Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3676
Hei, jeg har en fleksibel og greit betalt jobb hvor jeg utelukkende jobber hjemmefra med laptopen. I det siste har jeg tenkt mer og mer på å reise fra Norge og utnytte friheten jeg har til å jobbe fra hvor som helst i verden. Men problemet mitt er at arbeidsgiveren krever at jeg jobber fra Norge og jeg har skrevet under kontrakt på at jeg ikke har lov til å bruke noen form for vpn-tjeneste eller lignende. Og jeg har lest om enkelte som har mistet jobben i dette firmaet på grunn av dette.

Jeg har ingen betenkeligheter med at dette er "ulovlig" (jeg jobber ikke med noe konfidensiell informasjon eller lignende), men vil selvfølgelig minimere sjansene for å bli oppdaget.

Jeg antar at det er lett for arbeidsgiver å oppdage hvis jeg bruker en vanlig kommersiell vpn-tjeneste med skiftende IP-addresser.
Jeg kan ha mulighet til å sette VPN selv hos familie/venner i Norge, Eller er det kanskje enklere å betale for en tjeneste som gir meg en unik, statisk ip i Norge? Noen anbefalinger?

Altså, jeg har ikke så veldig mye greie på dette, og søker derfor råd om hva jeg kan gjøre.
Jeg er avhengig av en stabil, sikker, og ganske rask (men ikke superrask) tilkobling, og er selvfølgelig villig til å legge inn noen kroner.
Hva er bakgrunnen for regelen om at du må være i Norge ? Prøv å forstå arbeidsgivers motivasjon for det, så kanskje du kan ta en prat med dem å forklare hvorfor dette ikke vil være et problem i ditt tilfelle.
RDP er nok det du trenger , du setter opp RDP på pcen din i norge og da kan du med en annen pc koble til din pc i norge. Om arbeidsgiveren skullle sjekke ser han bare at du jobber fra IP adressen din hjemme
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Det avhenger veldig av hvor godt de følger med på hvor du kobler deg til fra. De ser nok raskt om det er en kommersiell tilbyder av VPN, eller om du har satt opp VPN på en eller annen kommersiell server plass.. Det "tryggeste" alternativet blir nok å sette opp VPN hos venner eller familie. Husk også at alt som skal til for at du blir tatt er at du glemmer å aktivere VPN 1 gang, eller at din ekte adresse lekkes fra et eller annet program du kjører. Du kommer neppe til å klare å gjøre dette feilfritt over lengre tid.
Unlicensed Surgeon
Uten å røre det moralske.

Sett opp en OpenVPN server (openvpn access server er enklest) hjemme, sett Internett trafikken til å gå utelukkende mellom VPN tilkoblingen.

Når du da er borte, men tilkoblet VPN ser det ut som du er hjemme på alle eksterne logger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
RDP er nok det du trenger , du setter opp RDP på pcen din i norge og da kan du med en annen pc koble til din pc i norge. Om arbeidsgiveren skullle sjekke ser han bare at du jobber fra IP adressen din hjemme
Vis hele sitatet...
VPN vil fungere akkurat like bra. Hiv opp VPN-server heime hos nokon, slik at trafikken kjem frå ein kjent ISP, så vil ikkje det vere synleg for arbeidsgjevar kor trafikken kjem ifrå.

RDP er greit nok, men RDP åpent over internet er ikkje ekstremt lurt, og dessutan er det ofte irriterande å jobbe over pga latency.
Teamviewer? Enkleste og muligens beste måte? Sette opp en pc hjemme, Kobe deg opp enten via vpn fra Teamviewer eller styre over maskinen
Sier meg enig med han over. Jeg fjernstyrer PC hjemme via teamviewer når jeg er i utlandet. Enkelt og genialt. Dette er også et tips for de som vil se på NRK i utlandet og diverse.
Sitat av First-Price Vis innlegg
Teamviewer? Enkleste og muligens beste måte? Sette opp en pc hjemme, Kobe deg opp enten via vpn fra Teamviewer eller styre over maskinen
Vis hele sitatet...
Dette vil fungere utmerket helt til det blir strømbrudd, restart grunnet oppdatering e.l.
VPN vil ikke avhenge av at noe fysisk fungerer som det skal her Norge.

Om TS likevel bestemmer seg for å bruke TeamViewer (som forøvrig fungerer veldig bra imo) bør h*n hvertfall alliere seg med noen som kan låse seg inn og starte TeamViewer igjen om det skulle skjære seg.
Sist endret av Pope; 14. februar 2018 kl. 17:07.
Det er jo mulig at arbeidsgiver har noe slags krav fra det offentlige eller fra kunder om at all data skal behandles i Norge. I verste fall kan du ende opp med påføre arbeidsgiver bøter eller gebyrer pga. brudd på kontraktsvilkår (se f.eks: https://www.nrk.no/norge/broadnet-fa...bot-1.13901965 ). Det er ikke utenkelig at arbeidsgiver i et slikt tilfelle kan tenkes å ville kjøre regress mot deg for å dekke inn hele eller deler av denne kostnaden.
Bruk teamviewer som nevnt over her.. monter ups på strømforsyningen så pcen kan gå uavhengig av om strømmen går. Å ha ip kamera som viser pc skjermen hjemme xD å selvfølgelig automatisk innlogging på pcen, automatisk oppstart og tilkobling på teamviewer. Skulle gjerne og hatt en fjernstyrt knapp til power knappen..
Sitat av Pope Vis innlegg
Dette vil fungere utmerket helt til det blir strømbrudd, restart grunnet oppdatering e.l.
VPN vil ikke avhenge av at noe fysisk fungerer som det skal her Norge.

Om TS likevel bestemmer seg for å bruke TeamViewer (som forøvrig fungerer veldig bra imo) bør h*n hvertfall alliere seg med noen som kan låse seg inn og starte TeamViewer igjen om det skulle skjære seg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem.. Sett opp i BIOS at maskinen skal returnere til last state ved tilkobling av strøm. Om maskinen var på, vil den skru seg på. Teamviewer vil tillate at du logger deg på en maskin som er skrudd på, selv uten at noen er logget inn.
Sitat av Grossie Vis innlegg
Det er ikke noe problem.. Sett opp i BIOS at maskinen skal returnere til last state ved tilkobling av strøm. Om maskinen var på, vil den skru seg på. Teamviewer vil tillate at du logger deg på en maskin som er skrudd på, selv uten at noen er logget inn.
Vis hele sitatet...
Hardware kan jo feile også
Nå må jeg også påpeke hvor lett det er å blow your cover med sosiale medier. alt som trenges er at en kompis tagger et bilde av deg, og feil person ser det.
Sitat av Pope Vis innlegg
Dette vil fungere utmerket helt til det blir strømbrudd, restart grunnet oppdatering e.l.
VPN vil ikke avhenge av at noe fysisk fungerer som det skal her Norge.

Om TS likevel bestemmer seg for å bruke TeamViewer (som forøvrig fungerer veldig bra imo) bør h*n hvertfall alliere seg med noen som kan låse seg inn og starte TeamViewer igjen om det skulle skjære seg.
Vis hele sitatet...

etter slik jeg har TV på jobb pcen, kan jeg koble meg til den uten og ha logget in, så evt restart osv har ikke betydning. det eneste er hvis strømbrudd. da pcen ikke vil skru seg på. men evt en laptop med 12timer lading, + evt ups, vil jo dette funger bra. da har vi internett som slutter og fungere. dette kan fikses vis evt laptop har et simkort og bruker mobilt brebånd hvis internett slutter og fungerer. da er det nesten bare hardware feil som kan sette en stopper for det.