Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1639
Jeg og en venn driver hver vårt enkeltmannsforetak nå, og vi har samarbeidet tett de siste årene. Nå har vi snakket om å legge om driften, oppgradere og starte et aksjeselskap i lag, i den forbindelse så trenger vi mye nytt og dyrt utstyr. En grunnleggende utstyrspark, med alt nødvendig utstyr til å starte med, ligger i 5-6 millioner kroners klassen. Mens en full utstyrspark kommer i 10-15 millioner kroners klassen.

Vi ser for oss å sette opp en bankkonto til det nye aksjeselskapet og overføre store deler av omsetningene våres inn på den, det neste året, slik at vi sikrer en god egenkapital. Vi regner med å omsette for 2-2.5 millioner det neste året, på de to enkeltmannsforetak.

Vi har hovedsakelig 2 problemer vi trenger hjelp til å løse, eller gjøre det på korrekt måte. Det ene er skatt, eller det å unngå skatt. Den delen av omsetningen som vi bruker til å investere i det nye selskapet, kommer vi jo ikke til å ha noe personlig glede av, det går rett til å kjøpe utstyr til det nye selskapet. Og jeg ser ikke helt hvorfor vi skal betale skatt av det da. Tar vi ut omsetningen som lønn, for så å investere lønna, så må vi selvsakt betale skatt av det. Det jeg ser etter er en metode å investere omsetningen direkte i det nye selskapet uten å bli skattepliktig av det.

Det andre problemet er vi har blitt enig om å dele eierandelene i det nye selskapet 50/50, men min venns selskapet omsetter for litt mer en mitt på nåværende tidspunkt. Så med andre ord, så vil hans investering være større enn min. Er det mulig å skrive på papiret av vi eier 50% hver, selv om investeringene våres har vært av forskjellig størrelse? Eller er det mulig at han kjøper sine eierandeler dyrere enn hva jeg gjør?

Og for ordens skyld, så må jeg påpeke at de to nåværende enkeltmannsforetak kommer til å bli avviklet når aksjeselskapet er opp å går.
Problem 1 skatt: Den delen av omsetningen dere 2 har som skal til investering kan dere vell føre i regnskapet som investering eller noe lignende da betaler dere ingen skatt på det ( ikke siter meg er litt usikker.)
Problem 2: Det går an å skrive på papir at dere eier 50 % hver. Når dere har etablert dere og penga strømmer inn så kan jo vennen din ta et større del av aksjeutbyttet som er i henhold til investeringen sin? For eksempel om han legger inn 60 % av investeringen så får han 60 % av aksjeutbyttet. Dere kan lage en avtale et han får et større del helt til han har tjent tilbake det ekstra som han har investert.

Er det ikke en mulighet å avvikle de to nåværende enkeltsmannsforetak og starte et AS og så gjør dere det dere driver med nå for tiden? Det blir mye lettere å få finansiering senere og gunstigere skatteordninger. Når dere da har samlet nok kapital så endrer dere bare det dere driver med.
Kan hende jeg tar feil, har ikke utdypt meg helt i problemstillingen din siden jeg driver å skriver på mobilen.
med vennlig hilsen
Student i økonomi
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Problem 1 skatt: Den delen av omsetningen dere 2 har som skal til investering kan dere vell føre i regnskapet som investering eller noe lignende da betaler dere ingen skatt på det ( ikke siter meg er litt usikker.)
Problem 2: Det går an å skrive på papir at dere eier 50 % hver. Når dere har etablert dere og penga strømmer inn så kan jo vennen din ta et større del av aksjeutbyttet som er i henhold til investeringen sin? For eksempel om han legger inn 60 % av investeringen så får han 60 % av aksjeutbyttet. Dere kan lage en avtale et han får et større del helt til han har tjent tilbake det ekstra som han har investert.

Er det ikke en mulighet å avvikle de to nåværende enkeltsmannsforetak og starte et AS og så gjør dere det dere driver med nå for tiden? Det blir mye lettere å få finansiering senere og gunstigere skatteordninger. Når dere da har samlet nok kapital så endrer dere bare det dere driver med.
Kan hende jeg tar feil, har ikke utdypt meg helt i problemstillingen din siden jeg driver å skriver på mobilen.
med vennlig hilsen
Student i økonomi
Vis hele sitatet...
Problemet med å avvikle de to enkeltmannsforetakene og starte et aksjeselskap på nåværende tidspunkt, er at driften skal legges om i det nye selskapet. Markedet har endre seg litt de siste årene, noe som vi si at vi trenger mer avansert og dyrere utstyr. Vi kommer til å drive innen samme næring, men ikke med akkurat det vi gjør i dag.

Vi må selvsagt ta et lån til neste år for å få finansiert en grunnleggende utstyrspark, men vi ønsker ha mest mulig egen kapital og minst mulig i lån, slik at vi fortest mulig kan bygge oss opp til en full utstyrspark.
Tror dere kan gjøre dette ved å omdanne selskapene til hvert deres AS og så fusjonere. Uansett bør dere høre med altinn og/eller brreg.

https://www.altinn.no/starte-og-driv...sig-omdanning/
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...3-2#%C2%A713-3
Sist endret av lor3ntz; 14. juli 2018 kl. 20:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Problemet med å avvikle de to enkeltmannsforetakene og starte et aksjeselskap på nåværende tidspunkt, er at driften skal legges om i det nye selskapet.
Vis hele sitatet...
Det er jo ingenting som hindrer eit AS i å endre drifta eit år fram i tid?

Einaste skilnaden for kundane vil jo vere navnet på fakturaen.
Kunne du ha gitt en litt mer detaljert beskrivelse av forretningsplanen deres? Når planlegger dere å starte opp aksjeselskapet? Planlegger dere å finansiere alt med egen kapital?
Det praktiske rundt dette med å stifte selskap er ikke et problem og løses enkelt i en samtale med regnskapsfører eller bedriftsrådgiver. Da blir ting gjort helt korrekt etter boken og dere er sikre på at dere unngår baksmell eller andre problemer som kan gi problemer i ettertid.

Men jeg er usikker på hvorfor dette aksjeselskapet ligger fram i tid? Om dere skal starte bedrift sammen så er det vel bare til å gjøre det og at aksjeselskapet har inntekter og utgifter allerede nå? Dere kan jo akkumulere inntekter i AS før dere søker lån, noe som jo uansett bør være på plass før dere går i banken. Nylig stiftet AS kan tidvis slite tungt med å få finansiering uten underliggende kontrakter etc som viser inntekt over en viss varighet.

Dermed kan det være smart å allerede nå stifte AS, føre inntekter og utgifter på AS og når dere har jobbet opp EK søke finansiering.
Vil det være mulig å starte as-et for så å leie dere selv ut til enkeltmannsforetakene?
Da vil dere hvertfall slippe vanlig skatt på alt overskudd som ikke tas ut som lønn om jeg ikke tar helt feil.

Jeg har en tidligere arbeidsgiver som leide seg selv ut fra ett holdingselskap til selskapet jeg jobbet i for blodpris, i tillegg solgte han alt av maskiner og lokaler til ett tredje selskap som da fikk leieinntekter fra selskapet jeg jobbet i.

Om det var skattemessige fordeler eller bare sikring av verdiene som var motivasjonen vet jeg ikke.
En annen ting å tenke på er om 50 / 50 deling er lurt mtp på uenigheter om drift. Kan føre til en "låst" situasjon hvis dere ikke blir enig. Kanskje man kan få inn en uavhengie investorer også ?