Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1247
Hei.

Har forsøkt forskjellige løsninger og noen fungerer og andre ikke. Som regel fungerer det en stund så må jeg betale og det blir et virrvarr av aps før jeg har noe ala det jeg ønsker å oppnå.

Ser etter et program som er gratis og kan gjøre følgende.
Sette sammen flere klipp til et.
Kan kutte ut deler i videoen jeg ikke vil ha med.
Legge til nytt lydspor , eller snakke over.
Legge til kommentarer.
Scramble over info jeg ikke vil vise

Målet er å legge videoer på youtube , men finner ikke disse mulighetene i redigering av videoer der , så må gjøre det før jeg laster opp.

Så hva bruker\anbefaler du ?

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 23. april 2020 kl. 18:26. Grunn: Forbedring
Lightworks. Er gratis men du får bare eksportert i 720p i gratisversjonen. Skal du høyere opp enn det må du betale
Kan bli vanskelig hvis du ikke vil betale noe.
Du kan jo vurdere en av de mange linux variantene. Er flere å velge mellom, open source og gratis. Se feks på icnerella.

Du sier ikke noe særlig om hva du ønsker å oppnå, hvilke krav du har til programvaren og hvilken kvalitet du filmer i og ønsker å lagre i og heller ikke noe om hvor ofte du bruker det.

Om du bruker mye tid på redigering og kjenner et program og dets funksjoner greit så er det kanskje like bra og bare betale for den løsningen? Ofte kan det være variasjoner som er mer eller mindre utfordrende de første gangene en bruker ny sw. Menyer og verktøy som er plassert forskjellige steder eller som t.o.m kan gi forskjellig resultat.
Sist endret av _abc_; 23. april 2020 kl. 20:24.
Lightworks er nok noe av det bedre du får uten å betale og dekker kravene dine, adobe (premiere) har jo gått over til abonnement som gjør at inngangsprisen ikke er så skummel lengre.
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Hei.
Takk for forslaget. Dette har jeg testet og det så bra ut. Problemet var at når jeg skal eksportere blir er valget 'I will purcase later' som det eneste fornuftige alternativet. Da ser jeg for meg å det fungerer 1-5 ganger , og så er tiden jeg har brukt på å skjønne hvordan det funker bortkasta.

Eller kan jeg trykke 'Purcase later' til evig tid ?
I så fall ser dette ut til å være mitt i blinken.

Blender ?
Det er jo 3d , men fungerer det også til å editere videoer med ?
Hadde vært kult om man kan legge videoer på 2D/3D flater og så beveget et kamra rund å sett på disse ?
Skal man f.eks sladde et området kan det komme inn en 3d Boks å sveve over området man ikke skal se.
Eller bruke lys for å få effekter på videoene.
Regner med at dette er mulig, men tar tid å lære.
Eller er det slik at blender har en egen del som er video redigering ?

Takk for alle svar/hjep.

Kaizen
Shotcut er gratis/open source og fungerer bra.
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Takker for svar. Holder på å laste ned Davinchi resolve.
Får også teste Shorcut.

Kan jeg også spørre om hva dere bruker til opptak av skjerm\vinduer.
Har forsøkt OBS , men sliter med at den ikke takler at den bærbare jeg bruker har to skjermkort. Maskin går i blåskjerm.

Har brukt FreeCam til nå og det fungerer egentlig OK. Veldig enkelt.

Kaizen
sitter her med vegas pro 15 gratis, send en pm om mer
Til opptak av skjerm/vindu bruker jeg OBS Studio. Og jeg har brukt det med både et og flere skjermkort så det skal fungere i seg selv.

Hva sier blåskjermen? Alt av drivere er oppdatert? Windows? Osv?
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Takker for svar. Holder på å laste ned Davinchi resolve.
Får også teste Shorcut.

Kan jeg også spørre om hva dere bruker til opptak av skjerm\vinduer.
Har forsøkt OBS , men sliter med at den ikke takler at den bærbare jeg bruker har to skjermkort. Maskin går i blåskjerm.

Har brukt FreeCam til nå og det fungerer egentlig OK. Veldig enkelt.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Windowstast + G aktiverer den innebygde skjermopptakeren i Windows 10 om den holder.
Ridder av 1. klasse
Selv har jeg brukt HitFilm Express til å mekke diverse videoer. Kan absolutt anbefales!

https://fxhome.com/hitfilm-express
Jeg bruker Olive. Det er foss og virker fett til mitt bruk som vel og merke er nokså grunnleggende.
Sony vegas fra torrent side
Gratis? Anbefaler DaVinci Resolve

Krever god cpu da det er veldig cpu bestemt. Men det er gratis. Veldig få begrensinger, null watermarks.

Selv bruker jeg DaVinci til colorgrading og stabilisering av videeo. Men er flere forskjellige «studioer» med farge, lyd etc


Veldig proft program