det), og kopi av så godt som all media eg benytter meg av. Og det for godt under tiandedelen av ei månedslønn tipper eg. For få år sidan var jo det umogeleg.

Gå tjue år tilbake, og en person kunne ikkje forvente å kunne lagre kopi av samtlige filmer vedkommande ser gjennom et år for brøkdelen av ei månedslønn. Ei heller ha muligheta til å lagre døgnkontinuerlig film av seg sjølv. Begge dei ting er heilt og fullt ut mulig i dag.
Heldigvis blir harddisker større og større uten at dei treng mer plass fysisk. Problem løst...
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Først og fremst har jeg bare lyst til å svare på det ene spørsmålet ditt, problemet med mangel på lagringsplass. Tenk hvor jævlig stort problem vi hadde hatt med fysisk plass hvis vi skulle lagret en mengde med papir tilsvarende 1200 exa i året? Det hadde vært enorme lager, på størrelse med maisåkrene i USA bare for å lagre informasjon skriftlig på papir. Jeg tror vi kan takke science hittil med tanke på hvordan vi har utviklet alt.

Vi har gått fra manuell mekanisme - håndtak - knapp - styrespak/mus - touch. I nærmeste fremtid da nesten alt er touch kan vi glede oss til å se neste steg
Vis hele sitatet...
Kanskje vi får en ordentlig mind control neste gang?
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Kanskje vi får en ordentlig mind control neste gang?
Vis hele sitatet...
Det hadde vært fett. Jeg ser for meg at om en 10-15 års tid så greier de å fjerne skjermen fra bildet. Altså type halogen skjerm, som viser bildet i lufta. Det vil nok også komme en form for "über-touch". Med det mener jeg at man f.eks har påmonterte slike tynne ekstrafingre på fingertuppene med elektroniske dippedutter på. Som gjør at man kan dra de over et stort glatt brett fullt av mekanismer. Husker jeg har sett dette i to forskjellige filmer, virker ikke langt ifra i dag.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Straga Vis innlegg
Heldigvis blir harddisker større og større uten at dei treng mer plass fysisk. Problem løst...
Vis hele sitatet...
ikke nødvendigvis. det vill ta mye plass og kreve mengder med strøm.
og det er mulig at mengden data innhenter da tidens lagringsmedium.
Sist endret av random40348; 2. august 2010 kl. 16:36.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
Denne økningen er beskymringsfull ettersom det største problemet etter lagringsplass vil antageligvis være sortering, orgientering og analysering av store datamengder. og hva skal man velge? sett at lagringskapasiteten ikke innhenter datapruduksjonen, i et slikt tenkt tilfelle hvem skal bestemme hva som skal slettes og hva som skal lagres?

Vil vi om noen år se reguleringer og instramminger av det vi kaller internett ?
eller vil vi se regler som bare sikrer lagring av det som blir generalisert som "viktig" informasjon?
Det er også en miljøbit å ta hensyn til da store server parker krever mye strøm for nedkjøling og driving.(men de færreste av oss tenker på at vi forenser når vi søker på internett)
Vil vi i fremtiden ha flere forskjellige internett" ? slags pirat internett for vanlige mennesker som bare ønsker å bruke nettet på samme måte som de alltid har gjort uten å begrense seg av antall data som blir produsert eller overført/delt og lagret?
hvordan vil vi som forbrukere bruke informasjon i fremtiden og hvorfor ?(eller kommer vi til å bruke det slik som det er i dag?)
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at det virker som om du totalt har oversett at private foretak driver det aller aller meste av internett. Det er de som "bestemmer" hva som lagres og ikke lagres. De styres ofte av en markedsmodell og hvis de ikke har råd til å lagre så mye som kundene kanskje kunne ønske - så lar de vær eller får kundene til å betale mer. Hvis disse parkene krever mye strøm så går kostnadene opp av driften og du vil få en naturlig begrensing av tilbudene de kan gi.

Det er ikke et stort problem. I verste fall blir tjenestene dyrere, men det virker usansynnlig ettersom flere og flere betalende kunder og annonsører kommer til, og kostnadene på lagring har gått kontinuerlig ned siden datalagring ble oppfunnet og det ikke er all grunn til å tro annet fremover.

Det kunne kanskje være et problem at det er for mye informasjon på internett og den enkelte ikke klarer sortere seg til det vesentlige på egenhånd; dvs. at alt det viktige er begravd i et hav av irrelevant informasjon. Men det er mer et filosofisk enn teknisk problem; og på sett og vis gjør søketjenester som google en veldig god jobb med å undergrave dette filosofiske problemet med å gi gode søkealgoritmer. Du har jo også wikipedia og mange andre tjenester på nettet. Jeg vil si det er i veldig stor grad "organisert".
Sist endret av Kinseek; 2. august 2010 kl. 16:47.